Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Illaluktande träd  (läst 16895 gånger)

Rubinen

• Älska din nästa så som dig själv
    • Uppland
Illaluktande träd
« skrivet: 03 jul-06 kl 06:50 »
Vi har ett träd precis utanför vår dörr som stinker
Det luktar kattkiss Vi har vårt vardagsrums fönster åt det hållet o vissa stunder på dagen kan man inte ha fönstret öppet tycker det luktar starkare ibland???
Vet någon vad det är för träd det har stora vita blommor  :( :( ???
Älska din nästa så som dig själv

Vitis

• Skåne
Re:Illaluktande träd
« Svar #1 skrivet: 03 jul-06 kl 13:50 »
Stora vita blommor och mycket lukt ... som blommar just nu ... kan det vara fläder ?
Små vita blommor i täta klasar, jag tycker fläder är gott till mycket men doften kan vara ganska påträngande. Fläder brukar växa som nåt mellanting mellan träd och buske ...

Fläder, enl. Den Virtuella Floran

Om inte denna beskrivning stämmer så får du ge mer beskrivning och bild om du har möjlighet.
« Senast ändrad: 03 jul-06 kl 13:50 av Vitis »

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #2 skrivet: 03 jul-06 kl 13:59 »
Inte tycker jag att fläder luktar kattkiss precis, däremot brudslöjan gör det, lång väg dessutom. Men den är utblommad för längesen, i alla fall här nere i skåne.

Flädern luktar lite sötaktigt unken.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Rubinen

• Uppland
« Svar #3 skrivet: 03 jul-06 kl 15:33 »
Tror du har rätt Vitis ser precis ut som fläder
Det kan ju vara bra trots lukten men det finns nån sort man inte kan använda eller????

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #4 skrivet: 03 jul-06 kl 16:01 »
Tror du har rätt Vitis ser precis ut som fläder
Det kan ju vara bra trots lukten men det finns nån sort man inte kan använda eller????

Stämmer, det finns falsk och äkta fläder, den falska har större bär och mindre klasar annars är de i stort sett identiska, barkens strimmor och bladens utseende är i princip exakt detsamma. Bladen KAN vara nåt större på den oäkta, beroende på hur gammal busken är. För den ovane är det mycket svårt att se skillnad. Den falska är oätlig och enligt de gamla tom giftig.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Filip Skräplund

« Svar #5 skrivet: 03 jul-06 kl 16:15 »
Falsk fläder är väl druvfläder?!
Något mindre till växten än (vanlig) fläder, röda giftiga bär.
Blommar något tidigare än fläder.
Märgen är vit på fläder och brun på druvfläder.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Rubinen

• Uppland
« Svar #6 skrivet: 03 jul-06 kl 16:17 »
Huuu vad svårt det låter Jag törs nog inte plocka dem

Vitis

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 03 jul-06 kl 16:19 »
Som Kimma säger, det finns flera olika fläder varav en del är giftiga :

Sommarfläder Denna blir bara ca 1 m hög och vissnar ner över vintern. Inget träd alltså så den kan vi kanske utesluta. Blommor och bär är dick väldigt lika den "äkta" flädern.

Druvfläder Bildar buskar eller träd ca 2-3 m höga men har lite gulaktiga blommor och själva blomställningarna är inte platta som på den riktiga flädern (eller sommarflädern för den delen), bären blir röda, riktiga fläderbär blir svarta (även de på sommarflädern). Druvflädern borde också ha blommat över för ett bra tag sen. Tror inte det är den heller.

Jag och fler med mig gillar inte lukten av fläder (fast jag älskar fläder i saft, vin och snapskryddning m.m.) men kattpiss tycker jag inte den luktar. Snarare som Kimma beskrev det, sötaktig och unken men det kan variera från buske till buske, en del är väldigt starka i doften och en del är skarpare än andra.

Vitis

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 03 jul-06 kl 16:22 »
Huuu vad svårt det låter Jag törs nog inte plocka dem

Titta ordentligt på den innan, som Zeke sa, kolla färgen på märgen i kvistarna, den ska vara vit inte brun. Kolla också formen på blomklasarna, dom ska vara "platta".

Du har inte möjlighet att lägga upp en bild nånstans ? På hela busken och närbild på en blomklase.

Rubinen

• Uppland
« Svar #9 skrivet: 03 jul-06 kl 16:26 »
Busken/trädet är högere än två meter
Har en digital kamera men är sååå oteknisk ska be guben hjälpa mig med bild

Filip Skräplund

« Svar #10 skrivet: 03 jul-06 kl 16:29 »
Jag är bergis på att det är vanlig fläder.
Den har lite påträngande lukt, druvfläder har det inte.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Rubinen

• Uppland
« Svar #11 skrivet: 03 jul-06 kl 16:32 »
Hoppas Zeke har rätt återkommer med bild 8) 8)
Alltså om det innebär att den är OK att använda till tex saft

« Senast ändrad: 03 jul-06 kl 16:35 av Rubinen »

Vitis

• Skåne
« Svar #12 skrivet: 03 jul-06 kl 16:35 »
Jag sätter också en spänn på riktig Fläder, Sambucus nigra. Kommer att bli kanongod saft ... om du överlever så skriv o brätta hur god den var !!!  ;)

Rubinen

• Uppland
« Svar #13 skrivet: 03 jul-06 kl 16:40 »
 ;D ;D 8)OK Visar er bild INNAN jag kokar nån saft
men receptet jag fick av digVitis på vad man kunde göra med bönor är toppen Det öppnade en ny värd för oss här hemma TACK Hoppas jag får be om recept med fläder snart

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #14 skrivet: 03 jul-06 kl 17:35 »
Skillnaden på blommorna är så vitt jag vet ganska stor. Den äkta fläderns blomstänglar ser ut som en in och ut vänd paraply, förutom att den är helt platt på ovansidan.

Rubinen

• Uppland
« Svar #15 skrivet: 03 jul-06 kl 21:38 »
Jippi det var äkta fläder har jag fått veta Tack alla som velat hjälpa mig Men HUUU vad det kryllar av svarta smådjur under bladen de sitter i drivor
Då kan man väl inte använda dem ??????? ??? ???

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #16 skrivet: 03 jul-06 kl 22:22 »
Jodå visst kan du det, se bara till att de inte sitter på blommorna när du använder dem, de små svarta djuren är för övrigt bladlöss, de trivs jättebra på flädern. Eller vänta tills det blir bär och gör saft på dem, personligen tycker jag bärsaften är godare. Men sen är jag också uppväxt med den :)

Rubinen

• Uppland
« Svar #17 skrivet: 03 jul-06 kl 22:39 »
TACK Kimma Så ska jag göra Vänta tills bären kommer
Såg att blommorna börjar att vissna Då har jag lite mer tid på mig TACK

Vitis

• Skåne
« Svar #18 skrivet: 04 jul-06 kl 01:52 »
TACK Kimma Så ska jag göra Vänta tills bären kommer
Såg att blommorna börjar att vissna Då har jag lite mer tid på mig TACK

Bären brukar vara mogna i mitten på september där jag bor, Skånekusten, och man kan göra ett väldans gott rött vin av dem. Tokigt mycket rödfärg i dem. Fläderbär används ofta som "rödfärg" i billiga juicer och sylter där man snålat på den egentliga råvaran.

Annars går det bra att ta bort bladlössen genom att lägga blomklasarna i en hink med kallt vatten en stund och evt. spola av dem lite efteråt.

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #19 skrivet: 04 jul-06 kl 06:35 »
Det stämmer som Vitis skriver, färgen är sjukt röd eller röd/lila..se upp med att inte få den på ljusa kläder då den är MYCKET svår att tvätta bort, lite som björnbärssaft.

Bladlössen flyr mycket riktigt när man lägger klasarna i vatten. Om inte kan man tillföra en droppe ättika eller vinäger och sen spola av dem innan man gör saft av dem, då släpper bladlössen garanterat.

Bärsaften är även mycket god att göra kräm av, något både jag och mina bröder uppskattade som barn.Den serverades rykande varm med klimp gjorda på managryn. Mmmmm :)

Tycker den smakar bättre än om man bara dricker saften som saft, tycker smaken är lite fadd då. Men smaken är som baken :-)
« Senast ändrad: 04 jul-06 kl 06:39 av Kimma »

Dela detta:

* Inloggade just nu

145 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser