Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  boken FÅR, skillnader upplaga 6 å 7?  (läst 2482 gånger)

leifhh

• Gäst
boken FÅR, skillnader upplaga 6 å 7?
« skrivet: 29 jan-07 kl 10:08 »
vilka skillnader är det mellan upplaga 6 å 7 av boken FÅR?
Utöver layout å bilder alltså.....

Henning

Re:boken FÅR, skillnader upplaga 6 å 7?
« Svar #1 skrivet: 29 jan-07 kl 16:49 »
Det är ganska längesedan förra upplagan kom ut och det är mycket som har ändrats. Många olika författare har varit med och uppdaterat eller skrivit nya kapitel. Jag tycker absolut att de lyckats bra. Boken innehåller lite om det mesta och är prisvärd.

Om man ska vara lite petig är svagheten just att så många olika experter har varit inblandade. Det haltar ibland lite mellan olika avsnitt och man använder inte alltid samma begrepp. Ett ex är att "vårlamm" betyder, lamm som föds på våren eller lamm som slaktas på våren, beroende på var i boken man läser.

Om man vill fördjupa sina kunskaper på vissa områden finns det även bättre litteratur. Anders Råsbergs stängselbok eller Jönk läns Hush.sällskaps "Lönsam lammproduktion" är två bra ex.
Pärmen från HS tar upp de flesta aktuella frågor i modern fårskötsel och ger en ingående och praktisk belysning.

leifhh

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 29 jan-07 kl 18:00 »
Grundfrågan är väl om det är motiverat för mig, med en fåraskock på 6-8 livdjur (varierar år till år), att köpa även den nya upplagan. Å andra sidan borde den väl gå att föra in i bokföringen på gården som nödvändig facklitteratur....

för er som undrar, pärmen lönsam lammprod hittar man på denna länk:
http://www.hush.se/f/basomrade.asp?BaseItemPK_Id=297

louise

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 29 jan-07 kl 19:22 »
Jag undrar också! Förra upplagan handlade för mycket om lönsamhet och för lite om att hålla djuren glada och friska tycker jag som nybörjare.  

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #4 skrivet: 29 jan-07 kl 19:29 »
Jag tycker att boken är bra .

Glada o friska får är lönsamma får !
Får med bristsjukdommar, löss eller inälvsparasiter är aldrig någon "lönsam" historia.
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

louise

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 29 jan-07 kl 20:41 »
jo definitivt. men det handlade inte så mycket om hur man ska hålla dem friska, eller inte tillräckligt för mig som nybörjare. mer om vilka raser man ska korsa för att bli så rik som möjligt.

Henning

« Svar #6 skrivet: 29 jan-07 kl 21:41 »
Hej, igen.
Jag kan hålla med Lollo, lite grann. Boken är faktaspäckad och för den som inte har några erfarenheter eller utbildning inom lantbruk passar den kanske inte alltid. Att boken handlar en hel del om produktion och ekonomi tycker jag är en stor fördel. Det är fortfarande många som börjar med får och som har alldeles för höga förväntningar på det ekonomiska resultatet. Lammproduktion som en del av försörjningen börjar bli allt vanligare och en ökande andel av de svenska tackorna finns nu i produktionsbesättningar. Det är den kanske viktigaste förändringen i dagen fårhållning och t o m lite unik inom svenskt lantbruk där de flesta traditionella produktionsformer med djur går kräftgång. Då vore det väl konstigt om boken inte skulle försöka möta det behovet som finns av kunskap för att kunna hålla fåren friska och lönsamma.
Boken är väl värd de få hundralappar den kostar. Kan den spara in ett enda veterinärbesök på 10 år, är den betald även för den som enbart har en liten flock. Jag tror att den kommer att bli mycket väl använd framöver. Den som är tveksam kan ju be sitt bibliotek att ta hem den.

Pelargon

• Gäst
Re:boken FÅR
« Svar #7 skrivet: 29 jan-07 kl 22:58 »
.............för att bli så rik som möjligt.

Den boken bara måste jag ju ha  ;D ;D ;D

larsw

• -
    • Ängsjödal Gård
« Svar #8 skrivet: 30 jan-07 kl 08:40 »
Så var är den billigast?
Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.

larsw

• -
    • Ängsjödal Gård
« Svar #9 skrivet: 30 jan-07 kl 08:42 »
för er som undrar, pärmen lönsam lammprod hittar man på denna länk:
http://www.hush.se/f/basomrade.asp?BaseItemPK_Id=297

Jag hittar den inte där, får bara en vit sida.
Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.

Lili

• Åsenfår och ullhantverk
« Svar #10 skrivet: 30 jan-07 kl 09:08 »
Adlibris: 209 kr + 19 kr frakt
Bokus: 210 kr + 19 kr frakt (är du coop medmera kund får du poäng)

Prova denna istället:
http://www.hush.se/f/
och klicka på Lammrådgivning

;D

louise

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 11 feb-07 kl 10:40 »
Nån som har fler boktips? Jag skulle behöva en rejäl "sjukbibel" med symptom, orsaker, åtgärder. Minns att Apoteket för längesedan gav ut tjockare häften för katt, hund och häst som var helt suveräna. Nåt sånt är jag ute efter.

poze

• Östergötland
« Svar #12 skrivet: 11 feb-07 kl 11:30 »
Nån som har fler boktips? Jag skulle behöva en rejäl "sjukbibel" med symptom, orsaker, åtgärder. Minns att Apoteket för längesedan gav ut tjockare häften för katt, hund och häst som var helt suveräna. Nåt sånt är jag ute efter.

The Veterinary Book for Sheep farmers. Har jag, täcker det mästa.
finns på:
http://www.lgprodukter.se/index.php?cPath=71_72
finns säkert billigare på andra ställen..
finns några filmer på vhs och dvd hos LG's med.
Why make it fast when you can make it beautiful ? Jag har alltid rätt, är min provisoriska bedömning tills motsatsen gjorts trolig.

louise

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 11 feb-07 kl 11:51 »
Ja den kanske är vad jag letar efter! 355 kr på bokus:)

poze

• Östergötland
« Svar #14 skrivet: 11 feb-07 kl 13:05 »
haha.. skiljer 200 kronor, rätt sjukt.
Why make it fast when you can make it beautiful ? Jag har alltid rätt, är min provisoriska bedömning tills motsatsen gjorts trolig.

Dela detta:

* Inloggade just nu

169 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser