Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tacka utan lamm  (läst 1769 gånger)

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
Tacka utan lamm
« skrivet: 27 mar-07 kl 14:59 »
Hej,

I helgen gjorde vi en ny och tråkig erfarenhet; en av våra tackor kastade sitt lamm. Det var över en månad till beräknad lammning..:-( Hon står nu i ett litet karantänbås och får fri tillgång till hö men inget kraftfoder.

Eftersom det var så tidigt så hade ju ingen mjölk runnit till och det verkar inte som att det kommer att göra det heller, juvret är helt platt.

Tackan mår bra men hon är lite tunn, kanske orsaken till kastningen?, och min undran är om jag skall börja ge henne lite kraftfoder igen? Hon fick litegrann av mig idag och åt glupskt ur min hand, annars är hon nästan den av våra tackor som är mest skygg.

Vad tror ni?
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Ica

Re:Tacka utan lamm
« Svar #1 skrivet: 27 mar-07 kl 15:22 »
Har aldrig varit med om att någon tacka kastat lammet. Men så vitt jag vet så ska du väl inte helt ta bort kraftfodret utan försiktigt minska på det med typ 0,1 kg / vecka.
Hobbyfarmare med 5 får. Flyttade till hus med stall med visionen att skaffa häst. Men efter att mannen i huset myntat uttrycket "Han ska inte behöva dö bara för att han är kille" så blev vi med våra första får.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #2 skrivet: 27 mar-07 kl 20:58 »
I helgen gjorde vi en ny och tråkig erfarenhet; en av våra tackor kastade sitt lamm. Det var över en månad till beräknad lammning..:-(

Tackan mår bra men hon är lite tunn, kanske orsaken till kastningen?

Orsaker till tlll kastningar kan t.ex vara

-mögligt foder
-kattbajs i fodret
-dåligt ensilage
-brist på spårämnen
-undernäring

mvh Rosa
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

mille

• -
    • Gångemad
« Svar #3 skrivet: 27 mar-07 kl 21:18 »
Hej Rosa,

Det finns ju en mängd orsaker till kastning och i vår tackas fall misstänker jag att hon inte haft tillräckligt med näring åt lammet eftersom hon är lite tunn... Med facit i hand skulle vi kanske inte betäckt henne, men det är ju lätt att vara efterklok :-\

Mardrömmen är ju om det skulle vara fel på fodret, vi har haft problem med höet i år (ytmögel pga vädret) men vi har verkligen försökt vara jättenoga med att de bara fått det hö som varit ok. Kornet är också eget och risken finns ju att det är något fel där med.

Min fråga gällde egentligen om jag skall ge henne kraftfoder nu, eller om hon bara skall få hö? Men som Ica skrev så skulle jag kanske trappat ned och det gjorde jag ju inte.
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #4 skrivet: 27 mar-07 kl 21:34 »
Hej Mille

Jag vet ju inte hur mycket du gett henne tidigare men jag skulle gå ner till en låg giva ca 0.2kg  Eftersom hon inte är dräktig och heller inte ska ge di till något lamm.
Snart är det fint vårbete och hon hinner "hulla på sig" till senhöstens betäckning   :)

Misstänker du att fodret inte har bra hygienisk kvalite, så ge E-vitamin i pulverform som är en antioxidant.

mvh Rosa
« Senast ändrad: 27 mar-07 kl 22:51 av Rosa »
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

mille

• -
    • Gångemad
« Svar #5 skrivet: 27 mar-07 kl 22:44 »
Tack för svaret, då skall jag börja ge henne lite kraftfoder igen!

Men, menar du 0,2 hg? Det låter väldigt lågt....eller skulle det stått kg? De andra får ung 0,5 kg om dagen nu, det är 3-4 veckor kvar till lammningen.

Hoppas att du har rätt om hullet och att hon får äta upp sig nu när hon bara har sig själv att föda.

Mille

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #6 skrivet: 27 mar-07 kl 22:49 »
0,2 kg skulle det ju vara  :-[  ;D

mille

• -
    • Gångemad
« Svar #7 skrivet: 27 mar-07 kl 22:51 »
Misstänkte väl det... ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

180 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser