Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bärbuske i kruka/hink?  (läst 9655 gånger)

Prins Tuvstarr

• Redaktör
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
Bärbuske i kruka/hink?
« skrivet: 20 maj-07 kl 23:52 »
Finns det någon sorts bärbuske som skulle trivas i en större kruka/hink eller liknande? Skulle en övervintring fungera i en källare? (Jag bor i lägenhet och busken är tänkt att stå ute på min trappa)  :)

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

anette i bugared

• -
Re:Bärbuske i kruka/hink?
« Svar #1 skrivet: 21 maj-07 kl 12:30 »
De flesta bärbuskar trivs i kruka om krukan är tillräckligt stor.
Inte under 10 liter, gärna 20, för god övervintring och förmåga att hålla fukten.
Man behöver bara tänka lite extra på vatten o näringstillförsel, speciellt vatten.
En del, som vinbär kan dessutom stammas upp.

Du kan odla mindre fruktträd i kruka också.

Övervintringen sker bäst/enklast inomhus, i frostfritt utrymme, men svalt, precis som du skriver.

Å andra sidan så har jag haft vinbärsbuskar stående i liten kruka, utomhus, flera år i rad :-[, utan att de avlidit. De blev förstås inte större, men de levde.
« Senast ändrad: 21 maj-07 kl 12:31 av anette i bugared »
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #2 skrivet: 21 maj-07 kl 12:48 »
Tack för ditt svar anette i bugared.

Det låter bra.  :)  

Utrymmet jag har är inte stort, endast en trappavsats på drygt 1 m2. En del plantor står där redan. Det där med att stamma upp låter intressant. Hur gör man det? Jag är nybörjare och kan inte så mycket.  :-[  

En övervintring, kräver det att busken har mycket ljus när den står i källaren?

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

fbkalle

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 21 maj-07 kl 13:38 »
Om du ända skall köpa en bärbuske typ vinbär eller krusbär så finns dom att köpa på stam så slipper du det besväret.mvh Bosse

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #4 skrivet: 21 maj-07 kl 13:47 »
Tack för ditt svar fbkalle.

Ja, det kanske är bäst att skaffa en med stam från början.  :)

Trivs amerikanska blåbär i kruka?

Åter nr 1/13

fbkalle

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 21 maj-07 kl 14:39 »
Du kan i princip odla  vad du vill i kruka bara den är stor nog,  dock inte mindre än 10 liter. mvh Bosse

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #6 skrivet: 21 maj-07 kl 14:55 »
Jag får ta en sväng till handelsträdgården och kolla lite. Det vore kul att kunna ha en bärbuske av något slag. Det kommer väl att sluta med att hela trappan är full med div plantor så det knappt går att komma fram.  ;D  

Är man en småig lägenhetsbonde så är man.  8)

Åter nr 1/13

Anders Plogen

• -
« Svar #7 skrivet: 21 maj-07 kl 15:34 »
Jag var i Amsterdam för några veckor sedan. Där står det byttor och baljor på varenda trapp med allt från tulpaner till perenner och buskar & träd. Jättevackert. Till och med vid husbåtarna hade de gjort planteringar i tunnor vid landgången eller på en liten flotte bredvid båten. Mer sådant i Svenska städer! Men då kommer väl kommunens parkförvaltning och säger -"här får det bara finnas penséer och prydnadskål, annars passar det inte in i stadsbilden!".

anette i bugared

• -
« Svar #8 skrivet: 21 maj-07 kl 16:18 »
Tack för ditt svar anette i bugared.

En övervintring, kräver det att busken har mycket ljus när den står i källaren?
Har du bara ett fönster med dagsljus, så brukar det räcka.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #9 skrivet: 21 maj-07 kl 16:32 »
Jag var i Amsterdam för några veckor sedan. Där står det byttor och baljor på varenda trapp med allt från tulpaner till perenner och buskar & träd. Jättevackert. Till och med vid husbåtarna hade de gjort planteringar i tunnor vid landgången eller på en liten flotte bredvid båten.

Jag kan se det framför mig... tack för inspirationen.  :)

Åter nr 1/13

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #10 skrivet: 21 maj-07 kl 16:35 »
Har du bara ett fönster med dagsljus, så brukar det räcka.

Vilken tur att det finns fönster i min källare. Nu ska jag välja sort...  :D

Åter nr 1/13

Dela detta:

* Inloggade just nu

157 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser