Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Certifiering eller inte?  (läst 8271 gånger)

lekimm1

• Gäst
Certifiering eller inte?
« skrivet: 08 feb-07 kl 11:32 »
Sitter o funderar/kalkylerar på hur det slår att vara eller inte vara certifierad ekologisk i de nya miljöersättningsprogrammet.

Har själv varit ekologiskt utan certifiering i ca tio år, men i de nya programmet blir "lönen" mindre om man inte är certifierad vad jag förstår. Till saken hör att produktionen de närmaste åren högst troligen bara blir livdikalvar, där det är lite  osäkert att ekomervärdet värderas rätt...

Spontant så tycker ja oxå att även om mkt kring KRAV känns lovvärt så är de ju inte direkt gratis att vara med där... Har även tittat på den nytillkomna SMAK-certifieringen lite grann om de kan vara ett attraktivare alternativ.

Alternativet att skippa certifieringen, o va ocertifierad eko finns ju oxå, men att bli syntetbonde igen känns hsh inte speciellt lockande, inte bara för att sprutan är såld ;-)

Nån som har tankar eller erfarenheter kring detta?

Hälsningar L.

Alba

• Södermanland
Re:Certifiering eller inte?
« Svar #1 skrivet: 08 feb-07 kl 18:41 »
Min tanke är att du inte har rätt att marknadsföra dig och/eller dina produkter som ekologiska om du inte är kontrollerad av KRAV.

Det är ju en nackdel med att inte vara certifierad. Men det beror ju också på till vem du vänder dig och om du har något behov av marknadsföring. Det viktigaste är ju att vara ekologisk, så att säga.

/ Alba
Trädgårdsmästare, viltrehabiliterare, mångsysslare som bor med sambo, finaste dottern och två sällskapskaniner i ett litet torp vid vägs ände

lekimm1

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 08 feb-07 kl 20:33 »
Men visst kan man sälja saker som ekologiskt utan att vara med Krav. Har inte tex de senaste årens ekologiska julskinka sålts utan Kravmärke på grund av nå nitritkomplikationer (ingen ville köpa den grå KRAV-märkta...).

Som jag förstår det har nu Krav skapat ett dotterbolag som heter Arena nånting där man antingen kan certifiera sig som Krav eller den allmänna EU-ekologiska certifieringen (har väll nån slags blomma som symbol tror ja?)

Den här Eublomman har i Sverige oxå SMAK blivit godkänd kontrollorganistion för. Är ganska säker att jag läste att den relativt kända ekogården Ängavallen (med en trevlig gårdsbutik!) utanför Malmö valde att certifiera sig genom SMAK istället för KRAV.

Jo visst är aspekten att vara ekologisk viktig, men lönsamheten är oxå en ingrediens så att säga ;-)

Tack för dina synpunkter iaf :-)

/L.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #3 skrivet: 09 feb-07 kl 11:27 »
Har också kikat lite på det där. Har skaffat får och föder upp dem ekologiskt. Men, med min blygsamma uppfödning så är det på tok för dyrt att certifiera sig i förhållande till vad jag skulle få för pengarna så det blir inget av det i nuläget. När man har djur så kostar det mer eftersom man måste certifiera både växtodlingen och djuren.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Alba

• Södermanland
« Svar #4 skrivet: 09 feb-07 kl 13:17 »
Men visst kan man sälja saker som ekologiskt utan att vara med Krav.

Det trodde jag också när jag odlade grönsaker och chefen inte ville vara med i KRAV.

Saxat från Jordbruksverkets hemsida:
För att få märka och marknadsföra produkter som ekologiska krävs enligt EG:s regler att produktionen kontrolleras av ett godkänt kontrollorgan. I Sverige är Aranea Certifiering och SMAK godkända kontrollorgan.

http://www.sjv.se/amnesomraden/vaxtmiljovatten/ekologiskproduktion/reglerochkontroll.4.14586571043c6e11ac80001105.html

Jag menar att den ekologiska aspekten är viktig oavsett om du är KRAV-godkänd eller inte. Hellre odla/föda upp djur ekologiskt utan att vara kontrollerad än inte alls, om du fattar vad jag menar.

Det är tråkigt om det är så att det ska bli en kostnadsfråga som avgör. Det borde i så fall vara något att få EU-stöd för, fattiga småbönder som vill vara kontrollerade av ekologiskt kontrollorgan men som inte har råd. Bara en tanke..

Är det inte så att om du föder upp djur ekologiskt så måste du också odla en stor del av deras foder själv?

/ Alba
Trädgårdsmästare, viltrehabiliterare, mångsysslare som bor med sambo, finaste dottern och två sällskapskaniner i ett litet torp vid vägs ände

lekimm1

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 12 feb-07 kl 21:57 »
Det har du helt rätt i det som du skriver o de du hittat på SJV.

Det som man jag spånar kring att man kan göra på mindre skala är att marknadsföra sina produkter, utan att vara certifierad, som varandes nånting i stil med "utan syntetgödsel, bekämpningskemikalier och på ett ekologiskt etologiska sätt! Men då blir man väll säkert stämd i marknadsdomstolen för varumärkesintrång... Helt sjukt igentligen att privata företag kan ta patent på marknadsföring av en hel odlingsinriktning...

Sen så har du helt rätt på att om man ska vara självförsörjande mer eller mindre på gården vid ekologiskt. Tanken är ju att gården ska fungera som ett eget kretslopp, typ...

/L.

Alba

• Södermanland
« Svar #6 skrivet: 13 feb-07 kl 19:01 »
Jag håller med dig. Jag fick en smärre chock när jag upptäckte reglerna. Vi odlade ekologiskt, men var inte certifierade. Jag slutade att skriva "ekologiskt odlad" på skyltarna men redovisade vår odlingsfilosofi på hemsidan istället.

Jag vet inte vad som händer om någon "kommer på dig", och du har väl rätt att förklara din filosofi och dina ekologiska odlingsmetoder för kunder men du har inte rätt att marknadsföra utan certifiering.

Reglerna är ju till för att skydda kunden, konsumenten ska känna sig säker på att dina produkter verkligen är ekologiska. Men på ett annat sätt är det ju lika med att ta patent på hela namnet ekologisk. Det känns ju jättekonstigt! Jag är kluven till det hela. Jag är för KRAV och certifiering men det slår ju åt fel håll om odlare/djuruppfödare i liten skala inte har råd att certifiera sig.

Det är ju svårt att på ett kortfattat sätt marknadsföra sina produkter som ekologiska om man inte får säga att de är just det!

Hälsningar / Alba

SvenS

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 13 feb-07 kl 20:15 »
Jag undrar lite här.

Jag satt med ansökningar till kravcertifiering i somras åt mina grannar som har en rätt stor "Ekologisk" gård. Jag skriver i citationstecken, därför att alla KRAV riktlinjer egentligen redan var uppfyllda när de körde igång för några år sedan och det fattades alltså bara licensen.

Efter nån dags arbete, kom vi på att avgifterna skenade iväg in i många års röda siffror. Det blev aldrig någon ansökan. Eftersom det fanns både kött, dinkel, sommargrönsaker, potatis , ost och chark. Dessutom finns det ett fullfjädrat bageri.

Men nu till kruxet :  Själva ordet _ Ekologisk_ har inte EU patent på.
Gården har en butik som går rätt skapligt och de har hela tiden haft ett eget sigill på sina produkter. Ett eget sigill alltså : I detta fall hette det "Biobondens ekologiska produkter "
Tydligen dög detta för många kunder.

Naturligtvis finns det en stor nackdel : FRAM t.ex. vill helst köpa in KRAV-märkta livsmedel och att sälja något utanför den egna gårdsbutiken blir alltså klart svårare.
 Men den lokale ICA handlaren köpte in bröd , mjöl, potatis och en herrans massa säsongsgrönsaker. Så visst går det.
« Senast ändrad: 13 feb-07 kl 20:46 av SvenS »

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #8 skrivet: 13 feb-07 kl 20:28 »
Har själv varit ekologiskt utan certifiering i ca tio år, men i de nya programmet blir "lönen" mindre om man inte är certifierad vad jag förstår.Alternativet att skippa certifieringen, o va ocertifierad eko finns ju oxå,
Nån som har tankar eller erfarenheter kring detta?

Vi har också ekologiskt odling+djurhållning utan Krav-anslutning sedan en massa år. Och fortsätter så nu också.

Krav är helt enkelt för dyrt och för mycket kontrollant springande överallt..

/Rosa

Lite onödigt vetande  ;)
Den genomsnittliga jordstorleken på gårdar som är anslutna till KRAV är 65 ha.
« Senast ändrad: 13 feb-07 kl 20:51 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Ursus

• Jämtland
« Svar #9 skrivet: 13 feb-07 kl 20:49 »
Jo visst är det knepigt att inte få kalla sina produkter för ekologiska när de är det, å andra sidan så vore det inte så kul om begreppet missbrukades.  Förhoppningsvis dyker det upp nåt billigare och enklare sätt att certifiera sig inom kort, det är en del saker på gång på den fronten vet jag...

men man kan ju också fråga sig om det blir så bra med ett antal olika miljömärken till, det går 13 på dussinet av dem redan.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #10 skrivet: 14 feb-07 kl 10:45 »
Men, hur är det egentligen? Får man inte kalla sina varor ekologiska? För vem då? Jag förstår att man inte kan kalla dem Kravmärkta eller SMAKmärkta. Man kan kanske kalla dem alternativt odlade istället?! Sen får man väl ha en fotnot om att det odlats utan kemiska bekämpningsmedel osv.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Richard

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 14 feb-07 kl 21:18 »
Vi har också ekologiskt odling+djurhållning utan Krav-anslutning sedan en massa år. Och fortsätter så nu också.

Krav är helt enkelt för dyrt och för mycket kontrollant springande överallt..

/Rosa

Lite onödigt vetande  ;)
Den genomsnittliga jordstorleken på gårdar som är anslutna till KRAV är 65 ha.

Då kan du inte sälja dina produkter som "ekologiskt",eller?

SvenS

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 14 feb-07 kl 21:33 »
Men, hur är det egentligen? Får man inte kalla sina varor ekologiska? För vem då? Jag förstår att man inte kan kalla dem Kravmärkta eller SMAKmärkta. Man kan kanske kalla dem alternativt odlade istället?! Sen får man väl ha en fotnot om att det odlats utan kemiska bekämpningsmedel osv.

helt klart är att du får kalla dina produkter som ekologiska . KRAV är ett EU-Instrument för kvalitetsgranskningar. Det finns annars en hel del annat att välja på : Smaka, Svanen t.ex.

EU försöker på marknadsmässiga villkor sätta upp en standard för hela EU:s (Subventionerade) marknad. Men de har inte ensamrätt på ordet _Ekologisk_ än. även om det kan låta så från bryssel.

Det naturligaste hade ju varit att en lokal myndighet hade besökt dig , och genom en mindre avgift, få tillstånd som en ekologisk producent. Men så så långt har inte Idiotsystemet i Bryssel tänkt.

Charlotte

• -
« Svar #13 skrivet: 14 feb-07 kl 21:59 »
 För några år sedan gick jag fårkurs (eller om det var Kaninkurs) med en KRAVinformationsdel, KRAV informatören så då klart och tydligt att man INTE hade rätt att sälja sina varor som Ekologiska om man inte var med i KRAV, vi frågade faktiskt flera gånger om det verkligen var så att KRAV kunde ta patent på ett ord på det viset, och så var det tydligen... Men jag vet inte hur det är nu när det också finns en EU-ekologisk certifiering??
 Rosa: Har du någon aning om hur mycket man förlorar/vinner på att INTE certifiera vare sig i KRAV eller den EU-ekologiska certifieringen? Antar att det beror på gårdens storlek?? Vår är på 27 Hektar. Krångelmässigt vinner man förmodligen en hel massa på att inte vara med antar jag??
                         Mvh
                       Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

SvenS

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 14 feb-07 kl 22:11 »
För några år sedan gick jag fårkurs (eller om det var Kaninkurs) med en KRAVinformationsdel, KRAV informatören så då klart och tydligt att man INTE hade rätt att sälja sina varor som Ekologiska om man inte var med i KRAV, vi frågade faktiskt flera gånger om det verkligen var så att KRAV kunde ta patent på ett ord på det viset, och så var det tydligen... Men jag vet inte hur det är nu när det också finns en EU-ekologisk certifiering??
 Rosa: Har du någon aning om hur mycket man förlorar/vinner på att INTE certifiera vare sig i KRAV eller den EU-ekologiska certifieringen? Antar att det beror på gårdens storlek?? Vår är på 27 Hektar. Krångelmässigt vinner man förmodligen en hel massa på att inte vara med antar jag??
                         Mvh
                       Charlotte

... hm ... gnnn...

Nu har jag tjatat en 3 - 4 gånger om ordet "Ekologisk" inte finns något patent på.

Men tro gärna tjänstemän från kontoret som har intresse av att skrämma er till lydnad.

I rest my case.

Arne

• Skåne
« Svar #15 skrivet: 14 feb-07 kl 22:17 »
Kontroll och certifiering behövs i det anonyma storskaliga konsumtionssamhället. Som sagt, hur skulle man annars kunna veta att produkterna är ekologiskt producerade? I det småskaliga vet de flesta av vem och hur produkterna producerats. Antingen känner man producenten själv eller har blivit tipsad av en god vän som känner personen. Det är helt enkelt en fråga om förtroende. Sådant är det ont om idag. I ett nära förtroendesamarbete på lokalplanet mellan producent och konsument behövs inga kontroller. Detta skulle gynna den småskaliga ekologiska odlingen.

SvenS

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 14 feb-07 kl 22:26 »
Kontroll och certifiering behövs i det anonyma storskaliga konsumtionssamhället. Som sagt, hur skulle man annars kunna veta att produkterna är ekologiskt producerade? I det småskaliga vet de flesta av vem och hur produkterna producerats. Antingen känner man producenten själv eller har blivit tipsad av en god vän som känner personen. Det är helt enkelt en fråga om förtroende. Sådant är det ont om idag. I ett nära förtroendesamarbete på lokalplanet mellan producent och konsument behövs inga kontroller. Detta skulle gynna den småskaliga ekologiska odlingen.

Vet du vad en KRAV certifiering kostar ? vad det kostar per produktenhet ?

Vet du varför det kommer käcka skrivbordnissar till gårdarna och yrar om Ekologiskt ensamrätt ?

vet du ?

lekimm1

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 14 feb-07 kl 22:28 »
Intressant o läsa om alla erfarenheter o åsikter!

Tänkte bara på att visst är de kontroller fast man "bara" är miljöersättningsekologisk, det är då länsstyrelserna som gör det. Hade själv en duvning häromåret...

Idag kom iallafall Sam 2007! Så nu har man en sisådär 2 halvdars inläsning... Jaja när de e mkt snö i trädkronorna så är de helt ok o kontrorskura fast Sam internet är via modem... (en konsult tar väll en 800-1000 SEK/h oxå...) O blir det allt för långtråkigt kan ju alltid bibben påsneglas... Återupptäckte dessutom mina tonårsfavoriter Afghan Whigs ida :-)

Återkommer om min analys av de olika certifierings/miljöersättningsalternativen!

Charlotte

• -
« Svar #18 skrivet: 14 feb-07 kl 22:34 »
Sven S: Vad har du för fakta som talar om att KRAV (och dess motsvarigheter i andra länder) INTE har patent på att få sälja Ekologiska produkter?
 Man vill ju ha bra argument i ev. kommande diskussioner ;)
 Jodå, man har kontroller med den "vanliga" EU-ersättningen också, men man betalar inte svindyrt för att få ett märke på sina varor....
                     Mvh
                  Charlotte
« Senast ändrad: 14 feb-07 kl 22:36 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

SvenS

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 14 feb-07 kl 22:47 »
Sven S: Vad har du för fakta som talar om att KRAV (och dess motsvarigheter i andra länder) INTE har patent på att få sälja Ekologiska produkter?
 Man vill ju ha bra argument i ev. kommande diskussioner ;)
 Jodå, man har kontroller med den "vanliga" EU-ersättningen också, men man betalar inte svindyrt för att få ett märke på sina varor....
                     Mvh
                  Charlotte

Enkelt Charlotte, en "Ekologisk" certifiering är en uppfinning, som ingen kan "ta" patent på.

Sedan är det såg det nog rätt svindyrt ut för mig, för en gård som inte lyfter några EU-subventioner alls.

Till sist , maten är för billig , därför går det åt helvete snart.

Dela detta:

* Inloggade just nu

158 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser