Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Energipriser / Vekningsgrad  (läst 3529 gånger)

gotavi

• Gäst
Energipriser / Vekningsgrad
« skrivet: 18 nov-05 kl 19:22 »
Finns det några bra tabeller för att jämför kostnader för olika Energislag.

Jag har hittat uppgifter att pellets kostar 40-50 öre per kWh.
Om vi räknar med ett el-pris på 1 kr per kWh, (ink. alla avgifter och skatter), kan vi se att pellets kostar hälften mot vad direktverkande El kostar.
Men El har en verkningsgrad på nästan 100% vilket inte pellets har, det gör att skillnaden krymper.

En värmepump har i dag, minst en "verkningsgard" på 1/3, det innebär att för att få 1 kWh värme från värmepumpen får man köpa el för 33 öre.

Detta innebär att värmepumpen bör vara billigare än pellets, eller?

Vad jag vill se är en sammanställning av kostnaden för 1 kWh av Ved, Olja, El, Pellets m.m.
Samt aktuell verkningsgraden på ovan nämnda energislag.

Även kostnaden för att färdigställa en installations, samt beräknad livslängd kan vara bra att ta med i tabellen.

/Anders

Wolverine

• Gäst
Re:Energipriser / Vekningsgrad
« Svar #1 skrivet: 18 nov-05 kl 20:27 »
Hej!

Det finns en bra bok i ämnet, värmeboken. Värmeboken rekomenderas för den som vill jämföra och utvärdera, om du inte redan läst den d.v.s.

http://www.wwd.se/arkiv/91-46-17693-4.htm

Installationskostnaden måste man ta hänsyn till, allt som investeras har en avbetalningstid. Värmepumpar har låg(än så länge) driftskostnad, medan olja och direktverkande el har högre driftskostnad.
En sak är säker: ved brukar vara billigast om man klyver själv.

/Jordlöpare

Rizz

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 18 nov-05 kl 21:27 »
Priset ligger väl snarare på runt 40 öre med förluster inräknat. Dessutom är pellets enligt mig en mycket säkrare investering. Värmepumpar är nya och har fortfarande en del problem. VP är beroende av el (Ofta mycket el med elpatron etc inräknat) och elpriset är påväg upp. Sist men inte minst så får man ta med investeringen i beräkningarna. Valet är gansak enkelt för mig.

hasteus

« Svar #3 skrivet: 19 nov-05 kl 00:32 »
Tja visserligen är investeringskostnaden viktigt, men det är åren efter som är viktigare, dvs underhålls/driftskostnader och livslängd.

VP tjänar man ofta in på under 3år, det gjorde jag, funderar nu på att investera i en ny effektivare efter 11 år. En VP är i mina ögon den första installationen du gör och den skadar aldrig att ha kvar även efter senare större installationer, den har ju ändå betalt av sig och kompleterar andra.

Annars rekomenderar jag att ni köper grenkontakter med strömbrytare för alla standbyprodukter som som många saknar strömbryatre, tranformatorprodukter skrivare etc
jo transformatorer skall ju "inte" dra någon energi om dom inte belastas, men varför är dom varma då?

Köpte 2 engergimätare på jula för 199 st (sätter mellan kontakten och väggutaget) som efter du ställt in ditt elpris talar om A, W, förbrukning, totalpris etc. Med fem timmars statistik vet jag nu att min laserskrivare som alltid (inte längre) stått standby, kostat mig 438kr om året för att bara blinka grönt.... (0.787öre/KWh)

« Senast ändrad: 19 nov-05 kl 00:35 av hasteus »

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #4 skrivet: 19 nov-05 kl 14:48 »
Förutom avskrivningstid på investeringen bör man ta med kapitalkostnad för investeringen, dvs lägga till vad räntan på investeringen skulle blivit. Annars lurar man sig själv att det är billigare än det egentligen är.

Man hade ju t.ex. kunnat köpa ett identiskt men lite dyrare hus som redan hade haft den investeringen gjord, då hade man fått betala mer ränta eller haft mer sparpengar.

Kalkylerna som gör värmepumpar är så populära missar lätt kapitalkostnad. Dessutom tycker jag personligen att de räknar med orimligt lång livslängd. Hur mycket litar man på ett kylskåp och en tvättmaskin som är över 10 år gamla?

- - -

Och här är mitt bidrag till tabellen:

Livslängden på direktverkande el är 30-35 år. På en hel del radiatorer från början av 70-talet börjar termostaterana sluta fungera nu. Bra radiatorer kostar 2000 kr/kW+installation. Livslängden på installationen (kabeldragning mm) är förmodligen mer, kanske 50 år.

Rizz

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 19 nov-05 kl 14:52 »
Tja visserligen är investeringskostnaden viktigt, men det är åren efter som är viktigare, dvs underhålls/driftskostnader och livslängd.

VP tjänar man ofta in på under 3år, det gjorde jag, funderar nu på att investera i en ny effektivare efter 11 år. En VP är i mina ögon den första installationen du gör och den skadar aldrig att ha kvar även efter senare större installationer, den har ju ändå betalt av sig och kompleterar andra.

Annars rekomenderar jag att ni köper grenkontakter med strömbrytare för alla standbyprodukter som som många saknar strömbryatre, tranformatorprodukter skrivare etc
jo transformatorer skall ju "inte" dra någon energi om dom inte belastas, men varför är dom varma då?

Köpte 2 engergimätare på jula för 199 st (sätter mellan kontakten och väggutaget) som efter du ställt in ditt elpris talar om A, W, förbrukning, totalpris etc. Med fem timmars statistik vet jag nu att min laserskrivare som alltid (inte längre) stått standby, kostat mig 438kr om året för att bara blinka grönt.... (0.787öre/KWh)

Vad var det för VP då?

hasteus

« Svar #6 skrivet: 30 nov-05 kl 17:14 »
en 11 år gammal Mitsubishi Slim (luft/luft) enhet med två inomhusfläktar som nu är trasig....

Obs att jag har en (änsålänge) direkteluppvärmd villa, så därför min snabba hemräkning av kostnaden. För övrigt sänkt elförbrukningen till nästan hälften mot förra ägaren :-) Lägger just sista handen på brasspisen och inför nästa år skall jag se över ev pellets om förslaget om bidrag för byte från olja/el går igenom, http://www.regeringen.se/sb/d/6000 med 30% avdrag på både mtrl och arbete, behöver ju dra något värmebärande system oxå....

//M

Inte den färdiga listan som efterfrågades tidigare men ett steg på vägen, utgår från att de avser den energi man får ut så verkningsgraden är väl inräknad...
(från Värmepumpföreningens FAQ, www.svepinfo.se)

1. Finns det någon tabell för hur man räknar om olika energislag till kWh?

Vi har försökt sammanställa det Du frågade efter. Kom dock ihåg att detta är cirkavärden.

1 ton pellets                        4800kWh
1 kubikmeter pellets            3100kWh
1 kubikmeter olja                 9900kWh
1 kubikmeter travad ved      1240kWh
1000 kubikmeter gas         10185kWh
« Senast ändrad: 30 nov-05 kl 17:16 av hasteus »

Skytten

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 03 dec-05 kl 04:41 »
När vi flyttade dit jag nu bor fanns en panna som kunde eldas med såväl fastbränsle som olja. Olja förbrukade vi 4 kubik per år. När oljan började kosta nära 5000 kubiken tyckte vi att smärtgränsen var nådd. Vi köpte då för sex år sedan en värmepump (Luft till Luft) och gav då 20000 för den installerad. Vi satte en elpatron till varmvattnet. Besparingarna blev påtagliga, ca 50% då ingick ett visst medvetande om att hushålla oxå. Sen dess har vi förståss aldrig köpt nån eldningsolja. Vi kompletterade med ved eller träbriketter när det blev mycket kallt (Mycket kallt här är under -7 och det är det några veckor per år i genomsnitt.)

Elen har sedan dess gått kraftigt upp, vi betalar per kontrakt 31 öre plus avgifter, så nästan en krona kilowatt.

Varmvatten som vi inte använder så mycket, blev ändå en kostnad, elräkningen på sommaren kunde bli över 1500/mån, varav minst hälften kom att gå till vattnet.

Började skaffa mig en vana att tända spisen var morgon, det räckte för att hålla varmvatten,ett dygn med en brasa.

Vips så blev elbolaget skyldiga oss pengar.

Nu kör jag med ved för värme året runt, värmepumpen vilar, och den får va kvar, ifall tiderna ändras och billig ved blir knapp. Att kunna välja är alltid bra.

Hittills har jag kunnat ordna ved utan att betala en krona, jag har förståss fått fälla några träd, såga och klyva slita några kedjor. Men fått ner kostnaden rejält.

Som ni ser har jag inte utforskat hur mycket energi trä, olja eller el innehåller, utan jämfört kostnaderna och satt det  för min del fördelaktigaste främst. Eftersom det finns miljöskatter så sammanfaller ofta ekonomi och ekologi.

För den som har pendelavstånd, tufft arbete och barn kanske inte har tid och ork att elda som jag gör. Jag tror att en pelletspanna är ett mycket bra alternativ. En luft till luft värmepump duger bra än så länge, men om elen stiger 50% till sitter man liksom fast. Man kan skriva ett treårskontrakt med elbolaget, och T.ex en citicorp luft till luft går att få på plats för 10 papp och avskrivas på de tre åren, sen kan den som min bli stand by.

Jag skulle tveka inför en investering i t.ex berg eller jord eftersom en investering i den storleksordningen blir svår att räkna hem, vem vet vad elen kostar om sådär en sju åtta år?
Finns det el, i Danmark var dagspriset 14,5 dkk kilowattet under en tid förra veckan. Det har oxå visat sig att underhållet ibland blir dyrt och att värmelagret sakta utarmas och effekten blir lägre för varje år. En högre ränta än dagens bör beaktas. Nya värmepumpar Luft till vatten visar ganska hög effekt, men tekniken är inte beprövad och det är ovisst vad det kostar i längden.

När man jämför priser på energi, så uppkommer svårigheten vid investeringar i system, att det är inte dagens priser som skall jämföras utan kommande tiders priser.

En 25 tusen för att ställa om från olja till pellets är överskådligt, och med dagens pris på olja kan snabbt räknas hem. Svårare är det med berg och jordvärme.

Har man idag direktverkande el, och ingen skorsten, skulle jag nog föresslå att det är värt att satsa pengar på en sån, oavsett hur stor eller besparingen blir, så finns det ingen bättre värme än den från en skön brasa.

Jag har skorsten till pannrummet, i ett uthus, men föregående ägare rev bort de två som fanns i huset, jag skulle gärna vilja ha en tillbaka, men har inte råd för dagen att fixa det.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Rizz

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 03 dec-05 kl 15:52 »
Jag skulle tveka inför en investering i t.ex berg eller jord eftersom en investering i den storleksordningen blir svår att räkna hem, vem vet vad elen kostar om sådär en sju åtta år?
Finns det el, i Danmark var dagspriset 14,5 dkk kilowattet under en tid förra veckan. Det har oxå visat sig att underhållet ibland blir dyrt och att värmelagret sakta utarmas och effekten blir lägre för varje år. En högre ränta än dagens bör beaktas. Nya värmepumpar Luft till vatten visar ganska hög effekt, men tekniken är inte beprövad och det är ovisst vad det kostar i längden.
Om man ska ha berg/jordvärme måste man också tänka på att systemen brukar dimensioneras för 70 - 80% av husets värmebehov så under vinterhalvåret när det är kallt får man värma med elpatroner, eller ved om man har det men då kommer ju problemet med skorsten in i bilden. Ska man ha pumpar som kan värma hela huset kostar det mer än beräknat också.

Skytten

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 04 dec-05 kl 06:53 »
Beräkningarna med luft till luft grundar sig på vad jag erfarit i mitt hus, så länge strömmen inte var föör dyyr, var det OK att slippa handskas med ved hela året. Dagens och eventuellt värre framtidens elpris är en hög kostnad, och ska den betalas, och man dessutom måste komplettera med ved, kan man faktiskt lika gärna använda ved hela tiden. Luft till Luft pumpen som värmde hela huset, ner till -3 grader  värmde huset ganska prisvärt, men det kostade dessutom att ha varmvatten eluppvärmt, så sammantaget med dagens elpris lönar sig vedeldning bättre för mej. Detta säges med facit ihand, skulle jag idag investera kanske 100 000 på ett pumpsystem som visserligen även gav varmvatten, men med ett osäkert framtida elpris, och tvivel om livslängd på apparaturen? Finner att jag INTE borde.
Bekvämligheten har sitt pris, jag varken vill eller har råd att betala 35000 om året för att värma mitt hus om jag kan slippa. Det finns ju redan anläggningar här, som funkar.

Se försäkringsbolagens statistik på misslyckade värmepumpanläggningar! Tidiga kompressorbyten, teknik som endast en 500/tim behärskar och får göra osv.

Man vet inte vad det kostar i slutändan. Kalkylerna på kostnaderna är ibland väldigt optimistiska, i bästa fall stämmer elförbrukningen, men det förutsätts att anläggningen ska vara underhållsfri i 10-tals år, viket det visar sig vara struntprat.

Många anläggningar förbrukar mer el för varje år som går, då värmelagret görs i minsta laget för att få en bättre offert.

Detta är väldokumenterat hos försäkringsbolag och reklamtionsnämden, samt har belysts i konsumentprogram som t.ex, Plus.

Dock kan det finnas de som med fördel kan sätta in en anläggning, vid vattenburen värme och att pannan ändå ska bytas, och en braskamin åtminstone finns och MEDVETENHETEN om att det inte är så stora besparingar
som görs, det förbrukar mindre el än direktverkande, utom i vissa skräcksenario, men det kommer att kosta nästan lika mycket som förut.

Öpnna planlösningar och en luft till luft för mindre pengar, torde vara ekonomiskt för den som har direktverkande el idag, och inte har mycket stor varmvattenförbrukning.
Då vet man att det kommer att bli besparing, det är inte lika säkert att en större anläggning sparar mer, men säkert är att den finansiella kostnaden är upp till tio ggr högre.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

hasteus

« Svar #10 skrivet: 07 dec-05 kl 02:27 »
Citera
en 11 år gammal Mitsubishi Slim (luft/luft) enhet med två inomhusfläktar som nu är trasig....

Hade just servicetekniker på plats som fyllde på mer kylmedium och nu verkar den fungera igen :-)  även om den inte låter bra och ena fjärrkontrollen är sönder, får se vad räkningen blir, vi pratade mer om offert på en ny.

Annars är brasspisen nu installerad och men jag eldar bara försiktigt i den än så länge, glad att jag tog en för stor men hoppas att det inte skall hämma verkningsgraden för mycket, den är lite inklämd...

men har inte 10,7 grader inne längre, tillbaka på mina vanliga 15 som känns som rena bastun :D

hasteus

« Svar #11 skrivet: 10 maj-06 kl 22:18 »
uppdatering VP i villa

ersatte min trasiga VP med en ny den 19 jan, 5.5kW för 16.500 :-( men jag fick dom att montera den med en väggkontakt där jag körde in en energimätare från Jula som nu mäter hela VP systemets förbrukning etc.

Denna VP (inställd på att ge 22grad (om jag vill ha gäster)) låg under vintern på en snittbelastning av 1.3kW men värmde i gengäld i stort sett hela huset. Har stängt av vissa delar av huset som jag inte använder (ger ca 170kvadrat) samt köpte 3 oljefyllda  termostatreglerade elelement (a 600W) som stödvärmer sovrummen under vintern

Nu med 24 grader ute så ligger VP på en dygnsförbrukning på 500Wh, sparlåga jo jag tackar :-) och den totala snittbelastningen sedan den 19 jan har gått ner till ca 900W, dvs mitt årsnitt för värmekostnaden är mao just nu ca 24kr om dygnet :-)

Annars underbart när jag fick den installerad då jag under en månad bara haft en braskasett i öppna spisen som värmekälla... den fungerade men den är ingen värmepanna hur mycket jag än låtsades ;)

ps om någon är väldigt intresserad av min  VP statistik kan jag nog maila över mitt mycket personliga excelark med förbrukningsdata

hasteus

« Svar #12 skrivet: 16 jun-06 kl 01:41 »
Nån mailade mig en fråga om statistiken, min dator krashade så jag har inte kvar brevet vilket gör det svårt att svara, men fråga igen så svarar jag så fort datan är återställd.

//M
« Senast ändrad: 16 jun-06 kl 01:42 av hasteus »

Dela detta:

* Inloggade just nu

90 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser