Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ankor- Vatten  (läst 9147 gånger)

Dollar

• Västerbotten
Ankor- Vatten
« skrivet: 17 okt-05 kl 17:46 »
Ni som har ankor hur löser ni det med vattenfrågan under  vintern?

Jag blev ju med ankor för en vecka sedan och har dom inne i ladugården. För tillfället har de en balja med vatten i och en automat för höns. Alltså nu då det blir vinter så hur har ni deras dricksvatten då? De kommer tyvärr inte kunna gå ut ngt denna vinter eftersom de "delar rum" med hönsen. Nästa år så tänkte jag bygga en egen liten bostad till dem med en rastgård till så de kan vara ute under vintern oxå.

Ja så hur gör ni med ankor ni har?? Jag tänkte plocka bort baljan och funderade på att köpa Hammenhögs automat som är avsedd för ankor... ngn som har erfarenhet av den? Bra eller dålig?

Tar tacksamt mot alla tips och råd...
25 Tackor av Texel/Dorset, 15 Lantras Getter,Löpankor, 50 tjurar, Jämthund,Border Collie,  Welsh Corgi Cardigan,Luzernstövare, hästar,kaniner, Katter och massa dammråttor...

AndersT

Re:Ankor- Vatten
« Svar #1 skrivet: 17 okt-05 kl 21:45 »
Jag har haft ankor, numera bara höns.. Varje morgon så fick dom en stor skål med ljummet vatten, så de skulle hinna att äta och dricka innan det frös, har de värme i huset så är det inga problem, sen så fick dom nytt vatten när jag kom hem efter jobbet. När det var snö ute så gick aldrig mina ankor ut.  Eftersom jag har ett oisolerat hönshus så blev det en hel del is på golvet, då ankor sölar en hel del med vatten, när dom äter. Hönsen verkade inte så glada för detta, och inte jag heller, så jag gav bort mina ankor till en granne som har ett stort ankhus med en damm som är isfri året runt..

Dollar

• Västerbotten
« Svar #2 skrivet: 17 okt-05 kl 23:30 »
Ok! Ja jag har inte mina ankor tillsammans med hönsen, de är i samma "rum" men på ena sidan är hönsen och på den andra sidan ankorna, så jag har en gång emellan.

Jo de slaskar ju på med vattnet så det blir ju rätt så blött, men den delen där ankorna är så är det stenväggar och stengolv, eller rättare sagt betong. Så att de blöter ner gör inget förutom att det kommer säkert att bli is där då det är smällkalla vintern. Hönshuset är ett gammalt stall, alltså den delen av ladugården som man hade som stall förr, och det är isolerat men på vissa ställen finns det små springor som kommer att släppa in en del av det kyliga. Men som sagt lite luft ska det ju finnas cirkulerande så det är helt ok. Första vintern jag har djur där så man får väl se vad man ska förbättra inför nästa vinter.......
25 Tackor av Texel/Dorset, 15 Lantras Getter,Löpankor, 50 tjurar, Jämthund,Border Collie,  Welsh Corgi Cardigan,Luzernstövare, hästar,kaniner, Katter och massa dammråttor...

Brethbacken

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 18 okt-05 kl 09:26 »
När jag hade mina Indiska Löpankor så släppte jag ut dom flera gånger om dagen för att dricka ute, jag blandade ihop maten med ljummet vatten på vintern jag gav dom aldrig mat inne för då vet vi ju hur det ser ut.
Mina ankor badade inte på vintern varför vet jag inte, har ju hört om andra som badar.
Men det fungerade iaf jätte bra med utfodringen och vattningen utomhus och ankhuset höll sig frächt länge.
Lycka till med ankorna, själv kommer jag att inte ha ankor denna vinter då jag är på G att flytta men på nästa ställe så blir det nog några igen.
Kylan klarar dom av bara dom har något varmt ställa att hoppa upp på, tex en pall med 2 st pallkragar och en massa halm.
Sätter in en "lånad" bild på en rådjursfärgad löpanka.
Nog är dom speciella.  :-)
« Senast ändrad: 18 okt-05 kl 09:27 av Susanne, Leksand »

Sara zon 7

• Västerbotten
    • Kåtaliden Gård
« Svar #4 skrivet: 18 okt-05 kl 11:35 »
Jag har myskankor som vissa vintrar gått med hönsen. Jag ställer en vanlig vattenautomat i en fyrkantig balja, jag tror den heter skodesinfektionskar och finns hos Nordpost.
Allt vattenspill hamnar i baljan och man kan tömma den varje dag, jättebra då det inte blir blött på golvet. Sen vill ju ankorna bada och tvätta sig även på vintern. När temperaturen tillåter fyller jag deras badbalja utomhus och de går ut för att bada.
De brukar inte vara ute särskilt länge, de hoppar i badet och tvättar sig och brukar gå in ganska direkt.
Ankgubbarna är inte lika ivriga i badet men jag brukar säga att de kommer inte in förrän de tvättat sig!
Badet är jätteviktigt för att hålla fjäderdräkten i trim.

Sara
Jag är intresserad av gamla lantraser och andra djur till husbehov. På gården finns Klövsjöfår, Gotlands- och Mellerudskaniner, Skånska Blommehöns, Skånegäss och Myskankor.

Dollar

• Västerbotten
« Svar #5 skrivet: 18 okt-05 kl 12:41 »
För det första så såg löpankorna jädrigt roliga ut. Står de upp så där hela tiden? De springer fort då antar jag, eftersom de heter löpankor ;)

Om jag ska erbjuda dem bad under vintern, då måste jag handgripligen slänga ut dem ur hönshuset för jag vill ju inte ha dörren öppen så att det blir iskallt där inne juh. Sen när de badat så får jag väl släppa in dem igen.
Tack så mkt för era svar. Baljan jag har nu är rund och rymmer ca 15 liter vatten. De badar inte i den nu utan de grejar med näbben och sedan putsar de fjäderdräkten så resultatet ser ändå ut som om de har kommit ut ur en dusch.... Räcker det att ha så eller måste de få simma??

Btw nu då jag ändå är igång så ska jag bara fråga, vad finns det för allfoder till ankor? Namn? Kan jag ge dem hönsens allfoder eller är det för mjöligt? Läste ngnstans att mjöligt foder kan täppa till näsan på dem??? Finns det någon bra bok om ankor man kan köpa??? Eller någon bra sida på nätet?

Anna Ho

• Östergötland
« Svar #6 skrivet: 18 okt-05 kl 13:27 »
När jag  hade ankor gav vi foder och vatten utomhus året runt för att "tvinga" ankorna att gå ut och slabba.
Halmade upp utanför dörren så de kunde ligga varmt.

Jag gav mina krossad spannmål uppblött med lite vatten och sen stor vattenbalja bredvid.
Visst kan du ge hönsens allfodet men jag tror ankorna blir glada om du fuktar det lite.

På vintern behöver de inte så stort så de kan simma men inför parningssäsongen bör du kanske fixa  större, ankor behöver vara i vatten för att kunna para sej bra. De har svårt att hålla balansen på varann uppe på land.
"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

Dollar

• Västerbotten
« Svar #7 skrivet: 18 okt-05 kl 15:39 »
jag ger dem nu kornkross och hel havre samt matrester. Ska jag även blöta upp detta, förutom matresterna? Trodde att de åt det torrt för att sedan skölja ner med vatten. Så du menar att man skulle liksom göra en gröt av det hela?

Till sommaren tänkte vi göra en damm till ankorna då jag vet att de behöver vatten för att kunna para sig i. För det är ju klart, man vill ju även ha ällingar ;)

Anna Ho

• Östergötland
« Svar #8 skrivet: 18 okt-05 kl 19:10 »
Verkar det funka bra som du gör nu så fortsätt.  ;) ;D

Anna
"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

Susanne

« Svar #9 skrivet: 21 okt-05 kl 21:50 »
Ni som har ankor hur löser ni det med vattenfrågan under  vintern?

I min ände av landet är det inte aktuellt med utevistelse under den kallaste vinterperioden, så här serveras mat och vatten inomhus. Ankor vill blöta allt de äter i vatten, vilket jag anser att man också ska låta dem göra eftersom det hör till deras naturligt beteende. En vild gräsand silar t.ex. insekter och frön i vatten, och ankorna gör likadant om de får möjlighet. Om du öppnar näbben på en anka så kan du se lamellsystemet som sköter silandet!

Vattenskålen hos mig är rejält tilltagen så de kan blöta ner sig lite för att bättre kunna hålla ordning på fjäderdräkten. Visst blir det en del skvättande och grisande så man får hålla efter dem varje dag. En del av vattnet fångas upp av det kar som vattenskålen är placerad i, men helt torrt får man räkna med att det är svårt att hålla.

Man bör även ordna ett ordentligt bad åt dem en gång i veckan, så de kan plaska och ta några simtag, och även gå igenom sin fjäderskrud ordentligt. För dem som håller ankorna i ett stall så löses bad enkelt genom att fylla någon balja i stallgången, medan andra håller ankorna som mig och inte har möjlighet att ordna bad inomhus. Jag passar på att kånka med vattenhinkar för att fylla en plastbåt så fort som temperaturen tillåter det, och det blir faktiskt nångång mellan varven även under de kallaste månaderna när det normalt är -30 grader och kallare. Som sagt, det gäller att passa på "i luckorna" när det blir "värmebölja". Jag laddar då också ordentligt med halm runt baljan och lite vid sidan om där de kan stå och putsa sig efter badet.

Ankor hör verkligen  hemma i vatten och det är i detta element som de mår som allra bäst!  ;D

iceman

• ät av livet innan livet äter dig
    • Dalarna
    • hoberget
« Svar #10 skrivet: 02 nov-05 kl 21:02 »
Jag har en  en stor balja till mina 3 st gula ankor... :) dom verkar tycka den är helt ok...
Lever  med kära maken på älskade Hoberg i Sunnansjö Ludvika Dalarna miljö och vänster aktivist) ... Bevarar fjällnära kor,  Jämtgetter,Gotlandskaniner, Hedemorahöns, till eftervärlden samt självhushåll...(genbank på  samtliga raser)

iceman

• ät av livet innan livet äter dig
    • Dalarna
    • hoberget
« Svar #11 skrivet: 20 dec-05 kl 02:33 »
dessutom så badar dom varje dag kånkar med minatunga vattendunkar ::) för att anders, ank-ristin och ank-sofi ska få bada och tvätta sig varje dag utomhus i sitt hägn... även till maten har jag ljumet vatten

love och lev väl...
Lever  med kära maken på älskade Hoberg i Sunnansjö Ludvika Dalarna miljö och vänster aktivist) ... Bevarar fjällnära kor,  Jämtgetter,Gotlandskaniner, Hedemorahöns, till eftervärlden samt självhushåll...(genbank på  samtliga raser)

Dela detta:

* Inloggade just nu

186 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser