Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Odla Snus?  (läst 4386 gånger)

SkrotNisse

• Gäst
Odla Snus?
« skrivet: 24 jan-07 kl 21:38 »
Hej är det någon som har ett snaskigt recept på snus...
Jg skämtar faktiskt inte, o är fullt medveten om att sluta hade varit det klokaste. Hemodlat snus det vattnas i munnen på mig bara jag hör orden.
Tobaksplanta det förstår jag att jag behöver: vilken sort? Gärna någon med massa nikotin i
Sen vad gör man...mossar, steker eller koka plantan ;D?
Mycket tacksam för ett snus recept som en "självhushållawannabe" skulle klara av
MvH SkrotNisse

Vitis

• Skåne
Re:Odla Snus?
« Svar #1 skrivet: 24 jan-07 kl 22:21 »
Det finns faktiskt ett litet forum för såna som odlar tobak och gör egna saker av den.

Gå in på http://www.bryggforum.com/ och bläddra ner lite så hittar du tobaksavdelningen.

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #2 skrivet: 24 jan-07 kl 22:43 »
För några år sedan lånade jag en bok på biblioteket om hur man odlar tobak och gör sitt snus själv. Jag minns inte vad boken hette, men författare var Bengt Sändh.

Han startade senare en snusfabrique.

En märklig man, trubadur, mykolog, linodlare, snusfabrikör mm.  Läsning av det han skrivit anbefalles!!

Edgar

Gröfre Slissing II

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 24 jan-07 kl 23:05 »
God afton!  "Edgar!"  Kan det vara denna Sändh-produkt?  "Libris" har besökts ; där hittades följande kombination Sändh/snus:

"författare  Sändh, Bengt, 1938-  
  titel  Snus : [allt man bör veta om snus .]  
  uppl./år  1992"

Hälsningar!  G.S.II  
« Senast ändrad: 24 jan-07 kl 23:06 av Gröfre Slissing II »

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #4 skrivet: 25 jan-07 kl 01:20 »
Varför inte gå direkt till källan? :)

http://www.snus-bengt.se/

Vitis

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 25 jan-07 kl 01:58 »
Tack Gruff !! Som jag letade efter den adressen ...

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #6 skrivet: 25 jan-07 kl 23:09 »
God afton!  "Edgar!"  Kan det vara denna Sändh-produkt?  "Libris" har besökts ; där hittades följande kombination Sändh/snus:

"författare  Sändh, Bengt, 1938-  
  titel  Snus : [allt man bör veta om snus .]  
  uppl./år  1992"

Hälsningar!  G.S.II  

Stämmer!  Tydligen är det så att om Bengt Sändh hittar något intressant, så läser han allt han kan komma över om ämnet, praktiserar lite och skriver sedan en bok.

Några titlar:  Adolf och det stora kriget,  Busige Bengts bästa bus,  och sedan en om linodling och linberedning, samt snus enligt ovan. Dessutom skrivit om sin uppväxt på barnhem i Göteborg.  Han var med i Ulf Thoréns program "Var fjortonde dag"  i TV:s och min ungdom.

Sjöng och spelade gitarr, mest känd för ekivoka visor och supvisor.

Edgar,  som har en LP med supvisor, men ingen bra grammofon.

Vitis

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 25 jan-07 kl 23:22 »
Såg tyvärr att det inte fanns nån vidare info om att göra eget snus på Bengts sida längre ... hans snusfabrik tillhör ju Swedish Match numera.

Som sagt Edgar, han har spelat in några fina låtar ... byggde min första apparat utifrån besrivning i en av texterna.

Vill minnas att han också skrev "Handbok för civil olydnad" men jag kan minnas fel ...

Gröfre Slissing II

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 25 jan-07 kl 23:28 »
God afton!  "Vitis", jag rotade som vanligt bland "Libris" fem miljoner böcker; säkert menar Du denna bok:

författare  Sändh, Bengt, 1938-  1999
  titel : Handbok i olydnad  
  uppl./år  3., omarb. och utök. uppl. - [1999]

Hälsningar!  G.S II

SkrotNisse

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 30 jan-07 kl 11:36 »
Fantasktiskt :)
Tack allesammans för era svar.
Tack vare er så är jag nu förkorvad i ämnet snusodling.
En tobaksodling kommer att sättas garanterat!
MvH

Dela detta:

* Inloggade just nu

151 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser