Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  M3 intyg?  (läst 1694 gånger)

Falin

• -
M3 intyg?
« skrivet: 03 apr-07 kl 06:33 »
Jag köpte ju tackor med M3-status, och vet att jag fyllde i det på någon blankett där man skulle anmäla djurinnehav... Men får man något "bevis" på att de har den statusen? Om jag tex ska sälja lamm så vill ju förstås den nye köparen veta att jag inte bara hittar på.  :) Jag har i  och för sig en kopia på den fd ägarens status, men det hjälper ju egentligen inte mig!

Klipparn

• Nygift
    • Skåne
    • Santatorp
Re:M3 intyg?
« Svar #1 skrivet: 03 apr-07 kl 08:13 »
Lammproducent och fårklippare..
Swoooosh!     What was that?        That was your life, mate.
Oh. That was quick. Do I get another one?      Sorry, mate, that was it...    (Basil Fawlty)

Falin

• -
« Svar #2 skrivet: 03 apr-07 kl 09:32 »
Och det hade jag tydligen gjort...  :-[ (Jag visste väl att jag fyllt i nån blankett! ) Jag ringde och frågade via din länk, och det första året får man ett tillfälligt tillstånd/intyg, sedan får man provta och efter det får man den riktiga statusen.

Tack för hjälpen!

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #3 skrivet: 03 apr-07 kl 18:26 »
Och det hade jag tydligen gjort...  :-[ (Jag visste väl att jag fyllt i nån blankett! ) Jag ringde och frågade via din länk, och det första året får man ett tillfälligt tillstånd/intyg, sedan får man provta och efter det får man den riktiga statusen.

Tack för hjälpen!

Fast jag fick min M3-status redan i höstas. Köpte tackorna i juni och de provtogs i september. När proverna visat sig ok så fick min besättning också M3-status. Det är kanske olika beroende på var man bor?
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Falin

• -
« Svar #4 skrivet: 04 apr-07 kl 06:43 »
Hmm, vi bor ju ändå inte jättelångt från varandra, även om det inte är i samma län...? Tog du proverna på eget initiativ, eller var det djurhälsovården som hörde av sig då?

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #5 skrivet: 04 apr-07 kl 07:58 »
Jag ringde till fårhälsovården och sa att jag köpt M3-tackor och att jag gärna ville behålla den statusen. Då sa de att jag skulle kontakta lokal veterinär och att de skulle skicka provtagningsutrustning. Jag fick fylla i någon blankett också men, minns inte om jag gjorde det innan jag fick provprylarna eller efter.  ::)
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Falin

• -
« Svar #6 skrivet: 04 apr-07 kl 08:33 »
Aha, du var lite mer framåt än mig.  ;D Hon som jag pratade med sa att efter ett år kommer det papper om provtagning från dem, det går säkert snabbare om man är lite aktiv själv då!

Dela detta:

* Inloggade just nu

76 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser