Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kyckling som böjer in huvudet mot magen / snurrsjuka ??  (läst 8652 gånger)

iceman

• ät av livet innan livet äter dig
    • Dalarna
    • hoberget
Jag är förtvivlad.. hjälp mig.. min ungtupp kaspian.. :o :'(
har blivit lite konstig.. :'( (har varit borta i 2 dar vår kompis skulle sköta djuren) i dag på hemresan fick vi veta att kaspian tuppen (hedemora)  satt under värpredet och sakade på huvet vi bad henne ta bort  honom från dom andra hönsen tills  vi kom hem...
När vi kom hem så möts vi av en tupp som står med huvet nerböjt mot kroppen frammåtlutad så han tappar balansen och faller frammåt på rygg.....(verkar som han håller på att noppa sig lr så ) Aptiten är det inga fel på..... vi har tagit hem honom och lagt honom i en låda i badrummet... (vilket kanske är fel men vad gör man inte för sina skyddslingar...)
Han är tilltuffsad i fjäderdräkten
 Kan det vara annan ohyra än löss i fjäderdräkten ??? han är nere på magen och naggar fjädrarna..  vi ser inget...
 Hörde av en som sa att när två tuppar slagits så kan den ena bli sån med stjärtfjädrarna i vädret och huvet ner i marken..  skall en sådan tupp skall man ta bort genast ??? .. jag vet inte

snälla hjälp oss någon...

för sanbbare hjälp ring oss  070 47709 36... lr hem 0222 13101...

love och lev väl...

tommy och kent i riddarhyttan...
Lever  med kära maken på älskade Hoberg i Sunnansjö Ludvika Dalarna miljö och vänster aktivist) ... Bevarar fjällnära kor,  Jämtgetter,Gotlandskaniner, Hedemorahöns, till eftervärlden samt självhushåll...(genbank på  samtliga raser)

Kicki

• Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
SV: Kyckling som böjer in huvudet mot magen / snurrsjuka ??
« Svar #1 skrivet: 05 dec-05 kl 08:36 »
Tyvärr låter det som sk. "Snurrsjuka". Jag ringer er coh berättar mer.
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   

Har kursverksamhet!

iceman

• Dalarna
    • hoberget
« Svar #2 skrivet: 05 dec-05 kl 21:57 »
Tack Kicki för all hjälp och kunskap du förmedlar.. ;D
 Han backade och ramlade precis siom du beskrev det för Kent...

Kaspian (tuppen) är huvudlös och är på väg till SVA...

Manne !!!
vår tupp fick snurrsjukan.. visste inte ens att den fanns.. men som sagt han är ett minne blott må han vila i frid...

Lever  med kära maken på älskade Hoberg i Sunnansjö Ludvika Dalarna miljö och vänster aktivist) ... Bevarar fjällnära kor,  Jämtgetter,Gotlandskaniner, Hedemorahöns, till eftervärlden samt självhushåll...(genbank på  samtliga raser)

Alba

• Södermanland
« Svar #3 skrivet: 08 dec-05 kl 22:43 »
Kaspian (tuppen) är huvudlös och är på väg till SVA...

Tommy och Kent, ni kan väl berätta vad SVA hittade när ni får svar!

/ Alba
Trädgårdsmästare, viltrehabiliterare, mångsysslare som bor med sambo, finaste dottern och två sällskapskaniner i ett litet torp vid vägs ände

iceman

• Dalarna
    • hoberget
« Svar #4 skrivet: 09 dec-05 kl 16:05 »
Alba...
Japp det ska vi göra...

Körsbär

• Pärlsömnad och djur är min hobby!
    • Höns på nätet
« Svar #5 skrivet: 19 mar-09 kl 21:30 »
jag har en kyckling som är lite drygt en vecka gammal som är sjuk :'( Krävan är förstorad men inte hård, det känns som om den vore vattenfylld. Den böjer hela tiden in huvudet mot krävan/magen och gnider, pickar och har sig; den är som besatt :-\ När den ligger och vilar böjer den in huvudet mot magen, nästan in mellan benen.
Har flyttat den till en annan bur och gett den enbart vatten, men den vill inte äta eller dricka. När den gnider och pickar på magen så går den baklänges och snubblar och har sig, men den har balans (när den inte håller på) fast det verkar som om den inte kan räta upp halsen ordentligt?

Någon som vet vad det kan vara? Nu får den vila över natten och så får jag se hur den mår imorgon, är den inte bättre får jag nog ta bort den :'(

De andra kycklingarna är krya än iallafall. De har ätit mosad äggula, undulatfrön och krossad hönsmat.

gernsö

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 20 mar-09 kl 07:38 »
JAg kände igen beskrivningen och började leta i min bra hönsbok efter förklaring och hittade bilden jag tänkte på. Det är E-vitamin brist. Jag ska läsa vidare sedan för jag har inte tid att läsa igenom hela nu. Men om du har någon bok eller leta på nätet på E-vitaminbrist på höns.
Kör hårt, livet är så jävla kort.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.
Har ko, häst, hund,får, katt och sambo...

Körsbär

• Höns på nätet
« Svar #7 skrivet: 20 mar-09 kl 08:04 »
Tack så mycket för svaret, ska omedelbart börja leta!

gernsö

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 20 mar-09 kl 08:56 »
Hoppas att du hittar bra svar. Är lite rädd för att det inte går att rädda den lilla. Hade ett par förra året som jag köpt in som ägg och kläckt ut själv och de var sådana och det blev bara värre och värre så de fick somna.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.

Körsbär

• Höns på nätet
« Svar #9 skrivet: 20 mar-09 kl 09:11 »
Beskrivningen stämmer precis på hur denna lilla beter sig. Jag ska ge mig iväg och köpa e-vitaminer nu, även om jag, liksom du, inte tror att den går att rädda. Jag ska iallafall göra ett försök och så ska jag ge de andra kycklingarna lite e-vitamin i förebyggande syfte. För det kan väl inte vara farligt?

sallyomolly

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 20 mar-09 kl 10:31 »
Jag har också försökt och andra innan, ingen jag hört har lyckats när det gått så långt. Jag skulle nog tagit bort den, gett de andra e vitamin.
Det måste inte heller vara e vitamin-brist. Det kan också vara symtom på marek, det var det hos mig. Ring till sva och fråga om du får skicka den.

gernsö

• Skåne
« Svar #11 skrivet: 20 mar-09 kl 14:06 »
Håller med, det kan vara Marek oxå, men jag tror på vitaminbrist.
Är det dina egna ägg du kläcker, iså fall ge dina vuxna vitaminer så kanske du slipper detta igen.
De jag hade var ägg som jag köpt från en uppfödare så det var inte mycket jag kunde göra.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #12 skrivet: 20 mar-09 kl 14:30 »
Läs om snurrsjuka.
Drabbade hedemora längre tillbaka.
Hedemorahöns

sallyomolly

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 20 mar-09 kl 15:07 »
Ofta var det marek också förr.

Jag har testat denna teori och jag kan bara säga att jag givit mina multivitaminer med höga halter av e vitamin och ändå råkat ut för det.
Så vill man vara säker så skickar man.

Körsbär

• Höns på nätet
« Svar #14 skrivet: 20 mar-09 kl 16:51 »
Jag har gett den e-vitamin och den har blivit mycket bättre :D Den sitter inte längre med huvudet mellan benen utan står upp och går, äter och dricker. Doch har den fortfarande nacken lite böjd, men den är pigg i största allmänhet så jag låter den få leva en stund till och se hur det utvecklar sig. Alla de andra kycklingarna har fått e-vitamintillskott, ingen som är dålig.

Om det nu är marek; kan den då vara så dålig som den var och sedan friskna till? Jag har läst om marek men kan inte hitta den iformationen någonstans. Om den dör eller jag måste ta bort den, så skickar jag till sva. Vill inte få in marek på de höns som jag redan har.. Detta är inköpta ägg.

Tindranu

• Småland
« Svar #15 skrivet: 21 mar-09 kl 19:03 »
Vi fick en tupp förra året som betedde sig som snurrsjuka enligt böckerna.
Jag köpte e-vitaminkapslar på apoteket, bad o få en spruta till vatten för sond
och sen gjorde jag hål i kapseln, sög in e-vitaminet och gav honom direkt i munnen.
Det syntes skillnad efter första "sprutan"!!
Idag är det en frisk och stor tupp, vi gav honom e-vitamin en vecka ungefär.
Efter det får de alltid multivitaminer i vattnet, och vi har inte haft problemet sen dess!
Lever ett lyckligt liv med min man på landet, med 1 katter, tre hundar, samt ett (oräkneligt!) gäng dvärgkockin i diverse roliga färger...

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #16 skrivet: 22 mar-09 kl 11:21 »
Det kan också vara symtom på marek, det var det hos mig.

Det tror jag faktiskt inte det är, för kycklingen är bara en vecka gammal. Enl den jag pratade med på sva ang marek så kan mareksymptom visa sig tidigast vid 4 veckors ålder, ts kyckling är 1 vecka...
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

Lycka

• Ångermanland
« Svar #17 skrivet: 04 apr-09 kl 19:11 »
Den som är intresserad kan gå in på
hos.sandnet.se/stackmurs/
Familjen Lönns hemsida och läsa om snurrsjuka.
Hedemorahöns

Tindranu

• Småland
« Svar #18 skrivet: 08 apr-09 kl 07:45 »
Vid snurrsjuka har jag läst att man ska ge E-VITAMIN
Vi gjorde så, köpte e-vitaminkapslar på apoteket och jag sög ur det
i liten sondspruta och gav de första tre dagarna morgon och kväll sedan bara en om dagen
i en vecka ungefär.
Redan efter första sprutan var tuppen märkbart bättre!

Idag är han en stor fin lite lagom småknäpp tupp som sprätter runt och
flirtar med alla hönor han kan hitta...!  :D
Lever ett lyckligt liv med min man på landet, med 1 katter, tre hundar, samt ett (oräkneligt!) gäng dvärgkockin i diverse roliga färger...

Melsäter

• Naturens kraft är en gåva
    • Södermanland
« Svar #19 skrivet: 08 apr-09 kl 09:04 »
Min CP-kyckling sade veterinären att det inte kunde vara Marek då den uppförde sig konstigt sedan kläckning men när den obducerades hade den ändå Marek liknande förändringar...

Och när jag talade med SVA sade killen att Marek virus (är det väl?) finns i de flesta hobbyflockar men hönsen är motståndskraftiga. Det är kycklingarna som är känsliga... och fåglarna som har nedsatt immunförsvar av andra skäl.
Nystart i livet med katter och höns - Sörmlandsnaturen omfamnar

Dela detta:

* Inloggade just nu

163 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser