Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Stevia  (läst 13798 gånger)

hemmamamman

• Närke
    • http://hemmamammansliv.blogspot.com/
Stevia
« skrivet: 21 feb-07 kl 13:17 »
Jag har köpt stevia frön som jag har planterat. Kanske var för tidigt men jag har gjort det i alla fall.  ;) Dom har kommit upp, men dom är fortfarande jättesmå, men dom växer säkert. Men jag skulle vilja ha lite tips på hur jag ska sköta dom små raringarna, är första gången för mig. ;) När kan jag plantera ut dom osv?
Hemmamamma, tre barn, en gubbe, 4 marsvin, extraknäcker som sjuksköterska. Samlar på spartips.

trientalis

• Gäst
Re:Stevia
« Svar #1 skrivet: 26 feb-07 kl 18:44 »
Jag har också skaffat frön till Stevia i år. Det är 1:a året för mig också så jag har inga egna erfarenheter att dela med mig av.  :-\ I fröpåsen fanns dock en lapp med följande "bruksanvisning"

"Köldkänslig perenn från Sydamerika med extremt söta blad. Blommar med små vita blommor när dagarna blir kortare.
Utvecklingstid: 100 - 120 dagar.
Odling: Fröet tappar sin grobarhet fort och bör sås i år. Så ytligt(ljusgroende) inomhus 6-8 veckor innan utplantering på friland elller i växthus i väldränerad jord. Plantera om i 8-10 cm krukor när plantorna är stora nog att hantera. Håll jorden fuktig, men inte blöt. Toppa plantan om du vill ha en buskigare växt. Utplantering sker när all frostrisk är över med 30 cm mellan plantorna. Gillar full sol, men klarar även lite skugga framför allt under heta soliga dagar. Undvik starka kvävegödselmedel. De ger en kraftig växt med lite sötma. Stevia tål inte temp. under 7 gr  C.
Stevia är en utmärkt krukväxt, som kan övervintra inomhus i ett ljust fönster. Föredrar rymlig kruka med väldränerad jord. Sticklingar kan tas på våren.
Groning: 7-21 dagar
Höjd: 40-80 cm.
Skörd: plocka blad på morgonen innan blomning för högsta sockerinnehåll. Färska och torkade blad är goda i sallader, såser och drycker. Torka knippen hängande i ett välventilerat utrymme skyddat från direkt sol. Torkade blad kan malas till ett pulver för vinterförvaring."

Hoppas detta kan vara till någon nytta för dig. ??? :D
Vänliga hälsningar
Lena

Eulalia

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 26 feb-07 kl 18:50 »
Vilka fröfirmor köpte ni av?

skånetösen

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 26 feb-07 kl 19:21 »
Jag köpte mina på nätet, Impecta, men jag har sett att andra fröfirmor har hakat på. Plantan går under namnet 'sockerplanta'. Något missvisande tycker jag men så är det.
Jag är inne på andra året med Stevia ( eg tredje men det första misslyckades totalt så jag föredrar att glömma det. ) och det är små kitsliga varelser, gnälliga och petiga som omedelbart straffar den som gör fel. Ett tips vid frösådd är att först fukta jorden och sedan lägga fröna ovanpå utan att täcka dem med jord. Minidrivhus i söderfönster är ett måste. Mina är cirka 1 cm stora nu så X i taket, det verkar till att funka i år igen.
När de blir större så snurrar/vrider sig stammen/roten lite strax ovanför jorden så man får ha dem en och en i varsin kruka.
Lycka till och hojta till om ni har frågor... med lite tur har jag redan gjort mina Stevia-misstag och kan åtminstone bidra med hur man INTE ska göra. 8)
Det jag inte hinner idag kanske jag hinner imorgon.

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #4 skrivet: 27 feb-07 kl 13:46 »
Det verkar som att det inte finns så stort behov av sticklingar nu sedan frön blivit lätt tillgängliga? Jag kommer snart att ta sticklingar från plantor jag övervintrat och driva upp ett gäng sticklingar för mitt eget behov under sommaren.

Finns det fortfarande önskemål om sticklingar?

Inför bytesmarknad på Återträff och så.

A.

Eulalia

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 27 feb-07 kl 14:02 »
Fortfarande intresserad av sticklingar!
Gärna stabbiga, rejäla prylar med stam och ogräsanlag, så de klarar sig.
Även fast jag har haft dålig hand med de senaste 3, och även fast jag ska köpa fröer för att s.a.s. sprida chanserna  ;)

rosita51

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 27 feb-07 kl 14:19 »
Jag sådde stevia förra våren och de växte bra hela sommaren. De stod planterade i en stor korg, i lä och växte sig kraftiga. Övervintringen gick också bra tills det blev kallare än 10 grader i förrådet. De klarade inte den kylan, så de åkte in i värmen, men det verkar som att det bara är en planta som klarat pärsen.  :'(Jag sådde resten av fröna från 2006 och fyra plantor står så fint omskolade i krukor i österfönster med extra belysning.  ;)
MVH Rosita zon 1

Jullan

• Småland
    • Sevedstorp Rådgivning
« Svar #7 skrivet: 27 feb-07 kl 15:38 »
(Anders): Ja, våran planta verkade inte klara övervintringen, så jag vill gärna ha sticklingar! Är för lat för frösådd...

sɹǝpuɐ

• -
« Svar #8 skrivet: 27 feb-07 kl 15:54 »
Jag är alldeles för lat för frösådd. Jag bytte till mig mina plantor som sticklingar av Glinda.

Jag kommer att försöka göra ett rejält gäng sticklingar nu när ljuset börjar komma och jag ändå skall dra upp purjolök och persilja och annat som behöver lite extra tid på sig. I värsta fall får jag väl slänga de som jag inte kan bli av med...

A.

hemmamamman

• Närke
    • http://hemmamammansliv.blogspot.com/
« Svar #9 skrivet: 28 feb-07 kl 09:52 »
Jag köpte mina frön från Impecta jag med.
Jag vill gärna ha lite sticklingar av dig Anders om du har möjlighet att skicka dom, betalar gärna porto.
Hemmamamma, tre barn, en gubbe, 4 marsvin, extraknäcker som sjuksköterska. Samlar på spartips.

sɹǝpuɐ

• -
« Svar #10 skrivet: 28 feb-07 kl 11:00 »
Jag kommer att göra en hop sticklingar och meddelar när de är tillgängliga (har rotat sig).

Jag gjorde en dröse i höstas varav jag jag skickade några med post. Men jag fick dåliga erfarenheter - det verkar vara ansträngande för plantorna för många sticklingar som skickades dog. Men en del klarade sig? (Eller beror det på mottagaren?  :P)

En del av mina sticklingar jag gjorde i höstas dog också - det var ju lite fel årstid med minskande ljus - men de flesta har klarat vintern.

Kommer att försöka skicka med rotsystemet intakt i en liten torvklump. Skall se om det går att driva upp i en plastback till granplantor typ plugg-plantor.

Jag hör av mig här igen när det blir dags. Jag skickar gärna. Eller byter på en återträff eller...

Jag försöker igen iaf.

A.

Anders Plogen

• -
« Svar #11 skrivet: 03 mar-07 kl 13:14 »

Jag hade en planta förra året, men jag fattade aldrig hur man ska använda den. Jag provade att stoppa blad i te som sötningsmedel, jag provade att baka småkakor på torkade blad m.m. Tyckte inte att det blev speciellt sött, snarare smakade det lite kemiskt och lite tvål. Några bra tips / recept? Vore ju kul att kunna odla sina egna sötsaker, men än är jag inte övertygad om att stevia är det rätta för mig....

//Anders

sɹǝpuɐ

• -
« Svar #12 skrivet: 14 mar-07 kl 12:19 »
Jag ersätter bara lite av sockret ibland. Inte allt - detr smakar inte så himla bra då. Men sötsur sås blir rätt bra.

Men mest använder jag stevia som en kul grej - det är roligt att låta folk smaka. De brukar blir himla förvånade.

A.

rosita51

• Skåne
« Svar #13 skrivet: 16 mar-07 kl 16:42 »
Jag samlar blad som jag torkar och sen kör dem i mixer eller med mixerstav tills det blir ett pulver. Sen kan man söta med det som strösocker, fast man tar mycket mindre. ;)
MVH Rosita zon 1

Morran

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 19 mar-07 kl 19:34 »
Jag har också köpt frö och tänkte försöka mej på Stevia i år, mest för att alla här verkar tycka att det är så bra  :P men också för att jag i år ville ha något mer matnyttigt på min balkong än bara blommor.

Jag är dock urdålig på att följa instruktioner och mina växter brukar få rätta sej efter mina vanor, så vi får väl se hur det går. Jag har i alla fall ett par stycken "minidrivhus" och ett otroligt soligt sydöst fönster så jag har i alla fall de rätta förutsättningarna.

rosita51

• Skåne
« Svar #15 skrivet: 24 mar-07 kl 20:09 »

Jag är dock urdålig på att följa instruktioner och mina växter brukar få rätta sej efter mina vanor, så vi får väl se hur det går. Jag har i alla fall ett par stycken "minidrivhus" och ett otroligt soligt sydöst fönster så jag har i alla fall de rätta förutsättningarna.
Citera

Lycka till att få stevia att rätta sig efter dina vanor!  ;) Hos mig verkar det mera som att jag måste rätta mig efter stevians vanor!  :-[
MVH Rosita zon 1

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #16 skrivet: 25 mar-07 kl 00:41 »
Jag har fått en Stevia. Har nästan tagit livet av den några gånger. Trodde jag torkat ihjäl den nu senast. De vill ju ha en hel del vatten och ofta. Men den har skjutit nya skott. Och de vissnade grenarna kunde jag skörda torkade blad från. Den bor i en 5-literskruka med jordblandning med mycket kompost i. Står i ett ljust fönster.
Te på gunpowder (grönt kinesiskt te) + stevia är en höjdare!

Morran

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 25 mar-07 kl 08:52 »

Lycka till att få stevia att rätta sig efter dina vanor!  ;) Hos mig verkar det mera som att jag måste rätta mig efter stevians vanor!  :-[
Ja, jag får väl se hur det går :P men konstigt nog brukar det gå bra med alla möjliga plantor, trots att en del är lite kinkigare. Jag har dock inte ens fått ner några frön i jorden än...

Morran

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 29 mar-07 kl 10:03 »
Det måste ha blivit något fel när jag planterade mina frön. Jag planterade dem ju i söndags eller måndags och redan har jag små gröna "rosetter" som sticker upp i jorden  ???

Ingen av de andra "krukorna" i mitt minidrivhus har fått något liknande så det kan väl inte bara ha varit något som låg i jorden när jag planterade?

Det stod på paketet att det skulle ta 7-10 dagar innan fröna gror...det är onekligen mysko  ???

Suorja

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 29 mar-07 kl 11:51 »
det är så dom ska se ut ibörjan.

dom är väldigt sköra då och ska hållas fuktiga. När dom har börjat få en träigare stam är dom kanska starka. jag har ochså "tat dö" på mina ett par ggr men dom skjuter nya skott när solen och vattnet kommer

Dela detta:

* Inloggade just nu

169 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser