Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  våldgästande anka i hönshuset!  (läst 5755 gånger)

mimmimera

• Mimmis hemsida
våldgästande anka i hönshuset!
« skrivet: 15 jun-06 kl 19:58 »
Det märkligaste jag varit med om hände för 3 dar sedan. Mitt på dagen under den värsta hettan spatserade en anka (inte min) in i mitt hönshus med 6 små ungar. Hon lade sig till rätta i halmen i en hörna med sina små ( som hönsen inte har tillgång till). Har aldrig sett en sådan anka , hon var i storlek migonanka men kolsvart med svart näbb och lite vitt längst ut på vingarna, ungarna var svartvita( nån som vet vad det är för sort?Letade febrilt i min fågelbok men där fanns hon inte med,kanske en tamanka?)Då hönshuset är ganska stort så fick hon stanna över natten avskilt från hönsen och fick mat o vatten . Men på morgonen dan efter så stack hon bara iväg o lämna sina ungar och har inte kommit tillbaka ännu!! Så nu har jag 6 små ankbäbisar utan mamma som jag sköter efter bästa förmåga. Det står öppet hela dagarna om hon kommer tillbaka.Vet inte riktigt vad jag ska göra faktiskt.
Läs det jag verkligen skriver och INTE mellan raderna...för där står ingenting.

christine

• Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
Re:våldgästande anka i hönshuset!
« Svar #1 skrivet: 15 jun-06 kl 23:21 »
Ta hand om ällingarna. Låter som en fin solskenshistoria. Kanske stannar de hos dig eller flyttar till hösten. :)
Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

Amanda

• Djuren är åtminstone mänskliga!
    • Västmanland
« Svar #2 skrivet: 16 jun-06 kl 00:56 »
Vilken oerhört intressant historia..... låt oss höra fortsättningen. Jag väntar med spänning ;)

Kanske ankmamman var sjuk på något sätt och kände att det började nalkas slutet... men innan dess ville hon ge sina bebisar en tryggad framtid - hos dig!

Som sagt - jag vill gärna höra mer ! ! !
Genbank i lantrasen Hedemorahöns sedan 1992. Umgås dagligen med mina 'Lyckliga Hönor' och deras småttingar.

MammaMia79

• Dalens fjäder och fä
« Svar #3 skrivet: 16 jun-06 kl 01:47 »
vilken härlig historia!

Kollade lite i min fjäderfä standard, och jag hittade en enda anka som kan stämma in på din beskrivning, den är liten som en mignon, men helsvart, teckningen visar den som grönskimrande däremot. Och det står att vitt i fjäderdräkten räknas som ett A-fel. Den rasen heter Smaragdand, kan det vara en förrymd sådan?

Detta är jättespännande, den ankhonan gav dig ju en av de finaste gåvor man kan ge, men också ett enormt ansvar, men det fixar du nog.

Undrar bara vart mamman tog vägen, spatsera in så där...häftigt..

Amanda

• Djuren är åtminstone mänskliga!
    • Västmanland
« Svar #4 skrivet: 16 jun-06 kl 07:26 »
Jag glömde fråga förut... såg du att ankmamman bara spatserade ut helt allena  ???

För räven kan väl inte ha tagit henne?
Genbank i lantrasen Hedemorahöns sedan 1992. Umgås dagligen med mina 'Lyckliga Hönor' och deras småttingar.

christine

• Västmanland
« Svar #5 skrivet: 16 jun-06 kl 09:34 »
Var rädd om ällingarna. Hoppas det går bra och skriv gärna om deras fortsatta tid hos dig. Spännande.

Det finns många vad jag vet korsningar av ankor i det vilda. Många ankor "rymmer" från gårdar och blandar sig med andra i naturen.

Vad du fått nu är en gåva. Var rädd om dom. ;)

RiverCottage

• Halland
« Svar #6 skrivet: 16 jun-06 kl 09:40 »
Hoppas det går bra! Håller tummarna för er.
----------------------------------------------
Kommunjägare / Skyddsjägare / Viltkonsulent
Halland och Västra Götaland

mimmimera

• Mimmis hemsida
« Svar #7 skrivet: 16 jun-06 kl 22:52 »
Dessvärre dog två av dom små liven i går(dom var lite mindre än sina syskon), men dom andra 4 är hur pigga som helst. har nu slutat vänta på mamman och stoppat in dom i en stor golvbur. Har ingen erfarenhet av ankor alls så jag är helt farsinerad av dom. Jisses vad dom kan klättra då , hade 2 små dunbollar i nästan huvudhöjd i går, dom klängde uppför hönsnätet i buren som små babianer, ni med ankor....känner ni igen det? Nej hon spatsera inte bara iväg hon gjorde bara en "tjurrusning" ut genom dörren och sen försvann hon.Som sagt hon såg inte alls ut som en "vildand" utan mera som en tamanka, men jag vet inte. Synd att jag inte hann fota henne, men bilder på bäbisarna skall jag nog kunna ordna så ni får se dom. En annan fråga när skall jag ge dom badvatten?? Är dom badredo redan som nykläckta? Vildankbäbisar badar ju rätt omg, men om dom är tamankor då? Nån "ankmamma el pappa" som vet...forts följer

bea

« Svar #8 skrivet: 17 jun-06 kl 00:37 »
jag trodde att smaragdankor var i storlek med cayuga !? men jag kanske är ute och cyklar ??
mina cayugor som jag tror är ungefär som smaragderna är iaf nästan 3 ggr så stora som mignon!!
men mignon finns vel i svart?? hoppas att de små överlever och att vi kan få se en ev bild och hjälpas åt att lösa detta mysterium ;)

Lena A

« Svar #9 skrivet: 17 jun-06 kl 08:56 »
Ååååh, vilken underbar historia ;D

Vi alla här på forumet är nog glada att 4 överlevt och att du tagit hand om dem  :D

Jag undrar som någon annan gjorde om mamman kände att "något var fel" och därför ville försäkra sig om att ungarna fick det bra. Sådana historier har jag hört tidigare. Hur som helst verkar de ju frodas hemma hos dig.

Vi väntar med spänning på vad som händer.  :)

christine

• Västmanland
« Svar #10 skrivet: 17 jun-06 kl 09:31 »
Kan du låna en grislampa av någon. Granngården brukar ha för en 100-lapp. Skynda dig.

Hoppas dom sista klarar sig. Och ja, ta en bild och dela med dig av dom. Vill gärna se dom.  8)

mimmimera

• Mimmis hemsida
« Svar #11 skrivet: 17 jun-06 kl 22:11 »
Kan du låna en grislampa av någon. Granngården brukar ha för en 100-lapp. Skynda dig.

Hoppas dom sista klarar sig. Och ja, ta en bild och dela med dig av dom. Vill gärna se dom.  8)

Inga problem jag har värmelampa till dom.

mimmimera

• Mimmis hemsida
« Svar #12 skrivet: 17 jun-06 kl 22:14 »
[. En annan fråga när skall jag ge dom badvatten?? Är dom badredo redan som nykläckta? Vildankbäbisar badar ju rätt omg, men om dom är tamankor då? Nån "ankmamma el pappa" som vet...forts följer
Citera

INGEN SOM VET?????? JAG HAR JU ALDRIG HAFT ANKOR TIDIGARE SÅ JAG BEHÖVER LITE HJÄLP!

Susanne

« Svar #13 skrivet: 17 jun-06 kl 23:09 »
Jag har aldrig haft ällingar utan en ankmor, men vad jag förstått så ska man vara försiktig med badandet om de är utan en mamma. Har de en mamma så blir deras dundräkt infettad av henne, vilket gör att vattnet inte tränger in. Plus att de blir värmda mellan varven av ankmor, genom att krypa in under mage och vingar eller bara ligga mot henne. Utan mamma måste man vänta till de får egna fjädrar som skyddar dem mot väta. Men fina soliga dagar kanske du kan låta dem plaska i grunt vatten korta stunder under övervakning av dig? Och om nödvändigt torka dem lite med en handduk efteråt? Jag hade nog gjort så iallafall, för ankor är trots allt baddjur. Det märks redan när de kommit ur äggen och gör sitt första besök i vattenskålen.  ;D

Jag hoppas att du kan få bättre svar från någon som har maskinkläckt ankor, för de borde rimligtvis veta hur man tar hand om föräldrarlösa ällingar.

mimmimera

• Mimmis hemsida
« Svar #14 skrivet: 19 jun-06 kl 22:36 »
 :'(Tyvärr är dom små dunbollarna inte kvar hos mej. Den lokala djurskyddsföreningen hade fått höra att jag hade dom och kom och hämta dom i går morse med motiveringen att om dom är vilda fåglar så är det förbjudet för allmänheten att hysa dom.....
Men det värsta var att när jag idag på eftermiddagen ringde o kolla hur det var med dom så hade dom dött allihopa...Och dom som var hur pigga som helst hos mej, jag tror att dom inte klara stressen att flytta! Vet inte vad jag skall tycka just nu , djurskyddföreningen gör säkert ett bra jobb men jag kan inte låta bli att undra om dom klarat sig om dom fått stanna hos mej..dessutom tror jag inte att det var vildankor utan nån sorts tamanka men det var ju svårt att bevisa utan att ha den vuxna mamman att visa upp och vad gör man när dom hotar med polisanmälning! :'(

christine

• Västmanland
« Svar #15 skrivet: 19 jun-06 kl 22:54 »
Tråkigt att höra. Hade verkligen sett fram emot fortsättningen.  Jag tror också att det var tamanka du fått besök av.   :'(

Jag vet inte heller vad jag ska tro om djurskyddsföreningen i det här fallet.  :'(

Ällingarna hade säkert klarat sig bra hos dig i din vård. :'(

Filip Skräplund

« Svar #16 skrivet: 19 jun-06 kl 22:57 »
Så vitt jag vet finns inga vilda ankor i Sverige, möjligen förvildade.
Det är väl ingen uppgift för djurskyddet att släppa ut infångade förvildade tamfåglar?
Om det nu var ankor och inga vildänder.
Var honan helsvart kan det inte ha varit en inhemsk fågel.
Du kanske skulle kunna anmäla djurskyddsbesserwissrarna för egenmäktigt förfarande?
Nu lämnade du tydligen ifrån dig fågelungarna "frivilligt".
Men en j-a förening har ingen rätt att agera myndighet, komma till privatpersoner och kräva eller hota.
Du kanske skulle kontakta den lokala tidningen och berätta historien.
Alternativt skriva en insändare och ifrågasätta föreningens agerande.

« Senast ändrad: 20 jun-06 kl 07:02 av zeke »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Simon

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 19 jun-06 kl 23:12 »
Man blir så förbannad.. >:( Är det verkligen tillåtet att agera på deras sätt? Att visa upp mamman är ju inte alltid så lätt i vanliga fall heller, om man tex fått äggen på posten. Är det någon som skall prata med polisen är det du!

Tyvärr verkar det vara vanligt med sådana "djurvänner" .. Du får trösta dig med att de fick ett fint liv hos dig så länge det varade...    :'(

Archibald

« Svar #18 skrivet: 19 jun-06 kl 23:17 »
man kan ju undra vem som skvallrat, och är den lokala djurskyddsföreningen en förening med vuxna eller ungdomar?
tycker i alla fall att du skall anmäla dem, ankmor kom ju till dig frivilligt, du hade ju inte fångat inhenne.
dessutom borde de kunna få vara i din vård om du har bra förutsättningar för att sedan släppa ut dem.
beklagar dina ankors öden.
för övrigt låter otroligt att de skulle dött så fort.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 19 jun-06 kl 23:47 »
Kan det möjligen ha varit en svärta du fick besök av?

Dela detta:

* Inloggade just nu

124 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser