Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gödsla på hösten?  (läst 11598 gånger)

lillaloppan

Gödsla på hösten?
« skrivet: 12 okt-06 kl 11:11 »
Hej alla,

har en kanske lite dum fråga, men...

Måste man/ska man gödsla på hösten? Mina land är så gott som tomma nu och jag har rensat bort ogräs och vänt på jorden lite. Nu funderar jag på om man ska gödsla på hösten? Häst- och kaninbajs har jag tillgång till, men är det bättre att vänta till våren? Ska man kalka? Strö ut aska?

Sen undrar jag också vad ni som odlar i trädgård gör med alla löv? De ryms inte i komposten. Jag har räfsat in en del runt/under buskar osv. men har ännu kvar. de sista löven låter jag ligga på marken som skydd för vintern, men hur skulle det vara att vända ner lite löv i trädgårdslandet?

Tacksam för svar!

Linnea-maria

• grönsaksnörd
    • Dalarna
    • linnea på landet
Re:Gödsla på hösten?
« Svar #1 skrivet: 12 okt-06 kl 13:49 »
Hej Ta och gräv ner löven du då bryts de ner snabbt och ger fin mull. Men nedbrytningen kostar lite i form av näring. Jag brukar lägga på gödseln på hösten för att då har jag tid. Vissa grödor vill inte ha färsk gödsel, tex rotfrukter. Aska lägger man på på våren.
kan själv

lillaloppan

« Svar #2 skrivet: 12 okt-06 kl 16:53 »
Tack så mycket för ditt svar!

uffeoanette

« Svar #3 skrivet: 12 okt-06 kl 20:18 »
Löven kan du ge till kaninerna.
Våra kaniner gillar löv.

Anders

• -
    • felicia.se
« Svar #4 skrivet: 12 okt-06 kl 22:03 »
Vill du odla vettigt eller ekologiskt så lägger du löven och annat som du vill tillföra jorden som ett skyddande täcke ovanpå jorden. Vill du göra totalt bakfram så gräver du ner det hela.

Löv gör att du sänker pH-värdet på din jord. Det är därför vanligtvis klokare att inte använda sig av energin i löven (som normalt sett borde ge till jorden i form av "mat") utan istället kompostera löven.

Jag avråder på det bestämdaste från att du använder aska till den jord du skall odla. Du höjer ph-värdet våldsamt med en sådan metod. det är få grönskaer som trivs i ett jord med högt pH-värde. Om du sätter potatis så får du under flera år fruktansvärt med kraftig ytskorv på potatisen. Visserligen är inte ytskorven farlig varken för människor eller för potatisen men den smakar inte gott och den ger ett oaptligt intryck. Potatis tycker om sur jord - jord med lågt pH. Så har du för högt pH så kan du ju lägga på löv som ett skyddstäcke om du skall sätta potatis där.

Aska bör återföras till skogsmarken. Är man väldigt skicklig (och duktig med att laborera med lackmuspapper och pH-mäta och så) kan man ju alltid mixtra med att balansera löv och aska. Men lätt är det inte.

lillaloppan

« Svar #5 skrivet: 13 okt-06 kl 19:17 »
Ja, då får man väl medge sin dumhet... jag hade aldrig hört talas/kommit att tänka på att kaninerna skulle tycka om löv, men nu är det testat och det åts med god aptit, tack för det tipset! En hel del ska vi väl bli av med på det viset och det kommer ju ut i ganska bra form efteråt  ;)

En del av löven har jag faktiskt hunnit gräva ner redan, men eftersom jag hade strött ut aska i våras, efter att jag hörde att det skulle vara bra, så kanske det blir en balans i jorden nu då. Jag har faktiskt undrat varför en del av min potatis såg så ful ut, men nu fick jag svaret till det också.

Ifall det skulle vara så att det ändå inte blir bra pH nu, vad ska jag göra då? /loppan

Man lär av sina misstag...

Anders

• -
    • felicia.se
« Svar #6 skrivet: 13 okt-06 kl 20:18 »
Ifall det skulle vara så att det ändå inte blir bra pH nu, vad ska jag göra då? /loppan
Torka i backen ger också ytskorv. Vissa potatissorter är mer känsliga än andra för torka/ytskorv. Vi hade torrt i hela landet i sommmar. Det går inte att dra någon slutsats om pH-et var orsaken eller om torkan var orsaken.

Vänta och se. Aska är lättlösligt och rinner bort och späder ut sig och tas snabbt upp av växter. Så på två odlingssäsonger till så skulle jag tro att du har balans i jorden igen. Sedan kan man alltid testa med lackmuspapper och med olika grönsaker som är känsliga för för högt eller för lågt pH. Men jag tror det fixar till sig ganska snart.

Jojje

• Återvinning skall det va, annars kan det kvetta!
    • Dalarna
    • http://jojjesblog.blogspot.com/
« Svar #7 skrivet: 15 okt-06 kl 19:56 »
Jag avråder på det bestämdaste från att du använder aska till den jord du skall odla. Du höjer ph-värdet våldsamt med en sådan metod. det är få grönskaer som trivs i ett jord med högt pH-värde. Om du sätter potatis så får du under flera år fruktansvärt med kraftig ytskorv på potatisen. Visserligen är inte ytskorven farlig varken för människor eller för potatisen men den smakar inte gott och den ger ett oaptligt intryck. Potatis tycker om sur jord - jord med lågt pH. Så har du för högt pH så kan du ju lägga på löv som ett skyddstäcke om du skall sätta potatis där.

Aska bör återföras till skogsmarken. Är man väldigt skicklig (och duktig med att laborera med lackmuspapper och pH-mäta och så) kan man ju alltid mixtra med att balansera löv och aska. Men lätt är det inte.

Men man har ju aska när man pudrar kålväxter för att hålla insekter borta. blir det högra ph då?

F.ö hade jag tänkt elda upp en massa pinnar och kvistar på åkern. Är det en olämplig plats då?

Anders

• -
    • felicia.se
« Svar #8 skrivet: 15 okt-06 kl 21:47 »
Kål gillar ett högt pH-värde. PH 7,0 till 7,5. Därför går det utmärkt att pudra med aska.
Så skall du odla kål av olika slag så kan du nog elda på. Men skall du ha potatis där så får du ytskorv. Och poatis vill ha sur jord pH 5 till 5,5 kanske.

Allt är ju avvägningsfrågor. Man måste planera några år framåt i tiden. Vilket inte är så lätt. men man brukar ju rita upp på ett papper vad man odlat under året och så kan man ju fundera hur man skall odla nästa år. Sparar man alla papprena så blir det inte så mycket överraskningar (om man nu inte vill ha det) utan man kan utnyttja vad naturen skapar för förutsättningar.

Falin

• -
« Svar #9 skrivet: 05 dec-06 kl 17:08 »
Rabatterna då (med div. osorterade buskar och blommor)? Vill de ha gödsel nu? Jag har höns, häst (obrunnen) och svämgödsel från korna att välja på.

Anders

• -
    • felicia.se
« Svar #10 skrivet: 05 dec-06 kl 17:28 »
All gödsel du har är (lättslöslig/vattenlöslig) av det kraftiga slaget och frätande om man lägger på för mycket. Det borde vara vinter på gång överallt så gödseln gör varken till eller ifrån för tillfället. Men så kommer våren.

Så då beror det på vad för slags blommor och buskar du har. Du kan kväva växterna med kväve om du lägger på för mycket. Växterna kanske behöver det hela mera som ett täcke och är kanske inte intresserade av att få för mycket vattenlöslig näring att dricka och käka upp och placera i sina växtdelar.

Eftersom jag inte vet vad du har för blommor och buskar och min kunskap därom är för låg så kan jag ju bara ge ett generellt råd. Jag tror varken blommor eller buskar behöver speciellt mycket extra näring än vad jorden i sig själv ger. Men som sagt - det beror på vad jord du har och vad för slags växter som växer där.

Vitis

• Skåne
« Svar #11 skrivet: 05 dec-06 kl 18:04 »
Rabatterna då (med div. osorterade buskar och blommor)? Vill de ha gödsel nu? Jag har höns, häst (obrunnen) och svämgödsel från korna att välja på.

Inga växter har nytta av gödsel nu eftersom dom inte växer nåt nämnvärt denna årstid.

Lägger man på obrunnen gödsel nu kommer en stor del av framför allt kväveinnehållet att lakas ur av regn och senare snösmältning.

De gödselvarianter du räknar upp är alla känsliga för urlakning både ner i marken och upp i luften. Har du möjlighet att anlägga en stor kompost tycker jag att du skall försöka göra det, blanda obrunnen gödsel med nåt strömaterial (halm, torv, spån, löv ... vad som finns till hands) så har du fin-fin gödsel/jordförbättring till våren att lägga på i rabatterna eller blanda i trädgårdslandet.

Ang. lillaloppans ursprungsfråga ... täck jorden där du ska odla nästa år med löven så kommer maskar och annat att gynnas och bearbeta jorden åt dig.

Dela detta:

* Inloggade just nu

119 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser