Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rabarberskörd  (läst 5495 gånger)

djingis

• Skåne
Rabarberskörd
« skrivet: 03 maj-06 kl 10:24 »
Idag så ska jag ut och skörda rabarber som ska få bli årets första rabarberpaj. :)
NÖ Skåne. Har 3 islandshästar, en shettis, Leonberger, Shitzu, 6 katter samt höns av rasen Brahma Gul Colombia

git

• På våran gård är det
Re:Rabarberskörd
« Svar #1 skrivet: 03 maj-06 kl 12:14 »
Lyckliga du här har dom presis tittat upp ur jorden, blir himla sugen, men gräslöken kommer tidigt:) gott till mackan
Sjuhäradsbygden
våra djur är svenka lantraser, Blandhöns,Gammalsvensk dvärghöna, Bondkatter, Drever,Västgötaspets, Rödkullor. Häst,barnkanin och akvariefiskarna  Finns också förutom oss gårdsfolk

Vitis

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 03 maj-06 kl 12:25 »
Idag så ska jag ut och skörda rabarber som ska få bli årets första rabarberpaj. :)

Låter härligt. Här finns inte mycket ätbart att skörda än, gallrade bort några plantor av asiatisk kål i helgen och mumsade i mig ... å så har jag gått och blivit tokig i nässlor som skjuter goda skott just nu.

EvaSara

« Svar #3 skrivet: 03 maj-06 kl 21:21 »
Hmm, ska kolla om kirskålen har börjat växa än. Den är god i soppa.

Tips för att utrota ogräset kirskål: Ät upp den, den dör ut om man rycker bort alla småplantor.

I övrigt växer det inte mycket ätbart här i Västerbotten just nu. Hoppas pajen smakade gott!

ozzy

« Svar #4 skrivet: 03 maj-06 kl 22:52 »
va?? dör den ut? jag åt min första kirskålsoppa idag. jättegott!!!
trodde jag skulle ha gratis mat på tomten i all evighet!

Filip Skräplund

« Svar #5 skrivet: 04 maj-06 kl 00:02 »
I år ska jag testa tipset jag sett om att man ska täcka över de första knopparna med en hink eller liknande,
för att få mjällare stjälkar.

För sådär 25 år sen delade jag en förkrympt rabarberrot som vuxit i en sandkulle,
och satte ner de ca 15 rotbitarna i en fuktigare mullrik jordplätt.
Där växer dom sig snabbt nästan otäckt stora varje år, det har hänt att jag låtsats vara i djungeln och huggit mej fram med macheten (ett minne från min tid på sjön) bland jättebladen.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

EvaSara

« Svar #6 skrivet: 04 maj-06 kl 09:03 »
Om att utrota kirskål genom att äta upp den: Det beror förmodligen på hur mycket man börjar med.

Vid min kolonilott finns en gemensam kompost på 15x20 meter med tillhörande kirskål. För att utrota den skulle vi nog få äta ihjäl oss.

Jag har inte själv utrotat kirskål genom att äta den men däremot nässlor (inte med vilje).

djingis

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 04 maj-06 kl 09:18 »
Pajen blev sååååå god!
Svärmor och svärfar kom på besök och jag  stod i grönsakslandet och lukade så det var bara till att börja plocka rabarber när de kom.
Väl inne i köket och in i skafferiet så kom jag ihåg att mjölet var slut.
Jaha!
Delade rabarberna och täckte dem med lite potatismjöl/strösocker.
Sedan tog jag lite smör med socker och två ägg.
In i skafferiet igen och titta vad jag hade hemma.
I med lite cocos och havregryn en snudd med vaniljsocker.
In i ugnen på 220¤
När den var gyllenbrun så tog jag ut den och den blev så god!
Inget recept men det behövs ju inte- har svårt att hålla mig till dem ändå pga grejer inte finns hemma och ingen ork att ta sig till affären mm... :P
NÖ Skåne. Har 3 islandshästar, en shettis, Leonberger, Shitzu, 6 katter samt höns av rasen Brahma Gul Colombia

ozzy

« Svar #8 skrivet: 07 maj-06 kl 22:36 »
nässlorna skulle jag gärna utrota

Archibald

« Svar #9 skrivet: 12 maj-06 kl 07:14 »
Tips för att utrota ogräset kirskål: Ät upp den, den dör ut om man rycker bort alla småplantor.
Då får man jobba hårt på min tomt....
upptäckte i år att jordgubbslandet är helt invaderat av kirskål, inte en chans att plocka alla dem...
jag har ca 1500 kvm av min trädgård med kirskålsinslag...
har dock smakat dem och de är ok.
lite regn och vi kan ha rabarber nästa vecka....

sussa

• Värmland
« Svar #10 skrivet: 12 maj-06 kl 19:32 »
Lyckost er som har rabarber. Själv blev jag av med mina fina oxalsyrefria rabarber (Emblits) jag kostade på mig att köpa för två år sedan. Jag stod och letade efter de första knopparna för en vecka sedan och upptäckte ett stort hål i marken, endast. En (eller flera) sorkar hade mumsat i sig hela plantan under vinterns snötäcke. Inte ens rötterna fanns kvar. Man sorken blev väl mätt, antar jag.
Har iallafall plockat massor med nässlor idag som ska bli en underbar soppa i morgon..... (utan efterrättspaj dock)
Har ni f.ö. något bra recept på kirskålsrätter?
/Sussa
kämpar med att bli fri....

Filip Skräplund

« Svar #11 skrivet: 12 maj-06 kl 20:10 »
Sorken kanske känner till att man inte ska frossa i oxalsyra?
Jag har en djungel av Viktoriarabarber på ett ställe med mulljord, där sorken stortrivs.
Har aldrig sett antydan till sorkskador på rabarberna.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Tjotten

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 12 maj-06 kl 21:56 »
Vi har också ätit årets första rabarberkaka. Kanongott, ungarna vräkte i sig.

I morgon blir det till att plocka nässlor, och kanske de första sparisarna som tittat upp. Piplöken är stor här nu så jag vet inte rigtigt vad jag ska göra med allt  :D vilka härliga bekymmer.

ozzy

« Svar #13 skrivet: 15 maj-06 kl 23:03 »
vi har ett gäng rabarber på tomten upptäckte vi för ett tag sen...
Ska man bara skära av dem när de är tillräckligt långa?
Hur förökar man dom? Ska man gräva upp roten och dela den i många delar som Zeke, eller finns det andra sätt?

Filip Skräplund

« Svar #14 skrivet: 15 maj-06 kl 23:11 »
Bara dra i stjälken så lossnar den vid roten.

saltkråkan

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 15 maj-06 kl 23:34 »
Citera
Ska man gräva upp roten och dela den i många delar som Zeke, eller finns det andra sätt?

Det går att fröså också men då tar det lite längre tid. Jag har sneglat på "Glaskin's" från Runåbergs fröer http://www.runabergsfroer.se/asp/Main.asp?gid=53&kat=gron
En engelsk sort med lägre halt av oxalsyra, låter bra.

Om du tar frön från din egen rabarb:
FRÖODLING: Fröstänglarna, som normalt skäres bort för att spara på plantans kraft inför nästa år, tillåts blomma och sätta frö. Rabarbern är korsbefruktande och pollen sprids av insekter, så det bör vara flera hundra meter till en annan sort. Fröstängeln skäres av när fröet är moget, torrt och brunt. Gnugga av fröerna och rensa bort skräpet med såll och vanning.
(från Runåbergssidan)

ozzy

« Svar #16 skrivet: 16 maj-06 kl 00:54 »
var sitter fröstängeln...?
drar man inte upp roten om man drar upp den? jag vill ha mer rabarber! Hur delade zeke upp roten?

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #17 skrivet: 16 maj-06 kl 01:38 »

När den kommer, så missar du den inte det lovar jag. STOR stjälk med vita blommor som sen ger frön. Man kan skära rotknölen i flera bitar. Men var noga med att det få med minst ett "öga" eller växtställe på varje bit.

Filip Skräplund

« Svar #18 skrivet: 16 maj-06 kl 14:28 »
drar man inte upp roten om man drar upp den? jag vill ha mer rabarber! Hur delade zeke upp roten?

Du får väl vara lite försiktig då om roten är liten.
Rabarber brukar sitta ordentligt fast så det är bar å dra.
Dela roten kan man göra på hösten, ta upp hela skiten och kapa upp i bitar med en vass spade,
Dom borde stortrivas bakom ditt dass tippar jag.
Mina växer intill en fd dynghög och blir monsterstora.

ozzy

« Svar #19 skrivet: 16 maj-06 kl 14:52 »
haha! gött. satte squash och tomat igår och idag regnar det. gott omen. Ska göra som ni sa med roten och sprida rabarbern över hela tomten!

Dela detta:

* Inloggade just nu

175 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser