Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Närodlat eller ekologiskt i första hand?  (läst 6735 gånger)

lemoni

Närodlat eller ekologiskt i första hand?
« skrivet: 12 aug-06 kl 23:20 »
Hej alla!

Vad skulle ni säga var viktigast, närodlat eller ekologiskt?  ::)

:)
Lenchen

rosita51

• Skåne
Re:Närodlat eller ekologiskt i första hand?
« Svar #1 skrivet: 12 aug-06 kl 23:43 »
För mig är det viktigaste med närodlat, därför odlar jag 4 meter från huset!  ::)
Fast under vintern handlar jag i första hand ekologiskt, men gärna svenskt!  ;)
MVH Rosita zon 1

Alva

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 12 aug-06 kl 23:50 »
I min affär -ICA- kommer just nu sockerärtorna från Kenya !!!!
Hur seriöst är det?

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 13 aug-06 kl 00:05 »
Närodlat, utan tvekan.

saltkråkan

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 13 aug-06 kl 00:09 »
Jag köper KRAV-märkt för att det är oftast godare och nyttigare och sen i tredje hand att det på köpet är miljövänligare. Vilket det kanske inte blir om det fraktats över halva jorden för att komma till mig.

Har ni hört att Saltå Kvarn har börjat kompensera för transporterna av tex russin genom att plantera träd? De är först med klimatkompensering. Vad tycker ni om det?

http://www.saltakvarn.se/foretaget/klimatkompensering.htm

Jag tycker den kampanjen "Svenskt sigill" gjorde var lite missvisande, fult av dom att försöka påskina att de är ekologiska och mer "naturliga" (det ordet igen!). Vet ni vilka affischer jag menar?

På lång sikt tror jag att ekologiskt oavsett transporter är bättre att välja om man vill vara rädd om miljön.  

Jag äter ekologiskt från min kolonilott i första hand. Det hade gärna fått vara lite mer närodlat. Det tar en halvtimme att cykla dit.. :)

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 13 aug-06 kl 00:24 »
Har ni hört att Saltå Kvarn har börjat kompensera för transporterna av tex russin genom att plantera träd? De är först med klimatkompensering. Vad tycker ni om det?

Absurt. Kan de inte hitta användbara ingredienser som produceras på närmare håll?

En bekant till en bekant vars bil inte gick igenom besiktningen pga för höga avgasvärden köpte utsläppsrätter och krävde sedan att bilen skulle godkännas i befintligt skick. Det är något liknande.

Suresh

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 13 aug-06 kl 00:24 »
I min affär -ICA- kommer just nu sockerärtorna från Kenya !!!!
Hur seriöst är det?

För 160 kr / kg dessutom!

Nästa år är det jag som säljer sockerärtor!

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #7 skrivet: 13 aug-06 kl 09:42 »
Närodlat. Det ekologiskt odlade blir lite meningslöst om det krävs en massa fossila bränslen för att få hit det. Exempel: stod för en tid sen och valde mellan två burkar honung. Den ena var närodlad Sjuhäradshonung, men ej KRAV. Den andra var KRAV från Långtbortistan. Det kändes självklart att köpa Sjuhäradshonungen.

Annars går det ofta rätt hyfsat att få både lokalt och ekologiskt (och då menar jag inte bara det man odlar själv). Mycket av det vi köper är KRAV från södra/västra Sverige, det finns en hel del, särskilt om man har tillgång till gårdsbutiker o.d.

Största problemet är väl alla goda exotiska frukter som varken är det ena eller det andra... där är vi tveklöst miljöbovar  :-[ Sockerärter från Kenya eller Zimbabwe är däremot bara korkat - varför går sånt att sälja överhuvudtaget? Ungefär som äpplen från Sydamerika. Och varför odlas inte sockerärter kommersiellt i Sverige - det är ju väldigt lättodlat??
« Senast ändrad: 13 aug-06 kl 09:43 av ChristinaR »

EvaSara

« Svar #8 skrivet: 13 aug-06 kl 20:55 »
Det beror väl på vad man vill åstadkomma med sin konsumentmakt. Om man vill stödja lokala företag köper man naturligtvis närproducerat. Om man vill vara optimalt miljövänlig kan det bli mer komplicerat.

Jag tror att Svenska Naturskyddsföreningen rekommenderar ekologiskt i första hand och närproducerat i andra hand. Själv köper jag tex svenska "konventionella" äpplen hellre än importerade KRAV-märkta, delvis för att de svenska är mycket godare. Svenska odlare använder i allmänhet mindre bekämpningsmedel än odare i de flesta länder som vi importerar varor ifrån, livsmedelsverket kollar rester av bekämpningsmedel varje år.

Sockerärter från Kenya förstår jag inte överhuvudtaget hur någon kan köpa. Sockerärter är en extrem färskvara och smakar bäst inom några timmar efter skörd, sedan börjar de tappa smak.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #9 skrivet: 14 aug-06 kl 11:12 »
Köper närproducerat i första hand och ekologiskt i andra hand. Allra helst närproducerat och ekologiskt när det finns! För mig är det helt obegripligt att ICA-affären här hemma har en sorts tomater som är svenska så här års. Resterande kanske 5-6 sorter är holländska.  ??? Känns som om det borde finnas tomatodlare i Sverige som odlar kvisttomater och körsbärstomater också eller gör det inte det?
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Gryning

• Mirandas have
« Svar #10 skrivet: 14 aug-06 kl 11:26 »
Jag har en kompis som jobbar på en grönsaksgrossistfirma och jag har faktiskt frågat honom om just sockerärterna från Kenya. Han säger att man inte kan få dem så snyggt plockade och packade någon annanstans från. Men jag tror att en anledning till att vi reagerar är att Kenya ändå är ett ganska ovanligt importland occh att det därför känns väldigt "långt bort". Det är faktiskt mycket kortare resväg fågelvägen från Kenya och hit än t ex från bananplantagerna i Centralamerika.
Såsom sammanlevande med en bonde har jag också en liten inblick i hur otäcka besprutningsmedlen faktiskt är, t o m i snälla Sverige, så jag måste nog säga att jag håller på och svänga från lokalproducerat konventionellt till ekologiskt långt bort. Men just honung känns ju som ett av de mer knasiga exemplen...

leifhh

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 14 aug-06 kl 11:27 »
Ett tag jobbade jag i Trollhättetrakten. En av mina arbetskompisar var deltidsjordbrukare, odlade ekologiskt och hade kontrakt med Konsum. Ett kontrakt som han sade upp eftersom han ansåg att det var absurt att hans produkter för att säljas i Trollhättan, någon mil från hans gård, först skulle köras till Konsums regionlager i Göteborg innan det kördes till butiken i Trollhättan. Ca 20 istället för 1 mil.....
Så mycket för "gröna konsum" (åtminstone i slutet av 1990-talet, nu vet jag inte hur det fungerar).

Jag väljer tveklöst närodlat - om jag kan köpa direkt från gården. (Förutom att jag är såld på biff från Pampas, men det beror på en massa sydamerikanska minnen som väcks av smakerna, speciellt med ett glas sydamerikanskt rödvin - givetvis ekologiskt ;))
« Senast ändrad: 14 aug-06 kl 11:32 av leifhh »

Alva

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 14 aug-06 kl 12:06 »
Jag tänker så här ,,, det finns en massa saker som vi inte kan odla här som kaffe, bananer osv.. Men allt det vi kan odla så som sockerärtor, det kan inte vara försvarbart på något sätt att importera det ! Och hur i jösse namn skall de Svenska odlarna överleva om vi accepterar att de grönsaker som är odlingsbara här ändå köps utifrån ?
Vad gäller priset för mig som konsument så kan det väl knappast bli så mycket dyrare än vad det redan är, just idag, 18-20 kr för 150 g....

Suresh

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 14 aug-06 kl 12:11 »
40 kr för 500 g

Nästa år är det jag som står på torget och säljer sockerärt.  ;D

Suresh

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 14 aug-06 kl 12:18 »
Jag tänker så här ,,, det finns en massa saker som vi inte kan odla här som kaffe, bananer osv..

Jag har för mig att Island är nettoexportör av bananer! Orsaken är att de har gott om växthus och jordvärme.

Det går alltså att odla vad som helst på våra breddgrader, det är en energifråga vad som är värt att odla.

Energikostnaden att hålla ett växthus varmt får alltså ställas mot energikostnaden att transportera varor hit från resten av planeten.

Sen kanske vi inte skall strypa leveranser av (special)livsmedel från södra halvklotet helt. De behöver trots allt lite exportinkomster.

Lilla Anna

• Lilla Anna Pysslar
« Svar #15 skrivet: 14 aug-06 kl 13:24 »
Om man köper KRAV-märkt så känns det som om efterfrågan skulle öka på just KRAV och så kanske affärer tar in mer sånt och så vidare så att faktiskt mer jordbruk blir KRAV-jordbruk i längden.

Men om man köper närproducerat i affären och det tar slut så tror jag inte självklart att affären ersätter med mer närproducerat utan kan likaväl köpa in från nåt annan land.

Fattar ni vad jag menar? Tror ni att det är så?
Det är liksom bara en känska jag har.

yrian

• Skåne
    • Hannasgården
« Svar #16 skrivet: 14 aug-06 kl 14:25 »
40 kr för 500 g

Nästa år är det jag som står på torget och säljer sockerärt.  ;D

Ha, jag med! Och bönor och mangold... såg mangold i affären för några veckor sedan, vaccumförpackade, små och halvvissna... minns inte exakt vad de tog, men det var DYRT! Och vi som har så mycket mangold så vi vet inte vad vi ska göra av allt...
Höns, stickning och pelargoner

yrian

• Skåne
    • Hannasgården
« Svar #17 skrivet: 14 aug-06 kl 14:34 »
Sockerärter från Kenya förstår jag inte överhuvudtaget hur någon kan köpa. Sockerärter är en extrem färskvara och smakar bäst inom några timmar efter skörd, sedan börjar de tappa smak.

Men det är inte många som längre vet hur sockerärt ska smaka! Det är likadant med t ex äpplen, eller kyckling. Vi är så vana vid smaken på det som säljs i affären, vi har "glömt" hur maten egentligen ska smaka.

Sockerärt smakar bäst när man man strosar omkring barfota bland landen, man tjuvar tomatplantorna litegranna och kollar så löken växer som den ska. Och så mumsar man i sig en sockerärt här, och en där...  :)
Höns, stickning och pelargoner

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #18 skrivet: 14 aug-06 kl 15:36 »
Något annat som säljs både importerat och dyrt är Aubergine och squash, så här års borde det väl finnas svenskt och billigare?!
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

EvaSara

« Svar #19 skrivet: 14 aug-06 kl 18:34 »
Citera
Det går alltså att odla vad som helst på våra breddgrader, det är en energifråga vad som är värt att odla.

Energikostnaden att hålla ett växthus varmt får alltså ställas mot energikostnaden att transportera varor hit från resten av planeten.

Det finns folk som har räknat på det, och tydligen är det mer energieffektivt att importera tomater odlade på friland från tex Spanien än att odla dem i uppvärmda växthus i Sverige. Men som sagt, det beror på vad man vill uppnå med sitt val. Kanske är de svenska tomaterna så gott som nyplockade och godare än de som har åkt några dagar?

I vår närmaste butik finns just nu KRAV-märkt squash från en lokal odlare och då är det ändå i norra delen av Sverige. Jag kommer inte ihåg priset men den var väldigt god.

Dela detta:

* Inloggade just nu

123 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser