Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sjuka höns, vad göra?  (läst 8044 gånger)

Tjotten

• Gäst
Sjuka höns, vad göra?
« skrivet: 15 jan-07 kl 08:53 »
Jag är sen i somras ny höns ägare och nu har de blivit sjuka, hälp mig! Mina höns fick för 1 månad sedan ett nytt hönshus på ca. 40 m2 och de är bara 15 höns (nu). Men efter flytten så började några nysa och rossla. Inte mycket men man kunde höra något då och då. Men så slutade de tvärt att värpa (som de hade börjat med). Och då fattade jag att detta var nog lite värre än vad jag trott. Lite luftintag finns ju till hönshuset naturligt vis men onödigt drag kan jag inte påstå att det är. Ej heller har de täfffat andra höns utan sin konstiga inneboende (skrivit om det i ett tidigare inlägg). Jag fick tipps om att ge dem pencilin och nu har de ätit det i 4 dagar av 5 och de låter fortfarande och en dog i förrgår (2 dagen med pencilin). Vad kan detta vara? Jag har visserligen ingen värme i hönshuset då det ännu inte är kallt här nere i södra sverige men gör det stora utrymmet att de inte kan värma upp det själva eller har jag ändå fått in någon konstig smitta? Ända symtomen är nysningar och lite rosslingar samt att äggproduktionen är nere på 0.
Snälla svara mig snart om detta!

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
Re:Sjuka höns, vad göra?
« Svar #1 skrivet: 15 jan-07 kl 10:31 »
Jag fick tipps om att ge dem pencilin och nu har de ätit det i 4 dagar av 5 och de låter fortfarande och en dog i förrgår (2 dagen med pencilin).
Vad kan detta vara?
Ger du pencillin INNAN du vet vad det är för fel på hönsen !?
Hur tänker du då ?

Ej heller har de täfffat andra höns utan sin konstiga inneboende (skrivit om det i ett tidigare inlägg).
Missat det..hur bodde dom då ?
« Senast ändrad: 15 jan-07 kl 10:59 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Tjotten

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 15 jan-07 kl 10:50 »
Jag ringde en hönsvän som rekommenderad det, så....... Men som svar kan väl erkännas att jag just är ganska ny på höns och hoppade naturligt vis på första bästa råd då jag blev orolig. Har hört andra säg att är de så dåliga att de syns tydligt på dem (hängiga, flyger ej upp på pinnarna, m.m.) så går det inte att rädda dem. Var naturligt vis rädd för detta och trodde att rådet jag fick var rätt. Men en har dött endå. Här tar man ju också emot råd utan att veta igentligen något om skrivaren så....

Vad har du själv för råd??? Vad gör du i ett sådant läge???

Tycker det är svårt att få ordentlig inf. om höns sjukdommar och många symtom är lika. Har lånat alla bibliotekets böcker, men inte har det hjälp  mina höns :-(

Känner mig lite desperat och hoppar kanske på fler dumma råd.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #3 skrivet: 15 jan-07 kl 11:13 »
Vad kan detta vara?
Jag har visserligen ingen värme i hönshuset då det ännu inte är kallt här nere i södra sverige men gör det stora utrymmet att de inte kan värma upp det själva eller har jag ändå fått in någon konstig smitta? Ända symtomen är nysningar och lite rosslingar samt att äggproduktionen är nere på 0.Snälla svara mig snart om detta!

Nysningar o rosslingar tyder på Lunginflamation på dina höns!
Lunginflamation får höns när de utsatts för drag eller blivit blöta och kalla.
Kolla din ventilation antagligen drar det mer än du tror.....
fukt o kyla är farligt för höns.

Och ring din veterinär och få t.ex Terramycin till hönsen. Värmetillskott behöver dom också om du har kallt i hönshuset nu,
annars är nog chansen att dom överlever liten...
Höns värmer inte upp utrymmen...
då dom inte har någon kroppsvolym...(om dom inte sitter i en skokartong då  ;)

Mvh Rosa
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Tjotten

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 15 jan-07 kl 11:15 »
Varför du missade den tråden var för att jag inte har skrivit om det ;-).

De bodde i två boxar på ca: 8 km. i mitt kaninstall. Men då de (tupparna) blev förhögljuda och vi fick färdigt hönshuset (som det hela tiden var tänkt att de skulle bo i så flyttade dom. Hönshuset är från början ett gamalt hönshus som varit tvådelat men väggen mellan har länge varit borta och även fönstrena så det var fönster vi var tvugna att få dit innan hönsen kunde flytta in.  Lite luft  kan ha letat sig in i springorna runt öppningsluckorna som går ut till  den ännu inte färdiga inhägnaden och så finns ett luftnings rör upp genom taket. Men det är inte så man känner att det är direkt dragit. fuktigt är det inte mer än någon annan stans och då borde det ha varit värre i kaninstallet där vi haft problem hela hösten med att höet lätt vill mögla, så fuktig som luften har varit i höst har jag aldrig tidigare varit med om. Och minusgrader har vi ännu inte fått, knappt under 5 grader men jag har hängt in en värmelampa (sen de blev dåliga) men under den är det ingen som vill vistas ;-(.

Helenan

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 15 jan-07 kl 11:19 »
Kan det finnas någon sjukdom kvar i ditt "nya" hönshus? Hur länge sedan var det det bodde höns där? Jag tror fukt och instängdhet är mycket värre för höns än drag. Något jag fått för mig men inte vet..  ???

Tjotten

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 15 jan-07 kl 11:26 »
Det är minst 20 - 25 årsedan det var höns i hönshuset men en del smitta kan kanske finnas kvar ändå, men vad som kan vara smittosamt och långlivat vet jag inte. Vi bytte ut det översta lagret av golvmaterialet och brände sedan så gott som detgick det som kom överst sedan (men har ingen aning om det ens var värt mödan) och så kalkade vi väggarn. Kanske råttorna som vi nu tror det är som bor hos dem kan sprida något. Vad i så fall?
« Senast ändrad: 15 jan-07 kl 12:21 av Tjotten »

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re: Kalldrag....
« Svar #7 skrivet: 15 jan-07 kl 11:26 »
Drag är bland det farligaste man kan utsätta alla djurslag för...
Fukt är väldigt dåligt för vissa djurslag.
Och fukt i kombination med drag är väldigt illa för fjäderfä  :-\

Har man "rör i taket" ventilation utan fläkt,  som man hade förr i världen.
Så får man ofta kall luftsras vilket är väldigt väldigt illa för djuren= de får lunginflamation  :-\  

Och Tjotten dina hönor har klockrena symptom på lunginflamation
(vare sig du vill acceptera det eller inte..) :-[

Mvh Rosa
« Senast ändrad: 15 jan-07 kl 12:28 av Rosa »
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Tjotten

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 15 jan-07 kl 11:39 »
Rosa!
Jag accepterar vad det än är de har bara jag vet vad det är ;-)  det är bättre än fågelifluensa eller galnakosjukan eller vad det kan vara ;-).
Jag är också helt medveten om att jag är allt för dålig på det här med hönssjukdomar (kaniner däremot kan jag ;-)) Men det är inte samma sak och meninge är att man ska lärasig (men de behöver ju inte dö på kuppen).

Jag trodde förståss (då grannarna också har ett gammalt hönshus) att det var en bra ventilationsform (så fel man kan ha). Var det då mycket vanligt förr med lunginflamation hos hönsägare (hos hönsen naturligt vis inte ägaren)?

Men vad gör jag då? Är inte Terramycin en form av antibiotika (pencilin ) det också? Eller? Det jag ger dem nu heter inte så men det är ju antibiotika det också. Eller är jag helt ute och cyklar i min okunskap?
« Senast ändrad: 15 jan-07 kl 11:58 av Tjotten »

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #9 skrivet: 15 jan-07 kl 12:28 »
Bäst är att ringa din veterinär och be han/hon skriva ut ett recept till dina höns för lunginflamation.
(man brukar få Terramycin men kanske även annat ?)

Då får du ju rätt antibiotika på en gång
så att dina höns får största möjliga chans att klara sig  :)

Mvh Rosa

Tjotten

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 15 jan-07 kl 12:38 »
Tack!

Då ska jag leta upp en vet genast. Den jag brukar gå till vet inget om höns ;-(.

Vitryss

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 15 jan-07 kl 12:57 »
Föreslår att du läser det här: http://www.sva.se/dokument/stdmall.html?id=1010

och sedan bokmärker
http://www.sva.se/dokument/stdmall.html?id=62
så du fort kan kolla när dina höns visar tecken på sjukdom.
« Senast ändrad: 15 jan-07 kl 12:58 av Vitryss »

Tjotten

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 15 jan-07 kl 13:41 »
Äntligen har jag fått tag på en vet. som rekommenderade att jag började med antibiotika, 8 mil bort!!!!
Att det ska va så svårt att få tag på vet som kan åta sig höns!
Hoppas det nu löser sig.

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
« Svar #13 skrivet: 15 jan-07 kl 15:32 »
Citera
Har man "rör i taket" ventilation utan fläkt,  som man hade förr i världen.
Så får man ofta kall luftsras vilket är väldigt väldigt illa för djuren= de får lunginflamation

Djur klarar altså inte av att leva som "förr i världen"?

Ja nu kanske djur har (likt människor) blivit lite mer bortklemade men ändå...

Mina höns springer ute i slask och regn med bara en eller två plusgrader i luften den här tiden på året. När kvällen kommer kommer också minusgraderna. När jag stänger om hönsen sitter dom ofta dygnsura på pinnarna i minusgrader, deras hus är ingalinda dragfria...man kan ständigt känna en svag vind mot ansiktet inne hos dem...men de är torra.
Efter några timmar uppburrade på pinnarna har fåglarna torkat och värmt sig själva. Har haft två fall av lunginflammation de senaste åren, inte mycket att tala om med tanke på att hundratals fåglar klarat sig utmärkt.

Själv tror jag att det är fåglar som ombonas i uppvärmda, dragfria utrymmen som inte pallar med lite kalluft och drag när vinterfukt och kyla kommer krypande.

Hönsfåglar som får anpassa sig efter årstidernas element klarar sig bra...både vilda och människoägda. Har dom tak över huvudet och torra pinnar att sitta och torka på samt tillgång till energirikt foder och friskt vatten så klarar dom sig så tillvida de inte är försvagade av skada eller annan sjukdom.
I allafall gör mina fåglar det.

Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:Drag...
« Svar #14 skrivet: 15 jan-07 kl 16:51 »
Kul att dina hönor mår bra Fred  ;D

Själv tror jag att det är fåglar som ombonas i uppvärmda, dragfria utrymmen som inte pallar med lite kalluft och drag när vinterfukt och kyla kommer krypande.

Håller inte med dig Fred...
Utegångsdjur (tänker på kor nu alltså) kan gå ute i 25 minusgrader och inte få t.ex juverinflamation eller lunginflamation.
Men tar du in samma djur och ställer dessa "härdade" djur  :P i drag så kan blir dom sjuka.
Inget skitsnack, inga fantasier.. utan klara kända fakta.

Tack o hej /Rosa
« Senast ändrad: 15 jan-07 kl 16:59 av Rosa »

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
Re:Drag...
« Svar #15 skrivet: 15 jan-07 kl 17:59 »
Kul att dina hönor mår bra Fred  ;DHåller inte med dig Fred...
Utegångsdjur (tänker på kor nu alltså) kan gå ute i 25 minusgrader och inte få t.ex juverinflamation eller lunginflamation.
Men tar du in samma djur och ställer dessa "härdade" djur  :P i drag så kan blir dom sjuka.
Inget skitsnack, inga fantasier.. utan klara kända fakta.

Tack o hej /Rosa
Ja dom "kan" säkert bli sjuka. Och ärligt talat känner jag inte till hur bra kor trivs i minus 25 ::).
Särskillt om ladutemperaturen är 30 grader varmare än yttertemperaturen....en människa som kastas igenom sådana temperaturskillnader skulle också bli sjuk då, därav behovet att behålla "innetemperatur" runt kroppen genom att klä på sig ordentligt.
Å andra sidan klarar/klarade t.ex Inuiterna av att leva mycket kallt utan att bli sjuka främst beroende på att innetemperaturen innuti en igloo vintertid brukar ligga på runt 4 plussgrader.....en temperatur som är mycket behaglig om man kommer in från minusgrader.

Men du har helt rätt. Lever man (människa eller djur) med sommartemperaturer i bostaden så blir man lätt sjuk om man vistas och blir blöt i kalla temparaturer för att sedan utsätta kroppen för stor temperaturväxling.
Min erfarenhet är att hönsfåglar mår bäst av att leva som dom alltid har levt oavsett om deras sittpinnar sitter i hönshus eller i en skogsgran.
Jag har haft betydligt färre sjuka djur sedan jag slutade värma upp hönshusen. Å andra sidan har jag sällan mer än 10-15 minusgrader under längre perioder så visst jag kan förstå att uppvärmning så att temperaturen hamnar närmare nollan kan vara nödvändigt om man bor i trakter som har -25 under längre perioder.

/Fred
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

Vitryss

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 16 jan-07 kl 00:52 »
Har läst igenom inlägg om höns som sträcker sig ett par tre år tillbaka i tiden.
I något inlägg nämner någon att höns förr i tiden togs in i bostadshuset då kylan smällde till. Speciellt en signatur gör gällande att höns förr i tiden aldrig bodde kallt på vintern.
Det här har fått mig att fråga äldre människor i min närhet hur dom minns att höns hade det förr. Och i inget fall säger man att höns togs in i stall eller andra av djur uppvärmda rum, än mindre tog man in höns i bostäderna (detta gäller Gästrikland/Hälsingland).
Vad har ni andra för erfarenheter då ni pratat med äldre generationer och hur dom minns sin barndoms hönshållning?
Själv har jag ouppvärmt i mitt föga isolerade hönshus - som dock är helt dragfritt, och i dagarna ruvar två hönor och en påfågelhona har lagt ägg för en tidig vårkull.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #17 skrivet: 16 jan-07 kl 08:15 »
Och i inget fall säger man att höns togs in i stall eller andra av djur uppvärmda rum,  (detta gäller Gästrikland/Hälsingland).
Vad har ni andra för erfarenheter då ni pratat med äldre generationer och hur dom minns sin barndoms hönshållning?
Nu hör väl inte detta riktigit till den här tråden då men....
Jag bor i Hälsingland, är av Hälsingesläkt och är dessutom född här.
 :-[ jösses...så det kan bli.

Hönsen brukade ibland bo i utrymmet bredvid grisarna och fick då värme från dem.
OBS det var förr...
(så är det byggt här i mitt lilla torp också, inte så långt från dig vitryss)
I flera gamla, lite större hönshus jag sett, så fanns det en vedkamin som man eldade i åt hönsen när det smällde i o blev kallt.
(t.ex hos min farfar, m.fl )

Så nu Vitryss har du hört några fall där man hade värme åt sina höns i Hälsingland.  ;D

/Hälsingestintan Grimla
« Senast ändrad: 17 jan-07 kl 13:58 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Tjotten

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 16 jan-07 kl 09:31 »
Väldigt intressant det här!

Jag är kaninmänniska och kaniner är nog de allra känsligaste djur man kan tänka sig men ändå så är det bättre för dem att bo ute än inne. Bättre förkallt än för varmt om man säger så men drag tål de inte. Konstigt nog tål de blåst men ej drag.

Så när jag som nybörjare med höns gjorde i ordning hönshuset så har det varit med tanke på att känsliga kaniner skulle klara det, men att hönsen inte skulle göra det var för mig obegripligt. enligt mig har det fått ett stort ljust lufftigt hönshus som är lätt att hålla rent och med mycket plats och sysselsättning. hade inte en aning om att det kunde vara en dålig miljö för dem då jag dessutom bor i södra sverige med mycket milda vintrar (men med fukt i luften).

Nu har jag hängt in värmelampor (som de inte sitter under) och tätat alla hål och "röret" men behöver jag köpa någon värmekamin också eller???

Sally

« Svar #19 skrivet: 16 jan-07 kl 09:34 »
Jag rev ut isoleringen ur hönshuset och har bara en "grisalampa" som värmekälla om det skulle bli ruskigt kallt (händer inte sååå ofta här i Skåneland ;)) och hönsen (inbillar jag mig) är inte sjukare för det. De är ute i ur och skur, med möjlighet att gå in i ett dragfritt hönshus om de vill så klart. Det enda de INTE gillar är mycket snö, då de inte "bottnar" ;D!

Sally
Går det...så går det!

Dela detta:

* Inloggade just nu

137 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser