Hej Suresh,
jag tar dina frågor i tur och ordning.
1. Jag har frågat Peter Erlandsson. Han säger att den bästa metoden är att undvika att ha blomingen samtidigt som rapsen blommar i juni, för då finns det så mycket rapsbaggar. Han föreslår att du sår lite senare, för att få rädisblomningen i juli eller augusti.
Det är inte säkert att detta stämmer in på dina odlingsförhållanden. Fråga igen i så fall.
2. Jag brukar repa av p-nackefröna för hand. Först klipper jag av flockarna (flata delar av blomställningen som är ca 1 dm tvärsöver) inklusive en bit stjälk (så de hänger ihop) och samlar i papperskasse. Kassen får stå öppen inomhus. När fröet är torrt och moget repar jag av det från floclarna. Då följer inget boss med. Denna metod lämpar sig för fröodlingar på några m2, eller 5-20 rötter. Om man har större odling blir det mer rationellt att tröska med lämplig metod. Jag vet inte vad som är bäst, men då får man boss, som troligen kan vara ungefär lika tungt som fröet. Du får prova med de två standardmetoderna för rensning: vind (häll t ex mellan två hinkar i vinddrag) och sållning. Se även kapitlet om tröskning, rensning, torkning och förvaring av frö av Johnny Andreasson i vår nya bok Fröodling på Fröodling.se (Rulla ner och klicka på rätt kapitel):
http://www.froodling.se/indexseedbook_chap.htm3. Ungefär samma metoder gäller för persilja. Skörda när fröet är moget. Se även kapitlet om persilja (samma adress som ovan). Kummin och andra kryddväxter har jag ingen erfarenhet av att fröodla. När det gäller fröodling följer dock det mesta det botaniska släktskapet. Kummin som flockblomstrig lär ha liknande egenskaper som persilaj och p-nacka.
Se även kapitlet om kål på samma adress som ovan.
Anders