Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Uppvärmt växthus?  (läst 9440 gånger)

Purpurea

• Västergötland
Uppvärmt växthus?
« skrivet: 03 jan-07 kl 13:45 »
Såg ett tv-program från England om deras odlingsknep (under den viktorianska tiden om jag inte missminner mig). Ett var att värma upp växthuset med gödesel i utanförliggande tråg el dyl. Någon som vet hur detta funkar i praktiken? Någon som provat ngt liknande? Länktips?  :)
Svaret på allt är 42...

Vitis

• Skåne
Re:Uppvärmt växthus?
« Svar #1 skrivet: 03 jan-07 kl 14:07 »
Känner inte till metoden du beskriver men jag funderar på att anlägga en varmbänk av hästgödsel i mitt lilla växthus för att kunna komma igång lite tidigare där.

Tänkte helt enkelt bygga en trälåda mitt i växthuset, 1,2x4,2m ca 60 cm hög och fylla den med färsk hästgödsel. Isolera med frigolitskivor neråt.

Det borde ge en hel del värme till växthuset som är på ca 15m2.

Vet ej om gödseln avger några gaser som är skadliga för växtern ?

Bo

Före bilismen
« Svar #2 skrivet: 03 jan-07 kl 15:13 »
en utmärkt lösning för allmänt bruk.

Nu är det sällsynt att ha tillgång till mängder med hästgödsel men någon intresserad borde prova att försöka få tillräcklig värme från halm som berikats med något som underlättar nedbrytningen.

Jullan

• Småland
    • Sevedstorp Rådgivning
« Svar #3 skrivet: 03 jan-07 kl 16:05 »
hästgödsel borde man väl kunna köpa/få från närmaste ridskola el likn? Tycker det finns hästar i varenda buske nuförtiden...

Richard

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 08 jan-07 kl 08:43 »
Såg ett tv-program från England om deras odlingsknep (under den viktorianska tiden om jag inte missminner mig). Ett var att värma upp växthuset med gödesel i utanförliggande tråg el dyl. Någon som vet hur detta funkar i praktiken? Någon som provat ngt liknande? Länktips?  :)
Det var som en drivbänk byggt mot växthuset.
Jag minns en projekt i Tyskland var en griss upfödare byggde en stor tank fyllde den med grissbajs(blandad med halm) och värmde upp hela huset.
Temp i hästbajs kan går upp till 70 grader,men mikroorganismen kan inte jobba utan syre,så man måstte blanda med halm.

Purpurea

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 09 jan-07 kl 14:11 »
Hehe... Allt går att dra nytta av.  :D

Frågan är om man ska leda in värmen i växthuset eller bara låta ytterväggarna bli varma. Och trågen - trä eller betong?
Svaret på allt är 42...

poze

• Östergötland
« Svar #6 skrivet: 09 jan-07 kl 14:27 »
Har tänkt länge på att göra liknande system. eventuellt bygga om skullen på ladugården till växthus och ha en mellanvånging med förmultning för uppvärmning.

bästa vore väll att ha gödslet under och inte utanför. förutsatt att man har tillräkligt stort växthus.. hur byter man ut det bara på smidigaste sätt ? lucka på sidan? uttagbar tunna med bädden åvanför ? eller kan man bara flytta upp det under året och bygga på för att sedan tömma på hösten..
Why make it fast when you can make it beautiful ? Jag har alltid rätt, är min provisoriska bedömning tills motsatsen gjorts trolig.

Eulalia

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 09 jan-07 kl 14:34 »
läste om ett sånt bygge nångång, nånstans...
de hade skiten under, halmbalar ovanpå som golv, samt ytterkanter..
och sedan rev de det hela och byggde nytt vartannat år? varje år? bah, var finns mina bra länkar!?
« Senast ändrad: 09 jan-07 kl 14:34 av Eulalia »

kobbe

• Småland
    • Ekoplantan
« Svar #8 skrivet: 09 jan-07 kl 14:41 »
Funderar just nu på växthuset jag ska bygga i vår. Det låter som ett bra alternativ att ha varmbänkar längs med yttersidorna av växthuset.

Kanske bör man även ha en stor del av grunden nergrävd som skydd mot kylan men som kan leda in värmen från varmbänken?
En varmbänk inne i växthuset borde oxå fungera bra.

Min fråga: är det skillad mellan hästgödsel och t ex får-, kanin- eller hönsgödsel till varmbänken eller funkar det lika bra?

Läste i en växthusbok jag har om hur man gör en djup nergrävd grund i murblock och likaså har två längsgående murar inne i växthuset, men dessa är helt nergrävda. Ovanpå dessa kan man ha plattor att gå på. På vintern kan man förvara rotfrukter och krukor och annat som ska lagras frostfritt. Rätt smart tycker jag, som inte har nån jordkällare.
Omvänd från rik, anställd, stressad & frustrerad storstadsbo till fattig, lugn & glad egen företagare, tillika självhushållare i glesbygd med fru, katter, odlingar, får, mjölkgetter, kaniner, bin och höns.
Bloggar sen flera år om självhushållning på www.ekoplantan.se

Anne S

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 09 jan-07 kl 18:34 »
Jag har alldeles nytt växthus med murade bäddar längs tre sidor. Jag har tänkt fylla dem med färsk stallgödsel i början av mars i hopp om att värma växthuset. Min idé är att ställa sådder och omskolade plantor på brädor ovanför för att utnyttja värmen. När varmbänkarna brunnit färdigt borde det vara dags att plantera tomater och annat i bänkarna.

Anne S

• Gäst
Re:Uppvärmt växthus? - länktips till Kobbe och andra
« Svar #10 skrivet: 09 jan-07 kl 18:38 »
Kobbe, kom på att jag sett ett ur uppvärmningssynvinkel intressant växthusbygge på en amerikansk sajt:

http://www.motherearthnews.com/Organic_Gardening/2004_February_March/Earth_Sheltered_Greenhouse
« Senast ändrad: 09 jan-07 kl 18:45 av Anne S »

kobbe

• Småland
    • Ekoplantan
« Svar #11 skrivet: 09 jan-07 kl 18:49 »
Anne S: jag hade tänkt nåt liknande, att ha krukor ovanför de värmealstrande bäddarna. Har du byggt ditt växthus själv eller är det en byggsats?
Jag tittade lite på länken du skickade. Ska läsa den ordentligt sen. Det verkar intressant!
Omvänd från rik, anställd, stressad & frustrerad storstadsbo till fattig, lugn & glad egen företagare, tillika självhushållare i glesbygd med fru, katter, odlingar, får, mjölkgetter, kaniner, bin och höns.
Bloggar sen flera år om självhushållning på www.ekoplantan.se

Eulalia

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 09 jan-07 kl 19:05 »
här kommer länken jag snackade om..
http://ersson.sustainabilitylane.com/greenhse.htm
notera slangen i växthusgolvet, de värmer delar av hushållets vatten mha kompostvärmen  :o !

De har massor med häftig info om t.ex kompostering, uppvärmning av vatten m.m på alternativa sätt..
http://ersson.sustainabilitylane.com
« Senast ändrad: 09 jan-07 kl 19:06 av Eulalia »

Anne S

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 09 jan-07 kl 19:29 »
Här kan du se mitt växthus som kommer från Stora Bredegården (googla på Stora Bredegården och växthus så hittar du mer.

http://www.alltomtradgard.se/forum/user_album.php?userid=5968&albumid=13716

Jag har alltså inte moder jord-varianten. Den var inte tekniskt möjlig för min del.
« Senast ändrad: 09 jan-07 kl 19:31 av Anne S »

Marieberg

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 09 jan-07 kl 19:38 »
Känner inte till metoden du beskriver men jag funderar på att anlägga en varmbänk av hästgödsel i mitt lilla växthus för att kunna komma igång lite tidigare där.

Tänkte helt enkelt bygga en trälåda mitt i växthuset, 1,2x4,2m ca 60 cm hög och fylla den med färsk hästgödsel. Isolera med frigolitskivor neråt.

Det borde ge en hel del värme till växthuset som är på ca 15m2.

Vet ej om gödseln avger några gaser som är skadliga för växtern ?

Vitis!
Hej! Och tack för länken till ditt växthus som jag fick i tråden "allting kan gå itu...".
Det såg ut som om du mest odlar i krukor, det verkar omständigt, tycker jag! Vad har krukor för fördelar?

Anne S

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 09 jan-07 kl 19:53 »
Fördelen med krukor i växthus: lätt att ta ut en planta som drabbas av skadedjur, lätt att byta jord mellan säsongerna, lätt att ställa ut plantor om det blir för varm sommar.

Fördelen med bäddar: de håller fukten bättre, det blir oftast mer jord för plantorna (nåja, det beror ju på hur mycket man knör in).

Vitis

• Skåne
« Svar #16 skrivet: 09 jan-07 kl 19:56 »
Vitis!
Hej! Och tack för länken till ditt växthus som jag fick i tråden "allting kan gå itu...".
Det såg ut som om du mest odlar i krukor, det verkar omständigt, tycker jag! Vad har krukor för fördelar?

Hej Ior !!

Jag började odla i somras i hinkar och säckar av olika anledningar ... minska risken för växtföljdssjukdomar (byter ju all jord varje säsong), ha bättre koll på jordsammansättning, snabbare uppvärmning av jorden ... m.fl. fördelar som jag läst mig till ...

Denna säsong kommer jag att gräva bäddar till alla tomater, de flesta paprikor och chilisar. Det visade sig vara mycket opraktisk att odla stora plantor i behållare denna stekheta somar. Dom blir känsliga för torka och får betydligt mindre rotsystem än plantor som växer direkt i jorden.

Med ett automatiskt bevattningssystem skulle det nog funka bättre men jag vill hålla det så enkelt som möjligt och då är det nog jordbäddar som gäller.

Tillägg :

Anne S ... vi skrev samtidigt. Har samma synpunkter som du. I somras i hettan blev det svårt att sköta alla dessa hinkar med vatten och näring därför kommer jag att gå över till bäddar där rötterna kan leta sig längre ner och jorrdvolymen blir större per planta.
« Senast ändrad: 09 jan-07 kl 19:58 av Vitis »

AndersT

« Svar #17 skrivet: 09 jan-07 kl 20:12 »
Ett förslag till Vitis (och alla andra), vars växter inte tyckte om att stå i krukor när det var varmt: Gräv ner krukorna så att det är en eller ett par centimeter av överkanten kvar ovanför jorden, och vattna hela bädden så bör de klara värmen. Jag har testat i ett par år med några växter i bädden och några ovanpå, vitmålade lerkrukor ovanpå fungerar någorlunda, plastkrukor bör vara nedgrävda. Har ingen varmbädd men gissar att resultatet blir detsamma.

Vitis

• Skåne
« Svar #18 skrivet: 09 jan-07 kl 21:57 »
Ett förslag till Vitis (och alla andra), vars växter inte tyckte om att stå i krukor när det var varmt: Gräv ner krukorna så att det är en eller ett par centimeter av överkanten kvar ovanför jorden, och vattna hela bädden så bör de klara värmen. Jag har testat i ett par år med några växter i bädden och några ovanpå, vitmålade lerkrukor ovanpå fungerar någorlunda, plastkrukor bör vara nedgrävda. Har ingen varmbädd men gissar att resultatet blir detsamma.

Tack för tipset men jag kommer nog att köra det mesta direkt i jordbäddar i år.

Plantor man vill kunna plocka upp och övervintra kan man odla i stora krukor som man borrar massa hål i i sidorna, rötterna kan då växa ut i jorden men till hösten när det är dags för vinterförvaring kan man beskära längs utsidan på krukan och sen tjoffa ner det i en lika stor "ohålad" kruka för vintervilan.

Jag kommer inte att odla direkt i varmbädden utan den ska bara få ge extravärme under våren när plantorna ändå står i småkrukor i mitt lilla växthus. Sen åker den ut i grönsakslanden eller in som jordförbättring i mitt stora växthus (i odlingsäddarna som skall bli där ... ju).

AndersT

« Svar #19 skrivet: 11 jan-07 kl 22:44 »
Hoppas att få höra era erfarenheter av, årets, odlingserfarenheter, i höst!!

Dela detta:

* Inloggade just nu

130 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser