Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tuppar som otrivs!  (läst 1920 gånger)

Mamma-Anna

• http://norgardsanna.spaces.live.com/
Tuppar som otrivs!
« skrivet: 03 jan-07 kl 22:15 »
Hej!
Känner nästan att det är dags att konstatera att tupparna ogillar det frigående livet hos oss!
Eller om jag ska vara ärlig, ogillar att vara frigående tillsammans med barnen och deras lek! Jag hade problem med förra tuppen, och nu, nya problem med den nya. Han ogillar helt enkelt ungars lek och går till attack! Jag känner mig lite uppgiven, ska man helt enkelt låta bli att ha tupp när man har frigående tillsammans med barn, eller ska man stängsla in dem? Hönsgårdgrejer ligger i garaget och väntar på våren eftersom jag inte hann innan vintern......vad göra nu då! Låta dem gå inne hela vintern?

Eulalia

• Gäst
Re:Tuppar som otrivs!
« Svar #1 skrivet: 03 jan-07 kl 22:22 »
Har han försökt göra illa ungarna, eller skrämmer han bara iväg dem? det är väl hans jobb!

stolpa upp revir , ungarnas revir och hönsens..
ok att hönsen kanske inte respekterar en linje i backen men sätt upp lite löst  och mata dem bara på deras sida....skulle det funka?

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
« Svar #2 skrivet: 03 jan-07 kl 22:34 »
Hej!
Känner nästan att det är dags att konstatera att tupparna ogillar det frigående livet hos oss!
Eller om jag ska vara ärlig, ogillar att vara frigående tillsammans med barnen och deras lek! Jag hade problem med förra tuppen, och nu, nya problem med den nya. Han ogillar helt enkelt ungars lek och går till attack! Jag känner mig lite uppgiven, ska man helt enkelt låta bli att ha tupp när man har frigående tillsammans med barn, eller ska man stängsla in dem? Hönsgårdgrejer ligger i garaget och väntar på våren eftersom jag inte hann innan vintern......vad göra nu då! Låta dem gå inne hela vintern?
Hur gammal är den nya tuppen?
Min erfarenhet är att de flesta ungtuppar går igenom en period då de verkligen testar vem och vilka de kan bestämma över. Oftast går det över efter att man fått sätta dem på plats några ggr och de brukar stabilisera sig när de uppnått c.a två års ålder.
Hur beter sig dina barn när tuppen utmanar?
Pröva att vara med dem och visa hur de skall bete sig om tuppen kommer farande. De flesta tuppar kommer av sig i attacken om barnet bara står stilla och ignorerar tuppen.
Gör den inte det kanske du får putta omkull honom på rygg ett par gånger med foten.
Visst alla tuppar fungerar inte detta på och då får man välja mellan att ta bort honom, ge bort honom eller hålla honom och barnen separerade.
Jag har för tillfället en tupp som är väldigt obekväm med barn, för mig har det löst sig då gammeltuppen på gården och ena hunden försvarar lilljäntan och sätter den ilskna tuppen på plats så fort han utmanar dottern.

/Fred
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

christine

• Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
« Svar #3 skrivet: 03 jan-07 kl 22:48 »
Håll hönsen inne tills du kan göra en hönsgård, är mitt enkla tips. Höns mår inte illa av att vara inne en längre tid.

Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

Sia

• Dalarna
« Svar #4 skrivet: 04 jan-07 kl 01:28 »
Håller med Fred.
Kolla upp vad det är som utlöser beteendet hos tuppen och lär barnen hur dom ska hantera honom.
Jag har haft egna höns sen jag var typ sex år, och hade aldrig några problem att hantera dom, tupparna var hur snälla som helst och jag umgicks med dom utan problem, då var dom dock vana sen kycklingstadiet, men det ska väl inte göra nån skillnad ???
Problemet går nog att lösas om det är en normalt funtad tupp, Lycka till  :)
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.

Kaah

• Madicken 4v
« Svar #5 skrivet: 04 jan-07 kl 08:17 »
Undra varför det kan vara så? Är ni på en relativ liten plats - så tuppen tycker att hans revir är för litet liksom. Vi har ofta flera tuppar, och de är ursnälla.

Kan man kanske göra som med hundar och barn. Låt barnen komma med maten, så tuppen fattar att de står högre i rang typ....  Vet inte om det funkar med tuppar och höns, men det är ju värt att testa.
Lycka är att se mina barns hjärtan skratta    /k

Mamma-Anna

• http://norgardsanna.spaces.live.com/
« Svar #6 skrivet: 04 jan-07 kl 08:27 »
Nej, alltså jag har förståelse för tuppen, han går till attack när barnen stojar på planen och spelar boll och bandy. Men det är trist, för de är rädda igen, precis som de var med förra tupen. Han är ny för i år, en hedemoratupp född i maj! Han är duktig mot hönorna och gör sitt jobb som ledare bra, så visst, inte konstigt att han reagerar!
När tuppen kommer farande blir barnen vettskrämda och springar iväg, med tuppen efter, ska försöka få dem att vara stilla som sades här i tråden. Problemet är att min tolvåring är generellt livrädd för djur (jag trodde det skulle gå över med tiden på landet, men icke) de små barnen sex och fyra är ju stojiga som små barn är!Mig har han ännu inte gett sig på, jag har varit bortrest i över en vecka och barnens pappa var jätteirriterad! Han vägrar ta tag i tuppen och har sopat till honom istället, trots att jag förklarat att han måste ta ett tag i honom i stället och visa vem som bestämmer.

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #7 skrivet: 04 jan-07 kl 08:36 »
Jag har aldrig varit med om det personligen men har hört talas om tuppar som jagar ungar...  Undrar om vissa raser är mer benägna till det? Fast jag tror mest på att det är nåt med miljön. Dom jag har hört haft problem med det, har haft det gång på gång med olika tuppar.
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Jullan

• Småland
    • Sevedstorp Rådgivning
« Svar #8 skrivet: 04 jan-07 kl 09:04 »
Vi hgar haft problem med två tuppar (av samma släkt) att de blev mer o mer folkilskna när de växte upp. Började med att jaga barn, sen vuxa och de blev rejält otrevliga. Den ena letade verkligen upp vår lilla pojke, även om han var helt stilla och tyst och gav sig på honom  :'( . Mycket otrevligt. Inga av de tupparna blev särskilt gamla hos oss. Den vi har nu däremot håller katten kort, det är allt. ;D

Så antingen, håll dem i hönsgård eller byt tupp.

Dela detta:

* Inloggade just nu

138 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser