Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tupparna slåss! Vem måste bort?? Lite bråttom....  (läst 3143 gånger)

annste

Tupparna slåss! Vem måste bort?? Lite bråttom....
« skrivet: 25 feb-07 kl 10:47 »
Hjälp önskas snarast... Vi "blev med höns" för några veckor sedan. Det är 17 hönor och 5 tuppar (Dvärgcochin) Det finns en gammeltupp och fyra ungtuppar kläckta i somras. Nu har det startats en uppgörelse mellan ungtupparna och vi börjar bli oroliga för två av dom. Det verkar som att två av ungtupparna är på de andra två, dom är ganska tussiga främst i nacken. Den som är mest hackad på får knappt vara ifred en minut längre. Verkar som att vi måste göra oss av med någon/några, men frågan är vilken/vilka man väljer att ta bort? Dom lägst stående eller dom som verkar tuffast? Till saken hör att en av de mobbade är ganska fin i våra ögon och vi skulle gärna vilja ha Anders som han heter kvar...
Kan någon erfaren tuppägare ge oss snabba råd om hur vi löser situationen på bästa sätt? Är slakt enda möjligheten? Eller finns det andra sätt att pröva? :(

Ulric Eriksson

• Gäst
Re:Tupparna slåss! Vem måste bort?? Lite bråttom....
« Svar #1 skrivet: 25 feb-07 kl 11:30 »
Var inte orolig för att de slåss, du lider mer av det än de gör.

För att en tupp skall överleva här krävs att han inte har några synliga defekter, t.ex. felaktig kam eller (eftersom vi har samma ras som du) bristande benbefjädring. Han måste också vara en gentleman mot hönsen och får absolut inte vara aggressiv mot kycklingarna. Beteendet är viktigast, men det visar sig inte förrän han blir lite äldre.

Han måste kunna hävda sig mot de andra tupparna, men det betyder inte att du skall välja den värsta slagskämpen.

Resterande tuppar är bara att äta upp.

Vi har tre tuppar. Det är rätt lagom, tycker jag.
« Senast ändrad: 25 feb-07 kl 11:31 av Ulric Eriksson »

Tedarix

• Uppland
« Svar #2 skrivet: 25 feb-07 kl 11:48 »
Hej!
Rent spontant skulle jag välja (om det var upp till mej) att ha kvar dom tuppar som är ranghögst. Då är det naturen eller snarare djuren själv som har valt vem som är starkast och som förhoppningsvis har godast förutsättningar för att ta hand om flocken.

Det finns ett litet problem med att spara en ranglåg tupp eftersom den kanske aldrig blir fullständigt accepterad av hönorna som flockledare och man kan få en lite orolig flock pga det. Det gäller särskilt om man har flera äldre hönor i gruppen och sparar en ung ranglåg tupp. Men nu ska du ju ändå ha kvar flera tuppar efter vad jag förstår och då är ju det inga problem.  :)

Jag har själv varit lite inkonsekvent när det gäller den saken eftersom jag tyckt ibland att en ranglåg tupp har haft snyggare typ, färg eller temperament än den ranghögste och sparat den istället. Men människan har ju alltid styrt över sina husdjur och valt avelsdjur som passat bäst beroende på vad man haft för syfte med sina djur och det har ju fungerat i tusentals år.  :P

Med andra ord tycker jag att du ska göra som du känner. Det är bara du som kan bestämma hur just du vill ha det. :)

Jag har för mej att vi har diskuterat det här i en tidigare tråd men nu när jag söker hittar jag den inte. Någon annan som kanske kommer ihåg och vet var den är?
/Tedarix
« Senast ändrad: 25 feb-07 kl 12:01 av Tedarix »
Har stort intresse för höns- och ankfärger...

LEK

« Svar #3 skrivet: 25 feb-07 kl 11:58 »
Hej!
Jag vill bara göra ett litet inlägg i debatten. Fick förra sommaren en Gotlandstupp av min granne. Hon hade flera som hon ville bli av med och min dotter fick välja ut en. Dessvärre valde hon den allra mest ranglåga tuppen grannen hade. Eftersom jag inte hade så mycket kunskap om tuppar och deras beteende tog jag med tuppen hem. Denne lilla tupp växte till sig då han blev ensamtupp och blev en av de bästa tupparna jag haft!!! Hur go o snäll som helst mot både mig och hönsen. Tyvärr föll han offer för höken i höstas, det smärtar än...

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 25 feb-07 kl 12:18 »
Om man bara väljer efter ranghöghet kommer ju årstupparna aldrig att ha en chans, då de inte hunnit göra karriär i flocken ännu. Man måste gissa lite hur de kommer att bli när de blir stora.

I år behöll jag:

1. Äldsta tuppen. Vacker, svart med röd krage och blommigt bröst, ranghögst. Självklar.

2. En vit tupp, ett år yngre än ovanstående, underbar med både höns och kycklingar.

3. En röd årstupp med mycket chevalereskt uppträdande mot hönsen: kollar vad som bjuds att äta, lockar, "matar".

Resten gick det så här för:

Tanken med att blanda åldrar är också att det skall gå lätt att etablera hackordning i vår, samt att det skall finnas påläggstuppar när äldsten blir för gammal.

Tedarix

• Uppland
« Svar #5 skrivet: 25 feb-07 kl 12:26 »
Om man bara väljer efter ranghöghet kommer ju årstupparna aldrig att ha en chans, då de inte hunnit göra karriär i flocken ännu. Man måste gissa lite hur de kommer att bli när de blir stora.

Hej igen,
jag tolkade annste:s inlägg som att gammeltuppen skulle vara kvar och att frågan om att vara kvar eller tas bort enbart gällde dom fyra ungtupparna.
Och givetvis tycker jag att man måste gallra med förnuft och inte enbart efter strikta principer men det trodde jag framgick i mitt inlägg trots att det kanske var lite otydligt.  :-[

Själv valde jag tuppar efter att få så stor genetisk variation som möjligt i höstas. Gammeltuppen blev kvar och tre ungtuppar som alla tre har olika hönor som mamma och där hönorna dessutom kommer från tre olika gårdar innan dom kom till mej.  Men ingen av ungtupparna var nån av dom ranglägsta i kycklingkullarna.
/Tedarix
« Senast ändrad: 25 feb-07 kl 12:36 av Tedarix »

anette i bugared

• -
« Svar #6 skrivet: 25 feb-07 kl 12:41 »
Du kan börja med att ta bort två av ungtupparna så kanske de andra kan samsas bättre. Så gjorde vi och det fungerade.
Det blir ett bättre förhållande i antal höns/tuppar. Dessutom kan hönsen få det besvärligt med för många uppvaktande herrar.

Mitt råd är isåfall att du tar den den/de ungtuppar som är stridigast. De andra har förhoppningsvis redan förstått sin plats i tuppordningen.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

annste

« Svar #7 skrivet: 25 feb-07 kl 12:46 »
Tack för era svar.
Ja, vi vill ha kvar gammeltuppen och kommer nu förmodligen låta det gå några dagar för att se hur det hela utvecklar sig. Då ungtupparna alla är avkommor av gammeltuppen finns det inte så mycket genetik at ta hänsyn till så jag får nog välja utefter vilka jag tycker är trevligast och ev. snyggast... Det är dock lite svårt när vi haft dom så kort tid och inte hunnit lära känna dom och deras olika personligheter ännu. Vet inte vilka som är bra mot hönorna osv.
När tycker ni gränsen går för hur mycket dom ska få fortsätta göra upp? Ska jag vänta en vecka och se om dom ev. lugnar ner sig eller är det lika bra att göra slag i saken på en gång?  ::)

anette i bugared

• -
« Svar #8 skrivet: 25 feb-07 kl 13:02 »
Det låter klokt att låta det gå lite tid innan du bestämmer dig, tycker jag.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Tedarix

• Uppland
« Svar #9 skrivet: 25 feb-07 kl 13:08 »
Oftast brukar bråk mellan ungtuppar bara pågå under ganska kort tid. Det går ganska snabbt att etablera sin rangordning och sen blir det lugnt.
Men ibland kan det vara så som anette säger att det är för många tuppar i förhållande till antalet hönor och bråket kan hålla på lite längre. Eller om hönsflocken har ett lite för trångt utrymme. Tupparna behöver gärna kunna gå ifrån varandra ibland.
En variant är ju då att lägga in lådor, "stubbar" eller liknande så att det blir lite naturliga avdelningar i hönshuset.
Jag tycker att det är mer än nog när det är tydligt att nån av tupparna lider. Om nån blir allvarligare skadad och blöder måste den förstås tas ur flocken. Om en tupp ligger inklämd i ett hörn mest hela tiden eller aldrig får äta för dom andra utan mest sitter på sittpinnen då har det helt klart gått för långt och det är dags att få slut på bråket.
/Tedarix

Sally

« Svar #10 skrivet: 25 feb-07 kl 17:27 »
Hej! Jag tycker absolut att du ska avvakta lite. Precis som någon nämnde tidigare så brukar uppgörelserna gå över ganska snabbt. Själv har jag provat olika lösningar för att få lugn bland tupparna (särskilt när det är vår). Bästa sättet för mig är detsamma som när jag introducerar en ny tupp utifrån. Mina höns går fritt om dagarna men jag har en stor bur utomhus där jag kan ha höns med kycklingar eller tex en tupp. Här får tuppen vara under dagarna så att övriga tuppar vänjer sig vid den nye tuppens utseende och läten. På kvällen får han sova med övriga i hönshuset. Det fungerar faktiskt väldigt bra. Samma sätt använder jag om några tuppar har svårt att komma överens och det finns risk att de skadar varandra. Lite "gruff" får man nog räkna med om man har mer än en tupp, men ibland kan det gå överstyr...

Sally
Går det...så går det!

Dela detta:

* Inloggade just nu

106 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser