Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Behöver lite tips  (läst 3067 gånger)

Askungen

• Gäst
Behöver lite tips
« skrivet: 16 jul-06 kl 20:27 »
Hejsan, vi funderar på att skaffa ett par får :) Så jag undrar om ni kan tipsa om nån bra nybörjaras ::) Hur stor plats behöver ett par får? Både hagen och i ladan. Är får lika mycke utbrytarkungar som getter? Vilket staket är smartast?

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
Re:Behöver lite tips
« Svar #1 skrivet: 17 jul-06 kl 17:52 »
Hej,

Jag är också fårnybörjare, men jag har kanske några tips:

Vi har eltråd i våra hagar, två trådar på 30 resp. 60 cm och det har inte varit några problem. Är de vana vid el  och har tillräckligt med bete så håller de sig inne.

Våra får är blandras och jag vet inte om det finns nån bra nybörjarras, men kanske att ni skall undvika får som får många lamm (t.ex. finull)?

8-10 tackor per hektar har jag för mig att man räknar med skall gå bra, men när det gäller mått så kan du nog få svar hos Jordbruksverket www.sjv.se

Erik Sjödins bok "Får" innehåller det mesta man behöver veta, kolla om de har den på ditt bibliotek. (Det är även en ny utgåva på gång, kommer i höst tror jag) Den hade vi stor hjälp av när vi började!

Lycka till, får är väldigt trevliga djur!
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Henning

« Svar #2 skrivet: 18 jul-06 kl 14:32 »
Va, klok du är som går in för att skaffa dig lite kunskap innan du köper djur. Ska du endast ha ett par stycken djur betyder individerna mer än rasen. Lite generella omdömen kan jag ge utifrån min erfarenhet (med risk att få på pälsen av de som inte håller med)