Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sjuk tacka!  (läst 6006 gånger)

klorofyll

• Gäst
Sjuk tacka!
« skrivet: 06 apr-07 kl 19:12 »
Hjälp! Jag sitter här och ringer veterinär, men ingen bra dag att hamna i denna sits! Men har jag tur så läser någon kunnig och villig att ge mej råd:

En fjolårstacka, finull,  med två 6v gamla lamm. Allt varit ok.
För några dagar sen blev hon lös i magen, men åt och drack,  jag tyckte hon blev bättre, men gick ner i vikt.
Idag hittar jag henne i hagen, lite svag, lite konstig, betedde sej som om hon såg dåligt, lite svag och matt. Verkar ha dåligt med mjölk till de små. Har gett vätskeersättning, men hon äter, än...
Känner mej inte så hoppfull.

Foder: Hö, kornkross, betfor, mineraler och saltsten. Har jag missat något i fodret? :'(

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:Sjuk tacka!
« Svar #1 skrivet: 06 apr-07 kl 19:53 »
Det låter som om tackan har Acidos.

Ge henne Energibalans snabbt ! nu ikväll...

Och rätta sen till utfodringen* som har varit för svag på protein.
(*det ska ske gradvis eftersom hon kryar på sig)

Med två lamm ska hon ha 1 kg kraftfoder per dag,
för att inte bli tvungen att ta av sitt eget hull (kolhydrater o fett) och till sist då pga av detta få Acidos..

Kraftfodret:
ska vara en blandning av 8 hg säd + 3 hg koncentrat= Fårex.

Hur dålig är tackan står hon på benen än ?

Mvh Rosa
« Senast ändrad: 06 apr-07 kl 20:09 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Lena A

« Svar #2 skrivet: 06 apr-07 kl 20:12 »
Rosa, det är  för väl att du finns och kan hjälpa sådana som Klorofyll när de inte får hjälp någon annanstans.  :)

Klorofyll, berätta hur det går för din tacka.
« Senast ändrad: 06 apr-07 kl 20:13 av Lena A »

klorofyll

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 06 apr-07 kl 20:17 »
Wow! Tack för snabbt svar, Rosa! Jag har läst många av dina inlägg och tar gärna del av all din erfarenhet.
Hon står upp, men vingel-går rakt in i en vägg. Är svag och vinglig.
Som oerfaren fårägare har jag så klart inte Energibalans hemma, men har i em gett min hemgjorda med honung, salt och bikarbonat. Är på väg ut igen nu.
En vet. jag fick tag på trodde på B-vitaminbrist, ska ringa i morgon och få recept på det, ska sprutas, sa hon.

Hoppas hon överlever natten... Känner mej inte så hoppfull.
Ska köpa in Fårex, om jag hittar, har aldrig sett det på min Granngården. Kan Tackfor vara ett alt.?
Tack, igen!

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #4 skrivet: 06 apr-07 kl 20:22 »
Om jag vore som dig skulle jag ringa närmaste bonde nu ikväll som har kossor
och få låna en dunk Energibalans !
Det är helt normalt och jag tror inte ens bonden blir förvånad  :D
(vi koägare har alltid en dunk hemma  :D)

Idisslare måste få Glykos så att de får rätt balans i blodet igen.

Att tackan har synrubbningar är ett tecken på att hon är på gränsen till att bli liggande....
Prognosen är då dålig  :-\  70% av dom som blir liggande kommer inte upp igen ...

Du ger då 1 dl Energibalans till 1½ dl ljummet vatten.

Berätta om du hittar någon som har Energibalans hemma åt dig .
Håller alla tummarna !!

Mvh Rosa
« Senast ändrad: 06 apr-07 kl 20:33 av Rosa »
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

klorofyll

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 06 apr-07 kl 22:13 »
Jag har fått napp! Åker nu bort till grannen och hämtar Energiblans och ger Maja efter Rosas recept!
Fortsätt hålla tummarna!

Rosa: Vad tror du om att ge lammen mjölkers. Jag har hemma. Men det är ingen kris med dem än...

klorofyll

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 06 apr-07 kl 23:10 »
Nu har Maja fått Energibalans. Hon är i alla fall inte sämre, står upp men matt. Men nu låg ett av lammen och såg lite ömkligt ut, darrade. Flyttade honom till mamman och bäddade i höet, hoppas hans syrra lägger sej hos honom. Det där med Lammolact/Pontus kanske blir morgonens syssla. Nu går jag och lägger mej och hoppas!
Om Lammolact till lammen: Hur? i nappflaska eller skål, eller?

Klipparn

• Nygift
    • Skåne
    • Santatorp
« Svar #7 skrivet: 06 apr-07 kl 23:21 »
nappflaska..
Lammproducent och fårklippare..
Swoooosh!     What was that?        That was your life, mate.
Oh. That was quick. Do I get another one?      Sorry, mate, that was it...    (Basil Fawlty)

klorofyll

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 07 apr-07 kl 07:23 »
Maja står fortfarande upp, har inte blivit sämre i alla fall. Hon fick en dos Energibalans nu på morgonen igen.
Bagglammet har fått lite i flaskan, och ska försöka få i honom mer under fm. Han är lite påverkad, stackarn. Tacklammet är starkare, men gav  henne med.

Lena A

« Svar #9 skrivet: 07 apr-07 kl 08:28 »
Klorofyll, vi hoppas att det går bra! Vilken tur att du fick tag i en bonde som hade Energibalans.

Fortsätt berätta hur det går. Rosa är säkert också intresserad. Tur att hon finns!  :)

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #10 skrivet: 07 apr-07 kl 11:39 »
Fortsätt att ge tackan Energibalans morgon o kväll.
Äter hon något nu, hö? kross?

Bra att du ger lammungarna mjölkersättning
men det kan vara svårt att få 6v. lamm att äta ur flaska  :-\

det farliga är ju om lammen är/blir uttorkade?
i värsta fall får du tvångsmata lammen försiktigt, med mjölkersättning+druvsocker (akta dom får i lungorna bara)
om dom inte är intresserade av att äta ur flaska..
ge bara typ 1 dl åt gången, om du tvångsmatar.

ser dom frusna ut (svårt att hålla värmen) får du ha dom under värmelampa..

Hur ser det ut nu med dem ?

/Rosa

klorofyll

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 07 apr-07 kl 13:40 »
Tack för all hjälp, so far!
Tackan något bättre, äter hö men rätt ointresserad av kross, har fått i sig lite i alla fall. Min gubbe har varit och köpt Tackfor (de hade inte Fårex) och något multivitaminpreparat. Ska föra in det lite försiktigt i hennes foder.

Lammen: det blir till att fortsätta mata m Lammolact, halvt på tvång, får se om de vänjer sej vid flaskan. Värmen håller de i solen just nu.

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #12 skrivet: 07 apr-07 kl 22:50 »
om din tacka verkar se dåligt så kan det även vara Akut Bvitamin brist... Tror det hette CCN  kallas även för stjärn kickare...
de får oerhört högt tryck i hjärnan och de lägger huvudet på ryggen o kan falla ihop...

de blir blinda man ser att pupiller inte längre är vågrätt och hon blinkar inte... om du viftar med handen för oögonen...

Har råkat ut för det två gång på mina får...
den ena gången låg min tacka på sida o krampade med huvudet mot ryggen...

den andra gången gick tackan om kring i hagen o verkade inte se ordentligt... gick in i träd  stod o svajade osv...

de blev båda bra efter behandling...

fick B vitamin sprutor..

förekommer även på kalvar...

Vad sa din vetrinär?

Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:CCN
« Svar #13 skrivet: 07 apr-07 kl 23:19 »
Men vid CCN så faller tillslut djuren omkull och börjar krampa,
och dör inom ett par dagar om man inte sprutar B-vitamin, (och ger prednisolon)

Dåligt med grovfoder anses kunna orsaka CCN utbrott på vuxna djur.

Mvh Rosa

PS
Men om man tror att man har B-vitaminbrist på ett får..
så är det ju lätt att ge 1 dl flytande B-vitamin till en 70 kilos tacka.
Om  man har en dunk "BASIC B-vitaminer" hemma  ;)

Min gubbe har varit och köpt Tackfor (de hade inte Fårex) och något multivitaminpreparat. Ska föra in det lite försiktigt i hennes foder.
Lammen: det blir till att fortsätta mata m Lammolact, halvt på tvång, får se om de vänjer sej vid flaskan. Värmen håller de i solen just nu.

Eftersom Tackfor innehåller både säd + koncentrat
får du skippa kornkrossen till henne när/om hon börjat äta Tackfor.
Om lammen är 6v. så äter väl de också tackfor nu  :)
eller har du gett dom lammfor ?

Har du B-vitamin hemma (receptet?)
så häll i henne det också så har du garderat med både Energibalans o Bvitamin  :)
« Senast ändrad: 07 apr-07 kl 23:58 av Rosa »

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #14 skrivet: 08 apr-07 kl 09:04 »
Vad sa din vetrinär...

viss är det bra att man kan få råd o tips här på forumet...

Men om djuren blir akut sjuka tycker iallafall jag att man bör ringa o rådfråga sin vetrinär...
Kostar inget tt fråga...

är man med i fårhälsovården kan man ringa fårhälsovetrinärenra på deras telefon tid... dekna ju får... det är inte alla distrikts vetrinärer som kan så mycket omfår...

själv har jag  köpt kompendiet från fårhälsovården där man kan älsa om diverse sjukdomr o snste rön...

den är jätte bra att ha då kan man även iband föreslå vetrinären vad som är felet på tackan...

Har hänt vid fler än en gång att jag vetat mer än vetrinären... ibland har tom vetrinären frågat oss vad som är felet på djuren...

Men visst det är alltid bra att ha tex kalk pasta, enegibalans och multivitaminer hemma... det har man nästan alltid som kobonde...

Visst är det bra att dela med sig av sina erfarenheter...

och visst Rosa... vid CCN s blir de tillslut dåliga så att de ramlar om kull o krampar... me min tacka upptäcke vi i ett ganska tidigt skede...

och vad jag kan läsa i mitt kompendie så står de att egentligen skall inte idisslare få brist på denna b vitamin då de tillverkar den själva i våmmen...

men ibland av okänd anledning så blir det nån störning... och djuren får akut Bvitamin brist..

står även att det oftast drabbar växande djur... vid tex foder byte avvänjning osv...

men de som blivit sjuka hos mig har varit melan 1- 3 år gamla...

Men mina  får har alltid fri till gång på hö...under stallperioden...

O den andra tackan som gick på bete blev dålig mitti sommaren fast hon hade mycket bra bete... fick även hö kvällstid...

Det är ju bra om nu tackan repar sig...
o efter som hon blev lös i magen så kan hon ju fåt nån störning i våmmen... och då är ju alltid energibalans bra själv brukar vi även ge stimulex... (en typ av våmstart) den är jätte bra om idisslare får problem med magen... det är frystorkad våmflora ... så de får en inympning av den rätta floran ch brukar piggna till efter att man ger den ett par gånger om dan i några dar..
brukar ge både Stimulex o energibalans...

Har räddat många både kor o får...

senast hjälpe vi en granne där deras får hade kommit ut o nästan för ätit sig på kraftfoder.. blev stinna (uppblåsta)

vi gav mat olja  i varm mjölk... och sdan fck de stimmulex o energibalans...

de blev pigga efter några dar..

Tyvärr så är de flera vetrinärer som aldrig hört talas om varesig stimmulex ller våmstart... tycker jag är märkligt... prata med vilke mjölkbonde som helst o de vet precis vad det är...

Håller tummarna för tackan o lammen...
  :)

Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

klorofyll

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 08 apr-07 kl 15:13 »
Det var ju i fredags jag ringde veterinär och sände ut fråga här samtidigt. Det var tack vare Rosa som jag kunde få det hela att vända, tack vare att snabbt ringa kobonde och få hämta Energibalans redan fre kväll. Tackan har gradvis blivit bättre hela tiden, men jag håller henne under sträng övervakning och gör allt för att få i henne Energibalans morgon och kväll, vitaminer och så hö och kraftfoder.
Lammen, speciellt den lille baggen får tillskott av mjölkersättning, då tackan ännu har dåligt med mjölk, men det är på G.

Veterinären fick jag tag på på fre fm. Hon visste inte vad det kunde vara, tippade på vitaminbrist. Jag skulle få ringa igen lördag morgon. Då var ju tackan bättre och jag berättade om acidos-misstanken, hon trodde inte riktigt på den, men behandlingen hade ju effekt. Så hon rekommenderade vitamintillskott.

Jag förespråkar inte att sitta hemma med sjuka djur och vänta på internetsvar, istället för att ringa veterinär. MEN jag har på kort tid lärt mej att det gäller hitta rätt veterinär för att få hjälp, gör du inte det står du dej slätt. DÅ är den samlade kunskapen hos de erfarna djurägarna guld värd för oss nybörjare.

ALLTSÅ: Åter igen, tack för all hjälp, jag tror Maja och hennes lamm klarar sej tack vare Rosas råd. Jag tycker att vi ska ha rätt att fråga, om någon tycker att det är töntigt, så ignorera, sitter någon inne med kunskap så är vi småtöntar glada för hjälp! En annan gång hoppas jag kunna hjälpa någon annan.

Glad påskhelg allihop, från oss i klorofyllen

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #16 skrivet: 08 apr-07 kl 18:26 »
själv klart skall vi ha rätt att fråga... och det är väl det forumet är till för... :)

att vi utbyter erfarenheter osv...

Precis som du säger så har även jag råkat ut för veterinärer som vet mindre om får än man själv vet... och det är ju inte klokt...

Man tycker att de borde ha nån att fråga om det inte vet själva..

skönt att höra att din tacka piggar på sig...

Och visst är det jätte bra att Rosa gav dig rådet att ge energibalans...

som jag sa tycker jag det är anmärknings värt att vetrinärerna är så okunniga...

Glad Påsk!!!

och lycka till med fåren o lammen..

klorofyll

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 08 apr-07 kl 19:33 »
 :) Glad påsk!
Vill inte verka tjurig... Men är väl lite trött efter allt sjukvårdande.
 :-\

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #18 skrivet: 08 apr-07 kl 20:57 »
Inte så konstigt.  Hur var det nu:

"Fårägare är kända för att vara pålästa och måna om sina djur"  (Veterinärtidningen)

:-[
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

klorofyll

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 11 apr-07 kl 14:13 »
En liten rapport från Maja:
Hon blev ju bättre efter behandling med Energibalans, men jag har inte känt mej nöjd ändå, tillfrisknandet har liksom stannat upp. Hon har gått upp lite i hull och juvret är något rundare. Men hon vandrar runt, lite oroligt och planlöst. Tycker hon äter dåligt.

Mest reagerade jag i morse då jag såg att hennes pupiller var helt runda! Då ringde jag veterinären igen, och fick tag på en annan. Hon kom över och undersökte tackan.
Våmmen ok, hjärta och lungor ok, ingen feber. Mjölken fin.
Men hon kunde inte förstå varför pupillen var sådan. Den är inte vriden, så som någon tipsade mej om tidigare, utan rund. Men den drog ihop sej  av starkt ljus.
Veterinären sa att det inte var solklar B-vitaminbrist, det stämde inte helt, hon visste inte vad det kan vara. ( Hon verkade rätt erfaren)
Men hon sa att även om det inte är B-vitaminbrist så svarar de ofta bra på sprutor, och det ökar aptiten.
Behandling: B-vitaminspruta i blodet och antibiotikakur.

Nu får Maja stanna inne i fårhuset med tillgång till vinterhagen, trist, men hon orkar inte ut på betet med de andra. Vi provade en dag, för vi tyckte det skulle bli bra med gräs och mys. Lammen var jätteglada, men hon bara låg, så hon fick åka vagn in igen. Hon får vara i "Sjukstugan" ett tag till.

Dela detta:

* Inloggade just nu

89 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser