... skulle getens laktosmolekyl vara uppbyggd på ett annat sätt än kons och därför ibland kunna fördras av de som ej tål komjölk. J
Laktos är alltid laktos.
Laktos är en s.k. disackarid (=består av två sockermolekyler som sitter ihop), precis som vårt vanliga socker, som på kemispråk heter saccharos. En disaccharid är, som jag redan nämnt, uppbyggd av två sockermolekyler. Laktos är uppbyggd av vardera en molekyl glukos och galaktos. Som en jämförelse består det vanliga bordssockret av en molekyl glukos och en molekyl fruktos.
För att kunna spjälka laktos (="klippa itu" de båda sockermolekylerna så att dessa kan tas upp av tarmen), behövs ett enzym som hetes laktas. Om man saknar detta enzym, eller inte producerar det i tillräcklig mängd, passerar laktosmolekylen tunntarmen i intakt skick (= orörd) och hamnar i tjocktarmen. I tjocktarmen finns det en mängd bakterier som börjar bryta ner laktoset. När bakterierna jobbar, uppstår gaser i tarmen (metan, vätgas, koldioxid), vilka måste lämna kroppen via ändtarmen & dessa gaser är alltså orsaken till att man fiser.
När laktosen bryts ner av bakterierna i ändtarmen bildas korta fettkedjor som ger upphov till osmos. Detta betyder att innehållet i tarmen blir utspätt med vatten som kroppen avger via tjocktarmsväggen. Detta är anledningen till att man blir lös i magen när man inte tål mjölksocker.
Om getmjölk innehåller laktos så är det alltså laktos i den form som jag har beskrivit ovan. Om "laktosmolekylen" ser ut på ett annat sätt, så heter den något annat. Jag känner inte till sammansättningen av getmjölk, men det är fullt mjligt att getmjölk innehåller en mindre mängd laktos, och detta är då anledningen till att känsliga människor inte får så starka reaktioner.