Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  utrota träd  (läst 26950 gånger)

Jojje

• Återvinning skall det va, annars kan det kvetta!
    • Dalarna
    • http://jojjesblog.blogspot.com/
utrota träd
« skrivet: 24 okt-06 kl 17:06 »
Tomtmarken där jag bor har inte varit skött på de senaste tjugo åren. Det betyder att här har kommit upp mycket sly och hela träd.
Ett träd som växte alldeles intill vedboden hade till och med skadat taket.
Nu är de viktigaste fällda och så gäller även slyet, men givetvis blir det uppslag lite överallt. Jag går regelbundet med stubbsaxen och klipper. :-\

Har nu köpt "Ecoplugg" (vilket idiotiskt namn) som innehåller Glyfosfat som är ett natriumsalt, enligt förpackningen.  Det är nog samma som "RoundUp" om jag inte fattat fel.  För övrigt ett svindyrt preparat, kostade 85:- för tio st på Lantmännen.
Jag gillar det inte men måste ta död på trädet vid vedboden och en sälg på ett annat ställe.
På andra ställen kommer jag att marktäcka, dels med en gammal uttjänt pressenning och dels med tjocka plastsäckar, måste få bort buskar intill mitt potatisland.

Fick ett tips om att pröva döda träd med vanligt koksalt. Man borrar ett hål och häller i koksalt och trycker i en kork. Koksalt är ju natriumklorid. Det borde ju bli billigare i vilket fall.

Ett annat tips var att anlägga en rejäl kompost med gödsel över en stubbe. Värmen och bakteriefloran lär ta död på trädet. Gäller bara att få tag i ett lass dynga.  ???

Är det någon som har erfarenhet av sådant här så vore det intressant att diskutera.

Vitis

• Skåne
Re:utrota träd
« Svar #1 skrivet: 24 okt-06 kl 18:00 »
För att ta kål på ett träd brukar man rekomendera att man ringbarkar stammen så att hela trädet dör innan man tar ner det. Det funkar ju inte i ditt fall kanske men värt att prova om du har fler småträd att ta bort.

Att borra och fylla stubben med salt borde ju funka, även ättika används ju som ogräsmedel och skulle kanske kunna funka att fylla i hål i stubbarna om man inte kan gräva upp dem.
« Senast ändrad: 24 okt-06 kl 18:01 av Vitis »

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #2 skrivet: 24 okt-06 kl 23:35 »
Vi brukar såga och trasa sönder stubben lite extra samt barka den så att den torkar ut...

annars är ju ring barkning bra... men det kan ta ett par år innan trädet dör...

Mina allmogefår och kullkossor tycker även om löv och bark...

men alla kan ju inte har djuren på tomten....

:-\
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

Jojje

• Dalarna
« Svar #3 skrivet: 25 okt-06 kl 23:56 »
Jag har popplar som jag har ringbarkat och där är det bara att vänta.
Där gäller det ju att få bort spridningen eftersom skotten kommer långt från moderträdet.

Det där med ättika kanske var bra, jag har ju till och med isättika och det är starka grejor. Använde det förr i mörkrummet.

De enda djur jag har på tomten är två labradorer, men de ger sig inte på träd. Håller sig till ben.
 :P
« Senast ändrad: 25 okt-06 kl 23:57 av Jojje »

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #4 skrivet: 27 okt-06 kl 10:22 »
Kanske är min fråga inte tillhörande i detta forum men jag måste fråga ändå.

Jag eller vi i vår familj skulle också behöva utrota ett par träd, problemet är bara att träden är inte våra. Våran granne har nämligen för några år sen planterat en hel häck längs med stora vägen där vi har utfarten från våran grusväg. Som lä åt sina hästar. Dessa småträd har nu blivit stora med åren och skymmer i princip ALL sikt när man skall köra ut. Hela historien har varit så långt upp som i domstolen där ägaren till träden vann, detta var många år sen då träden fortfarande bara var små skott. Numera är de ca 2-3 meter höga och klippta i omgångar så att de ska bli fylliga, så med andra ord är där NOLL sikt när man skall ut eftersom du inte kan se genom grenarna. Den förra ägaren till vårat hus har varit i otaliga gräl med ägaren över detta men han vägrar ge sig, vägverket tog tag i det men de förlorade som sagt mot domstolen. Nu är min fråga finns det INGET sätt att få träden att dö en "naturlig " död. Jag menar det är en lek med livet varenda gång vi måste köra ut på vägen. Och bara en tidsfråga innan nån blir mosad av en lastbil eller liknande. Det är rent ut sagt för jävligt att saker och ting måste gå såhär långt att man börjar tänka i kriminella banor men va fan gör man, nästa gång är det kanske min son och hans cykel som ligger där söndermosad. Eller nån stackars pensionär som varit i reservatet och spanat in småfåglarna som går en för tidig död till mötes.

Sambon och jag har tom varit inne på att köpa en skrotbil och putta ut den på vägen för att få idioten att inse hur farliga hans träd är men då riskerar man den stackarns liv som råkar köra på skrotbilen, alltså inte heller nåt alternativ.

Nån som vet hur man skall gå tillväga för att få en sån människa att lyssna med tanke på att rättsliga metoder inte fungerar??

Tacksam för svar önskar en desperat Kimma...  :'(
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 27 okt-06 kl 11:10 »
Våran granne har nämligen för några år sen planterat en hel häck längs med stora vägen där vi har utfarten från våran grusväg. Som lä åt sina hästar. Dessa småträd har nu blivit stora med åren och skymmer i princip ALL sikt när man skall köra ut.

Går det inte att sätta speglar på andra sidan vägen? Att få bort träden när domstolen säger nej lär inte gå så lätt.

Alternativt plocka fram motorsågen och såga ner träden utan att be om lov.

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #6 skrivet: 27 okt-06 kl 11:14 »
Jag har varit inne på det med att med hjälp av mörkrets inbrott smyga dit och klippa ner dem jämte marken, stammarna är än så länge bara 4-5cm tjocka. Spegel på andra sidan vägen fungerar inte eftersom huvudvägen dels går i en kurva(därav så skymd sikt) och dels för att han inte tillåter att nån sätter upp nåt på hans tomt som just ligger på andra sidan vägen. Dött lopp alltså... :(

Jag lekte med tanken att ringbarka dem i gräsrots nivå men frågan är hur lång tid det tar innan de dör...kan ju dröja hur länge som helst  :(
« Senast ändrad: 27 okt-06 kl 11:16 av Kimma »
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Jojje

• Dalarna
« Svar #7 skrivet: 27 okt-06 kl 11:18 »
Det är ju för jäkligt när det inte går att resonera med folk.
Intill mig har en person just satt upp ett stängsel och därmed stängt av en samfäld väg. Det kommer att bli ett himla liv om detta givetvis, fajten har bara börjat.
Själv funderade jag på att en mörk natt riva ner staketet, men någon annan hann före.

Om jag förstår ditt fall så har du flyttat dit efter att häcken (träden) planterades. Det behöver ju då inte betyda att grannen måste visa sin makt mot dig.
Det finns en taktik som går ut på att våld föder våld - men vänlighet föder också vänlighet. På något vis känns det ju som att det är vänlighetsmetoden som borde vara den bästa.

Annars är det ju så att gifter och annan skit tar död på växtlighet, men det kan ju å andra sidan även drabba dig själv. Blir du upptäckt så kan det ju bli ännu värre, egenmäktigt förfarande eller vad det nu heter i brottsammanhang.
Jag har inget bra svar mer än att vänlighetsmetoden bör användas, annars är det ju kört och man vet inte var det slutar.

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #8 skrivet: 27 okt-06 kl 11:56 »
Jag skulle önska att vänlighet fungerade med denna man.

Häromveckan rymde mina 2 hundar och jag gav mig ut för att leta efter dem, då stötte jag på denhär mannen och frågade vänligt om han möjligtvis hade sett 2 lösspringande hundar. Som motfråga frågar han mig istället för att svara "Vilken ras är dom?" Och jag som kunde räkna ut med lilltån att han inte vet hur eller vad en Kaukasisk ovtjarka är för nåt svarade "Hmm, det spelar ingen roll,det är en jättelik hund och en pytteliten,båda bruna" han blev skitsur och fräste "Nä jag har inte sett dina jävla hundar"....

Så den killen snackar jag så lite som möjligt med...  >:(

G Frick

« Svar #9 skrivet: 27 okt-06 kl 12:19 »
Trist historia, men så blir det ibland.
Om du har samvete till det försök skaffa Roundup eller något annat preparat med Glyfosat i och spruta på träden en natt när det är vindstilla och de har blad. Fotosyntesen måste pågå för att det skall fungera.
Detta är ett MYCKET GIFTIGT medel, men effektivt. Ur miljösynpunkt är det förkastligt att använda. Akta dig så du inte får det på dig, eller andas in för mycket av det. Helst skall du ha skyddskläder, skyddsglasögon och handskar.

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #10 skrivet: 27 okt-06 kl 12:25 »
Trist historia, men så blir det ibland.
Om du har samvete till det försök skaffa Roundup eller något annat preparat med Glyfosat i och spruta på träden en natt när det är vindstilla och de har blad. Fotosyntesen måste pågå för att det skall fungera.
Detta är ett MYCKET GIFTIGT medel, men effektivt. Ur miljösynpunkt är det förkastligt att använda. Akta dig så du inte får det på dig, eller andas in för mycket av det. Helst skall du ha skyddskläder, skyddsglasögon och handskar.

Inte bara jag som har fula baktankar :)
Men tack för tipset,skall rådfråga mitt samvete så får vi se hur det går.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #11 skrivet: 27 okt-06 kl 12:38 »
Men priset lär ju bli en ännu sämre relation med grannen  ::)

som kanske kontrar med att förgifta dina hundar......
« Senast ändrad: 27 okt-06 kl 12:46 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #12 skrivet: 27 okt-06 kl 12:59 »
Men priset lär ju bli en ännu sämre relation med grannen  ::)

som kanske kontrar med att förgifta dina hundar......

Ja man vet aldrig och det vill jag ju inte riskera :-\

Vitis

• Skåne
« Svar #13 skrivet: 27 okt-06 kl 13:10 »
Kimma, läste just din tråd om din tokiga hund ... kan du inte låta Seamus äta upp träden (eller grannen) ??  ;D
« Senast ändrad: 27 okt-06 kl 13:10 av Vitis »

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #14 skrivet: 27 okt-06 kl 13:27 »
hehe jo hade han bara gjort det på komando så hade jag nog använt han för längesen :)

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #15 skrivet: 27 okt-06 kl 14:16 »

Annars är det ju så att gifter och annan skit tar död på växtlighet, men det kan ju å andra sidan även drabba dig själv. Blir du upptäckt så kan det ju bli ännu värre, egenmäktigt förfarande eller vad det nu heter i brottsammanhang.

Jag skulle nog en mörk natt sprida ut salt....

Man brukar ju se att träd blir bruna av vägsalt.... granhäckar dör osv....

Men som sagt man måste ju veta att det kan få följder...

Hur är det med vägverket föresten????

Får man plantera skymmande häckar... vid vägar....

eller gäller det bara tätorter?

Vet i allafall att det klagas på virkestravar som skymmer sikten här i häslingeskogarna... då får de flyttas...
De åberopas trafiksäkerhet odyl...

???
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #16 skrivet: 27 okt-06 kl 15:35 »
Det är ju för jäkligt när det inte går att resonera med folk.
Intill mig har en person just satt upp ett stängsel och därmed stängt av en samfäld väg. Det kommer att bli ett himla liv om detta givetvis, fajten har bara börjat.
Själv funderade jag på att en mörk natt riva ner staketet, men någon annan hann före.

Om jag förstår ditt fall så har du flyttat dit efter att häcken (träden) planterades. Det behöver ju då inte betyda att grannen måste visa sin makt mot dig.
Det finns en taktik som går ut på att våld föder våld - men vänlighet föder också vänlighet. På något vis känns det ju som att det är vänlighetsmetoden som borde vara den bästa.

Det stämmer att träden planterades innan vi flyttade hit, men den bedömning som domstolen gjorde är ju från flera år tillbaks då träden var nyplanterade.

Citera
Jag har inget bra svar mer än att vänlighetsmetoden bör användas, annars är det ju kört och man vet inte var det slutar.
Citera

Det heter helt enkelt skadegörelse om man sågar ner trädet och åverkan om man bryter av nåra grenar, egenmäktigt förfarande betyder att man olovligen lånar någon annans egendom, inte i syfte att behålla det men att bruka det. som typ när du tar en cykel för att cykla hem på fyllan och sen slänger den i en källartrapp i kvarteret innan dit eget, det är egenmäktigt förfarande...ville bara poängtera det för det är många som missförstår uttrycket "egenmäktigt förfarande"  :)

åsnemor

• lever på landet och renoverar sin drömkåk
    • Västergötland
« Svar #17 skrivet: 27 okt-06 kl 16:40 »
kontakta vägverket och kommunen. mina grannar fick klippa ner sin häck för att den skymde utfarten.....jag åberopade fri sikt och barnens rätt till en säker väg till skolbussen.

torparn

• Övriga världen
« Svar #18 skrivet: 27 okt-06 kl 18:33 »
Det stämmer att träden planterades innan vi flyttade hit, men den bedömning som  egenmäktigt förfarande betyder att man olovligen lånar någon annans egendom, inte i syfte att behålla det men att bruka det. som typ när du tar en cykel för att cykla hem på fyllan och sen slänger den i en källartrapp i kvarteret innan dit eget, det är egenmäktigt förfarande...ville bara poängtera det för det är många som missförstår uttrycket "egenmäktigt förfarande"  :)

Detta exempel var nog inte så väl valt; det kan aldrig bli annat än stöld.  :-[
flyter runt  i världen på båt. Ny utsikt så ofta man vill ju!

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #19 skrivet: 27 okt-06 kl 19:09 »
torparn, stöld är när du behåller det du tagit, egenmäktgt förfarande är när du "lånar nåns egendom på obestämd tid och inte lämnar tillbaks det där du tog det"...jag skrev av mitt förra inlägg från min lagbok som jag blev tilldelad under min utbildning så det stämmer så bra så

Dela detta:

* Inloggade just nu

130 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser