Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Maska av höns  (läst 8411 gånger)

LEK

Maska av höns
« skrivet: 05 jun-07 kl 23:43 »
Hej!
jag måste bara få fråga, avmaskar ni era höns regelbundet? I så fall, hur ofta och med vad. Jag har faktiskt aldrig gjort det men inte heller sett någon anledning. Är det ok att avmaska även om man inte upptäckt att de lider av mask?
Hälsn. Linda

Lycka

• Ångermanland
Re:att avmaska
« Svar #1 skrivet: 06 jun-07 kl 08:12 »
Vad avmaskar ni med? skrivs det ut av veterinär eller ?
Hedemorahöns

Exotica

• Hejdeholms Gård
« Svar #2 skrivet: 06 jun-07 kl 20:52 »
Jag har avmaskat våra höns med axilur (pulver) blandat i deras dricksvatten. Detta gjorde jag nr jag upptäckte att kycklingarna hade fått gapmask.
Lama, alpacka, jak & kamel - underbara nyttodjur!

Sally

« Svar #3 skrivet: 06 jun-07 kl 23:58 »
Jag avmaskade regelbundet när jag "blev med höns". Nu är det mer sällan måste jag erkänna  :-[. Jag har aldrig märkt av att de har mask...Jag använder i alla fall axilurtabletter- 1/6 per höna. Jag håller fram dem i handen när de sitter på pinnen och de tar den snällt. Det knepigaste är att dela dem i sjättedelar...

Sally
Går det...så går det!

Anna.D

« Svar #4 skrivet: 07 jun-07 kl 06:33 »
man ska ge axilur direkt i munnen fick jag som svar av försäljare av axilur på en mässa för den är inte vattenlöslig.de menade på att om man häller det i vattnet så trillar ämne na bara till botten och så åker du ur när man bytar vatten.själv har jag inte avmaskat hönsen./Anna

Exotica

• Hejdeholms Gård
« Svar #5 skrivet: 08 jun-07 kl 15:55 »
Axilur granulat är totalt omöjligt att ge i vattnet, men inte pulvret. Iaf så hjälpte det när jag gjorde det. Gapmask ser du att de har om de går och gapar i tid och otid. Det ska visst vara en mask som sätter sig i svalget - Läskigt!!!

Elolinon

• Det är mycket nu...., men det är det ju jämt!
    • Bohuslän
    • Åseby Hage
« Svar #6 skrivet: 08 jun-07 kl 16:00 »
Jag använder i alla fall axilurtabletter- 1/6 per höna.

Vilken styrka var det på tabletterna? 250 eller 500 mg?  ??? Funderar på att avmaska och har axilur hemma, men det är nog 500 mg tabletter till hund.

;)
Bor på en gård i Kållekärr på Tjörn. Har höns, hund och dammråttor.

Mossie

• Dvärgöland, dvärgkochin, hund, katter & sambo.
« Svar #7 skrivet: 08 jun-07 kl 16:13 »
Fick granulat till mina höns. 22%. Det var 10 g i varje påse. 15 mg per kg kroppsvikt i 4 dagar. Blandade det i smör och det slank ned. :D
Det finns inga dumma djur-bara dumma människor.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #8 skrivet: 08 jun-07 kl 17:49 »

Den STORA frågan?
Hur vet jag att mina höns har mask?.
Är det vanligt med mask?
Har höns samma slags mask som hundar och katter?
Hedemorahöns

Sally

« Svar #9 skrivet: 08 jun-07 kl 19:57 »
När jag blev med kaniner fick jag "lära mig" att det som är bra med Axilur är att det inte går att överdosera. Överskottet går rätt igenom. Om detta är helt sant vet jag inte. Avmaska kaniner är inte heller helt lätt, men jag fick tipset att "doppa" änden av en bananbit i granulat (det var då frågan om dosering dök upp) och se det slank ner ;)

Sally
Går det...så går det!

sallyomolly

• Gäst
SV: Mask?
« Svar #10 skrivet: 28 maj-08 kl 11:15 »
Axilur tar inte all mask hos höns, drontal är bättre då det bara ska ges en gång. Axilur ska ges i tre dagar.

Mina har aldrig haft mask.

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #11 skrivet: 02 jun-08 kl 23:49 »
Axilur tar inte all mask hos höns, drontal är bättre då det bara ska ges en gång. Axilur ska ges i tre dagar.

Mina har aldrig haft mask.

Hur vet du det? Har du skickat in träckprov?

Krågedal

• Östergötland
« Svar #12 skrivet: 03 jun-08 kl 08:28 »
Vem ställde du frågan till? Om det var till mig "Krågedal" så såg jag i deras avföring att det rörde sig nu när jag har gett alla sin kur så rör det sig ej, tyckde det var smidigt med flytande axilur med dosering spruta!
Har hund, katter, Kindahöns och Gotlandskaniner  (egen genbank)har två Tinkerhästar på "foder", dotter som är född 2006. Bor på landet i hyrt hus....

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #13 skrivet: 03 jun-08 kl 15:05 »
Jag ställde frågan i första hand till de som skrev att deras höns aldrig haft mask.

Jag har börjat avmaska när jag ser indikation på att det kan vara mask och jag upplever att hönsen håller sig rundare och värper bättre efteråt. Går de på samma bete år ut och år in så får de ju mask för eller senare. Men jag tror inte på att avmaska bara för avmaskandets skull utan man ska göra det om man misstänker smitta eller om man ser att hönsen är påverkade på något sätt eller att man ser mask med blotta ögat.

Inga-Karin

• Två av våra 12 Hedemorahönor med sina tuppar
    • Västmanland
« Svar #14 skrivet: 03 jun-08 kl 16:29 »
Kan bara instämma med Nettis för är det samma principer som för hund så har man blivit alltmer restriktiv och aldrig nu mera rutinmässigt som förr.
MAO jag väntar tills jag får några eventuella symtom på mina. Symtomen hos just höns måste jag däremot läsa på ;-)

Jag är så gla´för att hönsgårn ligger i behaglig skugga. Hönshuset känns svalt och hönorna ser ut att trivas trots värmeböljan i Kolbäck.

MVH I-K
Maka, mamma, svärmor, trippelmormor, dubbelfarmor, matte, hönsmora, f.d.skolsyrra, dotter, syster, faster och moster. Nybliven statsanställd friherrinna.
Vi fick hem våra Hedemorahöns 080320 och fick beviljat Genbank 090325

pita

• -
Maska av höns
« Svar #15 skrivet: 30 aug-08 kl 09:25 »
Är det någon som har erfarenhet av att maska av höns ??? Jag har köpt hem flytande axilur som jag har läst på en tråd här på forumet. Hur har ni gjort? dosering? har ni haft några biverkningar? är det helt ofarligt, medlet är ju för hund och katt?

Jag har en del höns som är lösa i magen, dom äter, springer och mår för övrigt bra. Läste här att mask kan orsaka diareer så jag tänkte ge dom en dos. Tack på förhand :D
Har varit borta en längre tid och ska nu berika livet med islänning, nya höns och ett gäng får :)

Sirpa

• -
SV: Maska av höns
« Svar #16 skrivet: 30 aug-08 kl 10:36 »
Här finns en tråd om Avmaskning av Höns:

http://www.alternativ.nu/smf/index.php?topic=20133.0
Höns och Liljor i min trädgård.

pita

• -
« Svar #17 skrivet: 30 aug-08 kl 11:35 »
Vem ställde du frågan till? Om det var till mig "Krågedal" så såg jag i deras avföring att det rörde sig nu när jag har gett alla sin kur så rör det sig ej, tyckde det var smidigt med flytande axilur med dosering spruta!

Hur mycket gav du till varge höna?? Jag köpte ju flytande, hade kanske varit bättre att köppt pulver.
Har varit borta en längre tid och ska nu berika livet med islänning, nya höns och ett gäng får :)

pita

• -
SV: Maska av höns
« Svar #18 skrivet: 30 aug-08 kl 11:41 »
Tack!

Exotica

• Hejdeholms Gård
« Svar #19 skrivet: 30 aug-08 kl 16:29 »
Hur mycket gav du till varge höna?? Jag köpte ju flytande, hade kanske varit bättre att köppt pulver.

De flesta medel är beräknade på vikt. Gi in på Fass för djur och se doseringar eller ring läkemedelsbolaget och fråga vad de rekommenderar. Flytande är jättebra för då kan du ju spruta varje höna direkt i munnen så att du vet att alla får sin beskärda del!

Dela detta:

* Inloggade just nu

179 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser