Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  vattenbruk  (läst 1743 gånger)

Johannes

• Gäst
vattenbruk
« skrivet: 13 aug-07 kl 10:15 »
Jag har funderat över slöseriet med vatten.
Finns det någon här som vet nåt om hur man återanvänder vatten från duschen?

Filip Skräplund

Re:vattenbruk
« Svar #1 skrivet: 13 aug-07 kl 10:29 »
Om man kör avloppsvattnet från dusch och tvättmaskin genom nåt slags grovfilter, så skulle man kunna använda det i wc.
Ännu sparsammare blir det om dusch- och tvättvattnet är uppsamlat regnvatten, men tillgången på sånt varierar som bekant.
Enklast är väl att vattna buskar och träd med duschvattnet, om man bor så till asså.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

vattuvarg

• Lager på lager på lager...
    • Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #2 skrivet: 13 aug-07 kl 12:32 »
Jag har funderat över slöseriet med vatten.

Jag bytte själv till snålspolande munstycken i bägge duscharna för en bunt år sedan. Provade flera olika men fastnade för Tigers snålspolande i vitt. Tänkte faktiskt tipsa dig om det men kan banne mig inte hitta det på Tigers hemsida. Så om något av munstyckena går sönder får jag hitta på något då.

Jag tror att earthship biotecture återanvänder gråvattnet i sina hus. Borde stå något om det på deras hemsida. Eller kanske inte nu när de blivit mer kommersiella. Hoppas kan man ju alltid.

Och så kanske du vill kika på handfatet för toastolslocket. Med en klurig mellanvägg kan man dessutom göra en riktigt kompakt toalett som ändå är privat.
Varje mänskligt samhälle ska bedömas efter hur väl det tar hand om de svaga.
vattuvargs.blogspot.se

Lars Pers Maria

• -
« Svar #3 skrivet: 20 sep-07 kl 21:57 »
I JAK:s senaste nummer av "Grus och Guld", deras medlemstidning, finns ett jätteintressant reportage om avlopp. Hittar förstås inte tidningen just nu så jag kan tipsa om websidor. Nå'n annan med bättre ordning i högarna?

Det är en man på Gotland som testat en metod att liksom filtrera gråvattnet genom odlingar på en vägg(?) och sedan leda vattnet genom dammar så att man kan använda det igen. Han avråder absolut från trekammarbrunn och infiltration. Försök få tag i tidningen och läs, även om det är "för sent" för ert bygge. Det är ganska intressanta vinklingar i alla fall!
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

170 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser