Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Första säsongen med köksträdgård  (läst 8520 gånger)

Vitis

• Skåne
Första säsongen med köksträdgård
« skrivet: 29 jul-06 kl 00:29 »
Eftersom jag lagt upp massa bilder i mina album på ett annat forum tänkte jag att jag kunde dela med mig lite av vad som händer här i min lilla trädgård för er som är nyfikna.

Flyttade från en liten lägenhet till mitt lilla hus i december med en ide om att lära mig odling.

Känns som det har gått ganska bra och jag har lärt mig mycket, fått nya ideér och funderingar kring hur jag ska utveckla det vidare.

Lagom till nyår hade jag byggt klart min lilla inkubator, ett litet inomhusväxthus med en 400W HPS som "sol". (Sorry Purush ... den får bara sola grönsaker nuförtiden).

Inomhusväxthus

Jag monterade också lysrörsarmaturer under odlingsbordet för att få plats med mer.
Underlandet

Det var för tidigt att dra igång med tomat och chilisådder så jag provkörde systemet med 20 olika sorters Basilika och allt funkade bra.

Tyvärr blev där fullt ganska snabbt så jag fick bygga en hylla med fyra hyllplan med vardera två 2x36W armaturer jag köpte på byggskroten. Den funkade väldigt bra och fick mitt vardagsrum att kännas som en zoo-affär.

Höghuset ... neonlights.

I Mars hade det börjar komma igång med de "riktiga" grödorna bla. lite olika Chilis och riktigt små chilibebisar

Mer småchili

Gyllenbären tittar upp

Tomaterna börjar gro

Busktomaterna börjar se ut som tomatplantor

Sen fick jag för mig att börja odla massa sommarblommor också, dahlior bla. om nån mins den tråden

Orange Habanero; Röd habanero; Dahlia

Röd Habanero börjar ta sig och kronärtskockor

Sen insåg jag att om man ska ha 1000-tals plantor måste man också bygga nån slags växthus till dem, dom kan ju inte bo i vardagsrummet när dom blir stora.

En väggpanel till det isolerad växthuset

Konverterad altan, isolerat växthus ... snart färdigt

En liten värmefläkt höll modet uppe i det lilla altanväxthuset under slutet av mars och början på april. Århundradets kallaste. Brrr ... jag skrattade inte när elräkningen kom. :(

Plantor i växthuset

Plantor i växthuset

Hur som helst, allt växte på och våren kom, Den 15:e april hade jag min torgpremiär ... aldeles för tidigt men ändå, det var trevligt och jag fick många värdefulla kontakter med blivande kunder.

Torggubben

Stånd på torget ... förargelseväckande beteende ... ??

Torgandet gick ganska bra och höll på under april och maj med massa fina plantor sålda. Men plantorna hemma växte mer än vad jag hann sälja och jag behövde ju mer utrymme för dem.

Vad gör man då, jo, man få bygga ett växthus till.

Lilla växthuset, stommen i slutet av april

Lilla växthuset, inflyttat i början på maj

Lilla växthuset, plantor, plantor, plantor

Det lilla västhuset var en prototyp för ett större som jag hade planer på att bygga ... men hur ska man hinna ... hur ska man orka. Tja, det är väl bara att hugga i och bygga ett där jag ska kunna ha min produktion av chili, physalis, tomater och annat gott och smått.

Det lite större, 41m2

Det lite större inifrån

Det är alltid lätt att underskatta hur mycket tid saker och ting ska ta att göra klart men tillslut var det färdigt att flytta in i det stora också. Utan Yrian här från forumet hade jag inte kommit halvvägs, hon gjorde ett jättejobb med att plantera detta :

Planterat i stora växthuset

Nu sköter det sig nästan självt, behöver bara vattnas varje dag, och bindas upp och tjuvas och gödlsas ... och skördas och hållas efter ... men annars sköter det sig självt.  :P

Idag ser det ut såhär ... :

Växthuset i slutet av juli

Där ute växer det också bra.

Två stora sparrisland har djupgrävts och växer nu som ogräs. När man ändå håller på kan man ju lika gärna göra det ordentligt, dubbelgrävning enl. konstens alla regler.

Lera ... min motståndare, spade ... mitt vapen

Upphöjda bäddar, jag fjäskar för mina sparrisar

Sparris i början på juni

Tomaterna på friland måste ju också ha sitt, alla land grävs till dubbelt spaddjup här i leran och blandas med en skottkärra hästgödsel per m2 för att lätta upp och ge en fin jord.

Lilla tomatlandet 8:e juni

Lilla tomatlandet 26: juli

På andra sidan huset har jag klämt in mer tomater mellan växthuset och två långa land med majs och solrosor.

Stora tomatlandet 26: juli

Det här var mitt lökland i juni.

Vitlök, charlotten och längst bak gul lök

Samma land en månad senare ser ut såhär :

Jordärtskockorna har tagit sig ganska bra

Kronärtskockor måste man ju ha, så gott men inte speciellt ekonomisk att odla, ett stort land ger inte mycket mat ... men, men ....

Kronärtskockelandet

Ni får inte smaka  ;D

Den var väldigt god !!!  :D

Jag är också (iaf. över säsongen) mer än väl självförsörjande på mangold, rödbetor, gulbetor, ett rejält kryddland och lite annat smått o gott.

Tja ... kan bara säga att min första säsong nånsin med egen trädgård har funkat ganska bra. Visst har det varit jobbig emellanåt och en ständig ångest gnager i bakhuvudet för allt det man inte hinner med men ändå ... jag får väl vara ganska nöjd. För 7 månader sen fanns bara gräsmatta och några fröpåsar här.

Dumpar några sista skrytbilder här innan jag går och lägger mig.

Paprika, Buran

Paprika, Puszta Gold

Tomatpaprika, Top Girl

Chili, Cayenne Long Slim

Chili, Golden Cayenne

Chili, Brazil

Chili, Arizona

Lika bra att skaffa egen sol, utifallatt ...

Nu återstår bara två månader av skördetid sen kan jag få ta lite semester ...

TILLÄGG 2006-08-09

Nu har det växt lite till och eftersom jag är glad i min kamera (gammal och skruttig måhända ... men ändå) så delar jag med mig lite till vare sig ni pallar kolla eller inte.

Den 26/7 såg stackars paprikan (Buran, ungersk sort) ut så här :

Paprika, Buran

Igår såg den ut såhär :
Paprika, Buran 08/08

Plantan har 7 knytnävsstora frukter och håller på att knäckas av tyngden. :) Det står ca 20 plantor till i samma land ... tur att jag hittade en gammal konserveringsapparat på loppisen.

Tomaterna gillar också klimatet i år.

Sungold F1, 26/7

Sungold F1, 05/8

Sungold F1, 08/8

Lilla tomatlandet frodas och har klarat sig nästan utan vattning trots den extrema torkan och värmen. Lite svårt att urskilja tomaterna bland allt det gröna men dom är där ... och dom är många !!

Lilla tomatlandet, 08/8

Lilla tomatlandet, 08/8

Tomater mot söderväggen, Sungold och Money Maker

Money Maker mot spaljé, 05/8

Tomater i balja, Outdoor Girl

Mangolden börjar bli lite förvuxen och naggad av larverna men jag har ändå tröttnat ganska ordentligt på manglod vid det här laget ... tvingar i mig en portion då och då dock.  

Mangold, 08/8

Jordärtskockorna börjar bli pampiga, dom har passerat 2m nu och jag börjar känna mig som i "Älskling, jag krympte barnen" när jag går mellan grönsaksbäddarna. :)

Jordärtskockor, 08/8

Kronärtskockorna är juvelerna i mina land, svårflörtade, resurskrävande, långsamma men ack så goda ....

Kronärtskockor att äta, 05/8

Kronärtskocka som ska få vara kvar att blomma, 08/8

Ser mycket fram emot att sockermajsen ska bli mogen, har smakat en omogen kolv som var god men liten och saknade allt vad konsistens heter ....

120 majs ... givakt !! 08/8

Lite översikt från baksidan av mitt hus :

Liten grönsaksdjungel
« Senast ändrad: 10 aug-06 kl 12:50 av Vitis »

rosita51

• Skåne
Re:Första säsongen med köksträdgård
« Svar #1 skrivet: 29 jul-06 kl 09:53 »
Toppenbra jobbat! Tänk vad du har hunnit med under 7 månader!  :D
Jag önskar att jag hade lite av din uppfinningsrikedom!  :-[
MVH Rosita zon 1

Suresh

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 29 jul-06 kl 10:12 »
Imponerande och inspirerande. Vackra chilisar var det med.

Mest upplyft blev jag över att se att det verkar så enkelt att bygga ett fint växthus. MEst pressad över behovet att skaffa en fungerande kamera.  

En fråga bara - har du lyckats få någon ekonomi i torghandeln?
« Senast ändrad: 29 jul-06 kl 10:13 av Suresh »

Vitis

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 29 jul-06 kl 13:06 »
Rosita ... du är min mest entusiastiska supporter, både här och på odla. Tack ! Fast din köksträdgård går ju inte av för hackor heller. Skulle vara kul att se ett uppdaterat album från dina odlingar.

Suresh : Det finns en annan tråd här där jag beskriver växthusbygget lite mer i detalj och jag kan gärna skicka dig en bunte detaljbilder om du är nyfiken. Konstruktionen är väldigt enkel, kan byggas inne och sen monteras ihop ute som ett stort Meccano. Det enda jag haft hjälp med är att dra på plastfolien.

Torghandeln var lönsam (och rolig) men slitsam och förutsättningen (som det ser ut nu) är att man bedriver det som hobbyverksamhet, som egen firma hade det inte blivit så mycket pengar kvar (moms, arbetsgivaravgifter). De plantor jag sålde i våras har betalat i princip allt jag investerat i trädgården. Nån timlön att tala om blir det ju inte men nästa år hoppas jag på lite färre timmar men lite större omsättning, dessutom är det flesta investeringarna (i redskap och bygge m.m.) gjorda.

yrian

• Skåne
    • Hannasgården
« Svar #4 skrivet: 29 jul-06 kl 13:55 »
Ska bara instämma i hyllningskören... Och jag som sett verksamheten på nära håll (och deltagit mycket blygsamt :-[) vet hur mycket jobb Vitis lagt ner...

Nu återstår bara två månader av skördetid sen kan jag få ta lite semester ...

Okej... och det tror du...  ;)  :D

Höns, stickning och pelargoner

rosita51

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 29 jul-06 kl 15:14 »
Vitis... albumet är uppdaterat! Fast nu är ju mycket skördat, jag skulle ha gjort det tidigare när det växte över alla bräddar, men då har man ju fullt upp bara med att skörda! Jag fattar inte hur du hinner med allt! ???
MVH Rosita zon 1

Richard

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 30 jul-06 kl 13:58 »

Torghandeln var lönsam (och rolig) men slitsam och förutsättningen (som det ser ut nu) är att man bedriver det som hobbyverksamhet, som egen firma hade det inte blivit så mycket pengar kvar (moms, arbetsgivaravgifter). De plantor jag sålde i våras har betalat i princip allt jag investerat i trädgården. Nån timlön att tala om blir det ju inte men nästa år hoppas jag på lite färre timmar men lite större omsättning, dessutom är det flesta investeringarna (i redskap och bygge m.m.) gjorda.

Många företagare drömer om en investering som blirr betalat av försljning första året.
Sen är året inte slut så försäljning av grönsaker är ren vinst.
Akta att du inte överstiger dem 30000 kronor som man kan tjäna skattefritt med hobbyverksamhet,om beloppet är efter avdrag av kostnader vet jag inte.

Gryning

• Mirandas have
« Svar #7 skrivet: 30 jul-06 kl 19:28 »
Jag är djupt imponerad av din odlarframgång, vitis, och av resultatet av torgförsäljningen! Det är ungefär den storleksordnignen jag själv skule vilja ha på min grönsaksodling framöver... som utökad hobby, eller vad man kan säga. När barnen är större och jag har blivit en ny och bättre människa...
När vädret blir sämre eller när bär m m bärgade ska jag läsa och titta på allt som du har lagt ut! Var håller ni till på odlka, Vitis och Rosita? Har inte riktigt komit igå¨ng där....
Skulle också vara kul att se dina odlingar IRL Vitis, jag bor på Söderslätt så det är inte oöverstigligt långt.
Håll spaden blank!

Suresh

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 30 jul-06 kl 20:53 »
Många företagare drömer om en investering som blirr betalat av försljning första året.
Akta att du inte överstiger dem 30000 kronor som man kan tjäna skattefritt med hobbyverksamhet,om beloppet är efter avdrag av kostnader vet jag inte.

Jag har kollat med skattemyndigheten. Hobbyverksamhet är inte beskattningsbart oavsett hur mycket du tjänar. Näringsverksamhet är beskattningsbart från första kronan. Sedan går det en smärtgräns där skattemyndigheten inte längre kan godkänna att en verksamhet inte är en näring. Där brukar 30 000 kr per år fungera som en riktlinje
« Senast ändrad: 30 jul-06 kl 20:54 av Suresh »

Suresh

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 30 jul-06 kl 20:57 »
Vad är lättare att sälja? (Exotiska) plantor eller färdiga grönsaker. Någon som har erfarenhet?

« Senast ändrad: 30 jul-06 kl 20:58 av Suresh »

Gryning

• Mirandas have
« Svar #10 skrivet: 31 jul-06 kl 09:25 »
En tumregel inom lantbruket är ju att varan ska vara så förädlad som möjlifgt... då kan man iaf ta mest betalt för dem. Skulle jag gissa så skulle jag gissa att färdiga grönsaker (eller, ännu helllre, färdiga inläggningar i tjusiga burkar, bröd med spännande ingredienser etc) är mer lättsålt än plantor. men det ena utesluter ju inte det andra! Tycker det är oerhört sympatsikt med gammaldags torghandel där man delar med sig av sitt överflöd  just för tillfället = rabarber i maj och pumpor i september.

Vitis

• Skåne
« Svar #11 skrivet: 31 jul-06 kl 11:18 »
Hobbyverksamhet enl. Skatteverket Jag har inte orkat räta ut alla deras finurliga formuleringar än men sparar alla verifikationer i en prydlig liten hög, ska ju ha nåt att göra i vinter också.

Vad är lättare att sälja? (Exotiska) plantor eller färdiga grönsaker. Någon som har erfarenhet?

Min tumregel är att ju snabbare jag kan sälja en planta desto bättre. Mindre arbete, och under en kortare tid, den tar också mindre dyrbar plats i växthusen.

100 små tomatplantor får plats på 1m2 men bara 3 fullvuxna går in på en kvadratmeter. En liten planta kan jag ta 35-40:- för och tomaterna som produceras på en stor under en hel säsong är inte värda mer än högst 100:-. Dvs. 1m2 småplantor är värd 3500-4000:- medans tomaterna på en m2 inte är värda mer än ett 300 i bästa fall. Både plantor och grönsaker är dock färskvara så mycket av omsättningen försvinner ju rätt ner i min kompost.

Som Marit O säger ska man naturligtvis försöka höja förädlingsgraden så mycket som möjligt. I mitt fall t.ex. genom att soltorka tomater eller göra chilipulver. Det omvandlar färskvaror till sånt som går att lagra och det gör att jag kan få lön för fler arbetstimmar. Regelverken kring livsmedelshantering, förädling och försäljning, är dock omfattande och egentligen kan man inte ägna sig åt nån större förädling i hoybbyskala.

Vitis

• Skåne
« Svar #12 skrivet: 31 jul-06 kl 11:22 »

Mina investeringar har betalts sig eftersom jag räknar arbetstimmar som en gratis resurs. Skulle jag betalat en vettig timlön till mig själv skulle jag gjort en brakförlust i år.

Suresh

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 31 jul-06 kl 11:36 »
Hmm - jag får rätta mitt eget glada utrop för den som inte orkar läsa igenom skattebroschyren - hobbyverksamhet är också skattepliktig från första kronan - det är momsen som inte behövs läggas på förrän du närmar dig smärtgränsen 30 000 kr/år.

Dock finns en brasklapp för att hobbyverksamheten skall kunna "jämföras med näringslivsverksamhet". Dvs den skall drivas självständigt i varaktigt vinstsyfte. Här finns alltså ett hål för den som vill slippa undan momsen.

Fast skyldighet att betala moms innebär också normalt också en rättighet att dra av moms. Gäller detta även hobbyodlaren?

(Själv funderar jag på att sälja ägg svart. Jag har läst någonstans att Bohusläns svarthöna kan ha så mycket pigment i sig att det färgar av sig på skalen. Dock motsägs det på en annan plats på detta forum - så det är väl med äggens färg som skatteverkets bedömningar - man kan aldrig vara riktigt säker...)

Suresh

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 31 jul-06 kl 11:40 »
Hur sätter man kilopris på egenodlade grönsaker? Genom att titta i konsums varudisk? Förväntar kunderna sig lägre eller kan de acceptera högre priser än detta? Ställer de krav på att få garantier om ekologiskt odlingssätt?

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 31 jul-06 kl 11:41 »
Mina investeringar har betalts sig eftersom jag räknar arbetstimmar som en gratis resurs. Skulle jag betalat en vettig timlön till mig själv skulle jag gjort en brakförlust i år.

Vad kostar uppvärmningen av växthusen? Dina byggen är inspirerande, men jag vill ogärna fördubbla Sevabs (lokala elbolaget) omsättning på kuppen.

Vitis

• Skåne
« Svar #16 skrivet: 31 jul-06 kl 12:14 »
Jag har inte haft nån extravärme i mina fristående växthus, bara en liten värmefläkt i det lilla mot huset (min ombyggda altan). Där värmde jag under hela april och en bit in i maj och det gick kanske ström för ett par-tre hundra. För att komma igång tidigt har jag det mesta av "plantskolan" inne i vardagsrummet fram tills det är frostfritt ute. Elräkningen belastas då med en stor mängd belysningsarmaturer istället men deras energiförbrukning kommer ju hushållet till godo i form av värme.

Uppvärminingkostnader beror på många saker så det är omöjligt att besvara din fråga.

- Storlek på växthus
- Önskad temp.
- Ute temp/vind
- Växthusets konstruktion och evt. värmebesparande åtgärder (som isolering med "bubbelplast") osv osv

Jag bor i den mildaste delen av Zon1 och hade den sista frostnatten (-0,7 grader) den 30:e april. Det innebär att jag kan klara "nollan" med bara en frostvakt från mitten av april.

Såg nyligen en annons på Blocket som lockade, ett komplett poolsolfångarpaket inkl. reglerautomatik (sån som man värmer swimmingpoolen med) som skulle kunna kopplas till vattentankar i ett växthus och ger några tillskottsgrader redan tidigt på säsongen.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #17 skrivet: 31 jul-06 kl 13:06 »
Vilket jättejobb du lagt ner Vitis! Har läst om ditt växthusbygge också. Önskar att jag hade en tiondel av din energi. Här ligger trädgårdslandet i träda, är under rekonstruering inne i mitt huvud. Ska bara omsättas i praktiken också.  ::) Det enda som ses sticka upp i ogräset är sparris, malört, läkemalva och libbsticka. Resten har nog gått vidare till grönare ängar.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Gryning

• Mirandas have
« Svar #18 skrivet: 31 jul-06 kl 18:17 »
Det svåra med livsmedelshanteringen är att dne inte får ske i ens eget kök. Kanb man fixa någon annanstans att hålla hgus med produktionen så har man vunnit en del.
Är imponerad av dina räkneexempel på tomater, Vitis.
Vad gäller chili kanske du om du vill kan göra het chilisås (det finns en "Habanero Hell Sauce" i Het Trädgård av Jonas Borssen och Philippe Plöninge) eller chiliflakes som jag inte vet hur man gör men som förekommer i en mängd tjusiga recept av nämnde Borssen men också Jamie Oliver.
Fölr att f såt en vara på marknaden av i dag gäler ju att först skapa ett behov av densamma...  ::)

Vitis

• Skåne
« Svar #19 skrivet: 31 jul-06 kl 18:38 »
Det svåra med livsmedelshanteringen är att dne inte får ske i ens eget kök. Kanb man fixa någon annanstans att hålla hgus med produktionen så har man vunnit en del.
Är imponerad av dina räkneexempel på tomater, Vitis.
Vad gäller chili kanske du om du vill kan göra het chilisås (det finns en "Habanero Hell Sauce" i Het Trädgård av Jonas Borssen och Philippe Plöninge) eller chiliflakes som jag inte vet hur man gör men som förekommer i en mängd tjusiga recept av nämnde Borssen men också Jamie Oliver.
Fölr att f såt en vara på marknaden av i dag gäler ju att först skapa ett behov av densamma...  ::)

Bra synpunkter Marit O ... du förstår ganska bra hur jag tänker.

Gränsen mellan vad man får och inte får tillverka själv går nånstans mellan chiliflakes och chilisås, färska grönsaker och torkade chili/tomater får man sälja men chilisås eller tomatsås får man inte göra hemma i köket. Att ha tillgång till (hyra in sig i) ett "livsmedelsgodkännt kök" hade varit guld värt eftersom det inte är en investering man löser hur som helst.

Ang. räneexeplet med tomatplantorna så är det ju ganska simpel matematik ... fem månader extra arbete, gödsling, vattning, uppbindning och skörd ... och produkten av plantan är inte mycket mer värd än var plantan var fem månader tidigare ... men tar 30 gånger så stor plats.

Dela detta:

* Inloggade just nu

139 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser