Hej Anders
Beskrivningen på handpollinering låter rätt och kommer dessutom från trovärdigt håll.
Visst kan du ta frön av lyckade F1-plantor, men de kommer troligen inte bli likadana som föräldrarna. Du har här ett val. Antingen använder du bara första korsningsfröet (F1) eller så ger du dig in på att förädla den mer eller mindre variabla avkomman du får om du tar frö från F1-plantorna. Du har då gett dig in på växtförädling, som efter ett antal frögenerationer kan ge en ny sort.
I teorin är F1-plantorna genetiskt väldigt lika så i princip skulle det inte spela någon roll vilka plantor du tar frö från, men jag skulle ändå ta från de bästa, dels för att de troligen ger bättre frökvalitet, dels för att de kanske inte är helt exakt lika genetiskt sett.
Så här ligger det till med genetiken: De flesta tomater är i stort sett enbart självbefruktare, d.v.s. de korsar sig med sig själva, d.v.s. det blir inavel (som tomaten som en typisk självbefruktare tål mycket bra). Efter ett antal generationer leder inaveln till att plantorna blir homozygota i de flesta eller alla anlagspar, d.v.s. att i anlagsparen är båda generna likadana. Det leder i sin tur till att barnen i fortsättningen blir genetiskt likadana som sina föräldrar.
När det sen på naturlig eller konstgjord väg blir en korsbefruktning mellan två tomatplantor som tillhör olika inavlade sorter, så kommer ena genen (som vi kan kalla A) från ena sorten och andra genen (B) från andra sorten i varje anlagspar. A och B är åtminstone i en del fall olika gener, eftersom sorterna har delvis olika genuppsättningar. Alla individer i F1 får lika genuppsättning. I anlagsparet enligt exemplet blir det AB (en s.k. heterozygot om A är en annan gen än B).
Korsningen har en vitaliserande effekt på den första korsningsgenerationen (F1) som jag är osäker på om man helt kan förklara, även om det åtminstone finns delförklaringar.
Tar man frö från F1-generationen så får man F2, där generna i ett typiskt anlagspar varierar mellan olika frön. Man får AA, AB och BB, i proportionerna 25%,50% 25%. Detta är ett klassiskt exempel som Mendel utforskade.
I nästa generation (F3) får man 37.5%,25%,37.5% och man kan börja ana varfrö heterozygoterna (AB) försvinner.
Vill du läsa mer så läs avsnittet om genetik i mitt kapitel "Lite biologi för fröodlare" i boken Fröodling på Fröodling.se . Adress nedan.)