Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Torghandel med plantor och grönsaker ??  (läst 6941 gånger)

Vitis

• Skåne
Torghandel med plantor och grönsaker ??
« skrivet: 15 feb-06 kl 22:12 »
Knoppar av från denna tråd : http://www.alternativ.nu/yabb/index.php?board=7;action=display;threadid=7409

lyckans, läste ditt inlägg i den andra tråden och startar nu en ny eftersom jag blev skrivsugen.

Jag är en total plantnörd ... älskar allt som växer och som man sen kan äta. En del blommor kan också vara trevliga.

Att kunna, iaf. delvis, försörja mig på det som jag kan odla i min egen trädgård är en dröm som jag strävar mot.

Håller på att bygga ett ovanligt växthus och hoppas att det snart skall vara inflyttningsbart, i slutet på mars iallafall, med lite extravärme. Vi får snart inte plats här inne, plantorna och jag.

Det som ska ingå i mitt sortiment är främst tomatplantor, paprika, chili, basilika, lite perenna kryddor och evt. lite snittblommor som vi talade om i den andra tråden. Jag är ett chili-head så det står redan 200 små chilibebisar under lysrör och natriumlampor och gottar sig och massa sådder är på gång att titta upp. Om två veckor ska jag börja så tomaterna ... har 3000 krukor på vinden som väntar på att fyllas. Man får inte heller glömma physalisen (Gyllenbär/Physalis pruinosa). Fantastiskt vackra växter och frukter så goda att man vill gråta.

Funderar också på gurka/melon/pumpa osv men dom plantorna växer så snabbt och blir ohanterliga innan man hinner sälja dem är jag rädd. Dom tar mycket plats också och plats är den begränsande resursen i mitt lilla växthus.

Basilika är lätt- och snabbodlad om man har bra belysning.
Köpte massa lysrörsarmaturer på byggåtervinningen för en spottstyver, fler behövs snart.

Snittblommor har jag ingen erfarenhet av men jag har märkt att jag har gröna fingrar (= bruna av jord för det mesta) så jag har gott hopp om att de ska växa också. Solrosor, dahlior och liljor tror jag på hittills! Mer kommer efterhand som jag läser på ...

Olika saker för olika säsong såklart, plantor på vår/försommar, blommor och grönsaker under sommaren.

Även förädling i liten skala, vet inte vad som håller sig inom lagens ram men torkade kryddor, soltorkade tomater och chilipulver m.m. borde man få sälja utan att ha "livsmedelsgodkänt kök" osv.

Jag bor mittemellan två större städer, 25km åt var håll, så jag hoppas få plats på marknaderna där, fredag-lördag har jag tänkt stå.

Jag ropar ut till alla alternativare :

Vad har ni för erfarenheter av att sälja plantor ?
Vad säljer bäst ?
Hur prissätter ni ?
Var säljer ni ?

Jag är inte rädd för att dela med mig av mina "affärsideer", och ideer är det ingen brist på, tvärtom, jag tror att ju fler vi är destor större draghjälp ger vi varandra gentemot de stora, anonyma, leverantörerna och plantvaruhusen.

lyckans : hjälp till att babbla i min tråd.

Bo ! Du är ju "grönsaksman", alla tips är välkommna.
« Senast ändrad: 16 feb-06 kl 11:37 av Vitis »

lyckans

• Gäst
Re:Torghandel med plantor ??
« Svar #1 skrivet: 16 feb-06 kl 08:37 »
jag är ganska ung men har sedan års ålder om inte änu yngre äslak så blommor och sådan har latid hjälpt min morfar så när köpptem it par hus blivt del bolmmor men min först kille fick vara stökig som lätt blir med jordblommor i bland då nu vi inte haft så tid till deta men tänkt när vi flytar blir perfekt så vi har uttom hus 5 ha visligen vis del går till djuren

då mit stor intrese sälja okså komer ha en lite butik hema okså. plus jag komer fara till torget sälja plantor och det vi skördat ska ta reda på vad osm gäller då.

det som vi hitils planterat i år är toamter men komer planter paprika

men nåt som går här är spagaeti pumpa men sate dom för sent så han itne bli klar uttom hus i fjol men vågar inte prova i år men hade velat ska se vad kan nåt annat år.

sedan lite örter okså hema sedna i fjol som inte sat

men jag riktig intreserad sälja plantor i år får se hure går ska förska alt går få det som jag tänkt

komer om går vgäa bland annt ha
stokrosor både dubel och svarta till salu.

sedan ska föresten okså plantera vita smultorn komer okså säta vita moröter plus annt okså.

Vitis

• Skåne
Re:Torghandel med plantor och grönsaker ??
« Svar #2 skrivet: 16 feb-06 kl 23:58 »
5 ha hade varit fint men lite onödigt kanske som jag inte har några djur ... drömma kan man alltid.

Har bara 1000 m2 men mycket ska få plats och grannen har mark som jag hoppas kunna låna om det blir för trångt.

Spagettipumpa har jag frön till men det ska jag bara odla för eget bruk, kanske sälja om det växer bra, har inte ens smakat men dom är vackra (som alla punpor) och ska visst vara goda om dom får mogna ordentligt. Jag bor lite längre söderut så jag hoppas det funkar här.

Jag har inte "växt upp" med plantor som du utan blivit frälst efter för många år på kontor.

Idag har jag planterat om 40 nya små chilibebisar ... en lagom blandning av hönsskit/koskit/jord brukar dom trivas i. Luktar lite hönsgård härinne nu men det får man väl leva med.

lyckans

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 17 feb-06 kl 00:10 »
som det vi bor har vi 1200 kvm när flytat så koemr vi ha 5 men då komer vi okså ha en häst osm ska gå där okså. men jag hopaps även om vi bli kvar här vi ska kuan försörja oss på blommor och grönsaker so vi kan ha lite skälvhus hål sälja det som blir över komer i sommar ha ca 35 toamt palntor med tomater på ska förska ha mer om det går vägen ska bli mycket spänande blir kvar ska landets byggas om till 6 st drivbänkar för enklare kuna så uttan o gräs.

men till torg hande hoppas kuna fara sälja en del mina plantor i vår . för tror inte alt komer anväds skälv har förut skänkt bort men käner lite på min hobby borde man kuan få för. komer sälja okså tomater i sommar komer bli roligt faktis första gången jag är in i den bannan lite är en kompis till migs ide jag ska förska sälja lite okså ha roligt av min hobby där av jag kom man kan fara på torg sälja.

Vitis

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 17 feb-06 kl 01:56 »
Samma här ... en hobby som jag hoppas kunna utveckla och göra nåt mer av. Har inte heller stått på torget förr men har två städer nära med bra torg .... ska ringa komunerna imorrn och kolla vad som gäller om man vill stå där ... fina plantor säljer alltid och ekologiska grönsaker borde också kunna sälja bra.

Ska också bygga upphöjda odlingsbäddar och drivbänkar ... vi tänker nog ganska lika ändå.

Har ingen erfarenhet av blommor ... har hittat en del som jag gillar och hoppas ska kunna växa om dom inte blåser bort här på skåneslätten.

Men du, tomater kan man väl aldrig få för mycket av ... dom är lätta att göra sås av och konservera så har man världens godaste tomatsås på glasburkar hela året tills nästa sommar.

lyckans

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 17 feb-06 kl 08:59 »
du få höra av dig vad fåt för svar vad som gäler för regler att stå på torget sälja. . men märker jag nog måste bygga mina palnterings bodr snart se om hitar virket och kuna bygga i hopp dom tror man kan gjöra dom i två höjder då sedan tomaterna längst upp mindre blommor nere till dom komer än då få in mycket ljus då dom komer stå i fönster som är 3-4 meter långt plus ska utt leta perfekta lampor motera ovan för okså.

såde i går en  paprika sort som heter appel hitade bara 5 föer av dom så ska bli mycket intresant hopaps dom tar sig håler tumarna nu väldigt den tar sig.

Vitis

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 17 feb-06 kl 11:48 »
Olika kommuner har olika regler och prislistor men du kan ju kolla in på din kommuns hemsida och söka på "torghandel" så hittar du säkert vad som gäller där du tänker stå och vem du kan ringa och kolla med.

Det här skriver dom på Lunds hemsida :
Citera
Torghandeln börjar klockan 6.30 och slutar klockan 14.00 på Mårtenstorget samt klockan 17.00 på övriga torg.Tillfälliga torgplatser anvisas i den ordning försäljarna anländer. På lördagar förekommer lottdragning klockan 6.45 för Mårtenstorget. På Mårtenstorget erbjuds även försäljarna årskontrakt

Har mailat dem och hoppas få svar på vad det kostar, både för en fast plats och för en "dagsplats".

Den adra stan jag tänker på, Helsingborg, verkar ha ungefär samma regler men inte heller där finns några priser utsatta på hemsidan. Jag har mailat dem också.

Återkommer med mer info nästa vecka när jag fått svar.
« Senast ändrad: 17 feb-06 kl 11:49 av Vitis »

lyckans

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 17 feb-06 kl 12:39 »
jag var nu utt på komunshemsida där fick fram både vad det kostar per dag och för en månad med försäljning 6 dagar i veckan .
fans både pris med och uttan el var förvånad på priserna.

Vitis

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 17 feb-06 kl 12:45 »
Ok, vad bra. Jag fick också svar nu.

Citera
Hej,

Om du önskar en fast torgplats skriver vi ett årskontrakt och årskostnaden för torgplatsen som är 4x4 m kostar 7.240 kronor/år, återkom till mej om du är intresserad av årskontrakt.

Månadsplatser och dagsplatser hyrs ut av vår torgvakt, ring torgvakten för överenskommelse om plats på telefon 0708-23 24 53.

Om du önskar månadsplats kostar det 770 kronor/månad.

Dagsplatserna varierar i kostnad beroende på storlek
4x4 m kostar 60 kronor om vardagar och 90 kronor om lördagar
2,5x1 m kostar 45 kronor om vardagar och 60 kronor om lördagar.

Priserna variera ju mellan olika kommuner men det här gäller iaf. i Lund om nån undrar.

lyckans

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 17 feb-06 kl 12:48 »
vilsigen vare biligare hos er än hos oss men jag tycker itne var falig för det tänkt i vår prova stå på torget säöka se hure går då.  ska kontakta dom då.

Vitis

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 18 apr-06 kl 18:53 »
Nu har jag haft min torgpremiär. I ottan i lördags morse, Påskafton, tog jag och min trogna assistent Yrian och lassade bilen full av plantor, skyltar, bord, krukor, jord, bambupinnar, marmeladburkar och en rejäl fikakorg och styrde kosan genom morgondiset till Mårtenstorget i Lund.

Jag ska väl inte säga att det blev nån stor försäljningssuccse, 15:e april är ändå i modigaste laget för att sätta igång med tomatodlingen men det var ett bra tillfälle att visa upp sig och knyta kontakter med framtida kunder. Intresset var väldigt stort och där var en strid stöm av kunder och blivande kunder som ville diskutera tomatplantor, chilipeppar och paprika och pilla, titta, känna och lukta på alla olika sorter.

Vi fick plats med 21 sorters tomater och 15-20 olika sorters chili och paprika i bilen och lite andra saker. Vi fick se många höjda ögonbryn under dagen då jag förevisade sortimentet av välväxta plantor och säkert 20-30 personer lovade att återkomma om ett par veckor när det blivit lite varmare.

Försäljningen slutade på knappt 700:-, 120 går till torgavgiften och lite till bensin, men den stora vinsten låg nog i att visa upp sig och sitt sortiment och nu hoppas vi bara på att alla ska snacka vitt och brett med sina grannar, vänner och bekanta och storma mitt lilla torgstånd under de kommande veckorna.

Otroligt bra respons trots att vi stod där mitt i påskhelgen när kommersen var låg (folk satt väl hemma bakfulla och käkade ägg ... typ)  och nu känns allt SKITBRA och jag har fått en generalrepitition innan det drar igång på allvar.

Solen sken nästan hela dan ... det var underbart men de flesta av mina 200 tomatplantor fick rejäla brännskador :( ... tur att jag har fler !!! :)

Tack för hjälpen Yrian !!!  :-*

yrian

• Skåne
    • Hannasgården
« Svar #11 skrivet: 18 apr-06 kl 21:57 »
Varsågod raring, ingen orsak...  8)

Jag tycker det gick alldeles utmärkt bra med försäljningen efter de förutsättningar vi hade och jätteroligt var det att stå på torget och vara "torggumma". Vädrets makter var på vår sida och påskrisens vippor dansade ystert i vinden.... ack ja, vilken idyll... Och fortsätter i samma stil gör det alldeles säkert...  :P
Höns, stickning och pelargoner

kobbe

• Småland
    • Ekoplantan
« Svar #12 skrivet: 19 apr-06 kl 10:06 »
Vitis, jag tänker på alla dom här som var intresserade av dina plantor men inte köpte något. Hur "fångar du in" dom?

Kan du tänka dej att man skriver upp sej på en intresselista och sen får ett nyhetsbrev via e-post om datum för nästa torghandel och vilka erbjudanden som finns? (Gratis marknadsföring för dej)

Kanske kan man dessutom få lite råd om hur man tar hand om sina plantor via nyhetsbrevet när man väl handlat?

Jag tror mycket på att skapa relationer, hålla kontakten och ge det där lilla extra för att synas i mängden.

Har själv haft liknande planer på att sälja plantor men fick lugna mej lite när jag slet av ett korsband i knäet. Under rehabiliteringen växte landen igen och nu får jag börja om från början... :( Nåja, skam den som ger sej! Jag får lära mej av dina och era andras erfarenheter så länge  :)

Omvänd från rik, anställd, stressad & frustrerad storstadsbo till fattig, lugn & glad egen företagare, tillika självhushållare i glesbygd med fru, katter, odlingar, får, mjölkgetter, kaniner, bin och höns.
Bloggar sen flera år om självhushållning på www.ekoplantan.se

Vitis

• Skåne
« Svar #13 skrivet: 19 apr-06 kl 12:13 »
kobbe : jag har inte nån speciell plan för att "fånga in dem" utan jag visar upp mig och mitt och så får de komma tillbaks när det passar dem och när våren kommit lite längre. Har funderat på nyhetsbrev, har reggat en hemsideadress också och har massa andra ideer men tiden räcker liksom bara till det nödvändigaste. Första året för mig så jag samlar erfarenheter och kan utveckla det till nästa år. Har funderat på många olika kanaler för att marknadsföra mig men som sagt, tiden räcker inte och jag hoppas att tillräckligt mycket folk spontant ska hitta till mig ändå.

Att låta folk skriva upp sin mailadress på en lista är iofs. inget större jobb men det är mycket som inte hinns med just nu så vi får se vad det blir av det.

Håller med dig om att den personliga kontakten är mycket viktig och hela min ide är ju att kunna göra det mer personligt och ha ett bredare sortiment (inom min lilla specialnisch) jmf. med de stora plantskolorna och plantvaruhusen.

På lördagar finns jag på Mårtenstorget i Lund om nån är nyfiken, fr.om. nästa vecka blir det Malmö/Möllevångstorget fredagar också.

Vitis

• Skåne
« Svar #14 skrivet: 21 apr-06 kl 23:42 »
Nu har jag lagt upp några bilder på spektaklet från förra lördan.

Torggubben själv

Lite plantor m.m.

Richard

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 22 apr-06 kl 07:20 »

Jag ropar ut till alla alternativare :

Vad har ni för erfarenheter av att sälja plantor ?
Vad säljer bäst ?
Hur prissätter ni ?
Var säljer ni ?

Plantor är svar att sälja ,som alla "levande" produkter måste man sälja dem i rätt tid annars kasta eller sälja under kostnadspris.
En alternativ är välja plantor som man kan använda till egen bruk eller sälja slutprodukt.
Här i område säljar dekorations växter,stark doftande och lätt odlade växter,mest till turister,prisor är beroende av popularitet och sort.
Jag säljar i två butiker och på internet,butiker har hogre kostnader,men är lättare.
På internet har man en stor kundkrets utan att göra for mycket men man köper ofta en växt eller en stickling,och det är mycket job,men iaf är personlig kontakt viktigast.

kakel

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 22 apr-06 kl 11:29 »
Hej i solen !!

Gott initiativ Vitis - jättebra gjort av dej  ..& Yrian -  Snyggt ser det ut ock. För ett estetiskt öga..  Bådar finfint inför framtiden. Själv stod jag några gånger på Kungstorget i Göteborg i början av åttiotalet. Var i din ålder. Sålde fat och krukor från mitt krukmakeri. Gick bra - men jag var alltför generad av nå´n obegriplig anledning. Sålde för ca 400 kr per torgdag. Och kostnaden var ungefär femtio kronor.

Skall hålla tummarna.. (åtminstone mentalt)

Lovar ett kakel

Vitis

• Skåne
« Svar #17 skrivet: 22 apr-06 kl 16:05 »
Tack för tipsen Richard.

Tack kakel, för tumhållning !

Har just kommit hem från min andra torgdag och det känns bra. Har sålt för det dubbla nästan och nästa helg är det valborg + folk har fått löning, jag ska stå i malmö på fredagen och i Lund på lördagen, hoppas det tar fart ordentligt då så jag bli av med lite plantor.

Tomatplantorna är ju verkligen färskvara och det jag inte kan odla vidare själv får jag ju slänga om nån vecka när dom blir för stora. Just nu verkar dock ruljangsen komma igång och om jag säljer mer än 1/3 av alla plantor jag dragit upp så håller kalkylen. Säljer jag hälften till fullpris så är det riktigt bra.

Richard

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 22 apr-06 kl 18:11 »
Hur är det med storleken?
Till exempel,jag vill ha en visst sort på en altan,dem kan inte blir för högt ,kan jag toppa en tomatplanta och låt den växa som en buska?
Finns där sorter som inte blir så högt?
Vilken sorter kan jag toppa,vilken sorter blir inte hög,har du dem sorter?
Vad koster dem.
Vi är här beroende av turister och dem kommer inte före midsommar,så säsongen här är en liten längre.
Chilliplantor är ingen problem att sälja .

Hur är det moms för grönsaksplantor?

Vitis

• Skåne
« Svar #19 skrivet: 22 apr-06 kl 22:03 »
Det finns två typer av tomatplantor, busktomater som växer buskigt och "högväxande" där man plockar bort alla skott och bara låter en lång stam gå upp.

Den minsta busktomaten jag har blir ca 15-20cm hög som fullvuxen. En högväxande sort anpassad för en lång säsong i varmväxthus kan bli 12m under optimala förhållanden (då rullar man ihop stammen som en lian efterhand som den växer). Normalt i kallväxthus blir de högväxande ca 2-3 m innan hösten kommer.

När jag säljer plantorna är dom normalt mellan 15 och 30 cm höga, större än så är svårt att hantera speciellt då jag inte har nån skåpbil/släpvagn.

Av busktomater har jag bla.

Auriga, orange tomat, 60-80cm hög

Gnom F1, små röda tomater, ca 50cm hög

Micro Tom, 15-20cm, små röda tomater, odlas mest som prydnadsväxt.

Oregon Spring, ca 40-50cm, små röda tomater

Tiny Tim, 30-40cm, små röda tomater

Tumbling Tom Yellow, små gula, lämplig för ampel, den hänger ner

Tumbling Tom Red, små röda, lämplig för ampel, den hänger ner

Jag har plantor i olika ålder, har sått dem i olika omgångar under slutet av februari och hela april.

När jag står på torget tar jag mellan 30-45:- men då har dom inte ens börjar blomma än. Krukorna dom står i är då 9x9cm (fyrkantiga).

Mina chiliplantor kostar mellan 35-55:- beroende på sort.

För större plantor med frukt på kan man ta betydligt mycket mer men dom är också mycket svårare att transportera och det är skönt att sälja av småplantor innan dom börjar få spinn och annat elände. Vet inte exakt hur många sorters chili jag har, alla har inte tagit sig riktigt bra men nånstans kring 25st olika och ca 10 sorters paprika. Jag har 17 sorters busktomater i sortimentet.

Jag har detta som hobbyverksamhet så jag behöver inte redovisa moms, vet inte vad det är för moms på plantor. 25% som allt annat skulle jag tro.

Jag kommer säkert att ha ett överskott av ganska stora plantor med frukt på i början på juni och om du är intresserad att köpa lite då så kan vi säkert komma överens om ett bra "paketpris". Jag kan sammanställa en lista på alla sorter när jag vet vad som finns kvar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

170 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser