Beroende på hur stor mark du har och hur många får du tänkt skaffa så får man ju välja ras...
EU stöd...
Har du egen mark så kan du ju även söka jordbruks stöden- EU stöd...
Gårdsstöd finn ju i hela landet... olika summor beroende på om det är åker mark eller betes mark...
Du kan ju även söka miljöstöd för betes marken om du ber länstyrelse komma ut och kolla den...
det blir ju minst en 1000 lapp per ha.
beroende på om du bor i stöd område kan du ju även söka kompensations bidrag... för tackorna... (7 Tackor = 1 Djurenhet(DE)
nästa åt kommer det även bli ett vallstöd i hela sverige... olika summor beroende på var i sverige man bor...
men surfa in på SJV.se och kolla i stödguiden så ser du vilka stöd du kan söka...
EU stöden är ju en viktig inkomst för dagens bonde även om du är liten...
Även om man igentligen hellre vill få betalt för sina produkter än en massa stöd regler och kontrollanter som springer så är det tyvärr verkligheten i dag.....
och man har ju rätt att söka stöden så det är ju synd att strunta i
dem...
det blir ju lite pengar till foder, staket osv...
som de andra skriver...
vill man bli miljnär så skall man inte blir jordbrukare över huvud taget...
Men det är ju trevligt med djur och skönt att veta vart mataen kommer ifrån...
Beroende på vilken sorts får man har så försöker man väl få in lite inkomster ...
Har man köttfår -så går de ju i allmännhet bra att sälja slakt djur till slakteriet... men man måste lära sig hullbedömning så de inte blir över feta..
I bland har ju texel ex svåra lamningar - så då är det ju bra att man gått nån kurs så man kan hjälpa tackorna om det behövs....
Ullen från texel är väl inte så jätte efter traktad..
utan på dem kan man nog få de metsa pengarna + på just slakt och ev livdjur..
har man tex
rya eller finull så är det ju ullen och skinnen man kan få in lite pengar på... - nu är det ju inte några direkt skyhöga priser på ull ....
Men även efter dem går det ju att få slakt vikter på lammen.. men man måste väga dem så man är säker på att de helst väger mellan 16- 24 kg... slaktat... så man får nåt betalt..
Pälsfåren/ gotlandsfåren är ju skinnfår... de är avlade för vackra gråpälsskinn med en lagom lock...
de är även avlade för att få till räcklig slakt vikt på lammen...
Om man har tänkt ha bara en liten flock på 5-10 tackor då passar ju även gute får och allmogefåren bra...
Allmogefåren är ju i allmännhet mindre än andra får och hölls för ullens och skinnens skull..
så de är ju inga kött får precis... men visst blir det kött på dem också... men de växer ju saktare och blir naturligt vis inte lika stora...
iallmännhet ligger slakt vikterna på runt 15 kg ... lite beroende på ras...
De blir inte feta...
Ullen går utmärkt att spinna och tova..
Livdjur har gått bra att sälja..
Vet ej om det är över pris... men själv så tycker inte jag att 500 kr för en bagge är över pris...
då tycker jag att dessa mönstrade päls och texelbaggar verkligen har över priser... var det inte över 20 000 kr i höstas....?
och visst kan man ha korsnings får... blir ju ofta väldigt friska och pigga får...(korsnings effekten)
det man skall tänka på som sagt är nog vad vill jag ha mina får till?
satsa på slakt djur, eller bra få fint i betes hagarna...
Hur många skall jag ha....
5, 20, 70 ....
och beroende på detta får man besluta sig för vilka raseer som kan passa.
Kanske har du någon resturang i närheten som vill köpa lokalt kött...
då går det ju säker även bra med lättare lantraser...
Men vill man satsa stort så är det ju kött ras korsningar som betalar sig bäst...
Men det är små marginaler... och det räcker ju med lite för många veterinär besök så är förtjänsten borta...
Själv så trivs jag utmärkt med mina små lätthanterliga 35 kg tackor... roslagsfåren... har haft dem i 11 år nu...
Men jag säljes dem inte till slakteriet...