Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  höns vs ohyra  (läst 3739 gånger)

Vitryss

• Gäst
höns vs ohyra
« skrivet: 03 dec-06 kl 12:55 »
Som med mycket annat här i livet så finns inga definitiva sanningar, och det gäller även hönshållning kan man utläsa av diskussionerna här på sajten.
En sak jag grunnat över när jag läst diskussionerna kring höns är det här med ohyra.
Nuförtiden i trädgårdsodling, gäller över lag giftfritt samt att man ser till att plantera rätt växt på rätt plats och ge den skötsel efter behov. Ja, ni vet. Allt för att växten ska trivas optimalt och stå emot angrepp av löss, larver och andra angripande insekter. Vi har förstått att naturens kryp samverkar på ett komplicerat sätt som vi ännu inte känner till hela sanningen om, och att det inte finns ett enda ohyremedel som verkar selektivt utan även slår ut nyttiga insikter.
Går denna inställning att överföra till höshållning? Det är det jag grunnar över.
Jag menar, om man desinficerar ett hönshus efter storrengöringen och pudrar ohyremedel lite varstans och i synnerhet i redena, tar man då inte samtidigt kol på dom insekter som ser till att hålla hönsens ohyra nere på en acceptabel nivå?
Det bästa borde vara att uppfylla dom primära kraven för hönsens väl: daglig utgödsling, ventilation, adekvat käk osv, och sedan inte lägga sig i naturen alltför mycket.
Det fanns en tid då man försökte utrota daggmasken från åkerjorden. Idioti, javisst tycker vi det med dagens kunskap, och inte vill vi heller ha grönsaker och frukt som är så pass besprutade att de kan innebära akuta förgiftningar för oss människor.
Och alla som har en trädgård vet att med rosor kommer löss - så är det bara. Vad man bäst gör är att ge rosen dom livsbetingelser som den fordrar för att klara angrepp. Borde inte samma sak gälla höns?

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
Re:höns vs ohyra
« Svar #1 skrivet: 03 dec-06 kl 16:50 »
Frågar du mig så blir svaret jo självklart, det borde det.

Och till mångt och mycket håller jag med dig. Ett hönshus bör lukta höns med allt det innebär av jord, mylla och hönsskit och inte desinfektionsmedel. Höns trivs bättre i en lövbädd än på blankpolerad linolium eller rostfritt.

Samtidigt måste man ändå som djurägare försöka läsa av sina djur så inte hönshusen förvandlas till en skadlig miljö för fåglarna.

Och kanske framför allt lära sig förstå att höns inte är människor.
Det som uppfattas som skitigt och illaluktande för oss kan vara riktigt hemtrevligt för hönsen.

Läs av dina fåglar...det syns på dem om de mår dåligt.

/Fred
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

Vitryss

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 04 dec-06 kl 12:20 »
Det är mänskligt att man gör allt för att rädda en favorithöna. Visst. Jag skulle förmodligen själv frestas att åka till Granngården och köpa gift.
För oss som bevarar gamla lantraser borde det dock ses till helheten.
Våra svenska lantraser är tåliga och härdiga och vi har ett ansvar att inte överbeskydda och vårda sönder dom. Vi ska lämna dom till eftervärlden i det skick vi fann dom i. Inte sköta dem, och avla dem på ett sätt så att dom förlorat sina särdrag.
Jag älskar mina höns och spenderar mer tid med dom än vad jag törs tala öppen om, därför avstår jag också från att desinficera mitt hönshus vid storrengöring och pudrar inte omkring gifter på höns och i reden, men ser till att miljön är såpass kvalserovänlig som möjlig utan att för den skull göra avkall på en stimulerande inomhusmiljö. Fysiskt och mentalt friska höns står emot måttliga angrepp av parasiter. Det är vad jag hört och jag tycker det låter rätt. Så länge jag ser glada och friska höns runtomkring mig finns ingen anledning att gripa till gifter så fort något kryper på en sittpinne. Dödar jag det eventuella kvalstret med gift, dödar jag säkert samtidigt en liten spindel eller annat kryp i hönshuset som håller kvalstermängden i schack.
Vad sägs?

Florina

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 05 dec-06 kl 12:51 »
Ni menar väl iallafall inte att ni inte behandla hönsen om ni ser att något kryper i deras fjädrar el hud hoppas jag ;)

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
« Svar #4 skrivet: 05 dec-06 kl 13:37 »
Inte om jag bara ser att det kryper något. Allt som kryper på ett djur (eller människa) är inte skadlig.
Ser jag däremot att hönan lider av krypet (tappar fjädrar, får blek kam, utpräglade rodnader m.m) ser jag givetvis till att behandla fågeln, precis som jag skulle behandla mig själv om jag får skabb från en skabbräv och skrubbar mig själv ren om jag får ekorrlöss.
Men överlag så tycker jag att renlighetshysterin både i hönshus och mänskliga hem. Och det gynnar nog varken fåglar eller människor.

Fred
Some give it all."

Florina

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 05 dec-06 kl 14:35 »
Jag håller med dig att renhetshysterin som ibland råder ibland ngr djurägare el människor har är till nackdel för djur o människor.
Men att avlusa när man ser löss känns iallafall bäst (tycker jag) eftersom det kliar både på människa o djur och det tycker jag är mycket hemskt att bortse ifrån 8)

Eller? :-[

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
« Svar #6 skrivet: 05 dec-06 kl 14:53 »
Jag håller med dig att renhetshysterin som ibland råder ibland ngr djurägare el människor har är till nackdel för djur o människor.
Men att avlusa när man ser löss känns iallafall bäst (tycker jag) eftersom det kliar både på människa o djur och det tycker jag är mycket hemskt att bortse ifrån 8)

Eller? :-[
Ja självklart, lider fåglarna av krypen så lever dom inte i en gynnsam miljö.
Men håller man bara borta de grogrunder som skapar ogynsamma parasitansammlingar så brukar det inte bli fler parasiter och kryp än vad fåglarna klarar av och mår bra av.
Ser man bara till att inte hönsskiten samlas i för stora högar och håller värpboxar och sittpinnar rena samt har möjlighet för hönsen att tvätta sig rena i sand, torv eller lövbad så behöver man inte använda sig av pestacider så ofta.
Trevligare för både hönsägaren och hönsen själva.
Men det är ett dilemma, särskillt vintertid när hönsen tillbringar mycket tid inomhus så är det viktigt att se efter deras miljö oftare än på sommaren även om det är jobbigare och mer tidskrävande under den perioden.
Some give it all."

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
« Svar #7 skrivet: 05 dec-06 kl 15:01 »
Ett litet tips.

I år kör jag för första gången inget annat än torra höstlöv som bäddmaterial. Fungerar över förväntan. Mycket lätt att borsta/kratta ihop och kasta ut över näskommande sommars rabatter och grönsaksland och ersätta med nytt. Och hönorna älskar att sprätta runt och ligga och tvätta sig i sin "inomhusskog". En och annan mus söker sig visserligen in men dom brukar katterna ta hand om.

Dessutom är det mycket billigt även om det tar lite tid att kratta ihop det som behövs för en hel vinter och är skrymmande att förvara.
Some give it all."

Florina

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 05 dec-06 kl 15:38 »
Ja håller med dig i dina tankar om ohyra och hur man ska hålla ifrån sig dem.

Tipset om löv som ströbädd var intressant. Synd att jag inte har torra löv nu när vi bara har regn o regn.
Nästa år ska jag spara o testa.

Var lägger du löven på tork?

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
« Svar #9 skrivet: 05 dec-06 kl 16:13 »
Ja håller med dig i dina tankar om ohyra och hur man ska hålla ifrån sig dem.

Tipset om löv som ströbädd var intressant. Synd att jag inte har torra löv nu när vi bara har regn o regn.
Nästa år ska jag spara o testa.

Var lägger du löven på tork?
Löver läggs i stora nätkorgar byggda av plaströr och hönsnät.
Lite svårt att förklara, tror frugan tog några bilder på någon av dem...ska kolla ikväll.
Some give it all."

Vitryss

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 06 dec-06 kl 01:20 »
Är vi deppiga en längre tid blir vi också mer mottagliga för sjukdomar. Det är dom flesta överens om nuförtiden. På det planet är fjäderfä och människor lika.
Hönsen som jag har kom från en välskött hobbyfarm, rent och snyggt, ordning och reda. Inte en lus och det var jag tacksam för.
Häromveckan råkade jag kolla igenom gamla foton och såg hur dom såg ut som nyanlända. Dom var fula och glanslösa och hade absolut ingen hållning. Ändå var det långt innan ruggningen.
Nä, hönsens hälsa byggs inte upp av övervårdnad och en steril miljö. Den byggs upp av varierande foder som inbegriper animaliskt protein i åtminstone fiskform, så mycket frigång som möjligt och stimulans inomhus då vintern kommer:
Löv och "skogskratt" (barr, fnas småkvistar etc) som torkas och läggs in i omgångar i stora högar för intensiv undersökning är uppskattat (som Fred också berättar om) Hela råa morötter och halvkokta potatisar att hacka på, hela salladshuvuden, äpplen etc. Säd och allfoder utkastat i golvströet ger massor av sysselsättning och ströet blir på så sätt luftat varenda dag.
Vintern är lurig om man samtidigt som man håller fåglarna instängda, också har en "behaglig" värme i hönshuset. Den blir mycket behaglig för kvalster och bakterier och  mögel. Om man låter temperaturen sjunka till minusgrader i samband med temperaturväxlingarna ute, så hålls inomhusmiljön sundare. Köldskador på kammar och slörar har inte mina höns. Huvudsaken det är dragfritt och att man ser till att vattnet inte fryser.
Men jag kommer säkert överväga att avlusa med gifter den dagen hönsen får problem med det::). Än så länge har dom inte haft det.
Tips: torka rölleka och renfana i mängder och använd i redena. Det ger en härlig, kryddig naturlig doft och håller kryp borta.

Dela detta:

* Inloggade just nu

149 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser