Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  blek kam o slör  (läst 9609 gånger)

MiaH

• Gäst
blek kam o slör
« skrivet: 11 jun-06 kl 22:06 »
Hej! Jag har en höna som jag tror det är nåt fel på. Hon har blek kam och går för sig själv en del. Jag tycker det känns och ser ut som hon är svullen på höger sida av bröstet men jag är osäker på om hon alltid sett ut så. Hade en höna i vintras som jag misstänker hade hönsförlamning - henne tog vi förstås bort. Kan det vara det igen? (Hon tar sig upp på pinnen och äter och dricker men är lös i magen) Någon som har nåt tips?

Dagoyurt

• Gäst
SV: blek kam o slör
« Svar #1 skrivet: 11 jun-06 kl 22:33 »
Hej MiaH, Det är aldrig kul när hönsen är sjuka. Kan du ge mer symtom? är hon snuvig, darrig, hostig, burrig, hängig?... När höns blir sjuka beror det ofta på brist av något eller parasitangrepp, i värsta fall kan det ju vara en kombination. En sjuk höna behöver mycket näring för att kunna kämpa emot infektionen. Du kan ge henne järnrikmat som blodpudding eller broccoli, man kan också blanda ihop fil, havre, morötter mm som man ger som en god gröt. Om hönan blir alldeles för trött kan du testa med druvsocker blandat med koktäggula.
Blir hon hackad på så är det bäst att du separerar dem så att hon får tid för sig själv. Men misstänker du att hon har en smittsam sjukdom så är det bäst att ta bort henne.  

Amanda

• Djuren är åtminstone mänskliga!
    • Västmanland
« Svar #2 skrivet: 11 jun-06 kl 23:43 »
Svullnaden på höger sida av bröstet kan nog vara krävan som är full. Men att hon har diarré låter inget vidare?
Coccidios?? - Prova med A-fil och vetekli.
Äggledarinflammation?
Genbank i lantrasen Hedemorahöns sedan 1992. Umgås dagligen med mina 'Lyckliga Hönor' och deras småttingar.

Barbro

« Svar #3 skrivet: 12 jun-06 kl 07:20 »
Det kan  vara hönsförlamning,det är inte alla som får förlamningssymptom, jag har den smittan hos mina höns, och de som blivit sjuka och dött har bara tacklat av.Tyvärr, det är så tråkigt, man kan inget göra.
Så om inget av det du gör hjälper, så är det nog Marek
Barbro

Amanda

• Djuren är åtminstone mänskliga!
    • Västmanland
« Svar #4 skrivet: 12 jun-06 kl 07:49 »
Marek gör att de får svårt att styra ena benet, får hängande vinge, blir slaskiga i kroppen helt enkelt. Men de äter ändock. Tyvärr blir ingen med dessa symtom frisk, så misstänker du hönsförlamning är det bara att snabbt ta bort hönan, tyvärr.
Genbank i lantrasen Hedemorahöns sedan 1992. Umgås dagligen med mina 'Lyckliga Hönor' och deras småttingar.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #5 skrivet: 12 jun-06 kl 08:51 »
Hon har blek kam och går för sig själv en del. Hade en höna i vintras som jag misstänker hade hönsförlamning - henne tog vi förstås bort. (Hon tar sig upp på pinnen och äter och dricker men är lös i magen) Någon som har nåt tips?

Hej!
Blek kam - diarre - ev.hälta är också symptom på Fågeltuberkulos
en vanlig sjukdom i hobbyhönsbesättningar.
Dessa hönsen äter som vanligt.

Jag skulle skicka in hönan på obduktion till SVA för att få klarhet i om det är Fågeltuberkulos eller inte.

Mvh Rosa

Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

LM

• Föder upp gotlandskaniner i genbank.
    • Närke
    • Kaninhålan
« Svar #6 skrivet: 12 jun-06 kl 09:49 »
Det finns så många sjukdomar så det är ju jättesvårt att säga vad det kan vara. Precis som Barbro skriver så behöver höns som har Marek inte få hälta eller förlamningssymptom det beror på vilken av alla varianter av Mareksmittan hönsen har. På en del höns märker man bara att de blir mycket magra trots att de äter som vanligt och att de sitter och "burrar" upp sig samt blir bleka. Marek kan ju ge tumörer, kan "svullnaden" vara tumörer? Diarre kan vara Coccidios men också andra parasiter mm. Du borde nog kontakta veterinär om hon inte blir bättre eller avliva om hon verkar lida. Lycka till!
Gotlandskaniner, genbank.

Lena A

« Svar #7 skrivet: 12 jun-06 kl 18:57 »
Rosa, jag uppskattar dina informativa och sakliga inlägg här och på andra ställen.  :)

MiaH

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 29 jun-06 kl 20:25 »
Tack för tipsen! Hönan lever fortfarande - och jag tyckte för en tid att hon såg piggare ut. Nu har hon istället blivit av med fjädrar på huvudet och kammen är vitfnasig. På avstånd ser hon ut att vara lisom "grå" på huvudet och kring ögonen. Tittat efter kryp men inte sett några. Hon är annars ganska fin i pälsen. Kan det vara ohyra iallafall? Ingen av de andra hönsen ser ut såhär.

Dela detta:

* Inloggade just nu

172 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser