Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  hur ta basilika?  (läst 9178 gånger)

alanis

hur ta basilika?
« skrivet: 09 jun-06 kl 22:41 »
Jag har fina basilikaplantor, både sådana som jag har drivit upp själv från frön och sådana som jag har köpt i handelsträdgården.

nu undrar jag på vilket sätt som är det bästa att plocka, för att främja att plantorna växer så mycket som möjligt? Klippa av "grenarna" från jordnivå, plocka enstaka blad eller nåt annat?

tacksam för svar!

torparn

• Övriga världen
Re:hur ta basilika?
« Svar #1 skrivet: 09 jun-06 kl 23:58 »
om jag inte minns fel ska man toppa dem hela tiden. Gott!!
flyter runt  i världen på båt. Ny utsikt så ofta man vill ju!

Rubinen

• Älska din nästa så som dig själv
    • Uppland
« Svar #2 skrivet: 10 jun-06 kl 07:40 »
Så här står det i en av mina böcker
Ju oftare man använder basilika desto tätare o frodigare växt får man eftersom den dagliga lilla skörden består i att man toppar växten
Man tar alltså inte ett blad här o ett annat där utan klipper eller nyper av översta toppen på själken tillsammans med två eller flera välutvecklade blad
Vid toppning stimuleras växten att bryta nya skott o i stället för en topp blir det nu två toppar
Älska din nästa så som dig själv

rosita51

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 10 jun-06 kl 09:47 »
Så här står det i en av mina böcker
Ju oftare man använder basilika desto tätare o frodigare växt får man eftersom den dagliga lilla skörden består i att man toppar växten
Man tar alltså inte ett blad här o ett annat där utan klipper eller nyper av översta toppen på själken tillsammans med två eller flera välutvecklade blad
Vid toppning stimuleras växten att bryta nya skott o i stället för en topp blir det nu två toppar

Se bara till att det finns minst 1 bladpar kvar på stjälken.
MVH Rosita zon 1

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #4 skrivet: 10 jun-06 kl 10:01 »
Om jag får göra en stilla gissning så antar jag att basilikan fungerar likadant som en chrysantemum(vilka jag odlat tusentals av när jag bodde i Holland) när växten (om man odlar den själv) har 7 bladpar så skall man noppa de översta två med fingrarna. Sen låter man växten slå nya skott, oftast förgrenar den sig i 6-7 nya armar då.

Dessa armar kan man noppa på liknande sätt å så så vis skapa en jätteplanta. Var bara noga med at inte noppa den för tidigt, för då dör den ut.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

alanis

« Svar #5 skrivet: 12 jun-06 kl 22:18 »
tack för svaren!

Don Purush

• Här gör vi saker i synnerhet och inte i allmänhet.
    • Blekinge
« Svar #6 skrivet: 13 jun-06 kl 21:17 »
Jag har fina basilikaplantor, både sådana som jag har drivit upp själv från frön och sådana som jag har köpt i handelsträdgården.

nu undrar jag på vilket sätt som är det bästa att plocka, för att främja att plantorna växer så mycket som möjligt? Klippa av "grenarna" från jordnivå, plocka enstaka blad eller nåt annat?

tacksam för svar!

Hejsan, det är alltid bra att beskära sina örter emellanåt. Detta främjar tillväxten och är bara bra för växten. :o
Vid sådana bränder kan mycket nyttigt komma i dagern som varit dolt länge under isen.

Dela detta:

* Inloggade just nu

158 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser