Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjälp! Äggätarhöna!  (läst 4581 gånger)

mirakel

• Närke
Hjälp! Äggätarhöna!
« skrivet: 24 feb-07 kl 13:47 »
Härom dagen tog jag en av våra unga hedemorahönor på bar gärning när hon slurpade i sig ett ägg!
Är detta något hon gör pga. näringsbrist? tristess? stress? dåliga gener? Finns det risk att de andra tar efter? Är det troligt att det är övergående?
Vad kan detta bero på? De har allsidig och näringsrik mat och tillgång till snäckskal.
Någon klok hönsägare som vet?

Hälsningar från Sörboda
mirakel

Florina

• Gäst
Re:Hjälp! Äggätarhöna!
« Svar #1 skrivet: 24 feb-07 kl 14:43 »
Klok kanske jag inte e men ;D höns o tuppar slafsar gärna i sig ägg som gått sönder och tar också skalet.

Det e helt naturligt och nyttigt, men inte om det visar sig att de hackar sönder ruvägg.

Jag ger mina kycklingar bla kokt mosad ägg som hönan o kycklingarna älskar att äta.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #2 skrivet: 24 feb-07 kl 15:03 »
Härom dagen tog jag en av våra unga hedemorahönor på bar gärning när hon slurpade i sig ett ägg!

Råa ägg är gott, det tycker hönsen också om de får smak på det....
Så hade hon sönder ägget själv så har du problem!!
Då fortsätter hon antagligen att göra så.... och lär de andra.

Hade det gått sönder när det t.ex ramlat ur redet ner på golvet så händer nog inget mer.

(Det finns ju en anledning till att man har undanrullande reden till värphöns  :D  )
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Drevern

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 24 feb-07 kl 21:51 »
Sådana där ägghackare träffar man på ibland. Dock är det ofta så att skalet varit för klent på ägget. Ge hönsen rikligt med snäckskal så brukar äggätandet försvinna. En metod jag prövade var att lägga in ett proslinsägg i redet, det klarar de inte att hacka sönder och då brukar de sluta att försöka. S

Skogstrollet

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 26 feb-07 kl 12:45 »
Jag har av just denna anledning införskaffat mig en hel uppsättning värpreden med undanrullningshål i botten. Förberedde hönshuset igår för detta nya och ska idag sätta upp dem. Men jag blir lite konfunderad när jag studerar dem. Ska hönsen ligga utan något annat under sig än den botten som finns där (med sitt hål för ägget), eller kan man lägga in lite halm och ändå få det att fungera?
Hur får man hönsen att vilja lägga sig där och värpa  ??? Nu kan jag ju inte lägga in ett låtsasägg - det ramlar ju iväg ;D
Jag vet inte riktigt hur jag ska få det att fungera, men som det är idag när massor av ägg äts upp av hönsen kan det ju inte fortsätta ivarje fall...

orloff

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 26 feb-07 kl 12:53 »
Ja du, har de börjat få smak på ägg är det nästan omöjligt att få dem att sluta. Lägger du något i redet så fyller det ingen funktion, tyvärr. Ägget ska lätt rulla iväg. Brukar de lägga äggen i rede är det säkert inga problem. Hoppas det går bra. ;)

Anna.D

« Svar #6 skrivet: 27 feb-07 kl 06:35 »
jag fick det problemet med mina blomme höns för många år sedan.fick sitta och kolla ut vilka det var som gjorde det för det var en som hade börjat och drog sedan med sig fler hönor.det  slutade med att jag köpte ägg reda där äggen rullade undan ,men en höna var inte dummare än att hon stack in huvudet från redet och dit där äggen låg och pickade sönder äggen :Pså jag fick ta bort den hönan.Anna

Anna

• -
« Svar #7 skrivet: 27 feb-07 kl 11:04 »
Jag tycker du ska börja med att ge dem snäckskal och sedan lägga in porslinsägg eller plastägg i varje rede. Det går också att göra gipsägg själv. Blås ur ett ägg precis som till påsk men gör ena hålet lite större. Fyll sedan äggetskalet med gips, låt det stelna och lägg sedan in det till hönsen. Har du tur så slutar de snart att picka på äggen när de märker att det är lönlöst. Det gäller dock att du dagligen plockar bort de riktiga äggen...
Lycklig på landet i Medelpad med make, två söner, katt, höns och förhoppningsvis mer djur framöver...

Skogstrollet

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 27 feb-07 kl 12:13 »
Jag tycker du ska börja med att ge dem snäckskal och sedan lägga in porslinsägg eller plastägg i varje rede. Det går också att göra gipsägg själv. Blås ur ett ägg precis som till påsk men gör ena hålet lite större. Fyll sedan äggetskalet med gips, låt det stelna och lägg sedan in det till hönsen. Har du tur så slutar de snart att picka på äggen när de märker att det är lönlöst. Det gäller dock att du dagligen plockar bort de riktiga äggen...

hmm, mirakel ger ju sina snäckskal och även mina har fri tillgång till detta. I mitt fall så ligger det redan låtsasägg i redena, så där vart det  ingen tur  :'(   och jag tar ut ägg tre gånger om dagen (ifall det finns några). Problemet blir ju nu med försvinningsredena att det inte går att lägga in några låtsasägg där. Men jag tänker hålla hönsen instängda halva dagen och hoppas på att de går in i de nya redena...

Drevern

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 27 feb-07 kl 17:22 »
Om du prövat allt så ta bort hönan.

Netzzi

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 01 mar-07 kl 18:58 »
Hej!

Min mammas höns äter oxå råa ägg,
men de kan inte hacka sönder dem själv,
vi gör sönder äggen åt dem..

Helenan

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 01 mar-07 kl 19:19 »
Man kan också fylla äggen med senap har jag läst. Kanske är bättre än gips?

morAkka

« Svar #12 skrivet: 04 mar-07 kl 13:55 »
[Problemet blir ju nu med försvinningsredena att det inte går att lägga in några låtsasägg där. Men jag tänker hålla hönsen instängda halva dagen och hoppas på att de går in i de nya redena...
Citera
Jag har försvinningsreden. Jag lade en kartongbit under "mattan" i ett eller flera reden beroende på om flera hönor var ruvningsvilliga. Det fungerade jättebra.  När hönan legat så jag såg hon låg "hårt", så tog jag och lade hönan i en fodertunna med halmbädd. Svärmor gjorde alltid så när hon hade höns. Man får visserligen lyfta i och ur hönan morgon och kväll, men hon får ligga i fred och Kycklingarna som är först kan inte komma ifrån sin mamma.
MorAkka

torpartjej

• Bor på guds tumme.
Grymt tips.
« Svar #13 skrivet: 05 mar-07 kl 20:57 »
Jo, min farfar brukade lägga en het potatis i äggskal, och det funkade alltid.  Men då gäller det ju att hönan i fråga kommer innan potatisen kallnat. Har dock inte behövt prova själv. Julia

Skogstrollet

• Skåne
Re:Grymt tips.
« Svar #14 skrivet: 06 mar-07 kl 07:59 »
Jo, min farfar brukade lägga en het potatis i äggskal, och det funkade alltid.  Men då gäller det ju att hönan i fråga kommer innan potatisen kallnat. Har dock inte behövt prova själv. Julia
vad menar ni ? Har hönsen slutat äta äggen sedan,eller ?

torpartjej

• Bor på guds tumme.
Potatis i äggskal...
« Svar #15 skrivet: 06 mar-07 kl 08:25 »
Hönan ser ju att ägget är lite trasigt, och då blir hon sugen på att smaska i sig det. Sen bränner hon sig på näbben och då gör hon aldrig om det. Men jag vet inte riktigt vad jag tycker om det.  :-[ Det är ju iallafall bättre än att hon har ihjäl ofödda kycklingar...och hon gör det ju bara en gång, och sen aldrig mer...Men det funkade alltid då, ett gammalt husmorstips som är värt att prova om man blir tillräckligt desperat...avgör själv... ::)

Hönsmamma

« Svar #16 skrivet: 06 mar-07 kl 21:37 »
Ett gammalt knep är att, blanda i lite ättika i dricksvattnet. Det är inte farligt för hönsen, men det funkar.
Jag & gubben har bland annat: Ancona, Araucana, Australorp, Brahma, Brakel, Faverolle, Friesen, Fönix, Hollende hoens, Holländska Vithättor, Isbar, Jersey Jätte, Kochin, Lohmann, Maran, Millie Fleur, Silke, Svarthöns,Sussex, Wyandotte,
Mysk-ankor och Kinesiska knölgås, Amerikansk gul gås och katte

Anna

• -
« Svar #17 skrivet: 07 mar-07 kl 13:41 »
Höll på att plocka bland äggen igår och la ett uppepå ett rede. Genast var en höna där och pickade genast ett hål i det! Nu har jag alltså också en äggätarhöna! Det konstiga är att det ligger flera ägg i redena som står direkt på golvet, och de verkar hon inte röra. i och för sej vet jag ju inte om hon redan varit där och tagit för sej redan.

Hur som helst, det där med ättika lät ju för enkelt för att vara sant. Vill testa. Har du hönsmamma eller nå'n annan nå'n aning om dosering? Jag ger mina vatten i en 10liters vattenautomat. Tacksam för svar då jag ska prova på en gång.
Lycklig på landet i Medelpad med make, två söner, katt, höns och förhoppningsvis mer djur framöver...

mirakel

• Närke
« Svar #18 skrivet: 12 mar-07 kl 15:59 »
Tack för alla svar..
Problemet kvarstår, tog henne på bar gärning i helgen igen.

De har haft porslinsägg i redena hela tiden, så det verkar ju inte som att det fungerar.

Skall jag alltså ta bort hönan tycker ni? Det känns så tråkigt när det är ett genbanksdjur! Men vi vill ju naturligtvis ha äggen kvar.. Det vore ju förskräckligt om hon lärde de andra.

Detta med ättika, hur skulle det alltså fungera? Jag förstår inte hur det kan hänga ihop, i så fall måste det väl vara någon bristsjukdom?

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
« Svar #19 skrivet: 12 mar-07 kl 16:19 »
Tack för alla svar..
Problemet kvarstår, tog henne på bar gärning i helgen igen.

De har haft porslinsägg i redena hela tiden, så det verkar ju inte som att det fungerar.

Skall jag alltså ta bort hönan tycker ni? Det känns så tråkigt när det är ett genbanksdjur! Men vi vill ju naturligtvis ha äggen kvar.. Det vore ju förskräckligt om hon lärde de andra.

Detta med ättika, hur skulle det alltså fungera? Jag förstår inte hur det kan hänga ihop, i så fall måste det väl vara någon bristsjukdom?
Förstår inte heller hur ättika i vattnet skulle påverka.
Sönderhackade ägg brukar vanligtvis kopplas ihop med kalkbrist?

Jag ger mina höns krossade äggskal från hushållet istället för snäckskal och upplever inte att jag har något större problem med sönderhackade ägg.
Möjligtvis kan jag se tendenser till det under de kallaste vintermånaderna när/om fodret inte riktigt räcker till att täcka de instängda fåglarnas behov.
Men de enstaka problemen har alltid försvunnit så fort hönsen fått gå ut och leta egen föda på vårkanten.

/Fred
« Senast ändrad: 12 mar-07 kl 16:21 av Fred »
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

Dela detta:

* Inloggade just nu

119 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser