Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad orsakar at tändstiftet går sönder?  (läst 21108 gånger)

Mårten Swärd

• Gäst
Vad orsakar at tändstiftet går sönder?
« skrivet: 27 okt-10 kl 14:12 »
Tjena
Har en ATV (Yamaha Kodiak 400, -96:a) där tändstiftet krånglar.. Tändstiften verkar hålla ungefär 2-3 månader och sedan lägger de bara av.. Ingen gnista alls eller så hoppar det gnistor överallt förutom just där det ska. Det är väl inga direkt skittändstift jag köpt heller (NGK) så jag tycker ju att de borde hålla lite längre än ett par månader..

Vad är det som skulle kunna orsaka att tändstiften pajjar "hela tiden"?

Huggorm

• Gäst
SV: Vad orsakar at tändstiftet går sönder?
« Svar #1 skrivet: 27 okt-10 kl 14:37 »
Hur ser elektroden ut när stiftet blivit kass, ser den bra ut eller är helt "uppäten"? Beläggningar, färg? Funderar på om det kan bero på fel bränsleblandning.

Xoot

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 27 okt-10 kl 15:53 »
Jag är rätt inne på olika ATV-modeller men just din är jag tveksam till, men vi provar!

Först ska du veta att det bästa svaret hittar du här: http://www.atvforum.se/

Bidragande orsaker kan vara luft/bränsle -blandning. Ställd tändning/gnista som är fel.
Detta kan också resultera i spikningar vilket dödar stiftet och slutligen din motor. (veven, lager, kolv osv)

Det du ska prova är att HÅRDARE tändstift. Hårdare/kallare. Pilla inte på avståndet, många gör det.
Men se också till så att du får rätt modell även om det är hårdare stift. Mopedverkstad vet tex.

Efter allt detta har du säkerligen löst problemet, men jag hade ändå bytat tändhatt med kabel.

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 27 okt-10 kl 15:56 »
Tändstiftet är inte slitet överhuvudtaget, det bara inte fungerar (ingen gnista eller gnistor på fel ställe).. Det har varit kolsvart när jag tagit loss det men det beror nog på att man hållts och nött ett bra tag med startmotorn innan man inser att det är tändstiftet igen.

Den går ju på ren bensin så det borde väl inte kunna bli fel bränsleblandning..

esten, jag vet faktiskt inte hur tändsystemet ser ut..

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 27 okt-10 kl 15:58 »
Jag är rätt inne på olika ATV-modeller men just din är jag tveksam till, men vi provar!

Först ska du veta att det bästa svaret hittar du här: http://www.atvforum.se/

Bidragande orsaker kan vara luft/bränsle -blandning. Ställd tändning/gnista som är fel.
Detta kan också resultera i spikningar vilket dödar stiftet och slutligen din motor. (veven, lager, kolv osv)

Det du ska prova är att HÅRDARE tändstift. Hårdare/kallare. Pilla inte på avståndet, många gör det.
Men se också till så att du får rätt modell även om det är hårdare stift. Mopedverkstad vet tex.

Efter allt detta har du säkerligen löst problemet, men jag hade ändå bytat tändhatt med kabel.

Om motorn spikar borde man ju hört det.. Kan inte säga att jag hört något i den vägen alls när jag kört.
Finns det något bra sätt att veta om man har korrekt luft/bränsleblandning exempelvis?

Xoot

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 27 okt-10 kl 16:08 »
Om motorn spikar borde man ju hört det.. Kan inte säga att jag hört något i den vägen alls när jag kört.
Finns det något bra sätt att veta om man har korrekt luft/bränsleblandning exempelvis?

Vart läser du när jag påstår att din motor spikar??
Fel bränsle och luftblandning kan resultera i spikningar. Spikningar är direkt dödande för stift.

När ditt stift är "slut" hur är fyrhjulingen då att köra? Resultatet alltså.
För att se korrekt blandning mellan bränsle och luft även storlek på munstycke så avläser du ditt
tändstift. Det ska absolut inte vara blaskigt vått vilket många är tyvärr. Inte för mörkt. Då går den fett.
Är det för ljust så går den för magert. Ljusbrunt, vanlig choklad-färg ska man sträva efter men är svårt.

Många går på känsla däribland mig själv inräknad. Man både hör och känner vad som är rätt, oftast.

Självklart sitter jag just nu med torka på ordförrådet men vi sänker oss till dagisnivå:
Tändstift, tändhatt, tändkabel= Sen kommer dosan. Efter din tändkabel. Ordförrådet någon?
Den kan också vara en bov. :)

Helt ärligt så kan jag rabbla upp ännu mer men detta är kanske det mest troliga och normala.
Prova med ett annat tändstift och kolla så det inte är blaskigt vått och mörkt, eller för ljust.

Annars får du börja beskriva hur den uppträder med "dåligt" tändstift.

esten

• -
« Svar #6 skrivet: 27 okt-10 kl 16:21 »
Tändspole och kondensator .

Hade en SAAB med stora problem , gick alltid dålig varm tjyvstannade , vägrade att starta , åt tändstift .
Fick byta stup i kvarten .
Det var kondensatorn som var fel . Och gav fel till resten av tändsystemet .
Resultat brända stift och tändkablar .

Därav min fråga i början som raderades .
Vet inte om det sitter tändspolar och kondensatorer i motorn på fyrhjulingar .

Xoot

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 27 okt-10 kl 16:30 »
Esten han kan. Esten med Hesten.  ;D

Tändspole givetvis. Heter det. Den kan också vara fel.

Idag tillverkas många kina-fyrhjulingar och alla levereras med klena stift.
Finns tusentals trådar om detta, inte via detta forumet.

Det slutgiltiga rådet brukar lyda där: Annat stift. :)

pålle

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 27 okt-10 kl 16:54 »
tippar på tändspolen om det är brytar löst har vare ute för det på motorsåg och även en moped ett vanligt fel som uppstår vid fukt

Huggorm

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 27 okt-10 kl 17:04 »
Tändstiftet är inte slitet överhuvudtaget, det bara inte fungerar (ingen gnista eller gnistor på fel ställe).. Det har varit kolsvart när jag tagit loss det men det beror nog på att man hållts och nött ett bra tag med startmotorn innan man inser att det är tändstiftet igen.

Den går ju på ren bensin så det borde väl inte kunna bli fel bränsleblandning..

Menade luft/bränsleblandningen, men om tändstiftet ser bra ut så har det nog inte med saken att göra. Jag tror som övriga att tändspolen orsakar det i såna fall.

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 27 okt-10 kl 17:17 »
Xoot, jag menade inte att du påstått att min motor spikade..  Jag menade att OM den spikade borde jag ju hört det.. D.v.s. att jag sa att min INTE spikade.. :)

När det gäller hur ATV:n uppträder när tändstiftet är slut så är det enkelt att beskriva.. Den uppträder inte alls eftersom att tändstiftet inte fungerar. :) Och hittills har det varit NGK-tändstift och de håller väl i.a.f. lite bättre kvalité än kina-stiften.

esten, tändspolen kanske kan vara något..

torbjorn

• Medelpad
« Svar #11 skrivet: 27 okt-10 kl 18:07 »
Om det inte blir någon gnista från tändstiftet fast det ser helt ut, så beror det oftast på att isolatorn har spruckit någonstans innanför "muttern" så att det blir ett krypöverslag till jord där. Orsaken till detta är oftast att man antingen har dragit åt tändstiftet för hårt eller att man har dragit snett med en hylsnyckel så man trycker isolatorn åt sidan vid åtdragningen.

Om man får bra gnista med ett annat stift kan man vara säker på att det inte är tändspolen eller någon annan del i tändsystemet som ställer till problemet.

Tänk på att någon brunfärg på isolatorfoten brukar man sällan se på bensindrivna motorer nuförtiden, den orsakades av blytillsatsen som fanns i bensin förr. Det är fullt normalt att den är ljusgrå. Även om allt är i ordning kan tändstiftet se sotigt och svart ut om motorn hade gått på tomgång länge innan man skruvade ur det (eller för den delen om man tittar på tändstiftet direkt efter en kallstart). Kör man motorn på E85 blir det ofta en rödaktig beläggning från färgämnet som finns i bränslet, men då blir tändstiftet aldrig sotigt hur kallt det än går och hur fet bränsleblandning motorn än får. Det blir blött istället.

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 27 okt-10 kl 18:22 »
Hejsan
Borde inte ett sådant fel (felaktig åtdragning) märkas direkt i så fall? Som det är nu funkar den ju i 2-3 månader och sedan blir det bara tvärdött.. Den har aldrig slutat fungera under färd utan den fungerar helt normalt, man stänger av den och sen är den omöjlig att starta och tändstiftet ger ingen gnista (eller så hoppar gnistorna "åt fel håll").

Cees

• Närke
« Svar #13 skrivet: 27 okt-10 kl 18:47 »
instämmer på Torbjorn, det är väldigt lett att dra sönder ett stift och det är inte säkert att du märker det direkt.
Men att pröva ett hårdare stift kan också vara en bra ide.

Tännlappen

• -
« Svar #14 skrivet: 27 okt-10 kl 19:40 »
När jag haft det felet på gamla klippare så brukar jag se klet mellan isolatorn och väggen,bara att kika ner i stiftet,eventuellt ta en tandpetare och peta. Kan  ju vara så att när du försöker starta så blöts kletet mer och därmed ökar kortslutningen. Gammalt bonnaknep kan då vara att ta en gasolbrännare och kraftigt renbränna stiftet,rakt ner, med försiktighet,för mycket värme så spricker isolatorn.Har själv lyckats några gånger med det.  8)

torbjorn

• Medelpad
« Svar #15 skrivet: 27 okt-10 kl 19:41 »
Det är ju inte säkert att sprickorna utvecklar sig hela vägen genom isolatorn på en gång.

Att den går bra under körning och sen inte går att starta kan ju bero på att det behövs högre tändspänning vid start, kompressionstrycket blir ju högre då än vad det blir under normal körning med högre varvtal på motorn och ganska kraftigt strypt gasspjäll. Dessutom kan ju fukt i sprickorna bidra till att det blir ett överslag där just när motorn är kall och ska startas.

Tännlappen

• -
« Svar #16 skrivet: 28 okt-10 kl 11:27 »
Här hittade jag det jag menade: http://forum.lazzat.se/showthread.php?t=8117:-X

Dela detta:

* Inloggade just nu

202 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser