Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Trött 10 v.kyckling ??  (läst 3608 gånger)

Archibald

Trött 10 v.kyckling ??
« skrivet: 04 maj-06 kl 18:33 »
Idag har jag noterat att en kyckling bara suttit i ett hörn och sett deppad och trött ut.
nu kunde jag lufta upp henne/den utan minst areaktion, inga flykttendenser som alla de andra små.
jag tyckte näsborrarna såg igentäppta ut, som en förkylning.
inne i hönshyset så sätter hon sig under värmelampan, åt lite, drack lite och satte sig där igen.

råd önskas, vad göra?

christine

• Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
SV: Trött 10 v.kyckling ??
« Svar #1 skrivet: 04 maj-06 kl 18:44 »
Kan vara så att den fått koccidios. Prova med att ge den lite filmjölk i vattnet. Håll den också för sig själv ett tag tills den piggnar till. Brukar gå över.

Jag får ju via hönsleverantören medel mot koccidios som jag blandar i vattnet den första perioden tills de utvecklar sitt imunförsvar. De jag har heter multicid och är svindyrt och det blir alltid över. Men filmjölk och sånt med bakteriekulturer har samma funktion.

Hoppas den lilla kryar på sig. :)

Prova
Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

Archibald

« Svar #2 skrivet: 04 maj-06 kl 21:27 »
hon låg under värmelampan med de andra små nu ikväll.
fast små och små... de är 7-10 veckor. hon är bland de äldsta.

Archibald

« Svar #3 skrivet: 04 maj-06 kl 22:45 »

Archibald

« Svar #4 skrivet: 05 maj-06 kl 08:22 »
Så, nu har den nästan döa kycklingen flyttat in i badrummet.
med värmegolv och värmelampa.
filmjölken är serverad och jag försökte mata henne, men det var svårt, då lekte hon mer död.
nu ligger hon i en halmbädd, med färskt vatten, filmjölk och mycket värme och där ligger hon och bara andas.
det har gått fort, hon var inte så här i går morse.

måste dessutom gnälla lite då ngn j-el skar sönder två av däcken på min bil igår kväll, förbannade skitstövlar, och vi pratar vuxna människor denna gången...

Archibald

« Svar #5 skrivet: 05 maj-06 kl 08:45 »
Nu var hon död när jag kikade in, tom stel, så hon måste dött nästan när jag gick ut förra gången.

Mossie

• Dvärgöland, dvärgkochin, hund, katter & sambo.
« Svar #6 skrivet: 06 maj-06 kl 10:39 »
Gick en hönskurs för några års sedan på Skillebyholm i Järna hos en underbar äldre " hönsdam", Clara Geiger, hon rekomenderade Citroseed till kycklingar för att förebygga coccidios. Enligt henne så hade hon inte haft några problem med cocc. sen hon började med Citroseed. Har gett mina kycklingar det och klarat dom från cocc. så inte vet jag, tur eller Citroseed?
Taskigt det där med däcken, men människor är konstiga, så skulle aldrig höns göra även om dom kunde.
Det finns inga dumma djur-bara dumma människor.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #7 skrivet: 06 maj-06 kl 10:43 »
jag tyckte näsborrarna såg igentäppta ut, som en förkylning.

Det är ju inget coccidios symptom...
Varför tror du hon har coccidios  ???
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

RiverCottage

• Halland
« Svar #8 skrivet: 11 maj-06 kl 13:56 »
Hej!

Planerar lite inför min kommade kyckling kläckning ( min första som inte sker med hjälp av en höna som ruvar) Blev lite nyfiken på ämnet då många av er har gett små tips, som a-fil och vetekli i vattnet.

Hur mycket a-fil? 1/4 fil, resten vatten eller 50-50?

Mer tips?

Jag brukar ge mina höns, svaveltabletter som ska vara bra mot de mesta i förebyggande syfte, tror ni att man även kan ge kycklingarna detta ( givetvis i mer utspädd form än till hönorna).

Jag har ingen "grislampa" till kycklinghuset, men jag har läst att man kan ta en glödlampa och hänga i mitten, och att kycklingarna själva reglerar så de får rätt värme genom att hålla ett visst avstånd till lampan.... Någon som har erfaranheter av detta? ( eller andra bra, billiga tips och trix?)

----------------------------------------------
Kommunjägare / Skyddsjägare / Viltkonsulent
Halland och Västra Götaland

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #9 skrivet: 11 maj-06 kl 17:28 »
Varför inte köpa en "grislampa" dom räcker ju i en massa år och är bra...

Rosa
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

145 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser