Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Timmerhus  (läst 20515 gånger)

Prins Tuvstarr

• Redaktör
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
Timmerhus
« skrivet: 06 aug-06 kl 20:12 »
Jag har tankar om att bygga ett litet timmerhus på ca 20 - 30 kvm. Vill ha det så milövänligt som möjligt. Min fundering just nu är vad det finns för alternativ till underlag för torv- eller grästaket, som jag tänkt att ha.

Förr i tiden använde man sig av näver, uppåt 6 lager, men det skulle idag bli dyrt(?). Nästa alternativ är att ha en platonmatta som tätskikt. Men hur kul är det att ha plast? Finns det andra alternativ, helst ekologiska. Eller är platonmatta det enda realistiska och säkra material i vad det gäller kostnad och täthet?
Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

nad

Re:Timmerhus
« Svar #1 skrivet: 07 sep-06 kl 12:36 »
ett tjärat brädtak kan fungera, solen bryter ner tjäran men med gräs på taket bör det fungera.

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #2 skrivet: 07 sep-06 kl 13:21 »
Ett helt obehandlat trätak, utan torv eller gräs, kan vara mycket hållbart. Särskilt om man inte kapar fibrerna på den mest utsatta ytan och har ganska tunna bitar som inte spricker så mycket utan kan röra sig efter fuktförändringar och om det får torka upp emellanåt.

Jag satte stolpar och ett tak på en lastpall som jag använder till extra vedförvaring. Okantade en-tums brädor i fur som ligger löst omlott med fri luftväxling under. Det har hållit tätt i fyra år nu helt utan underhåll (jag bara lade tillbaka brädorna efter gudrun). Troligen håller det många år till.

Använd barkade och kluvna klena stockar, massaved, exempelvis i form av "ytor" eller "bakar" som ligger omlott i ett par lager. Fuktrörelserna gör att de tätar mot varandra. Se till att luften kan komma åt och torka upp taket när det är fint väder. Rejäl lutning underlättar också.

När det börjar läcka (eller helst sommaren innan innan) byter man ut det och kan använda det till tändved under vintern.

A.

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #3 skrivet: 07 sep-06 kl 22:30 »
(Anders)

Jag har varit inne på den tankebanan tidigare, att ha ett sk vedtak men jag är väldigt svag för torvtak.

nad

Din idé ang tjärat brädtak låter intressant. Känner du någon som gjort denna variant? Jag är dock rädd att eftersom torven binder upp vattnet en tid innan det rinnar av/torkar, att det kan börja läcka igenom brädtakt.

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

vanna

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 09 okt-06 kl 18:40 »
Hej!
Jag har iga takläggningsförslag men tycker att ditt bygge låter väldigt spännande. Jag har själv planer på att timra och undrar om det vore möjligt att komma och se på ditt bygge.
Vanna
Tel. 0705 23 18 60

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #5 skrivet: 09 okt-06 kl 20:19 »
Hej Vanna.

Välkommen till forumet.

Jag klurar fortfarande på hur jag ska lösa takläggningen. Ekologiskt och så enkelt som möjligt, både i tekniska lösningar och i så få material, är mitt mål. Både för att spara på miljön och för att jag inte vill eller kan lägga en förmögenhet på bygget.

Tanken är att jag ska bo permanent i stugan. Med tillräckligt tjockt timmer blir väggarna färdig både utvändigt som invändigt på en och samma gång. Enda som krävs är isolering mellan stockarna och jag funderar på att använda lindrev.  I golv och tak ska jag använda torv.

Mitt bygge finns fortfarande i mitt huvud. Jag håller på att leta efter mark där jag kan starta mitt lilla projekt.

På grund av att jag har mer eller mindre ständig värk så tvingas jag att köpa stommen färdig. Det hade varit kul att göra allt själv men det går tyvärr inte för min del. Men jag har gett mig katten på att jag ska montera ihop stommen själv (med viss hjälp).

Jag kommer att berätta om projektet under rubriken Bygga & bo eller Vägar till självhushållning.

Lycka till med ditt gymnasiearbete om timring och jag hoppas att du hittar någon som kan visa dig närmare hur man gör.

Lästips: Knuttimring av Jan-Ove Jansson

Åter nr 1/13

leifhh

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 13 okt-06 kl 10:03 »
Enda som krävs är isolering mellan stockarna och jag funderar på att använda lindrev.

Det borde gå minst lika bra med fårull..... Eftersom ull idag oftast slängs, bränns eller grävs ner så vore väl det en helt fantastisk (& ekologisk) gärning att ge materialet en användning.

Själv drevade jag våra ny(gamla)verandafönster med egen fårull. Idén fick jag från de nyuppförda 1700-talshusen vid Gunnebo slott, sedan frågade jag några kollegor som är byggnadsantikvarier och de kände igen metoden från framför allt kyrkor.

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #7 skrivet: 13 okt-06 kl 23:07 »
Det borde gå minst lika bra med fårull..... Eftersom ull idag oftast slängs, bränns eller grävs ner så vore väl det en helt fantastisk (& ekologisk) gärning att ge materialet en användning.

Jo, jag har läst om det, men finns det någon risk att få mal i väggarna om man använder ull som isolering mellan stockarna?

Åter nr 1/13

Dassblomman

• Södermanland
« Svar #8 skrivet: 31 jan-07 kl 13:15 »
jag har ull mellan stockarna på mitt timmerhus... problemet är att småfåglarna drar ut den för att bygga bo med. jätteskönt för dem säkert...  ;D

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #9 skrivet: 31 jan-07 kl 16:40 »
jag har ull mellan stockarna på mitt timmerhus... problemet är att småfåglarna drar ut den för att bygga bo med. jätteskönt för dem säkert...  ;D

Fåglarna vill väl också hade det varmt och skönt  ;) men finns det någon risk att få mal i väggarna om man använder ull som isolering?

Med mal vill jag inte dela husrum med.  8)

Åter nr 1/13

Filip Skräplund

« Svar #10 skrivet: 31 jan-07 kl 16:50 »
Med tanke på hållbarheten och den låga vikten är nog plåttak ett av de mest ekologiska takmaterialen, kanske rent av det bästa.
Otaliga hus har räddats från dyra reparationer och för tidig rivning tack vara ett tätt, bekymmersfritt plåttak.
Har man ull eller halm på taket kan man aldrig känna sig riktigt säker från läckage, gnistregn mm.
Allt nytt är inte dåligt.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

TW

• Finland
« Svar #11 skrivet: 31 jan-07 kl 18:57 »
Om tak
Jag håller mes zeke. Ett dubbelfalsat plåttak håller 50-80 år om man målar det vid behov. Det är tätt och lätt och underhållsvänligt. När det är slut så river man ner det, och för plåten till en skrothandlare för återvinning. Undvik alla sorters färdigmålad eller plastiserad plåt för den är nästan omöjlig att måla om. Vanlig förzinkad plåt är bäst och klarar sig ungefär 20-30år före första målningen.

Om drev
Vi har använt linblånor i lösvikt i de två stockhusen som jag har arbetat på. Linblånor är industriavfall från linförädling och kommer i 70 kg balar. Man river loss ur balen och brer ut på understocken så att de mesta fibrerna går i stockens längsriktning. Man kan driva in mera blånor efteråt med drivjärn och klubba. Här i trakten kostar en bal ungefär 10 euro=95 kr. En eller två balar borde räcka åt dig. Se efter så de inte har legat för länge i lager och börjat lukta råttpiss. Om huset skall stå länge utan brädfodring kan det kanske vara bra att driva med tjärimpregnerat drev från utsidan. Det finns också färdiga remsor av blånor att köpas på rulle men de är dyra.
I Norge lär de använda fårull. Det säljs under benämningen laftevatt.
Förr använde de väggmossa som är en speciell art av mossa.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #12 skrivet: 31 jan-07 kl 19:23 »
Visst är plåt ett alternativ men timmerhusets konstruktion mår väl bra av att ha ett så tungt tak som möjligt. Stockarna pressas ihop av torvtakets tyngd och huset blir på så sätt tätare. Men jag håller med om att plåten går att återvinna och det är ju bra.

Skulle man kunna använda linblånor som golvisolering?

Åter nr 1/13

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #13 skrivet: 31 jan-07 kl 19:37 »
Om drev
Vi har använt linblånor i lösvikt i de två stockhusen som jag har arbetat på. Om huset skall stå länge utan brädfodring kan det kanske vara bra att driva med tjärimpregnerat drev från utsidan. I Norge lär de använda fårull. Det säljs under benämningen laftevatt.
Förr använde de väggmossa som är en speciell art av mossa.

Här på västkusten tätade man timrade hus med tång från havet.

Edgar

TW

• Finland
« Svar #14 skrivet: 31 jan-07 kl 19:40 »
Vidare om tak
Förr hade de ju mest pärttak, brädtak, nävertak och halmtak. De var inte speciellt tunga de heller. Timmerstommen i sig själv borde vara tillräckligt tung med god marginal. I synnerhet om gavelröstena är timrade ända upp.  Om huset är välbyggt så behöver inte dragen pressas ihop särskilt mycket, och halvtorrt virke är ju ganska mjukt.

Om golv
Nej. Det skulle bli för stora lufthål. De tillverkar lösull av gamla tidningar. Den säljs som Ekovilla i Finland, och jag tror den heter Ekoull i Sverige. Den är helt enkelt nedmalt tidningspapper med tillsats av ett borpreparat (tetrapolat xxx, jag kan kontrollera nummern om du vill). Den har god isoleringsförmåga och är miljövänlig. Den sjunker ofte i väggar men i golv och tak är den mycket bra och enkel att sätta in. Mössen hatar lukten av bor.
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #15 skrivet: 31 jan-07 kl 20:20 »
Zeke, TW och Edgar tack för era svar.

I de böcker jag läst har det framhävts vikten av tunga tak till timmerstomar och då nämns torv och tegel som bra alternativ. Men väggarnas tyngd gör väl sitt också även om man skulle välja ett lättare tak.

Nedmalet tidningspapper har jag hör talas om att man kan använda. TW kolla gärna nummet om du har möjlighet.

Se där, tång har jag aldrig hört talas om att man kan använda.

Jag lär mig nya saker varje dag.

Åter nr 1/13

flygtyg

• svamlar efter drömlivet, njuter av nuet.
    • Småland
« Svar #16 skrivet: 31 jan-07 kl 21:45 »
Min karl är till min lycka nyutbildad timmerman och det enda vi pratar om är timmer och gamla hus.
När han bygde upp sitt "skolprojekt" så hade han vitmossa att dreva med mellan stockarna, annars så säger man att husmossa eller väggmossa (samma sak egentligen tror jag ;)) är det vanligaste, men att det fins många exemple på hus med alla möjliga sorters mossa och bôs och djurhår har används. Vitmossan fungerade i alla fall utmärkt och den var inte ens torr när den lades dit :o!!
I golv är det nog rätt vanligt med spån, har du brädgolv inomhus och spån under så kan du lugnt skura golvet med rikligt med såpvattet (vattnet ska vara KALLT), utan att oroadig för mögel eller sånt.
Takisolering är jag tyvärr sämre på, men jag vet att Samuel (min karl) hade tänkt sig spån där med.
Lycka till!
peak oil-intresserad, misslyckad fru, mamma med självhushållnings ambitoner med en "hamstrande" läggning.

Tapio

• Västergötland
« Svar #17 skrivet: 31 jan-07 kl 22:00 »
Halaj!

Det finns en nyare variant på torvtak.
Man har då en slags matta som hålls ihop av ett nät av ståltråd.
Det finns firmor som livnär sig på att montera sådana på befintliga hus.
Kanske kan det ge uppslag och tips?
Jag har inga länkar men ett bra sökord är Sedumtak.
Jag tror att sedum är namnet på växten som växer inuti stålnätet.

Jag vet själv inte så mycket om det, jag har bara arkiverat det hela i bakhuvudet för framtida referens.

//T

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #18 skrivet: 31 jan-07 kl 22:19 »
Tack för era svar flygtyg och Tapio

Det är mycket man inte begriper. Läste om att man använder fuktig mossa mellan stockarna. Ärligt talat tar det emot att göra så. Men det används iaf så det funderar säkert jätte bra *hmm*.

Jag tror att jag nog har någon länk till sedumtak. Ska kolla detta.

Även om mitt ”byggprojekt” kommer att vara litet, 20-30m2, är det lite pirrigt att ro iland allt. Mycket att tänka på för en som inte kan så mycket. Men forumet är suveränt, här finns mycket kunskap.  :)

Jag skickar dig, flygtyg, ett privat PM.

Åter nr 1/13

TW

• Finland
« Svar #19 skrivet: 01 feb-07 kl 12:16 »
Tyvärr kan jag inte hitta papperet med numret. Jag hittade resten av bunten men det papperet som jag sökte efter fattades.

Jag glömde att skriva att blånor kallas kortfiber i linindustrin.

Om kutterspån alternativt pappersull
Kutterspån är ett gångbart isoleringsmaterial för vågräta konstruktioner  men isoleringsförmågan är i sämre laget så isoleringarna blir väldigt tjocka om man skall kunna hålla värmen. Pappersull har bättre isoleringsförmåga så man behöver inte ha 40 cm tjock trossbotten.  Sågspån är i allmänhet väldigt fuktigt så man skall inte använda det om man inte har någon metod att få det torkat. Sågspån sjunker mera än kutterspån som sjunker mera än pappersull. Om isoleringen sjunker kan det lätt bildas draghål. Kutterspån år också mera brandfarligt än pappersull.

Om tunga tak
Jag tänkte på saken och det kan hända att kravet på tungt tak gäller för väggar utan dymlingar. Då är det ju bara draget som hindrar stockarna från att vrida sig ur väggen. Här i trakten har man använt mycket dymlingar och lätta tak. Jag vet inte om det här gäller men teurin verkar rimlig.

Vad hade du tänkt dig för typ av timmerhus? Sågat timmer eller rundtimmer.
Antifacist.

Dela detta:

* Inloggade just nu

217 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser