Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Slidframfall  (läst 11769 gånger)

purelyplatonic

Slidframfall
« skrivet: 14 apr-07 kl 08:34 »
Nu vet jag inte vad jag ska göra och jag tycker jag inte får något bra svar från min veternär. Min tacka har fåt slidframfall och den är långt gången. Hon ser ut som en stor fotboll i stjärten och enligt min veterinär så ska jag vänta med att sätta in bygeln tills hon har lammat och det tycker jag känns fel. HUr ska jag göra? Kan jag rädda detta? Kommer hon att krysta ut hela slidan eller? SKa jag ringa grannen så han får komma med bössan? Snälla ge mig snabba råd och tips

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
Re:Slidframfall
« Svar #1 skrivet: 14 apr-07 kl 08:42 »
Kolla längre bak på sidorna, där finns några trådar som handlar om framfall. Kanske kan du finna på råd där? Jag kan tyvärr för lite om det själv så jag kan inte ge dig några råd men, av trådarna att dömma verkar det som om man sätter in bygeln innan lamning och att den följer med ut sen. Är du med i fårhälsovården? I så fall kan du ringa fårkunnig veterinär och fråga.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

purelyplatonic

« Svar #2 skrivet: 14 apr-07 kl 08:50 »
TAck för tipset men jag har försökt att läsa i de gamla trådarna men igen verkar ha haft ett så långt gånget slidframfall. Och vad jag har förstått enligt trådarna och Erik Sjödin så ska bygeln sättas in innan lamning och min veterinär sa tvärtom.
Just nu så känns det bara som att jag plågar henne så jag skulle vilja ringa grannen med bössan. Men om detta reder ut sig smidigt så är ju det onödigt. Jag känner mig lite maktlös just nu för jag har aldrig varit med om något sådant förrut och ingen som jag känner heller.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #3 skrivet: 14 apr-07 kl 08:59 »
Är din veterinär duktig på får? Det verkar bl a med tanke på flera inlägg här att veterinärer inte har så bra koll på just får. När det gäller slidframfallet, kan du trycka tillbaka det? Om det går så borde du ju kunna sätta en bygel också och det borde ju hjälpa tackan? Nu spekulerar jag så ta det inte som en sanning.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

purelyplatonic

« Svar #4 skrivet: 14 apr-07 kl 09:17 »
JAg var upp och tittade till henne nu och det ser ut precis som hon ska lamma. Ska man peta in slidan då? Hon är ju i hagen och bryr sig inte om lckning så jag vet inte riktigt hur jag ska få in henne på ett bra sätt. Vill ju inte stressa upp henne. Slidan är ju väldigt skitig nu också. KOmmer hon lamma normalt och sen åker slidan in igen och när ska jag då tvätta av henne för hon lägger sig ner hela tiden så skitig kommer den bli hela tiden.

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #5 skrivet: 14 apr-07 kl 09:24 »
Alltså jag vet inte ett barr om får men nu har jag sett flera trådar med detta ämne och nu undrar jag:

1. Varför får fåren slidframfall? Försvagning eller för hårt avlad?
2. Varför fortsätter man avla på dessa djur om de får framfall, det borde väl vara ärftligt? Eller vill man spara så många djur som möjligt och att det är därför man utvecklat hjälpmedel så som byglar?
3. Innebär det inte smärta för fåret när de får dessa besvär?
4. Och blir det inte svårt för fåret att föda med framfall?

Hoppas nån känner för att svara, uppskattar att lära mig nya saker.

/Kimma
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Henning

« Svar #6 skrivet: 14 apr-07 kl 09:28 »
JAg var upp och tittade till henne nu och det ser ut precis som hon ska lamma. Ska man peta in slidan då? Hon är ju i hagen och bryr sig inte om lckning så jag vet inte riktigt hur jag ska få in henne på ett bra sätt. Vill ju inte stressa upp henne. Slidan är ju väldigt skitig nu också. KOmmer hon lamma normalt och sen åker slidan in igen och när ska jag då tvätta av henne för hon lägger sig ner hela tiden så skitig kommer den bli hela tiden.

Skaffa en medhjälpare en hink vatten lite flytande tvål och ta med framfallsbygeln. Det är inte troligt att hon kan lamma med framfallet ute om hon nu skulle vara färdig. Ett stort framfall kan ge liknande beteende som vid en lamning. Låt medhjälparen hålla tackan gärna med bakdelen högre än framdelen. Medjälparen kan nog hålla undan svansen också. Tvätta av framfallet med kallt vatten. Det är lättare att få in blött än torrt. Lägg en handflata på fotbollen och tryck. Det kommer att putta ut vid kanterna men då stoppar du in vid sidorna med andra handens fingrar. Tackan kommer att kämpa emot men du håller emot och jobbar framåt mellan hennes krystningar. När framfallet är inne nöj dig inte med det utan ser till att det blir helt återsält på insidan annars är det snabbt ute igen. Hon kommer nog att kissa rejält efteråt eftersom ett stort framfall hindrar urinavgång. Sätt i bygeln. Hon kan lamma med den på plats. Lycka till och hör av dig.

Milla0

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 14 apr-07 kl 09:30 »
Jag var i din situation för några veckor sedan. En tacka som skulle lamma när som... fick slidframfall.
Jag gjorde rent framfallet och puttade in det igen ett antal gånger. Var iväg och köpte en framfallsbåge som jag skulle sätta in fram till lammen kommit ut.
Jag behövde inte sätta in den för på kvällen fick hon värkar, hon hade en ganska jobbig förlossning men jag vet inte om det berodde på framfallet eller inte.
bygeln ska sättas in före lammningen, efteråt finns det inget som putter ut det igen OM inte tackar får livmodersframfall förståss. Då kommer hela paketet ut och det är större.
Tänk på att framfall tyvärr är ärftligt så det aktuella djuret och hennes tacklamm inte fortsätter i avel. Bagglammen är jag osäker på har inte hört något om dem. Kanske är någon annan som vet här.

Hoppas det går bra för din tacka

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #8 skrivet: 14 apr-07 kl 09:35 »
Ni andra var snabbare än mig :)
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

purelyplatonic

« Svar #9 skrivet: 14 apr-07 kl 09:38 »
Oj oj oj detta kändes avancerat. JAg har en fråga till, hur ska bygeln sitta? Jag har fåttlåna den av en granne och hon har aldrg använt den utan fick med den när hon köpte sina tackor och hon hade ingen bruksanvisning heller.

Henning

« Svar #10 skrivet: 14 apr-07 kl 09:49 »
Alltså jag vet inte ett barr om får men nu har jag sett flera trådar med detta ämne och nu undrar jag:

1. Varför får fåren slidframfall? Försvagning eller för hårt avlad?
2. Varför fortsätter man avla på dessa djur om de får framfall, det borde väl vara ärftligt? Eller vill man spara så många djur som möjligt och att det är därför man utvecklat hjälpmedel så som byglar?
3. Innebär det inte smärta för fåret när de får dessa besvär?
4. Och blir det inte svårt för fåret att föda med framfall?

1. Det är nog aveln som är största boven. Jag tror det är mycket ovanligt med slidframfall på vilda djur. Vi vill ju att fåren ska producera mycket. Med en stor livmoder och mycket foder i magen blir trycket högt även i bäckenhålan särskilt när de ligger ner vilket leder till framfall. Vissa substanser i fodret kan ha en hormonliknande effekt och bidra till förslappning som bidrar till risken.
2. Det är väl självklart att man ska göra det bästa av situationen när det väl har hänt. Bygeln är en enkel och bra uppfinning. Det kan även funka med en kraftig säkerhetsnål eller en sele men då måste man passa lamningen noga. Om vi helt skulle undvika framfall skulle vi nog tappa det mesta av lönsamheten i
fårskötseln. Tackor som får slidframfall flera år i rad eller där man kan se att det är ett släktdrag, brukar man inte behålla.
3. Det är nog inte behagligt men ingen direkt smärta. De kan bli väldigt kissnödiga. Framfall kan också leda till infektioner och kastning. Infektioner leder ofta till smärtsamma processer.
4 De kan vanligen inte lamma med ett framfall

Henning

« Svar #11 skrivet: 14 apr-07 kl 09:54 »
Oj oj oj detta kändes avancerat. JAg har en fråga till, hur ska bygeln sitta? Jag har fåttlåna den av en granne och hon har aldrg använt den utan fick med den när hon köpte sina tackor och hon hade ingen bruksanvisning heller.
För in bygel med den dropplika änden före, på högkant. När den är inne vrid den ett kvarts varv så att den spänner ut slidan ät sidorna. Fäst därefter bygeln framåt. Har tackan lång ull kan du knyta banden i ullen annars får du förlänga och låta snörena gå i kors mellan frambenen.
« Senast ändrad: 14 apr-07 kl 09:55 av Henning »

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #12 skrivet: 14 apr-07 kl 10:07 »
1. Det är nog aveln som är största boven. Jag tror det är mycket ovanligt med slidframfall på vilda djur. Vi vill ju att fåren ska producera mycket. Med en stor livmoder och mycket foder i magen blir trycket högt även i bäckenhålan särskilt när de ligger ner vilket leder till framfall. Vissa substanser i fodret kan ha en hormonliknande effekt och bidra till förslappning som bidrar till risken.
2. Det är väl självklart att man ska göra det bästa av situationen när det väl har hänt. Bygeln är en enkel och bra uppfinning. Det kan även funka med en kraftig säkerhetsnål eller en sele men då måste man passa lamningen noga. Om vi helt skulle undvika framfall skulle vi nog tappa det mesta av lönsamheten i
fårskötseln. Tackor som får slidframfall flera år i rad eller där man kan se att det är ett släktdrag, brukar man inte behålla.
3. Det är nog inte behagligt men ingen direkt smärta. De kan bli väldigt kissnödiga. Framfall kan också leda till infektioner och kastning. Infektioner leder ofta till smärtsamma processer.
4 De kan vanligen inte lamma med ett framfall

Tack Henning för ditt utförliga svar.
Som du skriver är detta fenomen nog ovanligt i det vilda där det sker en naturlig sorti på djur som inte är 100% friska. Och jag kan tycka är vansinnigt egentligen att "spara" på sådana här djur med dessa problem, även om jag förstår det ur bondens perspektiv också, om problemet är lätt avhjälpt med ett litet hjälpmedel tar man nog hellre till det än att slakta ut djur som annars fungerar bra i flocken och som ger bra ull etc. Men i långa loppet då, när det finns fler får med denna genetiska defekt än utan? Till syvende och sist är det återigen människans fel att detta händer vad jag förstår med våran avel, utveckling av foder, marknadens krav osv och det är ju tragiskt så det förslår.  :-\

/Kimma

purelyplatonic

« Svar #13 skrivet: 14 apr-07 kl 10:55 »
Detta gick inget bra. Nu har vi försökt att få tag i henne men hon bara springer sin väg. Så pigg är hon i alla fall. Har försökt att locka men inget funkar. Vi får väl avvakta och försöka lite senare.
Hon har en slemtråd hängande ur sig, kan det vara lamning eller är det bara falskt som du skrev Henning?
Kan hon dö av detta?
Jag blir helt virrig av det som veterinären sa att jag skulle vänta tills hon lammar och ni säger att hon inte kan lamma med slidframfall.
I och för sig så lät inte veterinär så jätte kunnig men så fel kan hon väl inte säga för i sådana fall så väntar jag väl bara på att hon ska spricka och dö en plågsam död.
HUr länge kan jag avakta tills det blir farligt?

purelyplatonic

« Svar #14 skrivet: 14 apr-07 kl 10:59 »
Jag försår heller inte riktigt hur detta kunde hända om man kollar på de anledningar som Erik Sjödin skriver om. Hon är ungtacka så hon borde ju inte ha för många foster i sig. Hon har inte fått beta på rödklöverrikt bete och för mycket kraftfoder tror jag inte hon har fått. Hennes mamma har vi inte haft någon problem med och förra ägaren pratade jag med imorse för att se om han visst hur jag skulle göra och han har aldrig stött på problemet så ärftligt från henne kan det inte vara. I sådana fall från baggen och honom vet jag inte så mycket om.
Vad finns det för andra anledningar till slidframfall?

chika

• Glad Mamma!!
    • Bohuslän
« Svar #15 skrivet: 14 apr-07 kl 12:07 »
oj! Vad läskigt det låter,kan absolut ingenting om sådant!
Har 5 tackor här,3 har fått 2 lamm var väntar på att dom sista skall få,hur yttrar sej framfall?
Är det bara "svullet" eller hur ser det ut? ...blod...? hua mej!
  ???
Hur går det för er?
Här finns:får,hästar,kaniner,marsvin,hamstrar,råttor och
hönor(mysankor),undulater,nymfparakit, hamster, geckoödlor, zoophobaslarver, syrsor, kanariefågel,diamantduvor,gerbiler,degusar,majsorm.chinchillor..just de..fiskar oxå.... :)och senaste tillskottet 2 st vattensköldpaddor :)

Henning

« Svar #16 skrivet: 14 apr-07 kl 12:28 »
Detta gick inget bra. Nu har vi försökt att få tag i henne men hon bara springer sin väg. Så pigg är hon i alla fall. Har försökt att locka men inget funkar. Vi får väl avvakta och försöka lite senare.
Hon har en slemtråd hängande ur sig, kan det vara lamning eller är det bara falskt som du skrev Henning?
Kan hon dö av detta?
Jag blir helt virrig av det som veterinären sa att jag skulle vänta tills hon lammar och ni säger att hon inte kan lamma med slidframfall.
I och för sig så lät inte veterinär så jätte kunnig men så fel kan hon väl inte säga för i sådana fall så väntar jag väl bara på att hon ska spricka och dö en plågsam död.
HUr länge kan jag avakta tills det blir farligt?

Veterinären gav dig felaktiga råd. Ju längre tiden går med framfallet desto sämre blir förutsättningarna. Slemhinnorna torkar, det blir större risk för infektioner och det blir svårare att få in slidan igen. Du får se till att ta in fåren och ta hand om tackan. Ett litet framfall kan gå tillbaka spontant när de rör sig men du beskrev detta som stort. Att bara avvakta torde inte vara ngn bra idé. Får du inte in henne, ring till ngn fårkompis med vallhund.

Ica

« Svar #17 skrivet: 14 apr-07 kl 20:06 »
Hej!

Jag... eller ett av våra får rättare sagt, är en av orsakerna till den tidigare tråden om slidframfall.

Vår veterinär sa att framfallet kan vara stort som en fotboll, men den ska ändå IN! Vi behövde vara tre som hjälptes åt för att få tillbaka framfallet. All kraft och mod behövs verkligen och det är en upplevelse som man kan drömma mindre juva drömmar om ett tag framöver.
Efter rengöring med ljummet vatten var vi en lyfte upp baktill, en som höll i framtill och en som puttade tillbaka framfallet.

Jag tror inte att det gör särskilt ont för tackan när ni puttar tillbaka den, än om det känns som att man är väldigt hårdhänt. Tackan kommer självklart att streta emot när ni jobbar och det kan verka otrevligt (hon kan nog låta ganska konstigt), men ge inte upp! Utnyttja krystningarna och putta in allt eftersom.
Försök ta det lugnt så ordnar det sig.

Jag lovar att tackan kommer att vara tacksam efteråt när det väl är klart.  :D Tänk att gå kissnödig i två dagar eller så och inte kunna kissa.  ;D Det är därför hon krystar ibland.

Och du, din veterinär har fel! Skeden ska på plats INNAN lamningen! Vi geggade in skeden med glidslem med förhoppning om att det skulle bli något behagligare för tackan vid själva införandet.
Låt den sitta kvar hela tiden. Kom inte ens på tanken att ta bort den, då är risken bara att du står med ett framfall i handen igen och det tror jag inte att du vill när du väl har gått igenom det.  :P

Sist men inte minst, lamningen får vår tacka gick bra trots framfall. Vi hann inte ens vara med vid lamningen. Skeden åkte ut av sig själv. Hon fick ett friskt lamm och behöver ingen sked längre.
Hobbyfarmare med 5 får. Flyttade till hus med stall med visionen att skaffa häst. Men efter att mannen i huset myntat uttrycket "Han ska inte behöva dö bara för att han är kille" så blev vi med våra första får.

purelyplatonic

« Svar #18 skrivet: 15 apr-07 kl 17:18 »
HEj igen.

VI har försökt och försökt att få tag på henne men hon är jäkligt snabb och ingen metod till att locka fungerar. Känner tyvärr ingen med fårhund så det går inte att lösa på det viset. Men att on dpringer sin väg måste väl vara ett tecken på att hon inte mår allt för dåligt. JAg känner mig verkligen som en dålig fårskötare.  :'(

Någon gång nu på eftermiddagen så hade fotbollen åkt in i henne igen. HOn ser dock rätt svullen ut och svansen står rätt ut. Hon äter och dricker med resten av flocken nu. TYvärr så har jag inte kunnat tvätta av slidan så jag hoppas verkligen inte att smusten ställertill ännu mer bekymmer nu.

Om jag får tag på henne nu ikväll eller imorgon ska jag försöka få in bygeln í henne då? Lever lammet i henne fortfarande tror ni, alltså har det tagit skada av detta?

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #19 skrivet: 15 apr-07 kl 17:28 »
Men att hon springer sin väg måste väl vara ett tecken på att hon inte mår allt för dåligt.

Att hon springer sin väg brukar bero på att dom känner obehag eller har ont.
Precis tvärtom alltså....

Hur svårt kan det vara att få tag i ett får ?  ::)

mvh Rosa
« Senast ändrad: 15 apr-07 kl 17:29 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

57 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser