Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dålig Fårägare...  (läst 2361 gånger)

Sirpa

• -
Dålig Fårägare...
« skrivet: 07 mar-07 kl 11:51 »
Försökte slå ihjäl lamm mot en vägg

En djurägare i Skåne försökte avliva ett lamm med brutet ben genom att slå det upprepade gånger mot en vägg. En djurskyddsinspektör och en veterinär blev vittne till misshandeln, skriver Sydsvenskan.

De båda fanns på plats på gården och såg hur djurägaren fångade in lammet. Han försvann sedan in i ett annat utrymme på gården. Strax därefter hördes flera kraftiga dunsar och distriktsveterinären som följt efter djurägaren såg hur denne slog lammet mot inredningen. Hon stoppade honom men fick sedan själv avliva lammet som då blödde ur nos och mun. Ett öga hade också hoppat ur sin håla.

Eftersom djurhållningen även i övrigt var undermålig på gården, bland annat vad gäller tillgången på foder och vatten, beslagtogs alla utegående djur efter besöket.
Höns och Liljor i min trädgård.

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
Re:Dålig Fårägare...
« Svar #1 skrivet: 07 mar-07 kl 12:52 »
Skulle vilja göra likadant med bonden  >:(
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #2 skrivet: 07 mar-07 kl 13:17 »
Ja, jisses. Mycket ska man läsa. Hur skulle han ha gjort istället? Kan inte tänka mig att större fåruppfödare tillkallar veterinär när ett litet lamm måste avlivas.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Lili

• Åsenfår och ullhantverk
« Svar #3 skrivet: 07 mar-07 kl 13:18 »
Vilken tur att veterinär och djurskyddsinspektör var där och blev vittne till händelsen. Då fanns det ju inga tveksamheter om vad som händer där och övriga djur kunde bli räddade.
Men vad blir efterföljderna för en sån? Säkert inte tillräckligt och han får säkert ha djur snart igen  >:(

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #4 skrivet: 07 mar-07 kl 13:44 »
Hur skulle han ha gjort istället? Kan inte tänka mig att större fåruppfödare tillkallar veterinär när ett litet lamm måste avlivas.

Nä, men man dunkar inte ihjäl något mot en vägg. Man skjuter med bössa eller slaktmask.

Fast, sånt där händer ju i massor när ingen ser på. Jag blir inte förvånad alls.

Falin

• -
« Svar #5 skrivet: 07 mar-07 kl 13:47 »
Bortsett från den vidriga handlingen i sig, hur kan man vara så otroligt korkad och göra något sådant när inspektör och veterinär står på gården??!

Henning

« Svar #6 skrivet: 07 mar-07 kl 14:27 »
hur kan man vara så otroligt korkad och göra något sådant när inspektör och veterinär står på gården??!
Det undrar jag också  ???

leifhh

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 07 mar-07 kl 15:08 »
Nä, men man dunkar inte ihjäl något mot en vägg. Man skjuter med bössa eller slaktmask.

Eller i absolut nödfall med en yxnacke, smideshammare eller liknande. Ett kraftigt bestämt slag i bakhuvudet avslutar rimligen lidandet väldigt fort. Även om det kan vara lagvidrigt så bör väl prioriteten vara att snabbt och säkert avsluta djurets lidande om man nu inte bestämmer sig för att spjälka benet eller så.

En helt annan fråga. Hur funkar det att spjälka brutna ben på lamm/får? Någon som har erfarenhet? Rimligen borde det vara ganska oproblematiskt om det rör sig om ett enkelt brott på något av smalbenen, eller?

(OT: Utifrån arkeologiskt material vet jag att det inte är helt ovanligt att benbrott på får tillåtits läkas under kontrollerade former redan för tusentals år sedan!)

_matte_

« Svar #8 skrivet: 07 mar-07 kl 15:43 »
det går faktist att gipsa ben även på lamm :)...  
har varit med om det ett par gånger, inte på våra egna men hos några jag känner.   funkar bra faktist, dom blir ju lite klumpigare men annars märker man inget på dom,  man får ju byta det ganska ofta då dom växer så fort..

//matte
« Senast ändrad: 07 mar-07 kl 15:43 av _matte_ »
Jag har inget emot vegetarianer... bara dom inte betar på min mark.. ;)

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #9 skrivet: 07 mar-07 kl 17:11 »
Det känns mer och mer som om jag behöver ta jägarexamen så att jag kan köpa mig en bössa. Vem vill vänta i en timme på att vet, ska komma om man har ett djur som plågas. Nu kom jag förresten på att jag har ju faktiskt grannar som har bössa och som skulle komma till undsättning i ett sån't läge. Mardrömmen är ju att se ett djur plågas och man inte kan hjälpa det själv.

Apropå brutet ben på lamm så hade kompisen ett lamm som bröt benet i fjol. Vet, var ute och såg till att benet låg rätt sen fick det stå i box ett par veckor. Benet läkte och var som nytt.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #10 skrivet: 07 mar-07 kl 20:25 »
Man kan spjälk lamm ben med uppklippt taopappers rulle och gips lindor- som man blötet..... :)
det brukar en gammal får ägare jag känner göra..

Man måste naturligt vis kolla hur brottet sitter- så det inte är prseci invid en led eller så...
Men små lamm ben växer ihop väldigt fort...

Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

Skalman

« Svar #11 skrivet: 07 mar-07 kl 22:00 »
Försökte slå ihjäl lamm mot en vägg

En djurägare i Skåne försökte avliva ett lamm med brutet ben genom att slå det upprepade gånger mot en vägg. En djurskyddsinspektör och en veterinär blev vittne till misshandeln, skriver Sydsvenskan.

De båda fanns på plats på gården och såg hur djurägaren fångade in lammet. Han försvann sedan in i ett annat utrymme på gården. Strax därefter hördes flera kraftiga dunsar och distriktsveterinären som följt efter djurägaren såg hur denne slog lammet mot inredningen. Hon stoppade honom men fick sedan själv avliva lammet som då blödde ur nos och mun. Ett öga hade också hoppat ur sin håla.

Eftersom djurhållningen även i övrigt var undermålig på gården, bland annat vad gäller tillgången på foder och vatten, beslagtogs alla utegående djur efter besöket.

Hemskt ja. Men kanske ska man ändå tänka lite mer kritiskt. Kommer inte den här nyheten lägligt för vissa intressen, nu när Djurskyddsmyndigheten är nedlagd och utvecklingen förhoppningsvis kan gå mot mindre övervakning och avgifter, så det kanske t.o.m. kan bli praktiskt möjligt att ha djur i liten skala igen? Jag menar vad ska alla centimetermätande byråkrater och djurrättsaktivister ta sig till nu?

Jag tror inte att det är fejkat (även om det verkar lite udda att göra detta med närvarande inspektörer). Men det finns nyhetsvärdering och det finns de som vill ha in vissa nyheter i media.

RaggarBonden

• Hälsingland
« Svar #12 skrivet: 07 mar-07 kl 22:42 »
Hemskt ja. Men kanske ska man ändå tänka lite mer kritiskt. Kommer inte den här nyheten lägligt för vissa intressen, nu när Djurskyddsmyndigheten är nedlagd och utvecklingen förhoppningsvis kan gå mot mindre övervakning och avgifter,

Djurskyddsmyndigheten är inte nedlagd som myndighet föräns
den 30 juni 2007 !! Vad som händer sen vet väl ingen !?

Men det troliga är väl att dom stoppas in under Jordbruksverket igen och då kommer ju deras uppgifter att finnas kvar och deras regler och ideer att genomföras likaväl !

Hittade detta nu  http://www.djurskyddsmyndigheten.se/Steria/templates/Page.aspx?id=3986  Så det stämmer vad jag skrev !

Så jag skulle inte hoppas på att det blir så mycket annorlunda framöver  :-\ Trenden är ju klar ;  Det blir mer och mer regler och svårare och svårare att hålla djur i Sverige.

Storbonden :)
« Senast ändrad: 07 mar-07 kl 22:46 av Storbonden »
"Cowboy med köttraskor som kör Jänkare"

Skalman

« Svar #13 skrivet: 08 mar-07 kl 10:05 »
Så jag skulle inte hoppas på att det blir så mycket annorlunda framöver  :-\ Trenden är ju klar ;  Det blir mer och mer regler och svårare och svårare att hålla djur i Sverige.

Jag är inte förvånad. Jag tillät mig att vara optimistisk, men är dåligt informerad. Har inte djur men funderar på att skaffa.

Det finns alltid intressen bakom ett sånt här överdrivet fokus på ett visst område. Jag tror knappast det är djurrättsaktivisterna. De är en marginell grupp, som har passat bra att använda. Snarare då att folk ska hindras från att försörja sig själva och producera livsmedel i liten skala. Det finns väl delvis olika varianter på det temat i ett svenskt och EU-perspektiv, antar jag.

BuDDHa

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 08 mar-07 kl 11:15 »

Fast, sånt där händer ju i massor när ingen ser på. Jag blir inte förvånad alls.

du har aldrig haft ihjäl nått djur eller?

skjuter man ett litet lamm med bultpistolen så kan man köpa ny sedan, den slås sönder och blir farlig att använda, nästa alternativ, bössa då antar jag hagelbössa eftersom det är dessa man kallar bössor, det funkar illa, ska man springa o hämta nycklar till vapenskåp, sedan skjuta ihjäl ett litet lamm med bössan.. Långt igrån verkligeheten, nä, slå ihjäl dom med yxa eller likande går mycket fortare och är effektivt om man vet vad man gör, det funkar även att drämma dom i en sten.. Förmänskliga inte djuren, tänk fort och agera, gör det med kraft utan att tveka så går det fort..
« Senast ändrad: 08 mar-07 kl 11:20 av BuDDHa »

Dela detta:

* Inloggade just nu

178 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser