Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  odling och miljöpåverkan  (läst 3703 gånger)

soulis

• Gäst
odling och miljöpåverkan
« skrivet: 15 jan-07 kl 20:09 »
Hej alla Alternativare!

Jag ska snart ha en muntlig framställning i svenskan och har valt att prata om den moderna människans påverkan på miljön. Odling är ju ett ganska stort område som bidrar till miljöförstöring. Jag skulle vilja ha lite fakta om hur mycket områden som tas upp av odling, utsläpp, hur människor i allmänhet påverkas av odlingar, om man lägger ner odlingarna - hur familjerna då kan försörja sig. Så är det någon som vet var man kan hitta sådan fakta eller kanske ni sitter inne med den själv?

Tacksam för svar!

Arne

• Skåne
Re:odling och miljöpåverkan
« Svar #1 skrivet: 16 jan-07 kl 10:08 »
Det var en stor fråga som det finns en hel mängd olika infallsvinklar på. Vad som slår mig är hur negativ den agrara veksamheten har på jordens naturmiljöer. Odlingar breder ut sig överallt på jorden där det går att odla någonting. Tv-serien om vår jord, som gick i höstas var som ett klubbslag. De flesta av oss vet att vår livsstil påverkar jorden fundamentalt, men att se det ovanifrån och genom de bilder som visades, var en upplevelse. Ett ovanperspektiv kan man också få genom att "resa" runt globen med hjälp av google-earth (endast för bredbandsuppkopplade). Där kan du kolla världens alla hörn och se hur odlingarna tränger sig in i de sista bevarade naturmiljöerna. Detta görs delvis av fattiga jordbrukare som behöver mark men även av storbolag som alla vi konsumenter i väst gynnar direkt eller indirekt.

Alba

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 17 jan-07 kl 00:43 »
Så är det någon som vet var man kan hitta sådan fakta eller kanske ni sitter inne med den själv?

Det är ett allvarlgt ämne! Jag har en hum om det du frågar efter men har nog inte fakta tillräckligt klart för mig för att uttala mig offentligt! ;)

Jag undrar om du tänker på hur mycket mark som tas upp av odlingar I sverige, hela världen eller i något annat specifikt land?

Det finns ju olika typer av problem med odling i olika länder/världsdelar. T ex svedjebruk i regnskogen, där man eldar upp regnskog, odlar någon/några korta säsonger men sen tvingas dra vidare när marken är utsugen på näringsämnen. Och bränna ner ny yta...

Det finns ju också områden där jordlagret är tunnt och mycket känsligt för errosion, dvs kraftiga regn spolar bort matjorden från odlingar i sluttningar. Det finns mycket studier kring detta, tror jag, och odlingsteknik för att förhindra att detta händer.

Om man odlar på rätt sätt så tas ju mindre markyta i anspråk, jorden nyttjas maximalt och djur och natur behöver inte knuffas ytterligare längre bort.

Sen finns ju hela aspekten kring gifter. Hujeda mig! Tänker du på bananplantager eller rena familjeföretag/odlingar för självförsörjning?

Vet inte om jag rör till det för dig, men här är några länkar som kanske kan vara till nytta:

Jordens Vänner: http://www.mjv.se/index.php?id=18

Svenska Nturskyddsföreningen: http://www.snf.se/verksamhet/jordbruk/index.cfm

Fair Trade: http://www.rattvisemarkt.se/

SIDA: http://www.sida.se/sida/jsp/sida.jsp?d=144

WWF: http://www.wwf.se/show.php?id=1005301

Mvh / Alba

Trädgårdsmästare, viltrehabiliterare, mångsysslare som bor med sambo, finaste dottern och två sällskapskaniner i ett litet torp vid vägs ände

Arne

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 21 jan-07 kl 12:18 »
Ett litteraturtips: Johan Sobelius 2003. Att bruka eller icke bruka jorden. En fenomenologisk studie om uppfattningar av jord och jordbruk. Acta Universitatis Agriculturae Sueciae. Agraria 385.

Kolla ursnitt i länk: http://diss-epsilon.slu.se/archive/00000241/01/A385-summary.pdf

Björno

« Svar #4 skrivet: 21 jan-07 kl 14:15 »
Hej!

När jag pluggade biologi på universitetet så upptäckte jag att statistiska centralbyrån, www.scb.se tror jag, är en suverän källa till mycket information. Dom är också hyfsat neutrala. Lantbrukarnas riksförening borde också ha en hel del info. Eventuellt kan man även få tag på bra länkar via naturvårdsverkets hemsida www.naturvardsverket.se. Lycka till!/Björno

soulis

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 21 jan-07 kl 17:10 »
Tack för alla tips! De/Ni uppskattas oerhört!

Richard

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 23 jan-07 kl 21:03 »
Hej alla Alternativare!

Jag ska snart ha en muntlig framställning i svenskan och har valt att prata om den moderna människans påverkan på miljön. Odling är ju ett ganska stort område som bidrar till miljöförstöring. Jag skulle vilja ha lite fakta om hur mycket områden som tas upp av odling, utsläpp, hur människor i allmänhet påverkas av odlingar, om man lägger ner odlingarna - hur familjerna då kan försörja sig. Så är det någon som vet var man kan hitta sådan fakta eller kanske ni sitter inne med den själv?

Tacksam för svar!
Jag är fruktodlare och det är inte odlingarna som förstör miljön.
Vi kan inte leva utan mat,så vem förstör miljön?

soulis

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 24 jan-07 kl 19:47 »
Jag är fruktodlare och det är inte odlingarna som förstör miljön.
Vi kan inte leva utan mat,så vem förstör miljön?

okej.. så t.ex. den industriella odlingen av sojabönor som tar upp tusentals kvadratkilometer av brasiliens mest artrika savann och före detta regnskogar, kan man alltså inte kalla för miljöförstöring? eller att de runt 1000 ton bekämpningsmedel som säljs i sverige varje år inte påverkar miljön? och vad kan det om möjligt bero på att de ca 1 700 av jordbrukslandskapets arter är rödlistade? kanske det storskaliga jordbruket med få grödor? jag vet inte..

Vakna upp från dina äppelodlingar, eller vad det nu är du håller på med, och se världen omkring dig också!

Richard

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 24 jan-07 kl 23:08 »
okej.. så t.ex. den industriella odlingen av sojabönor som tar upp tusentals kvadratkilometer av brasiliens mest artrika savann och före detta regnskogar, kan man alltså inte kalla för miljöförstöring? eller att de runt 1000 ton bekämpningsmedel som säljs i sverige varje år inte påverkar miljön? och vad kan det om möjligt bero på att de ca 1 700 av jordbrukslandskapets arter är rödlistade? kanske det storskaliga jordbruket med få grödor? jag vet inte..

Vakna upp från dina äppelodlingar, eller vad det nu är du håller på med, och se världen omkring dig också!
Ja,och?Vem använder mest soja produkter?
Var blir minst bekämpingsmedel använd.
Varför blir frukt och grönsaker odlad?
Så en gång till vem förstör miljön?
« Senast ändrad: 24 jan-07 kl 23:12 av Richard »

soulis

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 25 jan-07 kl 19:27 »
Ja,och?Vem använder mest soja produkter?

Mest sojabönor förbrukar våra kära vänner som så småningom slaktas.  År 2000 var Sveriges import av sojabönor ca 358 100 ton. Bara 6 600 ton klassificerades som ”ej djurfoder” i statistiken.

Citera
Var blir minst bekämpingsmedel använd.
Varför blir frukt och grönsaker odlad?
Var kommer det in i bilden?

Richard

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 25 jan-07 kl 19:54 »
Hej alla Alternativare!

Odling är ju ett ganska stort område som bidrar till miljöförstöring.

Här...

soulis

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 25 jan-07 kl 20:01 »
"Odling är ju ett ganska stort område som bidrar till miljöförstöring."
vad har det att göra med var det används minst bekämpningsmedel och varför frukt och grönt blir odlat??

Richard

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 26 jan-07 kl 06:59 »
Det är ju den ända miljoförstöring jag kan tänka mig.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #13 skrivet: 26 jan-07 kl 20:57 »
Hej,
här är lite fler synpunkter och uppslag.

Omfattningen på odlingen och dess miljöpåverkan hänger till stor del samman med folkmängden. Ju fler människor desto mer jordbruk, och kanske även i värsta fall sämre jordbruk (om man "tvingas" odla på miljövidrigt vis t ex). Odlingen har också möjliggjort att vi kunnat bli så många. Odlingens miljöpåverkan kan alltså inte ses isolerad från människorna, mänskilgheten och folkmängden.

Odling är inte alls bara negativ. Om jag inte minns fel så är småskaligt kulturlandskap den artrikaste miljötypen i Sverige. (Hittar tyvärr inget bra belägg på detta. Leta själv!) Och kulturlandskap är till stor del odlingslandskap. Kultur är i grunden odling, anses det ju. (Men grottmålningarna gjordes visst före odlingen?) Ett småskaligt kulturlandskap är också en landskapstyp där många människor trivs. Inte minst viktigt i vår stressade tid.

Men det är klart att de goda odlings- och naturlandskapen är trängda på många håll. Varför? Knappast pga odling eller odlare i sig. Snarare pga överbefolkning, ekonomiska och politiska intressen.

Kolla gärna in detta -ett försök att ge exempel på konstruktiva alternativ, som inte heller väjer för problemen.

BERAS http://www.jdb.se/beras/default.asp?lang=SE

Folke Günther http://www.holon.se/folke/lectures/agri/agriculture.shtml

John Jeavons / Ecology Action http://www.growbiointensive.org/grow_bio.html

Impacts of Organic Farming on the Efficiency of Energy Use in Agriculture http://www.organic-center.org/science.environment.php?action=view&report_id=59

Anders Skarlind

Richard

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 27 jan-07 kl 07:25 »
Citera
Omfattningen på odlingen och dess miljöpåverkan hänger till stor del samman med folkmängden. Ju fler människor desto mer jordbruk, och kanske även i värsta fall sämre jordbruk

Ja det är ju problemet en liten ,men ju mer människor ju snabbar utvecklingen av nya tekniken.
Så var ja en liten överraskad om slarvighet i svensk jordbruk,till jag fattade att där finns tillräkligt mycket mark,som är billigt.
Men...ju mer mark man måste bearbeta för samma skörd desto mer det påverkar miljön

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #15 skrivet: 27 jan-07 kl 23:24 »
Så var ja en liten överraskad om slarvighet i svensk jordbruk,till jag fattade att där finns tillräkligt mycket mark,som är billigt.

Hur då slarvighet? Jag kan tänka på några saker: hö som blivit dåligt får ligga och skräpa i stället för att komposteras eller användas som strö och sen användas i odlingar. Och fastgödsel som får ligga oanvänd, medan man sprider flytgödsel för det är enklare. Båda har jag sett exempel på i ekologisk odling. Ekologi betyder ju till stor del att cirkulera näringsämnen, så det verkar inte särskilt ekologiskt.

Men...ju mer mark man måste bearbeta för samma skörd desto mer det påverkar miljön

Vad gäller bearbetning ja, särskilt om den är intensiv och görs på fel sätt vid fel tidpunkt. T ex olämpligt att bryta kortlivad vall/gröngödsling på hösten och sen så ny gröda först till våren. Det blir en massa näringsläckage. Men vi har vad jag förstår behov av ganska mycket bearbetning i vårt kalla klimat för att få omsättning i marken. Odlingsmetoder med minimal bearbetning verkar vara knepiga här (men vi får väl fortsätta experimentera). Dessa synpunkter gäller främst åkerbruk. I den lilla täppan kan det finnas fler möjligheter. Täckodling fungerar t ex bra för en del. I större skala kan vi ha långliggande vallar med noll jordbearbetning. Sverige är ett djurland, men vi behöver även odla även spannmål, rotfrukter m.m.
Å andra sidan, om man odlar mindre mark mer intensivt så beror det på hur. Tillförs mer lättlöslig näring än växterna kan ta upp så blir det väl en hel del näringsläckage även på det viset?
Vår korta odlingssäsong och långa vinter gör det också svårare att odla intensivt, även om det inte är omöjligt.

Björno

« Svar #16 skrivet: 28 jan-07 kl 16:07 »
Hej!

Världens städer växer och tar över alltmer jordbruks och skogsmark. Denna mark är ju den yta som förser staden med mat, ren luft mm. Städerna kommer att tvingas bli mer självförsörjande. Denna trend har sakta börjat ta fart ute i världen men det går långsamt i Sverige. Vi är därför några som håller på och startar "föreningen för ekoteknik i staden" www.urban-ecotech.org för att pusha för denna utveckling. Hemsidan kommer troligen att börja fungera under de närmaste månaderna. Eftersom användarna av denna site (alternativ.nu) verkar vara både kunniga och engagerade så tar jag tillfället i akt att göra lite reklam. Hoppas webmaster inte misstycker./Björno

Vitis

• Skåne
« Svar #17 skrivet: 28 jan-07 kl 21:55 »
Hej!

Världens städer växer och tar över alltmer jordbruks och skogsmark. Denna mark är ju den yta som förser staden med mat, ren luft mm. Städerna kommer att tvingas bli mer självförsörjande. Denna trend har sakta börjat ta fart ute i världen men det går långsamt i Sverige. Vi är därför några som håller på och startar "föreningen för ekoteknik i staden" www.urban-ecotech.org för att pusha för denna utveckling. Hemsidan kommer troligen att börja fungera under de närmaste månaderna. Eftersom användarna av denna site (alternativ.nu) verkar vara både kunniga och engagerade så tar jag tillfället i akt att göra lite reklam. Hoppas webmaster inte misstycker./Björno

Den finns en svensk organisation som jobbar för att belysa problematiken med att urbaniseringen ofta sker på bekostnad av bördig jordbruksmark. Det syns inte minst här i Skåne där nya köpcentran, motorvägar och bostadsområden ständingt träner in på sveriges mest attraktiva jordar.

Kolla deras hemsida för mer info : http://www.dengodajorden.se/

Johan1

« Svar #18 skrivet: 28 jan-07 kl 22:37 »
Nu har de fått en medlem till...

Malmö täcker snart hela sydvästra skåne. :'(

Björno

« Svar #19 skrivet: 29 jan-07 kl 23:40 »
Det är glädjande att se att engagemang för vår miljö finns överallt. Det finns många vägar mot samma mål, vi tänkte ta ett rätt så brett grepp så kanske tar vi då och då samma väg! Väl mött!/Björno

Dela detta:

* Inloggade just nu

151 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser