Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Byta sälja köpa bagglamm, hur brukar man göra?  (läst 1710 gånger)

tenpoints

• Gäst
Byta sälja köpa bagglamm, hur brukar man göra?
« skrivet: 26 mar-07 kl 11:08 »
Hejsan alla! vi har nu skaffat en sex tackor och därtill två lamm varav en är bagglamm. För att slippa inavel så vill jag byta bagglammet någon i Eslövs-trakten som kan tänka sig det? eller måste man skicka den till slakt och sen köpa en annan?

/tenpoints
« Senast ändrad: 26 mar-07 kl 21:59 av tenpoints »

Sirpa

• -
Re:Byta sälja köpa bagglamm, hur brukar man göra?
« Svar #1 skrivet: 26 mar-07 kl 23:23 »
När man ska ha en ny bagge
så vill man att den ska vara så stor att man kan se exteriör, lynne och ull på den.
Ungefär 5-6 månaders ålder är väl ett mått på när man kan se vad det kommer "att bli av" bagglammet.

Rasen är ju viktig, liksom att det finns genbanksintyg på baggen om det är en genbanksras.

Bagglamm finns i mänger och det är ju bara de allra bästa man ska avla på  :)

Alltså är det idag lite ovanligt att man byter "lamm"...
då köpare måsteha koll på MV-statusen på baggen också.
« Senast ändrad: 26 mar-07 kl 23:29 av Ulla-Bella »
Höns och Liljor i min trädgård.

tenpoints

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 27 mar-07 kl 00:51 »
Tack för den informationen, då blir det väl till att skaffa en annan bagge och slakta den vi har, fast det känns lite synd, den kanske är bra men inte till våra tackor. vad skulle du gjort? den vill ju inte gå själv om vi behåller den.

Ica

Byta sälja köpa bagglamm
« Svar #3 skrivet: 27 mar-07 kl 13:45 »
Tjena!
Föreningen vi håller får åt hade problem att få tag på en bagge i höstas och vill slippa det problemet till hösten igen. Så baggen får vara kvar med tackorna, fast i en egen liten inhängnad i hagen så att han har sällskap.

Du skulle kunna låta ditt lamm gå med tackorna ett bra tag till, sedan stängsla in honom, innan han blir könsmogen, så att han inte kommer åt tackorna, för att se hur han ser ut när han har vuxit till sig till hösten. Finns ju även något sorts täcke att sätta på baggar så att dom inte tjuvbetäcker.
Hobbyfarmare med 5 får. Flyttade till hus med stall med visionen att skaffa häst. Men efter att mannen i huset myntat uttrycket "Han ska inte behöva dö bara för att han är kille" så blev vi med våra första får.

leifhh

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 27 mar-07 kl 16:02 »
Tack för den informationen, då blir det väl till att skaffa en annan bagge och slakta den vi har, fast det känns lite synd, den kanske är bra men inte till våra tackor. vad skulle du gjort? den vill ju inte gå själv om vi behåller den.

Kastrera honom om ni vill behålla honom. Eller låt honom betäcka tackorna och se till att all avkomma nästa år går till slakt.

Men jag tycker att ni skall slakta och äta upp honom själva, åtminstone om ni har självhushållningsambitioner avseende er köttkonsumtion....

tenpoints

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 27 mar-07 kl 16:59 »
Det verkar som det finns lite olika möjligheter, jag får konsultera min fru så får vi se vad som blir bästa alternativet, frågar jag barnen så vet jag redan svaret så det gör jag inte  ;D

/tenpoints

Dela detta:

* Inloggade just nu

170 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser