Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Död kyckling  (läst 6421 gånger)

HellIPutUThrough

• Gäst
Död kyckling
« skrivet: 12 nov-06 kl 16:35 »
Igårkväll när jag var och kollade till hönsen såg en av mina "kycklingar" (hon är egentligen mer unghöna, men väldigt liten eftersom hon är dvärghöna) lite småhängig ut. De hade iofs blivit lite blöta av regnet, så jag höjde värmen.

Imorse såg hon ännu tröttare ut, och släpade vingarna i marken, men åt och verkade hänga med. Tänkte att hon kanske blivit lite förkyld.

Så när jag kikade till henne efter jobbet låg hon död utanför hönshuset. Jag förstår ingenting. Och jag blir så OTROLIGT ledsen. Allt går bara fel med hönsen just nu, det är nästan så man tappar lusten, och fy sjutton vad jag fäst mej vid den där lille.

Nu springer tuppkycklingen runt och piper och letar efter henne, och det gör bara jätteont i hjärtat.

Vad kan ha gått :'( fel? Hon bara låg på marken, stel.

Lena A

Re:Död kyckling
« Svar #1 skrivet: 12 nov-06 kl 18:30 »
Ja, det är jättetrist när någon kyckling dör.  :'(. För några år sedan låg också en kyckling död på golvet när jag kom in på kvällen och jag vet inte vad som hände.

Kanske blev hon förkyld eller också var det något annat som gick fel. Tyvärr är det sådant som händer när man har djur. Jag vet att man fäster sig vid sina djur. Jag hade själv en kyckling som räven eller höken tog för en dryg vecka sedan och som jag också saknar.

Tuppkycklingen kommer att glömma henne och vi får hoppas att han växer upp till en fin tupp!

Tappa inte taget!

HellIPutUThrough

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 12 nov-06 kl 18:34 »
Tack för dina fina ord! Det värmde.

Jag vill så gärna veta vad som gick fel, om jag kunde ha gjort någonting - men det är förmodligen svårt.

Imorgon ska jag i alla fall åka och köpa Stalosan F och storstäda hönshuset om det nu skulle finnas några dumma bakterier där som gjorde henne sjuk.

christine

• Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
« Svar #3 skrivet: 12 nov-06 kl 19:18 »
Det är så många faktorer som ställer till det, dels kan kycklingen blivit nerkyld av regnet, dels kan hon ha blivit smittad av e-koli bakterier eller andra otäcka bakterier.

En del hönor bär med sig en sjukdom i sig och som plötsligt bryter ut när man minst anar det.

Jag vet inte hur många höns du har. Men jag brukar se till att kläcka fram extra på våren utöver hönsen själva kläcker fram. Bara för att säkra beståndet. För det blir alltid ett bortfall av kycklingar t ex räven, sjukdomar osv.

Ge inte upp även om jag ibland känner som dig. :'(

Bifogar en bild som kanske kan pigga upp dig. Det är kochin kycklingar inte många dagar gamla.
Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

HellIPutUThrough

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 12 nov-06 kl 20:34 »
Tusen tack för dina uppiggande ord. Det känns så trist och som ett stort nederlag varje gång någon dör.

Jag börjar fundera på det inte är något fel på dessa kycklingar. Jag köpte tre från början. Det första dog efter en dag, den gjorde ormliknande konstiga rörelser med halsen och dog bara. Lät de andra vara kvar, hade inte hjärta att göra mej av med dem.

Ivf så dog ju den andra nu, och jag har en kvar som är en jättetjusig tuppkyckling, men som verkligen ser frisk ut. Jag vet inte alls vad det kan vara, men en sak är säker - från det där stället köper jag aldrig kycklingar från igen! :(

Jag kan ju inte kläcka kycklingar, har bara ett litet hobbybestånd, så jag har ingen äggkläckare eller så. Sedan börjar jag bli lite rädd för att köpa nya också utifall de har med sej massa sjukdomar. :( Orkar inte med fler dödsfall. Så extra jobbigt när det är kycklingar också som man verkligen fattat tycke för..

curmbox

• Var sak har sin tid
« Svar #5 skrivet: 12 nov-06 kl 22:08 »
Har läst nånstans om att inälvsmask kan ge dessa ormliknande huvudrörelser ??? Vet inte om det stämmer :-\
Ge inte upp bara! Tänk på att det är i motvind och inte i medvind som en drake stiger mot skyn!
Ge mig mod att vara den jag är och inte tappa modet för att jag är den jag är

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #6 skrivet: 12 nov-06 kl 23:02 »
Det första dog efter en dag, den gjorde ormliknande konstiga rörelser med halsen och dog bara.

Aspergillos (Mögelförgiftning) har ju ormliknande huvudrörelser som symptom. Det beror på att djuret har mögelhärdar i hjärnan.
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

HellIPutUThrough

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 12 nov-06 kl 23:04 »
Hur kan en höna ha fått i sig mögel då? Genom gammal mat eller så?

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #8 skrivet: 12 nov-06 kl 23:07 »
Det kan t.ex finnas i:
en smutsig äggkläckningsmaskin, i möglig halm, i möglig säd/foder som man utfodrat med, i mögligt golvströ...

Mvh Rosa

PS. Virkon S är bra att desinficera hönshuset med mot svamp  :)
Olyckor med djur kan hända alla, man vill ju inte sina djur dåligt medvetet.
« Senast ändrad: 13 nov-06 kl 16:27 av Rosa »
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

HellIPutUThrough

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 12 nov-06 kl 23:13 »
Okej. Jag hoppas verkligen inte att fallet är så. Det vore fruktansvärt om det beror på mig. :(

Imorgon blir det i alla fall inhandling av stalosan och lite annat till gårdsapoteket.

Mamma-Anna

• http://norgardsanna.spaces.live.com/
« Svar #10 skrivet: 13 nov-06 kl 13:33 »
Sånt händer!
Jag tror inte att man kan söka fel om man har ett enstaka djur som blir sjukt och avlider. Skillnad om flera insjuknar. När vi fram kycklingar i försommras blev vi direkt av med en som var framruvad av en höna (kanske ihjältrampas, vet inte), en som kom i kläckaren var mycket hängig och den avlivade maken när det visade sig att den inte hämtade sig (ville inte att den skulle lida), en annan orkade inte kläckas fram, sedan hade jag en i en av kullarna i hönshuset som när hon var två månader var hängig, växte dåligt, hade ett kasst allmäntillstånd och dålig mage, den avlivade jag med. Alla är inte lika starka, men det går inte spara på för klena djur. Totalt allstå fyra som vi förlorade på tre kullar.....

Tedarix

• Uppland
« Svar #11 skrivet: 13 nov-06 kl 14:13 »
Hej!
Jag håller med Mamma-Anna.
Tyvärr är det så att alla djur inte kan överleva till vuxen ålder. Hos alla djur som har möjlighet att få många ungar i varje kull så är det bara dom bästa och starkaste som ska överleva, allt för att arten inte ska utarmas.  :-\  

Det är verkligen jättetråkigt när ens favoriter dör men tyvärr verkar det vara så det ska vara.
För när höken eller räven är på jakt så är det alltid dom finaste som ryker med och är det nån som blir sjuk och dör av det så är det samma sak där med.  :(

Jag har lärt mej genom åren att försöka att inte fästa mej så mycket vid mina djur förrän dom är näst intill vuxna för det är ju medan dom växer som dom är som mest utsatta för sjukdomar och annat elände.

Jag brukar göra som christine att jag alltid lägger många ägg under hönorna som ruvar så att jag får kycklingar kvar ifall dom nu skulle drabbas av nån sjukdom och dö eller råka ut för nåt rovdjur. Och trots att man bara har en hobbybesättning på kanske tre-fyra hönor så kan man mycket väl ha trettio/fyrtio kycklingar att välja bland i slutet av sommaren om man har en ruvvillig ras. :)
/Tedarix

Har stort intresse för höns- och ankfärger...

HellIPutUThrough

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 13 nov-06 kl 16:06 »
Tack för era svar båda två, det värmer verkligen! Hönsmänniskor är allt bra vänliga.  :D

Nu är jag dock väldigt rädd att den sista kycklingen (tuppkycklingen som VERKLIGEN är en favorit) ska stryka med också - om det nu är någonting smittsamt som den första dog av, även om jag anar att det var en förkylning eller så eftersom hon var blöt på kvällen innan.

OM det rör sej om coccidier, (tuppkycklingen avföring är fast och normal dock), ska jag ge den någon form av vätskeersättning från apoteket då? Alla hönsen får a-fil + vetekli nu efter dödsfallet för säkerhetsskull.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #13 skrivet: 13 nov-06 kl 16:26 »
Varför tror du att din till synes friska tuppkyckling har Coccidios  ???

HellIPutUThrough

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 13 nov-06 kl 16:27 »
Jag vet inte riktigt. :/ Hönskycklingen dog så plötsligt och oväntat att jag började fundera över det, men det kanske var helt fel spår?

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #15 skrivet: 13 nov-06 kl 16:39 »
Jag vet inte riktigt. :/ Hönskycklingen dog så plötsligt och oväntat att jag började fundera över det, men det kanske var helt fel spår?

OK jag trodde jag missat något  :-[

Coccidios har symptomen:
Djuret ser allmänt sjukt och ruggigt ut, det burrar upp fjäderdräkten, drar in huvudet mot kroppen, hänger ner vingarna lite samtidigt som den och står och sover.
Avföringen är lös, kan blir senapsfärgad ofta blodig....

Medincin är Esbetre som måste skrivas ut av veterinär.

Mvh Rosa

HellIPutUThrough

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 13 nov-06 kl 16:41 »
Jo, det vet jag om. Varför jag funderar kring det är eftersom han ser lite småhängig ut, men jag kanske bara inbillar mig, för isf är det VÄLDIGT lite hängig han ser ut.

Men kanske litelite frusen ser han ut, men avföringen är normal och han äter och dricker och är ute. Kanske en vanlig förkylning om ens något?

Jag ska hålla stenkoll på honom nu iaf. Hönshuset är nystädat jätteordentligt sedan kycklingen dog igår, och jag har strött Stalosan F här och var. Hoppas det hjälper om det nu var det som var felet..

Dela detta:

* Inloggade just nu

163 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser