Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  sugen på får  (läst 6598 gånger)

Mamma-Anna

• http://norgardsanna.spaces.live.com/
sugen på får
« skrivet: 27 okt-06 kl 09:00 »
Hej!
Vi går i fårtankar, men behöver lära oss allt från början. Vår tanke är ha utefår åretrunt, kan någon ge mig lärtips?

Mamma-Anna

Re:sugen på får
« Svar #1 skrivet: 27 okt-06 kl 09:00 »
LÄSTIPS menade jag naturligtvis! usäkta

Lena A

« Svar #2 skrivet: 27 okt-06 kl 09:58 »
Erik Sjödins bok "Får" är utmärkt, men kanske något för "detaljerad" för dig så här i början innan du bestämt dig. När du väl skaffat fåren, är den toppen. Hallander har skrivit en bok, som jag för tillfället inte kommer ihåg vad den heter. Den handlar om olika lantdjur, däribland får, som jag kan rekommendera.  Kan den heta "Lantraser?". Jag återkommer om titeln.

Sedan kan jag också rekommendera att gå igenom den här tråden om får (du kan bl.a se kort på mina får under "Fårbilder"  :D). Här finns mycket nyttigt att läsa.  :)

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #3 skrivet: 27 okt-06 kl 11:42 »
Hej!
Vi går i fårtankar, men behöver lära oss allt från början. Vår tanke är ha utefår åretrunt, kan någon ge mig lärtips?

Vad menar du med utefår året runt ?

Mvh Rosa
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Lili

• Åsenfår och ullhantverk
« Svar #4 skrivet: 27 okt-06 kl 13:00 »
Några hemsidor med information:
Fårägarens ABC: http://www.go.to/faragare.com
Gutefårets handbok (kan ju även appliceras på andra raser):http://www.gutefar.se/handboken.htm
En sida om får: http://www-husdjur.slu.se/far/frame/index.html
Föreningen Sv. Allmogefår: http://www.allmogefar.se/
En bra broschyr som kan beställas från Djurhälsovården: http://www.svdhv.org/Artiklar/196-Fararet2001.asp

Lycka till!
 ;D

Mamma-Anna

« Svar #5 skrivet: 27 okt-06 kl 14:13 »
Vad menar du med utefår året runt ?

[td]Jo, vi är främst intresserade av djur som klarar gå ute hela vintern, då vi redan har ett bra vindskydd på ängen. Jag har inte lust att behöva ta in alla i vårt lilla stall under vintermånaderna.[/td]

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #6 skrivet: 27 okt-06 kl 14:18 »
Hallanders bok heter "husdjur till husbehov"
 :D
Finns kanske på biblioteket...
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

_matte_

« Svar #7 skrivet: 27 okt-06 kl 15:26 »
"farmare på fritid"  tycker jag e jävlit bra :)
Jag har inget emot vegetarianer... bara dom inte betar på min mark.. ;)

Lena A

« Svar #8 skrivet: 27 okt-06 kl 15:52 »
Tack gimskogen för titeln på boken! :D Jag tittar i den ofta och vet precis hur den ser ut - men titeln  ??? ??? ;)
« Senast ändrad: 27 okt-06 kl 15:53 av Lena A »

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #9 skrivet: 28 okt-06 kl 02:59 »
Jo, vi är främst intresserade av djur som klarar gå ute hela vintern, då vi redan har ett bra vindskydd på ängen.
Jag har inte lust att behöva ta in alla i vårt lilla stall under vintermånaderna.

Du är alltså intresserad av just Får för att dom inte behöver vara i stallet på vintern..

Glöm bara inte att du måste ha tillgång till ett uppvärmt utrymme åt dem om de skulle bli krassliga  :)
Eller få problem med lammen (om du nu tänker betäcka dom )

Mvh Rosa
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Mamma-Anna

« Svar #10 skrivet: 30 okt-06 kl 15:11 »
Du är alltså intresserad av just Får för att dom inte behöver vara i stallet på vintern..

Nej, inte riktigt så, antingen övertolkas jag eller så har skrivit fel från början, vi är intresserade av får för att ängen växter igen med sly, för att vi tycker att lamm är gott att äta, och att vi tycker att det är treviga djur. Dessutom är vi intresserade av sort som går ute året runt, vi bor ganska milt i västra sverige och har t.ex hönor som går ute året runt och jag ser ingen anledning att ha en massa djur inne i vårt lilla stall utifall det inte behövs, skulle något hända så har vi stallet....
Jag har fått många bra lästips och tackar alla för det!

Lars M

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 30 okt-06 kl 18:50 »
Hej
Jag har haft får i några år föder upp Texelkorsningar (Texel och finull) för slakt.
Denna korsning tycker jag är perfekt.De rymmer aldrig, växer bra ca 20 kg kött vid ca 6 månader,tåliga och hyfsade buskröjare.
Alla pratar om stall har man får i stall så är man inte olaglig men det är inget som fåren gillar.
Bygg ett vedskjul med springor och ha tätt sista metern ner mot backen och en rasthage utanför .
Har man inte pälsfår så ge fåren en ensilagesäck i veckan på ca 20 st ,vanligt nötkraftfoder och vanlig saltsten. Varför köpa det som är speciellt till får och som är dyrare när det enda som skiljer är koppar.
Pälsfår är känsliga mot koppar resten både gillar det och mår bra av det.Mineralbaljor tycker inte jag att fåren behöver .Därför de gillar det inte ,det finns i kraftfodret och i buskar,bark och annat sly det räcker.
Jag ger mina får kraftfoder starta med lite öka efterhand 2-3 veckor innan betäckning, 10 veckor vid lammningstid,4 veckor innan slakt  till de minsta. Lite kraftfoder till tacklammen under hela vintern.
Vi gör alla olika ,detta funkar bra för mig .
Visst jag ger dem även lite kraftfoder på sommaren så jag kommer nära dem  för det är extra roligt att ha en del tama som man kan kela med.
Ett annat råd ge inte får hö under den tid de går på bete.Ensilage är bättre.
Lycka till
Mvh  Lars

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #12 skrivet: 30 okt-06 kl 19:45 »
Dessutom är vi intresserade av sort som går ute året runt, vi bor ganska milt i västra sverige och har t.ex hönor som går ute året runt och jag ser ingen anledning att ha en massa djur inne i vårt lilla stall utifall det inte behövs,
Vad jag vet finns det ingen fårras som inte kan gå ute året om!
Mvh Rosa
« Senast ändrad: 10 nov-06 kl 08:13 av Rosa »

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #13 skrivet: 30 okt-06 kl 19:47 »
Ett annat råd ge inte får hö under den tid de går på bete.Ensilage är bättre.

Och varför skulle det vara bättre anser du  ???

Mvh Rosa

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #14 skrivet: 30 okt-06 kl 19:52 »
Har man inte pälsfår så ge fåren en ensilagesäck i veckan på ca 20 st ,vanligt nötkraftfoder och vanlig saltsten. Varför köpa det som är speciellt till får och som är dyrare när det enda som skiljer är koppar.
Pälsfår är känsliga mot koppar resten både gillar det och mår bra av det.

Vad jag lärt min av fårhälsovetrinärer och andra så är det just texel och ostfrisiska mjölkfår som brukat drabbas av koppar förgiftning.....

Pälsfår och andra lantraser är precis tvärt om...
DE behöver koppar i rätt mängd för att inte drabbas av allvarlig koppar brist...

Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

Lars M

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 30 okt-06 kl 20:51 »
Hej igen
Jag är helt ny på denna sida,men det verkar vara en kul sida .
Nu när det blir mörkt tidigt så kan det vara roligt att byta lite erfarenheter med andra .
Rosa fint namn  jag tror jag skall döpa ett tacklamm nästa år till Rosa.
Först vill jag säga det att jag är långt ifrån någon expert  (jag har säkert fel i en del jag säger men som sagt det har funkat bra för mig) .Jag har bara läst lite och pratat med en del personer som har haft får länge ,sedan har jag provat mig fram själv.
Vad jag har förstått så påverkar hö matsmältningen negativt om de samtidigt går på sen bete.
Det är samma med rådjur vid stödutfodring " aldrig" hö kör med ensilage eller morrötter.
Ensilage är det mer kraft i än hö,men mitt i vintern brukar jag ge dem en blandning av hö och ensilage.Man kan växla mellan foder men gör mjuka övergångar.
Jag har aldrig haft pälsfår men jag har hört att det är de som är känsligast mot koppar.Texel vad jag vet är inte speciellt känsliga mot koppar . Jag ger mina får nötkraftfoder  mellan 0,2-0,6 kg ca per dag och de mår vad jag kan se bra av det.
Priset ligger på 1,71 kr per kg och jag ger dem vad jag kan läsa om mindre än vad andra ger men jag tror att det är lite mer drag i nötkraftfoder än speciellt fårfoder så därför ligger jag lägre.

Mvh   Lars
Mvh  Lars

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #16 skrivet: 31 okt-06 kl 21:05 »
Helt rätt detta är en kul sida   ;D

Men du 1.71 kr per kg du köper alltså bulkfoder då....

/Grimla
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Lars M

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 02 nov-06 kl 21:45 »
Hej
Jag ger mina får exakt vad en nötköttsbonde ger sina djur.Det blir billigare  per kg och man kan ge lite mindre ransoner .
Ja,jag köper lösvikt. Du behöver säkert bara gå till närmsta mjölkbonde så kan du köpa där.Jag tror att priset är ca en tredjedel av säckpriset på lantmännen.
Mvh  Lars

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #18 skrivet: 02 nov-06 kl 22:26 »
Tackfor 180g råprot per kg 45g råfett 195g stärkelse
Lammfor 180g råprot 40g råfett 180g stärkelse

t.ex
Galant 1500 150g råprot 32g råfett  260g stärkelse

Kofodret är "blaskigare" proteintillskott än Fårfor !
Man behöver alltså ge mer av det inte mindre... 8)

« Senast ändrad: 10 nov-06 kl 08:22 av Rosa »

farmarn

« Svar #19 skrivet: 14 dec-06 kl 00:31 »
Hej!
För ca åtta år sedan flyttade vi till Hälsningland (nu har vi sedan snart tre år flyttat därifrån  :'() Jag ville så gärna ha får och visste absolut ingenting om hur man sköter dem. I stort sett visste jag bara hur de såg ut. Jag köpte Erik Sjödins bok om får och lusläste den och kände att det verkar ju väldigt komplicerat alltihop. Men så kom jag i kontakt med en familj däruppe som hade får. Av dem köpte jag till att börja med tre tackor och tänkte att jag lär mig efterhand. Och det gick hur bra som helst! Det finns alltid någon annan som vet mer och kan ge råd och hjälp just där man är och med precis den fråga man har. Till slut hade vi många får och de var hur tama och friska som helst. När veterinären kom till oss sa han alltid att det alltid var lika roligt att besöka detta "fårhotell" vi skapat. Är man intresserad av ett djur så löser man problemen efter hand de kommer upp. Men om man ska ta in en massa information innan så känns det alldeles övermäktigt och då är risken att det aldrig blir av.
Jag hoppas att ni skaffar era får och att ni får roligt med dem. Jag bor nu i Närke och med hjälp av den här sidan  ska jag nu starta upp med får igen. Nu känner jag mig helt säker och vet att jag vet hur jag vill sköta mina får. Alla gör på sitt sätt. Huvudsaken är att djur och ägare mår bra och trivs med varandra. Mina "gamla" får är kvar i Hälsingland där de har det jättebra. Nu ska jag starta med några gutetackor - det ska bli spännande. Det finns en bok som heter Det goda enkla lantlivet av Paul Heiyne (tror jag han heter). Den är helt romantisk och delvis alldeles osannolik, men ändå, den visar att det går att leva sina drömmar. I alla fall till hälften.  ;)/Hälsningar farmarn

Dela detta:

* Inloggade just nu

162 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser