Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur utvinns snäckskal?  (läst 9624 gånger)

Arne

• Skåne
Hur utvinns snäckskal?
« skrivet: 21 jan-07 kl 20:53 »
Vet ni hur och var snäckskal för foder utvinns?

Jag har en säck "Viking Snäckskal 25 kg" varpå det står: "Ren naturprodukt utvunnen från snäckskalsavlagringar i havet". Tillverkare är firma Einar Ögrey A.S i Norge. Har inte lyckats finna mer information om utvinningen. Förr tog man snäckskal ur stora marina snäckbankar på land. De rester som finns kvar idag anses som unika och är skyddade. Vet ni vilka utvinningsmetoder som idag används i havet och hur det marina livet påverkas? Är det en bra produkt ur detta perspektiv?

Skojarbråten

Re:Hur utvinns snäckskal?
« Svar #1 skrivet: 21 jan-07 kl 21:45 »
Jag ger också sådant och undrar samma (hönsen formligen vräker i sig). Tanterna "på bygda" tycker det är onödigt "köpeskit" och tycker att jag ska ge krossade äggskal istället (vilket de också vräker i sig). Några andra tantor säger att man inte alls ska ge äggskal, för då kan hönsen börja äta upp sina egna ägg. Några initierade synpunkter efterlyses!

I morrn har jag bredband och telefon igen och ska försöka rota i var snäckskalen kommer ifrån, om ingen här vet.
Antingen så finner vi en väg eller så gör vi en.

christine

• Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
« Svar #2 skrivet: 21 jan-07 kl 21:49 »
Är det inte krossade ostronskal? Tycker mig ha läst det på säcken en gång för länge sen. :-\
Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re: Äggskal till hönorna..
« Svar #3 skrivet: 21 jan-07 kl 21:52 »
Jag är så där gammeldags att jag inte ger äggskal till hönsen.
Upplever också att vissa hönor lätt får smak för ägg då  :-\
Sen är det inte riktigt bra ur ev. smittsynpunkt heller att ge äggskal  :-\

Mvh Rosa
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
« Svar #4 skrivet: 21 jan-07 kl 21:52 »
Jag ger också sådant och undrar samma (hönsen formligen vräker i sig). Tanterna "på bygda" tycker det är onödigt "köpeskit" och tycker att jag ska ge krossade äggskal istället (vilket de också vräker i sig). Några andra tantor säger att man inte alls ska ge äggskal, för då kan hönsen börja äta upp sina egna ägg. Några initierade synpunkter efterlyses!

I morrn har jag bredband och telefon igen och ska försöka rota i var snäckskalen kommer ifrån, om ingen här vet.
Jag har alltid gett söndersmulade äggskal istället för snäckskal.
Har inga problem med äggätande höns.

Har dom tillgång till snäckskal eller äggskal så lämnar de äggen ifred så länge de inte är trasiga... (Äggen alltså). Ett trasigt ägg däremot kommer alltid att ses som en delikatess oavsett vilket kalktillskott de har att tillgå.
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
« Svar #5 skrivet: 21 jan-07 kl 21:56 »
Jag är så där gammeldags att jag inte ger äggskal till hönsen.
Upplever också att vissa hönor lätt får smak för ägg då  :-\
Sen är det inte riktigt bra ur ev. smittsynpunkt heller att ge äggskal  :-\

Mvh Rosa
Om du är gammeldags borde väl äggskal vara det självklara valet ;).

Och kokar man äggskalen så är dom garanterat mindre smittspridare än köpta snäckskal.

Hela anledningen till att man överhuvudtaget förespråkar just snäckskal är att kalksammansättningen i dem är så likt just äggskal som man kan frambringa.....förutom just äggskal då.
Some give it all."

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #6 skrivet: 21 jan-07 kl 22:03 »
Om du är gammeldags borde väl äggskal vara det självklara valet ;).

;D

Jo det ligger ju nått i det ......

Mvh Rosa
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Skojarbråten

« Svar #7 skrivet: 21 jan-07 kl 22:09 »
:)

Tolkar detta som om att det går bra att ge äggskal. Trasiga ägg behöver jag ju inte ändå, de går till hundarna. Det känns också bra att slippa kasta bort, även om det "bara" är äggskal.

F ö, vad är det för slags smittor som kan medfölja "köpäggskal"?

Mvh Samlaren med jätteloftet

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
« Svar #8 skrivet: 21 jan-07 kl 22:44 »

Tolkar detta som om att det går bra att ge äggskal. Trasiga ägg behöver jag ju inte ändå, de går till hundarna. Det känns också bra att slippa kasta bort, även om det "bara" är äggskal.

Mvh Samlaren med jätteloftet
Som jag ser det så utsätts inte en hönsbesättning av några som helst "främmande" sjukdommar genom att de äter sina egna äggskal.
Äggen innehåller inga bakterier hönsen inte redan bär på.
Om äggskalen sedan dessutom är kokta så ser jag risken för smittspridning som betydligt mindre än genom köpta snäckskal.
Dessutom är just kalket i äggskalen det mest ultimata för uppbyggnad av nya skal.....återvinningsprocenten är så bra den kan bli.

Överdriven räddla för bakterier är redan ett ingrott ofog bland många "moderna" människor med biefekter som överkänsligheter och allergier bland vårt eget släkte. Jag tycker det känns fel att rikta samma ogynsamma omvårdnad även till andra arter.
Höns som får sprätta i skog och mark utsätter sig och kommer att utsätta sig för risker av smitta, betydligt större risker än att bli serverade sina egna kokta äggskal. Men med riskerna föds också ökad resistens mot sjukdommar....något som alltför omhuldade höns (och människor) går miste om.
Så jag förespråkar fria motståndskraftiga höns som får sitt kalktillskott från den källa de naturligt alltid fått den ifrån.....äggskal.
Vill man gå den i det moderna samhället vedertagna vägen och istället föda sina höns snäckskal (som knappast är en naturlig föda för skogsfågel), konstgjort foder i rostfria decinficerade burar i fönsterförsedda tempererade hönshus som enligt expertisen är ultimata för god djurhållning så kan man ju för all del göra det. Sedan kan man kanske stå och klia sig i huvudet över att hela besättningen strök med efter ett par dygns strömavbrott eller varför deras matsmältningsmaskin pajjade ihop på grund av ett enkelt foderbyte ::).

Some give it all."

Spraka

• Till vänster The Real Spraka!
« Svar #9 skrivet: 21 jan-07 kl 22:47 »
Intressant fråga; jag hade samma funderingar häromdagen när jag för första gången köpte en stor säck snäckskal eftersom de små damerna här hemma nu har börjat värpa :-*

Vågade inte heller ge krossade äggskal... men det verkar som om det fungerar i alla fall... bra att veta! De kan ju få både och... :)

Ja, forskar du gärna i snäckskalefrågan och berätta för oss sedan, Skojarbråten!  
Why be normal when you can be yourself?

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #10 skrivet: 21 jan-07 kl 22:50 »
I och för sig inte helt i linje med tråden, men eftersom jag jobbar på en musselodling så har jag farit runt på nätet och bland annat hittat denna sida, som kan vara av intresse för miljöintresserade hönsägare och andra med http://www.miljomusslor.kmf.kva.se/ovrigt1.html

Eventuellt kan man tänka sig att skal från kokta blåmusslor krossas och säljs som snäckskal. Bör då delvis vara blåsvarta.

Edgar

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re: Äggskal....
« Svar #11 skrivet: 21 jan-07 kl 22:54 »

Hej
Köpäggskalen är nog inte de farligaste utan det är ägg från andra hobbybesättningar
och ev. ens egna äggskal...

Det man kan få är  t.ex
AE  (Aviär Encephalomyelit)
ALS (Leukos)
Pullorumsjuka

Mvh Rosa

Spraka

« Svar #12 skrivet: 21 jan-07 kl 23:10 »
Som jag ser det så utsätts inte en hönsbesättning av några som helst "främmande" sjukdommar genom att de äter sina egna äggskal.
Äggen innehåller inga bakterier hönsen inte redan bär på.
Om äggskalen sedan dessutom är kokta så ser jag risken för smittspridning som betydligt mindre än genom köpta snäckskal.
Dessutom är just kalket i äggskalen det mest ultimata för uppbyggnad av nya skal.....återvinningsprocenten är så bra den kan bli.

Överdriven räddla för bakterier är redan ett ingrott ofog bland många "moderna" människor med biefekter som överkänsligheter och allergier bland vårt eget släkte. Jag tycker det känns fel att rikta samma ogynsamma omvårdnad även till andra arter.
Höns som får sprätta i skog och mark utsätter sig och kommer att utsätta sig för risker av smitta, betydligt större risker än att bli serverade sina egna kokta äggskal. Men med riskerna föds också ökad resistens mot sjukdommar....något som alltför omhuldade höns (och människor) går miste om.
Så jag förespråkar fria motståndskraftiga höns som får sitt kalktillskott från den källa de naturligt alltid fått den ifrån.....äggskal.
Vill man gå den i det moderna samhället vedertagna vägen och istället föda sina höns snäckskal (som knappast är en naturlig föda för skogsfågel), konstgjort foder i rostfria decinficerade burar i fönsterförsedda tempererade hönshus som enligt expertisen är ultimata för god djurhållning så kan man ju för all del göra det. Sedan kan man kanske stå och klia sig i huvudet över att hela besättningen strök med efter ett par dygns strömavbrott eller varför deras matsmältningsmaskin pajjade ihop på grund av ett enkelt foderbyte ::).

Bra inlägg Fred, du måste ha skrivit det samtidigt som jag skrev mitt :)

Du formulerar exakt mina tankar. Jag tror också att det i största allmänhet finns en sorts panikkänsla i samhället vad gäller smittspridning, bakterier, sjukdomar mm...  överdriven städning och bakteriedödande medel anses av somliga vara en bidragande orsak till att det numera finns så många människor som har problem med allergier.
Självklart måste samma sak gälla djur. Om man pjåskar för mycket med dem och skyddar dem mot allt och alla, så bör konsekvensen så småningom bli sämre motståndskraft med fler sjukdomar till följd...
Inom "min"  hästras (islandshästar) diskuteras detta ofta. Islandshästar är härdiga djur som har många ursprungsegenskaper kvar, men nuförtiden finns tendenser att även stalla upp islandshästar (som har en utmärkt tjock och skyddande vinterpäls), och lägga täcken på dem precis som om de vore halvblod eller av andra mera "ädla" raser (som behöver extra omsorg just därför att många av deras ursprungliga egenskaper redan har hunnit bli bortavlade).
Överbeskyddande bör i långa loppet försämra djurens egna naturliga egenskaper oavsett om det gäller höns, hästar eller andra djur.

Enligt min åsikt hänger allt detta välmenande, men helt onödiga pyssel, ihop med en ökad trend bland moderna människor att förmänskliga djur. Och varför gör de det? Därför att allt fler människor börjar tappa kontakten med livet på landet och hunnit leva som stadsbor i flera generationer.

(OBS att jag här INTE förespråkar dålig eller slarvig djurhållning - bara onödigt överbeskyddande)

Skojarbråten

Re: Äggskal....
« Svar #13 skrivet: 21 jan-07 kl 23:13 »
Hej
Köpäggskalen är nog inte de farligaste utan det är ägg från andra hobbybesättningar
och ev. ens egna äggskal...

Tack Rosa! Jag får enbart skal från köpägg, och de är väl tvättade osv. Kanske med det inte sagt att all smitta är borta...

Men hur kan man få någon smitta med sina egna skal? Som man inte redan har, alltså.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 21 jan-07 kl 23:14 »
Vi ger inte hönsen äggskal, för att de inte skall se det som mat. Det kanske inte är någon risk. I alla fall är kostnaden för snäckskal så liten (säcken vi använder köpte jag 2002) att det inte spelar någon roll.

Risken för smitta via kokta äggskal måste vara väldigt liten.

Skojarbråten

« Svar #15 skrivet: 21 jan-07 kl 23:24 »

Inom "min"  hästras (islandshästar) diskuteras detta ofta. Islandshästar är härdiga djur som har många ursprungsegenskaper kvar, men nuförtiden finns tendenser att även stalla upp islandshästar (som har en utmärkt tjock och skyddande vinterpäls), och lägga täcken på dem precis som om de vore halvblod eller av andra mera "ädla" raser (som behöver extra omsorg just därför att många av deras ursprungliga egenskaper redan har hunnit bli bortavlade).
Överbeskyddande bör i långa loppet försämra djurens egna naturliga egenskaper oavsett om det gäller höns, hästar eller andra djur.

Enligt min åsikt hänger allt detta välmenande, men helt onödiga pyssel, ihop med en ökad trend bland moderna människor att förmänskliga djur. Och varför gör de det? Därför att allt fler människor börjar tappa kontakten med livet på landet och hunnit leva som stadsbor i flera generationer.

(OBS att jag här INTE förespråkar dålig eller slarvig djurhållning - bara onödigt överbeskyddande)

Eller kanske bara bekvämlighet och inte överbeskyddande? Min gamla bästis har ett stort inackorderingsstall i sthlm. Där står typ 35-40 inhyrda hästar i prisklass omöjlig. De är ute en stund på förmiddagen, med tjocka täcken. När de går in vid två-tiden på eftermiddagen har de andra tjocka täcken. Stallet är uppvärmt. Ridhuset är uppvärmt, ändå rids de med ländtäcken. Det är hemskt!

Men oh, så bekvämt. När ägaren kommer frampå kvällskvisten har hästen redan stått inne i många timmar och är torr och varm och pigg pga rörelsebristen och kan tas de tjugo metrarna till ridhuset för ett dressyrpass utan att hästen blir kall. Eh...? Detta betalar de mellan 4-6000 kr PER MÅNAD för.

Jag hade ett fullblod på lösdrift förra vintern. Det gick utmärkt, även om hon faktiskt fick ha täcke på sig. Får de bara tillräckligt med mat är det inga problem. Det kan bli många minusgrader i en öken också.

Arne

• Skåne
« Svar #16 skrivet: 21 jan-07 kl 23:30 »
Nu är min säck tom men jag tror det var alla slags snäckor i den. Inte krossad musslor. Vi använder det runt träd och buskar i trädgården då det påstås minska angreppen från gnagare.

Är det någon som provat att ge skalgruskalk till hönsen? Kalkavlagringarna avsattes under krittiden och är ganska omfattande. Den består av rester från alla slags skaldjur i det forntida havet. I Skåne bryts kalken i dagbrott ur ett lager beläget mellan Hässleholm och Kristianstad. Jag har för mig att det inte har så hög kalkhalt men å andra sidan så behövs det ju sten i krävan också.

Spraka

« Svar #17 skrivet: 22 jan-07 kl 00:14 »
Eller kanske bara bekvämlighet och inte överbeskyddande? Min gamla bästis har ett stort inackorderingsstall i sthlm. Där står typ 35-40 inhyrda hästar i prisklass omöjlig. De är ute en stund på förmiddagen, med tjocka täcken. När de går in vid två-tiden på eftermiddagen har de andra tjocka täcken. Stallet är uppvärmt. Ridhuset är uppvärmt, ändå rids de med ländtäcken. Det är hemskt!

Men oh, så bekvämt. När ägaren kommer frampå kvällskvisten har hästen redan stått inne i många timmar och är torr och varm och pigg pga rörelsebristen och kan tas de tjugo metrarna till ridhuset för ett dressyrpass utan att hästen blir kall. Eh...? Detta betalar de mellan 4-6000 kr PER MÅNAD för.

Jag hade ett fullblod på lösdrift förra vintern. Det gick utmärkt, även om hon faktiskt fick ha täcke på sig. Får de bara tillräckligt med mat är det inga problem. Det kan bli många minusgrader i en öken också.

Jag tycker personligen inte att det är särskilt bekvämt att joxa med täcken hit och dit, tvätta och laga och behöva ha ett uppvärmt utrymme för att kunna torka de där tingesten... snarare tvärtom! Det verkar bökigt!  ;D

Men nu blir det OT... SNÄCKSKAL var det denna tråden handlade om.... ;)  ;D ;D

Spraka

« Svar #18 skrivet: 22 jan-07 kl 00:16 »
Är det någon som provat att ge skalgruskalk till hönsen? Kalkavlagringarna avsattes under krittiden och är ganska omfattande. Den består av rester från alla slags skaldjur i det forntida havet. I Skåne bryts kalken i dagbrott ur ett lager beläget mellan Hässleholm och Kristianstad. Jag har för mig att det inte har så hög kalkhalt men å andra sidan så behövs det ju sten i krävan också.

Jag har inte provat, men det verkar vettigt! Får väl köra en sväng till Ignaberga och plocka lite... testa om hönsen gillar det ;)

Vitryss

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 22 jan-07 kl 00:54 »
Det är inte bara kalk som äggskalen behöver för att bli till, det krävs också fosfor, och då är snäckskal bra.
Jag ger inte hönsen äggskal, varken från egna eller andra höns' ägg. För mig känns det fel, men jag är inte heller glad åt att bidra till eventuell skövling av  havsbotten.
Ibland tycker jag till och med att det är en märklig omvandling av föda att producera ägg. All den säd och alla dessa frukter och grönsaker som hönsen får skulle mätta magen på hela släkten, känns det som ibland. Å andra sidan håller mina höns mig väldigt frisk genom pur lycka att ha privilegiet att hålla mig med en flock. Det har ju också ett värde.

På sommaren minskar åtgången på snäckskal betydligt då hönsen går fritt och hittar sniglar med skal, olika baggar osv. På det hela taget minskar fodergivan, och man kan i säga att dom är i princip självförsörjande under åtminstone tre månaders tid då dieten är insekter och grönbete.
« Senast ändrad: 22 jan-07 kl 00:59 av Vitryss »

Dela detta:

* Inloggade just nu

112 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.

* Nya annonser