Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ätbar klöver?  (läst 2475 gånger)

Marieberg

• Gäst
Ätbar klöver?
« skrivet: 28 mar-07 kl 16:47 »
För ett tiotal år sedan åt jag en sorts torkad klöver, importerad från Österrike, som var jättegod att ha som pålägg på smörgåsen i kombination med smör.

Vet någon vad det här kan vara för någon slags växt?

Morran

• Gäst
Re:Ätbar klöver?
« Svar #1 skrivet: 28 mar-07 kl 20:06 »
Kan det vara krasse du menar?

edit; alfalfa (blålusern) och bockhornsklöver finns ju också om det var groddliknande
« Senast ändrad: 28 mar-07 kl 20:12 av Morran »

Marieberg

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 28 mar-07 kl 20:19 »
Ja, tänk om det helt enkelt var torkad krasse! Det tål att pröva! Fast krasse heter ju "Kresse" på tyska, inte "Klee".
Jag funderade också på bockhornsklöver, jag kan inte minnas att jag har ätit det någon gång. Eller, kanske har jag visst gjort det...? Nu börjar det visst bli rörigt här.
Tack för tipsen i alla fall, Morran, krasse har jag hemma och ska sätta igång ett försök, bockhornsklöver ska inhandlas.

Sommartorparn

« Svar #3 skrivet: 28 mar-07 kl 20:28 »
Bockhornsklöverost har jag köpt i eko-affären. Det var såååå läckert.

Marieberg

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 28 mar-07 kl 20:46 »
Bockhornsklöverost har jag köpt i eko-affären. Det var såååå läckert.
Aha! Torkad?

Sommartorparn

« Svar #5 skrivet: 28 mar-07 kl 20:58 »
Tror att det var fröna som de hade haft i typ brieost. Vet inte om de var groddade. Men det smakade fantastiskt!

Marieberg

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 28 mar-07 kl 21:04 »
Jag köpte min torkade Klee i Reformhaus. :)

Marieberg

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 04 apr-07 kl 19:28 »
Jag har nu odlat groddar av bockhornsklöver, jag gjorde den bleka varianten (utan klorofyllbildning). Smaken är väldigt stark, lite bitter.
Jag tror att det kan vara torkade blad av bockhornsklöver som jag åt en gång i tiden. Jag ska odla några bockhornsplantor (om man groddar så blir det alldeles för dyrt, fröerna är svinigt dyra) och prova att torka bladen.  :D

Dela detta:

* Inloggade just nu

77 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser