Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad kan man odla när man bor i lägenhet?  (läst 5316 gånger)

Monikasara

• Gäst
Vad kan man odla när man bor i lägenhet?
« skrivet: 19 apr-04 kl 14:01 »
Hej! :)

Jag undar vad som är lätt att odla i en lägenhet?

Sedan har jag också en fråga om det är någon som har ett bra förslag på någon bra bok där det står om vad man kan använda från naturen, och hur man ska gå tillväga för att tex. torka och förvara vad naturen har att erbjuda. Jag är väldigt ny på detta område men vill gärna lära mig.
 :P

kakel

• Gäst
Re:Vad kan man odla när man bor i lägenhet?
« Svar #1 skrivet: 19 apr-04 kl 14:26 »
Hej !  

Min erfarenhet är att tomat och chili är lättodlat inomhus - Men då krävs pollinering.. dvs. se till att flytta frömjöl från blomma till blomma, när den tiden kommer - detsamma jobb som exempelvis bina gör utomhus..  Sedan är basilika och rosmarin lättodlat. Den senare tar lite tid på sig, att gro från frö.  Fyra användbara odlingar att börja med !!

Lite läsvärt angående den andra delen i ditt inlägg:  ´Ätliga växter i skog och mark´  Anne Nilsson,  ICA-förlaget 1977 - Finns säkert på bibliotek.
´Skogens skafferi - vägen till bär och svampriket´ Av flera förf.  Atlantis förlag 1981.  Såg att den fanns i årets bokrea..

Hoppas du fått en liten introduktion härmed..
Hälsar rosemarie ´kakel´

Monikasara

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 19 apr-04 kl 14:33 »
Tack för informationen!

kurt

« Svar #3 skrivet: 21 apr-04 kl 08:54 »
Låna gärna Sigri Sahlins bok "Torkning av bär, frukt, grönsaker, svamp och örter" . Överhuvudtaget är svamp ofta underskattat.

tanja

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 28 maj-04 kl 23:46 »
Beroende pa utrymme sa kan man odla det mesta :) I min lagenhet finns for tillfallet foljande pa tillvaxt: gurka, tomat, ett par olika sallads-sorter, paprika, spring onion, persilja, basilika, coriander, oregano, graslok och vitlok. Fron ar sapass billigt sa det ar bara att testa :D

Christoffer

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 08 mar-05 kl 11:01 »
Jag tror att det mesta går att odla, men vissa perenner kräver också fläkt så att växterna inte mjukas upp och dör. Vintertid måste de stå kallt, så du får se till att de gör det, men annars går nog allt att ordna. Pollinering är rätt lätt, det är bara att ha öppet fönster i perioder, så löser det sig. Så har det gjort för mig.

Don Purush

• Här gör vi saker i synnerhet och inte i allmänhet.
    • Blekinge
« Svar #6 skrivet: 29 maj-06 kl 09:44 »
Hej! :)

Jag undar vad som är lätt att odla i en lägenhet?

Sedan har jag också en fråga om det är någon som har ett bra förslag på någon bra bok där det står om vad man kan använda från naturen, och hur man ska gå tillväga för att tex. torka och förvara vad naturen har att erbjuda. Jag är väldigt ny på detta område men vill gärna lära mig.
 :P
    Man kan odla mycket! Skaffa en bra set up och placera i garderoben bestående av en sylvana Gro Lux 400 W och en fläkt. Täck väggarna i garderoben med folie. sedan kan du odla exempelvis tomater.
« Senast ändrad: 29 maj-06 kl 09:46 av Purush »
Vid sådana bränder kan mycket nyttigt komma i dagern som varit dolt länge under isen.

Suresh

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 29 maj-06 kl 10:19 »
Skaffa boken "Sätt en kärna! Odla och experimentera" på ICA bokförlag

Don Purush

• Här gör vi saker i synnerhet och inte i allmänhet.
    • Blekinge
« Svar #8 skrivet: 13 jun-06 kl 21:38 »
Jag brukar använda peppersmetoden då jag sätter kärnor. då kan man vara säker på att de gror ordentligt innan man stoppar ner dem i jorden.. Jag odlar bland annat Oregano, basilika och Salvia divinorum. trevliga örter att starta med.  :o
Vid sådana bränder kan mycket nyttigt komma i dagern som varit dolt länge under isen.

Mossie

• Dvärgöland, dvärgkochin, hund, katter & sambo.
« Svar #9 skrivet: 14 jun-06 kl 16:50 »
Här kommer 2 boktips till: Kan man äta sånt? Skriven av Inger Ingmansson & Vilda växter som mat & medicin av Stefan Källman, han har även skrivit Överleva på naturens villkor.
Det finns inga dumma djur-bara dumma människor.

Dela detta:

* Inloggade just nu

151 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser