Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Behöver lite tips  (läst 3067 gånger)

Askungen

• Gäst
Behöver lite tips
« skrivet: 16 jul-06 kl 20:27 »
Hejsan, vi funderar på att skaffa ett par får :) Så jag undrar om ni kan tipsa om nån bra nybörjaras ::) Hur stor plats behöver ett par får? Både hagen och i ladan. Är får lika mycke utbrytarkungar som getter? Vilket staket är smartast?

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
Re:Behöver lite tips
« Svar #1 skrivet: 17 jul-06 kl 17:52 »
Hej,

Jag är också fårnybörjare, men jag har kanske några tips:

Vi har eltråd i våra hagar, två trådar på 30 resp. 60 cm och det har inte varit några problem. Är de vana vid el  och har tillräckligt med bete så håller de sig inne.

Våra får är blandras och jag vet inte om det finns nån bra nybörjarras, men kanske att ni skall undvika får som får många lamm (t.ex. finull)?

8-10 tackor per hektar har jag för mig att man räknar med skall gå bra, men när det gäller mått så kan du nog få svar hos Jordbruksverket www.sjv.se

Erik Sjödins bok "Får" innehåller det mesta man behöver veta, kolla om de har den på ditt bibliotek. (Det är även en ny utgåva på gång, kommer i höst tror jag) Den hade vi stor hjälp av när vi började!

Lycka till, får är väldigt trevliga djur!
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Henning

« Svar #2 skrivet: 18 jul-06 kl 14:32 »
Va, klok du är som går in för att skaffa dig lite kunskap innan du köper djur. Ska du endast ha ett par stycken djur betyder individerna mer än rasen. Lite generella omdömen kan jag ge utifrån min erfarenhet (med risk att få på pälsen av de som inte håller med)
De svenska raserna (gotland, finull, gute och allmogegruppen) är lätta att få tama. Rya är lite svårare och något mer flyktbenägen. Texel är en lugn ras, lätt att hålla inom stängsel men har ofta svåra lamningar. Leicester, suffolk och dorset samt korsningar med dessa är de svåraste att hantera, valla med hund och att få tama. Gotland är svårast att hägna in och har de inte bra med nyvuxet bete försöker de gärna utvidga sitt område.
Även om man bara ska ha ett par stycken och inte har så mycket mark kan det ganska snart blir problem med parasiter. Jag rekommenderar också Sjödins bok samt ett mera modernt kompendium från Hushållningssällskapet i Jönköping. Det heter "Lönsam lammproduktion" och vänder sig i första hand till de som tänker få en inkomst av fåren. Mycket av innehållet är dock aktuellt för alla typer av fårhållning. Dra dig inte för att investera lite i kunskap innan du skaffar djur. Det borde fler ha gjort. Lycka till.

queer

« Svar #3 skrivet: 18 jul-06 kl 17:41 »
Behöver tackorna kraftfoder innan betäckning, och i så fall när ska jag börja med det? Jag har värmlandsfår  :)

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #4 skrivet: 03 aug-06 kl 14:48 »
Vi har börjat med får i år så jag är också nybörjare. Vi skaffade oss gotlandsfår och tycker att de är väldigt trevliga. De håller sig väl inne med elstängsel och har inte gått ut någon gång på det. Däremot så hade jag dem tillfälligt i en hage med elstängsel på ena sidan och stenmur på andra sidan. Efter ett par dagar hade de kommit på att de kunde klättra över muren. Satte upp en eltråd i höjd med muren på insidan och sedan höll de sig inne igen. Nu börjar det bli dags att vänja av lammen från tackorna och varenda gång något nytt dyker upp känner man sig osäker, så även nu. Hade tänkt att flytta på de tre tackorna till egen hage och att deras fyra lamm får gå kvar med fyra andra tackor som inte har några lamm i år. Hoppas att det ska fungera.

Jag har lånat Sjödins bok på bibblan förut men, tyvärr ville de ha tillbaka den.  ::) Så jag väntar tålmodigt på att den nya upplagan ska komma ut.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

yrian

• Skåne
    • Hannasgården
« Svar #5 skrivet: 03 aug-06 kl 15:15 »
En bok som kom ut förra året och som jag tycker är mycket trevlig och intressant är "Fårboken" av Anders Jansson. Läs den också!
Höns, stickning och pelargoner

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #6 skrivet: 19 sep-06 kl 18:52 »
Jag= nybörjare kan ge mitt BÄSTA tips! Knalla på hos en fårbonde och ställ alla frågor du kan, jag har inte träffat på  någon som inte har varit hjälpvillig , ibland har jag  kännt mig på gränsen till tjatig..det är mycket nytt även om man är van vid alla möjliga sorters djur....
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #7 skrivet: 20 sep-06 kl 11:02 »
Behöver tackorna kraftfoder innan betäckning, och i så fall när ska jag börja med det? Jag har värmlandsfår  :)
Att ge extra foder inför och under betäckning kallas flushing... detta gör man för att få så många lamm som möjligt när man är en effektiv får bonde...

Har man allmogefår som då tex dina värmlandsfår så skall man ABSOLUT INTE ge kraftfoder vid betäckningen!!!

Allmogefåren håller man ju för att bevara rasen, spara deras speciella gamla egenskaper och variation..
...
Man vill INTE förändra rasen och utveckla dem till en annan fårras..
Avels målet är att bevara rasen...

Andra raser har ofta en annat avelsmål...
Få en bättre ull...en viss färg, bättre slaktvikter , fler lamm. osv...

Därför skall man inte heller med allmogefåren tex använda endast största bagglammen iavel, eller 3 födda baggar, bara baggar med horn, endast en viss färg osv...

Utan den variation som finns i rasen skall bevaras...
Nu är det ju inget som säger att just din flock måste uppfylla alla kriterier.. utan det är den genbanksansvarige och föreningen som måste hålla koll på detta.. genom Årsrapporteringen från genbankerna och riktlinjer och rådfivning.

Det bästa sättet att bevara gamla raser är ju att vi är många små besättningar som har varsin bagge... Då bevaras också variationen på ett bättre sätt..
Endel vill ha kulliga baggar, andra tycker det är fint med horn, andra är intresserade av ull andra vill bara ha trevliga tama får ... en del vill ha vita andra bruna eller brokiga...

När man då är en effektiv fårbonde som jagar kostnader och vill få så många kg kött att slakta som möjligt så flushar man.. det är då tex finullen kan får 5-6 lamm...

:)
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

Jonas från Backfors

• Västerbotten
    • Backfors Gård
« Svar #8 skrivet: 29 sep-06 kl 17:12 »
Skulle vilja veta mer om får och deras behov under vintern. Bor i Västerbotten så här kan det bli rejält kallt under vintern. Kan fåren gå ute hela tiden och i så fall vilken ras lämpar sig bäst om man vill ha dem ute? Hur mycket vatten behöver ungefär ett får / dag och hur stor hage behövs för att hålla ca 2-4 får?
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #9 skrivet: 29 sep-06 kl 19:49 »
Skulle vilja veta mer om får och deras behov under vintern. Hur mycket vatten behöver ungefär ett får / dag och hur stor hage behövs för att hålla ca 2-4 får?

Och så behöver dom mat  ;D
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

213 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser