Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Snigelutrotning  (läst 3347 gånger)

saltajag

• Lilltuppen...
    • Småland
Snigelutrotning
« skrivet: 30 jun-07 kl 22:19 »
Hej, jag undrar om det är nån som har nåt bra tips om hur man blir av med sniglarna i trädgården utan massa gifter???

Tacksam för hjälp!
Stoppa veganerna, de stjäl djurens mat:-D

Gugge (klehr65)

• -
Re:Snigelutrotning
« Svar #1 skrivet: 04 jul-07 kl 00:36 »
Beväpna dig med sekatören, din mest mordiska blick och klipp helt enkelt huvudet av dem. Garanterat effektivt ! Lycka till  ;)

Pimmen

• En särdeles gris!
    • Blekinge
« Svar #2 skrivet: 13 jul-07 kl 00:14 »
Myskankor verkar ju annars vara det mest stående tipset. Eller kaffesump och/eller aska runt favoritväxterna.

Nypålandet

« Svar #3 skrivet: 16 jul-07 kl 09:28 »
Nema slugs finns att smuggla från Danmark. En parasit som äter upp sniglar och inget annat.

AnnaPanna

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 17 jul-07 kl 12:53 »
Nja.. om det är de jag har hört om så äter sniglarna upp dem och sedan äts sniglarna upp inifrån från den mask som de svalt...
Vedervärdigt äckligt!

Använd hellre elstängslet från tidigare inlägg, det är tydligen helt suveränt, samt att sniglarna dörr blixtsnabbt och utan att du behöver hantera dem.

/A

Pimmen

• En särdeles gris!
    • Blekinge
« Svar #5 skrivet: 17 jul-07 kl 23:01 »
Jag skördade min drivbänk häromdagen som var fylld av fin potatis samt löjligt många mördarsniglar och då lyfte jag säkert ut ett 40-tal sniglar och högg dem på mitten så de låg i en liten hög utanför. Dagen efter såg jag knappt några spår alls av dem, vet inte om de skrumpnade ihop i solen och försvann eller om något djur tog bort dem. Men några äckliga dofter var där inte iallafall!

Fast det kanske krävs fler än så för att få fram dessa vedervärdiga lukter?

Pimmen

• En särdeles gris!
    • Blekinge
« Svar #6 skrivet: 18 jul-07 kl 12:40 »
Om man är väldigt sugen på att ta reda på om det verkligen är spansk skogssnigel man har i sin trädgård erbjuder Göteborgs Naturhistoriska Museum gratis identifiering av snigel! På deras hemsida läser man om hur man går tillväga och där finns dessutom massa matnyttig information om denna vår hatade fiende!

www.gnm.se
klicka på snigelinfo

jullin

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 29 jul-07 kl 20:45 »
Jag har hört att man kan ha öl i trädgården, men har inte provat själv...

Det funkar också med att strö salt över dem men det går åt mycket salt och det är mycket jobbigt att springa runt och slänga salt på gårdens alla sniglar  :P

Sommartorparn

« Svar #8 skrivet: 29 jul-07 kl 22:11 »
Läste idag att mördarsniglarna är fin-fint agn för metare.

SarLa

• Stundtals kreativ, känslomagnet.
    • Västergötland
« Svar #9 skrivet: 03 aug-07 kl 22:26 »
själv plockar jag mina sniglar nu mer
lägger dem i en spann med öl
så ett de får lite roligt på sin sista resa .. ner i hinken

och jag kan hålla med om att
rutten snigel luktar .. fördjävligt .. nästan värre än surströmming  ::)
Irrationellt tänkande, Stundtals kreativ konstnärssjäl. Koffeinist med svaga njurar o flackande blick

Astorsdotter

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 07 aug-07 kl 21:25 »
Vi prövade med det "gamla" beprövade. Öl. Det gav äckligt mycket resultat. 50 cl 2,8 öl. En st 1l yogurthink. Fy vad många. Sen saltade vi med grovsalt och hällde ut det i skogen.

yvonn

« Svar #11 skrivet: 08 aug-07 kl 23:23 »
vad jag har förstått så måste man inte disikera dem. är det galet mycket sniglar så är det mördarsniglar  ;)

televinken

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 12 aug-07 kl 23:06 »
Någon som har hört talas om snigeleffekt?
Ett medel som man strör ut baserat på järn. Sniglarna äter det blir mätta drar sig tillbaks till sitt gömställe sen är själva poängen att de inte blir hungriga igen och alltså ligger kvar och svälter ihjäl...
Låter ju bra och det står på paketet att det är godkänt för ekologisk odling har jag för mig.
Kan man lita på det? Någon hake måste det ju finnas... man vill ju inte ha konstiga gifter i sin trädgård. :P

rosita51

• Skåne
« Svar #13 skrivet: 13 aug-07 kl 19:34 »
Om man är väldigt sugen på att ta reda på om det verkligen är spansk skogssnigel man har i sin trädgård erbjuder Göteborgs Naturhistoriska Museum gratis identifiering av snigel! På deras hemsida läser man om hur man går tillväga och där finns dessutom massa matnyttig information om denna vår hatade fiende!

www.gnm.se
klicka på snigelinfo

Jag har skickat in tre små sniglar som jag trodde var mördarsniglar, men fick reda på att det var 2 spanska skogssniglar och 1 enfärgad pantersnigel. Så tyvärr följer enfärgad pantersnigel med i samma hink som spansk skogssnigel! Jag låter däremot randiga/fläckiga pantersniglar få fortsätta med det de höll på med i min trädgård, eftersom de inte gör nån större skada och jag tycker inte om att utrota djur i onödan!

Det bästa sättet för mig är i varje fall att inte använda gifter, utan handplockning får det bli även hädanefter!
« Senast ändrad: 13 aug-07 kl 19:35 av rosita51 »
MVH Rosita zon 1

Astorsdotter

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 18 aug-07 kl 21:14 »
Vi fortsätter med vår, 2,8 öl.  Massor i hinken.  MEN, idag rev jag bort blasten på ett gammalt ogrävt jordgubbsland. En hel stad med mördarsniglar. Säkert  mer än 50 st.

Vårvind

• Lancashire Heeler, världens mesta hund
    • Skåne
    • Honey Veigas Kennel
SV: Snigelutrotning
« Svar #15 skrivet: 28 jun-08 kl 18:52 »
Jag kan absolut rekomendera ett gäng myskankor, jag har själv tre honor och en drake (och för närvarande ca 45 ällingar). Jag har inga som helst problem med några sniglar  ;)
Lev idag.......imorgon kan det vara försent

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
SV: Snigelutrotning
« Svar #16 skrivet: 29 jun-08 kl 12:10 »
´Har hört att de... förorenar mycket...?
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Dela detta:

* Inloggade just nu

132 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser