Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fjäderlösa "Hönserihöns"  (läst 6932 gånger)

BK

• Västmanland
Fjäderlösa "Hönserihöns"
« skrivet: 09 jan-07 kl 21:40 »

Hej!
JAg har tagit hand om 10 stycken 80 veckors fd värphöns. Dessa höns har inte suttit i bur, utan är sk frigånede inomhus. Men stackarna har ju knappast några fjädrar!! De är helt kala undertill, och även på halsen. Vad beror det på? Att burhöns kan se illa åtgånga ut förstår jag, men dessa som inte ändå gått fritt på golvet??
Jag har själv även rashöns och visst kan dessa se hemska ut när de ruggar, men inte tillnärmelsevis så som dessa.
Dessa höns har också väldigt bleka kammar.
Är det ngn som har tips på vad jag kan ge dem för att de skall återhämta sig snabbare?

Vitis

• Skåne
SV: Fjäderlösa "Hönserihöns"
« Svar #1 skrivet: 09 jan-07 kl 21:47 »
Kolla i denna tråd, några har visst goda erfarenheter av "begagnade industrihönor".

tidigare tråd om slitna hönor

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #2 skrivet: 10 jan-07 kl 00:17 »
Men stackarna har ju knappast några fjädrar!!
Är det ngn som har tips på vad jag kan ge dem för att de skall återhämta sig snabbare?
Jodå någon har ett tips här:
Metionin har en gynsam påverkan av återbildning av fjäderdräkten  :)

Grimla
« Senast ändrad: 11 jan-07 kl 10:58 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

gotlandstjej

• Gotland
« Svar #3 skrivet: 10 jan-07 kl 14:38 »
jag var och hämtade 11 stycken igår, men en är redan död, troligen pga att hon inte hade några fjädrar och var kal över större delen av kroppen. Hade ändå lagt henne i halm så att hon skulle kunna hålla värmen bättre. Trodde faktiskt inte att det skulle vara så hemskt att se industrihöns. De andra jag fick har mera fjädrar och verkar pigga. Hoppas de klarar sig.
Har häst, lamm och höns av raserna dvärgkochin, Brahma  och Leghorn

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #4 skrivet: 11 jan-07 kl 11:03 »
JAg har tagit hand om 10 stycken 80 veckors fd värphöns. Dessa höns har inte suttit i bur, utan är sk frigånede inomhus.
Men stackarna har ju knappast några fjädrar!! De är helt kala undertill, och även på halsen. Vad beror det på?

Att burhöns kan se illa åtgånga ut förstår jag, men dessa som inte ändå gått fritt på golvet??

Kan inte låta bli att säga något här. :-\

Visst tappar de fjärdrarna i stora värphönsbesättningar. Varför då?

1: De är många tusen höns.
2: Temperaturen ligger på ca + 18 - 21 C
3: På morgonen är det stor trafik i redena ca 300 i timmen passerar ett rede på morgonen. Vissa reden är överfulla medan andra är halvtomma och det kan man inte styra.
4: Fodertrågs kanterna sliter på fjärdrarna i halsen därför ser de flesta ut som gamar efter ett tag.
5: Många hönor äter andras fjärdrar i brist på kalk.
6: Kvalster. Även om man sprutar regelbundet med kiselpulver kan man inte rå på kvalsterna helt.

Med dessa fakta kan man som novis förstå att de ser slitna ut efter ett tag och det behöver inte innebära att de mår dåligt för det. Även om det kan bli en chock för en som hämtar höns från en besättning.
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

ekl

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 11 jan-07 kl 11:42 »
Jag har tagit hem fem industrihöns igår, deras 2545 olycksystrar går till slakt idag :-\,
hoppas de kommer att vänja sig vid ett riktigt hönsliv ihop med mina ölänningar, att deras fjädrar växer ut, värpa i redena och sitta på pinnen.sandbada och leta mat i gräset till våren....hoppas.......
Vad är det för ras på dessa värphöns? De är inte så stora, värper kritvita ägg, stora kammar som hänger ned över ena ögat, ljusgula ben, ???

hur kan jag se om dom har kvalster?
« Senast ändrad: 11 jan-07 kl 11:43 av Artemis »

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #6 skrivet: 11 jan-07 kl 16:38 »
Vad är det för ras på dessa värphöns?
De är inte så stora, värper kritvita ägg, stora kammar som hänger ned över ena ögat, ljusgula ben, ???

Låter som om du har LSL höns  ;) Lohman alltså..
« Senast ändrad: 11 jan-07 kl 20:04 av Grimla »

ekl

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 11 jan-07 kl 19:47 »
Efter jobbet idag åkte jag till mina nyförskaffade hönserihöns, för att se hur de hade klarat dagen. Makan hade varit där mitt på dagen, då åt hönserihönsen både allfoder, vete, brödrester, pannkaka , kalk, sand..de övade sig på att dricka som sina öländska systrar, inte från en nippel som hönorna pickar på, utan  från vår vattenautomat där man måste doppa näbben för att sedan böja huvet bakåt för att vattnet ska komma ner i krävan. ::).........mycket nytt för de små liven.'
helt fantastiskt, jag trodde knappt de skulle klara första natten i mitt hönshus :-\
  Alla fem har överlevt det första dygnet i en lantrasflock, ätit, drukit, värpt(på golvet), jag tror inte att de var ute under dagen, men det kommer kanske?
På kvällen hade två hönor tagit sig upp på nattpinnarna, den tredje klättrade upp med lite ljus-stöd från billyktor, de två som var kvar på golvet var  de två som är i sämsta skick, dem bländade jag med en ficklampa, och lyfte upp dem. Innan dess visade de tydlig vilja att komma upp till de andra, men förstod inte hur de skulle göra för att klättra upp på stegen, men dom lär sig förhoppningsvis ::)
Få se immorron hur de mår efter natt två, med naturlig föda i magen ???

De har inte benkvalster, och jag har kollat under vingarna och i gumpen på dem efter lus, finns det något annat jag måste uppmärksamma för att inte riskera att smitta övriga djur?
« Senast ändrad: 11 jan-07 kl 21:39 av Artemis »

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #8 skrivet: 11 jan-07 kl 20:02 »
Få se immorron hur de mår efter natt två, med naturlig föda i magen ???

De har inte benkvalster, och jag har kollat under vingarna och i gumpen på dem efter lus, finns det något annat jag måste uppmärksamma för att inte riskera att smitta övriga djur?

Det är hönserihönsen du ska vara rädda om så inte dina höns smittar dom med något !
Inte tvärtom alltså....

Och när blev brödrester o pannkaka naturlig mat  ;D
har aldrig sett det växa i naturen.....
och vad är det för onaturlig mat dom ätit innan ?

gotlandstjej

• Gotland
« Svar #9 skrivet: 11 jan-07 kl 20:17 »
Mina höns har nu klarat två nätter. De värper, men inte så jättemycket. De är tuffa och mycket nyfikna, så jag har gott hopp om att de ska klara sig. Ska försöka släppa ut dem när fjädrarna har växt ut igen. Är det någon som vet hur lång tid det kan ta? De slänger i sig fodret jag kommer med, och första morgonen släpptes några ägg rakt ner från sittpinnarna, men idag har de lagt i redena. De blir nog fina när fjädrarna har växt ut igen.

ekl

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 11 jan-07 kl 20:26 »
Citera
Det är hönserihönsen du ska vara rädda om så inte dina höns smittar dom med något !
Inte tvärtom alltså....

Och när blev brödrester o pannkaka naturlig mat  
har aldrig sett det växa i naturen.....
och vad är det för onaturlig mat dom ätit innan ?

bröd= mjöl, korn, fett, .........onaturligt ;D ;D ;D
pannkaka= ägg >:( >:( >:(kannibaler >:(, mjölk mjöl...

innan åt dom nåt som luktar fisk, fullt med antibiotika o hormoner, men vad kan de få för sjukdomar?

hur ser man om dom har andra kvalster

BK

• Västmanland
« Svar #11 skrivet: 11 jan-07 kl 20:27 »
dom behöver din omvårdnad och kärlek

Lättare sagt än gjort. Omvårdnade går väl bra, men kärlek..... :) :) De tycker inte alls om när jag klappar dem : ;)

BK

• Västmanland
« Svar #12 skrivet: 11 jan-07 kl 20:28 »
Jodå någon har ett tips här:
Metionin har en gynsam påverkan av återbildning av fjäderdräkten  :)

Grimla

Och vad finns det som innehåller metionin då?

BK

• Västmanland
« Svar #13 skrivet: 11 jan-07 kl 20:32 »
jag var och hämtade 11 stycken igår, men en är redan död, troligen pga att hon inte hade några fjädrar och var kal över större delen av kroppen. Hade ändå lagt henne i halm så att hon skulle kunna hålla värmen bättre. Trodde faktiskt inte att det skulle vara så hemskt att se industrihöns. De andra jag fick har mera fjädrar och verkar pigga. Hoppas de klarar sig.

Tror att vi nog har hämtat höns på samma ställe. (Bor på Gotland). Eftersom dessa höns var frigående inne (ej bur), trodde jag inte de skulle se SÅå hemska ut.
Jag hämtade 10 och alla lever ännu. De verkar må relativt bra.
Jag har värmelampa till dem.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #14 skrivet: 11 jan-07 kl 20:57 »
Och vad finns det som innehåller metionin då?

Metionin finns i t.ex Majsglutenmjöl 15g/kg

i Färdigfoder till höns:
 t.ex Edel Värp innehåller 6g/kg
Pullfor Allfoder 4g/kg

I vanlig Majs bara 2g/kg.....  

Mvh Grimla
« Senast ändrad: 12 jan-07 kl 18:27 av Grimla »

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #15 skrivet: 11 jan-07 kl 21:14 »
innan åt dom nåt som luktar fisk, fullt med antibiotika o hormoner

Men hur länge ska skrönan om Antibiotika foder leva  ::)
Vi får inte använda antibiotika foder till värphöns i Sverige och inte hormoner heller !
Vilka är det som sprider sånt här  ???

I Sverige har det sedan 1986 varit förbjudet att använda antibiotika i djurfoder i tillväxtbefrämjande syfte.

men vad kan de få för sjukdomar ?

Eftersom värphönsen kommer från en väldigt ren miljö
så har de inte motståndskraft mot allt det som finns i våra hobbyhöhshus....
Och inte har de succesivt byggt upp motståndskraft mot de bakterier som finns i just ditt hönshus heller...som kycklingar gör.
De kan alltså bli jättesjuka av dina tidigare höns,
väldigt förenklat kan man ju säga att de dör " i det som dina tidigare höns har fast osynligt"...
« Senast ändrad: 11 jan-07 kl 21:41 av Grimla »

ekl

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 11 jan-07 kl 21:34 »
Citera
Men hur länge ska skrönan om Antibiotika foder leva  
Vi får inte använda antibiotika foder till värphöns i Sverige och inte hormoner heller !

vad innehåller fodret som värphönsen får?

hur ser man om de har parasiter?

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #17 skrivet: 11 jan-07 kl 22:21 »
vad innehåller fodret som värphönsen får?

Jag kan ta innehållet i ett av de olika Värpfoder som finns
"Fenix Hel Veg Brun"

Vete 60%
Soja 13%
Ärtor 7,5%
Havre 5%
Kalciumkarbonat (kalk) 10%
Fettsyra
Paprika
Tagetes
A-vitamin
D-vitamin
E-vitamin

BK

• Västmanland
« Svar #18 skrivet: 11 jan-07 kl 22:43 »
Metionin finns i t.ex Majsglutenmjöl 15g/kg

och i Färdigfoder till höns t.ex Edel Värp innehåller 6g/kg
Pullfor Allfoder 4g/kg

Då kanske det kan vara bra att ge dem majs?

gotlandstjej

• Gotland
« Svar #19 skrivet: 12 jan-07 kl 10:29 »
BK, så är det nog. Mina har överlevt denna natt med och de verkar pigga, så jag tror nog att de klarar sig. Hade jag vetat hur de såg ut hade jag nob tvekat att ta emot dem. Men jag vet i alla fall att de kommer få det bra hos mig och att de ska få gå ut och vara i trädgården så fort fjädrarna vuxit ut. Får du också några ägg som är med mjukt skal?

Dela detta:

* Inloggade just nu

148 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser