Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Solrosfrö  (läst 3632 gånger)

turbofish

• Dadaistisk Drömutforskare
Solrosfrö
« skrivet: 12 jun-07 kl 22:59 »
Jag har satt några solrosor och tänkte sätta en massa till. Mest för att dom är fina, men jag hade en fråga angående fröerna.

Hur skalar man dom på bästa sätt? Är det att sitta för hand och klämma som gäller, eller finns det nån häftig handriven fröskalare som klarar alla möjliga fröer där ute?

Jag antar att det finns stora industriella apparater, med tanke på volymerna fröer i ett vanligt paket, men jag tänkte mig nåt litet, helst handrivet.
For somewhere in my mind there is a painting box,
I have every color there it's true.
Just lately when I look inside my painting box, I seem to pick the colors of you.  Vår fotodagbok: http://www.flickr.com/photos/23597963@N07/

Våmhuskullan

• -
Re:Solrosfrö
« Svar #1 skrivet: 15 jun-07 kl 15:46 »
jag har fullt med solrosfrön som växt upp lite här och där...mest runt kaninburar och komposten  ;D
behöver man verkligen skala eller pressa dom? jag har även bara kastat ut lite frön direkt från säcken mot ena väggen och de växer upp...

Våmhuskullan

• -
« Svar #2 skrivet: 15 jun-07 kl 15:47 »
äh...kom på jag inte tänkte klart nu  :-[
du mena ju att skala för att äta  :-[

turbofish

• Dadaistisk Drömutforskare
« Svar #3 skrivet: 15 jun-07 kl 18:13 »
äh...kom på jag inte tänkte klart nu  :-[
du mena ju att skala för att äta  :-[

Ja precis :-)

Kanske är fel forumsdel, men det är ju trots allt fröna jag vill åt :-)
For somewhere in my mind there is a painting box,
I have every color there it's true.
Just lately when I look inside my painting box, I seem to pick the colors of you.  Vår fotodagbok: http://www.flickr.com/photos/23597963@N07/

Byracka

• -
« Svar #4 skrivet: 15 jun-07 kl 18:53 »
Prova att söka på:
sunflower seed dehulling, så lär du hitta all info du behöver.

Dela detta:

* Inloggade just nu

81 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser