Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kompakt-odling  (läst 10008 gånger)

Eulalia

• Gäst
Kompakt-odling
« skrivet: 30 mar-07 kl 13:11 »
Här är tråden för de riktigt småiga bönderna :-)
ja, vi som bor i lägenhet eller har väldigt små eller obefintliga arealer att odla på :-)

Även de som odlar på större ytor kanske har tips och råd som vi alla kan ha nytta av.

En grej jag dök på för ett tag sedan var odling upp-och-ner, i hängande hinkar med hål i botten. I det fallet var det tomater som odlades.

http://www.ubcbotanicalgarden.org/forums/showthread.php?t=13898

http://www.durgan.org/4%20May%202006%20Testing%20Growing%20Upsidedown%20Tomatoes./HTML/
« Senast ändrad: 30 mar-07 kl 13:25 av Eulalia »

Sommartorparn

Re:Kompakt-odling
« Svar #1 skrivet: 30 mar-07 kl 15:24 »
Får väl räkna mig till den kategorin (förutom torpet då). Har i o f sig funderat på om jag skulle kunna plantera en eller annan växt i skogen. Det verkar vara akut rönnbrist här och jag behöver faktiskt rönnbär både till gelé och smaksättning. Och kvanne kanske. Det får inte heller plats i trädgården. Kanske maskrosor  ;) ska ju vara bra att ha på olika sätt, men det skulle nog inte grannen gilla att jag odlade precis bredvid. Älgört? Nypon kanske? Det finns ju så mycket björnbärs- och hallonris i skogen; då kan väl lite nypon också vara bra? Eller fläder?

Fast om jag brer ut mina odlingar i den här sjumilaskogen så är det väl inte längre kompaktodling.
I trädgården vill jag dock absolut ha vinbärbuskar, gärna på stam och en kryddspiral. Sen är det nog slut på utrymmet, för lite ved ska vi också stapla till kakelugnen. Gränsen är ju inte ens utstakad och det ligger fortfarande byggmaterial överallt. Kan väl vara glad om det blir gröngödning av framåt hösten...

Eulalia

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 30 mar-07 kl 15:28 »
på tal om fläder, så läste jag nånstans att det är skitabra att ha kring huset för myggen avskyr fläderdoft...alltså hela växtens doft. Den är ju lite frän..

Härligt att ha oändlig mark att sprida ut sig på :-)
växterna bryr sig ju inte var gränserna går, och är det allmänning så är det väl fritt fram att sköta om och plocka?
« Senast ändrad: 30 mar-07 kl 15:33 av Eulalia »

Morran

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 30 mar-07 kl 15:45 »
Jättebra idé med tråden Eulalia, jag visste väl att det inte bara var du och jag som inte hade massor av odlingsbar jord. :)

För att fortsätta på spåret i Loofah tråden; här i mitt område verkar det som om den enda förutom jag, som har intresse av att odla någonting alls, förutom dåliga vanor, har sommarhus med tillhörande land.
Vi hade ett möte med hyresvärden för ett år sedan då han (hyresvärden alltså) berättade att det fanns möjlighet för oss att få maskiner, verktyg, pengar till plantor, you name it, för att göra området trivsammare. Tyvärr tyckte alla utom jag att det verkade för jobbigt så det förslaget röstades ner.

Jag har funderat på att anlägga en liten plantering/odling i skogbrynet dock men är lite tveksam till om jag får göra så. Området gränsar nämligen till "naturreservat" (eller vad det nu kan tänkas heta).

...............

För att fortsätta på kompaktodlingstemat; i Bosnien odlades det hej vilt på balkongerna under kriget. Speciellt i det belägrade Sarajevo var det väldigt populärt att dryga ut FN's matsändningar med egenodlade grönsaker som folk odlat direkt i påsar med jord. Om det var affärsförslutna påsar gjorde de helt enkelt bara hål där de planterade det som skulle växa.
Jag tror nästan att idén med att odla prydnadskål kom därifrån eftersom folk odlade kål i offentliga planteringskärl lite här och var.

Tapio

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 30 mar-07 kl 16:14 »
på tal om fläder, så läste jag nånstans att det är skitabra att ha kring huset för myggen avskyr fläderdoft...alltså hela växtens doft. Den är ju lite frän..

Halaj!

Jag har en bautastor fläder på min tomt.
Myggen skiter blankt i den.
Det kanske inte är rätt sort.
Det skall visst finnas en vars blommor man inte gör saft av.

//T

Eulalia

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 30 mar-07 kl 16:16 »
Druvfläder, den är giftig, kan det vara den som menades att myggen ogillade? näe, jag tyckte det var nytta med nöje det handlade om!
måste checka, återkommer.

Prins Tuvstarr

• Redaktör
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
« Svar #6 skrivet: 15 maj-07 kl 18:27 »
Här är tråden för de riktigt småiga bönderna :-)
ja, vi som bor i lägenhet eller har väldigt små eller obefintliga arealer att odla på :-)

Jag hakar på i denna tråd.

Nu har jag bestämt mig för att bli en "småig bonde". Enda fördelen med min lägenhet är att jag har en egen trappa/ingång. Plattformen är ca 1 m2 + stegen i trappan. Här tänker jag odla i krukor. Har idag handlat en tomatplanta, en paprikaplanta och tre jordgubbsplantor. Planteringsjord och någon form av vindskydd måste ordnas ännu. Bild kommer så småningom när jag fått "allt" på plats.  ;D

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

*söderSol*

• Horta Serenada
« Svar #7 skrivet: 15 maj-07 kl 18:43 »
glöm inte komposten!!! det behövs inte ens en balkong,
maskarna går att köpa på internet & stannar snällt i lådan under vasken.
luktar inte alls.

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #8 skrivet: 15 maj-07 kl 18:59 »
Under trappan brukar fastighetsägaren kasta div trädgårdsavfall så jag följer hans exempel. Men tack iaf *söderSol*.   :)

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

drömmer

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 15 maj-07 kl 19:22 »
Det här blir nog en rolig tråd! Jag har en uteplats på 15 kvadrat som jag i år har tänkt fylla med diverse grönsaker. Det finns redan nu tomater, paprikor på tillväxt och Vitis chilisar såklart. Och i två minimala rabatter finns rädisor, morötter, rödbetor och lite spenat. (och en morot som var kvar från förra året, jag ska se om det blir frön på den iår)

Jag kanske ska få en krusbärsbuske om den klarar sig i en stor kruka. Det skulle vara kul med rabarber och vinbär i kruka också! Det går ju alltid att prova.

Jag blev nyfiken på inomhuskomposten, kan du inte berätta mer *söderSol*?
« Senast ändrad: 15 maj-07 kl 19:23 av solros »

*söderSol*

• Horta Serenada
« Svar #10 skrivet: 16 maj-07 kl 18:47 »
jag bor på landet så min kompost är stor, i fri form rakt på backen,
men kompisen i stockholm hade en fin maskkompost under vasken,
med maskar som hon köpt på postorder!
den luktar inte & hon verkade ha den i balans mest hela tiden.
maskarna gör om alla dina grönsaksrester (inte banan eller apelsinskal...)
till trevlig kompost att blanda ut blomjorden med!
(& så sopsorterar man ju lite mera...)

jullan skrev idag under övrigt om odling:
"Re:inomhus kompostmaskar?
Postorder:
http://www.miljoeko.nu/
Har provat en sån här, men det var supersvårt tycker jag att få nån bra balans i en inomhusmaskkompost. Men ett trivsamt pyssel kan det nog vara."

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #11 skrivet: 17 maj-07 kl 11:27 »
Nu har jag börjat avhärda (heter det så?) plantorna. Vindskydd blir det men jag misstänker att det nog krävs någon form av tillfälligt plastskydd över tomat- och paprikaplantan. Blåser en del här hos mig, 1 km från Vänerkusten. Avsatsen är som sagt lite drygt 1 m2 och ytterdörren tar sin plats av den. Jag funderar vidare på enklast möjliga lösning.  :)

Åter nr 1/13

Eulalia

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 18 maj-07 kl 00:10 »
Hur stora är plantorna?

En avklippt pet-flaska eller saftdunk kan funka som tillfälligt växthus, om det blåser och är lite kyligt.
Jag kan inte härda mina lite i taget.... har ingen plats för dem på balkongen.
Det blir direkt ut i landet, en chansning på vinst eller förlust..

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #13 skrivet: 18 maj-07 kl 00:18 »
Tack för tipset Eulalia.

Plantorna är 30-40 cm breda. Funderar på att spänna upp byggplast från räcket ner till avsatsen, på något sätt.  

Åter nr 1/13

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #14 skrivet: 18 maj-07 kl 14:01 »
Även för personer med gott om plats kan det här med intensivodling vara mycket intressant.

Om man odlar intensivt så blir det inte så mycket jobb med att rensa ogräs och så. Dessutom kan man utnyttja de "befriade" ytorna till gröngödsling i form av blommor och annat trevligt som man inte behöver sköta så noga. Bina gillar sådant. Eller hallon eller fruktträd.

Jag har massor med plats. Men i år odlar jag det mesta i 8 st sängar/bäddar 1x4 m med brädor runt. Djupgrävda med massor med kompost i. Och med ca 1,5 meter emellan så att jag smidigt kan köra med gräsklipparen emellan och runt. Kanske inte direkt kompaktodling, men mycket kompaktare än vad jag är van vid.

Några av bäddarna har jag "rutat upp" i rutor med 0,5 meters sida. Så ytsår jag där. Och kan smidigt återanvända rutor som inte blev så bra eller som jag har skördat i eller flytta plantor mellan rutorna.

Får se hur det går. Jag misstänker att detta sätt är mycket smidigare än att bara så i jättelånga rader och gå på knå och dra upp ogräs.

A.

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #15 skrivet: 20 maj-07 kl 23:01 »
Nu har jag löst vindskyddet till trappavsatsen. Det blev 2 gamla bastliggunderlägg som jag fäste vid räcket. Ska försöka få tag på en bit fiberduk som jag kan täcka över när det blir lite kyligt eller blåser från "fel" håll.  8)

Åter nr 1/13

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #16 skrivet: 12 jun-07 kl 14:05 »
Så här ser det ut just nu.  8)

Allt växer bra utom gräslöken, som delar kruka med persiljan. Jordgubbarna ser ut att bli stora. Varken tomat- eller paprikaplantan har blommat än. Men knoppar finns, så än finns det hopp.  :D

Tyvärr så blev det inte någon bärbuske. Den fick inte plats.

Åter nr 1/13

sivan48

• Uppland
« Svar #17 skrivet: 12 jun-07 kl 15:44 »
Snyggt Prinsen!
Alltid kul med foton,så man kan se vad folk talar om...
Har du oxå Quinoa där?
Och det skulle vara så kul att veta om du lyckats rota,o driva bärbuskar?
Tänke ta några rödavinbärs-kvistar från min stads-innergård...
O ha dom på min balkong...

Alpha

• Skjut inte vargarna
« Svar #18 skrivet: 12 jun-07 kl 19:38 »
Mina tomater står i liknande svarta hinkar, Prinsen. Det funkar bra. Mer än 25 tomater på gång på tre plantor och de har inte blommat färdigt än. Dessutom skördat två jordgubbar. Mums!

A
Det krävs alla sorters människor för att skapa en värld.
Tänd hellre ett ljus än att klaga över mörkret

Eulalia

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 12 jun-07 kl 21:21 »
WOW!!! impad Prinsen!
Så stora & breda är inte mina grejer! förutom pumpan som börjar bli riktig stabbig och har blomanlagen på g..
Tomaterna ska toppas efter 3-4 blomkvisten va? så den inte tar kraft för att växa uppåt utan koncentrerar sig på dessa blommor/frukter?
Fin paprika, när satte du den?
Jag har ruccola i balkonglådorna, så jäkla gott att knipsa ett par blad då och då...den är riktigt picant..och så har jag den där kryptimjan som jag köpte förut, men den ska jag sätta i gångarna på landet..

Ska fota och visa lite jag med, sen

Dela detta:

* Inloggade just nu

132 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser